Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Lexus UX300e electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Bjelke » 26 okt 2020 11:18

Svenssons skrev:Lexus lanserar alltså nu sin elbil från 2014 med enfasladdning hemma, max snabbladdning på 50 kW, räckvidd på troligen under 30 mil, pris på 600kkr och utseende som en Mirai.

PS Skulle inte bli förvånad om den även kommer med Chademo vilket verkar vara fallet...

Snacka om bottennapp...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 14027
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Legato » 26 okt 2020 12:28

fth skrev:Skulle denna bil sälja bra så är det för mig det slutliga beviset att objektiva fakta har väldigt lite med bilval att göra.

Det enda som talar för denna bil är väl Toyotas servicenätverk, som enligt tidigare inlägg i tråden är mycket bra, annars har den väl ingen egenskap öht som motiverar priset?

/fth


Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.

Men sälja bra har jag väldigt svårt att tro att den kommer göra ändå såklart. Jag älskar Lexus och säkert finns det nuvarande Lexusägare som är väldigt märkeslojala som kommer köpa den, men man har ju svårt att se att den ska hitta särskilt mycket köpare bland andra än de redan "frälsta".
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5872
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare fth » 26 okt 2020 12:47

Legato skrev:Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.

Jag jämför den iofs mer med Kia e-Niro, Hyundai Kona och liknande, då ligger den ju helt fel i pris, inte minst när man ser till räckvidd och laddeffekt.

Att jämföra med Y tycker jag blir helt fel, det finns ju egentligen ingenting med UX300e som går att jämföra där, lastutrymme, räckvidd, laddeffekt etc är ju ett par, tre divisioner bättre för Teslan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 3116
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Svenssons » 26 okt 2020 12:53

Legato skrev:
Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.

Men sälja bra har jag väldigt svårt att tro att den kommer göra ändå såklart. Jag älskar Lexus och säkert finns det nuvarande Lexusägare som är väldigt märkeslojala som kommer köpa den, men man har ju svårt att se att den ska hitta särskilt mycket köpare bland andra än de redan "frälsta".

Lexusägare har väl blivit itutade att det är vätgas som är grejen men det är klart att om de väljer denna bil så kommer de kunna nicka med belåtenhet att bilen inte ens kan gå 30 mil för att sedan behöva ladda i nära på ett dygn från Schuko-uttaget där hemma. Det blir precis som de förväntar sig om de har lyssnat på Toyota.

Sedan är väl Lexus UX300e mindre än särskilt Y men även i-Pace mfl, inte riktigt i samma klass som dessa. Den kan väl mer jämföras med ID.3, Konan, Ioniq och kanske till och med Honda E fast i premium eller cross-utförande. Hondan vinner stort mot denna skulle jag vilja säga även ifall den är lite mindre.

Den är alltså bara billigast om den jämförs med större bilar. Visserligen finns inga mer premium i samma storlek som UX300e men frågan är hur många som kan tänka sig en andrabil eller stadsbil utan några direkta fördelar för 600kkr? Detta är väl mer som Ionity, en ulv i fårakläder som ska peka på nackdelarna med elbilar, ser konstiga ut, dyra, kort räckvidd, svårt att hitta laddstationer till och som tar nästan ett dygn att ladda hemma...
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11286
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Legato » 26 okt 2020 13:05

fth skrev:
Legato skrev:Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.

Jag jämför den iofs mer med Kia e-Niro, Hyundai Kona och liknande, då ligger den ju helt fel i pris, inte minst när man ser till räckvidd och laddeffekt.

Att jämföra med Y tycker jag blir helt fel, det finns ju egentligen ingenting med UX300e som går att jämföra där, lastutrymme, räckvidd, laddeffekt etc är ju ett par, tre divisioner bättre för Teslan.

/fth


Varför gör du det? Kia och Hyundai är ju lågprismärken som i mitt tycke inte alls hör hemma i samma segment. Jämför du fossilbilar från Kia/Hyundai med fossiler från BMW/Audi/MB/Lexus mfl också? Jag upplever det som att många resonerar som dig och struntar i "premiumfaktorn" när det gäller elbilar men inte fossiler, jag har inte förstått varför.

Hade det varit en modell från Toyota så hade jag haft mer förståelse för jämförelsen med Kia/Hyundai.

Jag tycker väl egentligen det är Q4 och i-Pace som ligger närmast att jämföra, XC40/Volvo känns mer på gränsen om det kvalar in i premium-kategorin. Tesla är som vanligt debatterbart :D
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5872
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Legato » 26 okt 2020 13:16

Svenssons skrev:
Legato skrev:
Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.

Men sälja bra har jag väldigt svårt att tro att den kommer göra ändå såklart. Jag älskar Lexus och säkert finns det nuvarande Lexusägare som är väldigt märkeslojala som kommer köpa den, men man har ju svårt att se att den ska hitta särskilt mycket köpare bland andra än de redan "frälsta".

Lexusägare har väl blivit itutade att det är vätgas som är grejen men det är klart att om de väljer denna bil så kommer de kunna nicka med belåtenhet att bilen inte ens kan gå 30 mil för att sedan behöva ladda i nära på ett dygn från Schuko-uttaget där hemma. Det blir precis som de förväntar sig om de har lyssnat på Toyota.

Sedan är väl Lexus UX300e mindre än särskilt Y men även i-Pace mfl, inte riktigt i samma klass som dessa. Den kan väl mer jämföras med ID.3, Konan, Ioniq och kanske till och med Honda E fast i premium eller cross-utförande. Hondan vinner stort mot denna skulle jag vilja säga även ifall den är lite mindre.

Den är alltså bara billigast om den jämförs med större bilar. Visserligen finns inga mer premium i samma storlek som UX300e men frågan är hur många som kan tänka sig en andrabil eller stadsbil utan några direkta fördelar för 600kkr? Detta är väl mer som Ionity, en ulv i fårakläder som ska peka på nackdelarna med elbilar, ser konstiga ut, dyra, kort räckvidd, svårt att hitta laddstationer till och som tar nästan ett dygn att ladda hemma...


Tror inte Lexusägare generellt är itutade vätgas, jag tror de är itutade hybrider som "laddar sig själva utan sladd" osv. Nonsens det också såklart men inte samma sak. Varken Toyota eller Lexus marknadsför väl vätgas överhuvudtaget i TV osv.

I-Pace är något större ja, det diffar ungefär lika mycket som mellan e-Tron och Model X som flitigt jämförs.

Q4 och UX300e ligger väldigt nära varandra i storlek.

ID-3 och Ioniq är varken premium eller crossover så den jämförelsen förstår jag inte alls.

Honda E är ju något helt annat. Det är en minibil på under 3,9 meter. Det vore tom mer relevant att jämföra UX300e med e-Tron och Model X än med den (men nej, X och e-Tron är såklart inte heller relevanta jämförelser).

Kona är ju mycket, mycket mindre. Diffen mot i-Pace är inte alls lika stor som mot denna. Vidare är den som sagt inte Premium överhuvudtaget.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5872
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare fth » 26 okt 2020 13:18

Legato skrev:Varför gör du det? Kia och Hyundai är ju lågprismärken som i mitt tycke inte alls hör hemma i samma segment. Jämför du fossilbilar från Kia/Hyundai med fossiler från BMW/Audi/MB/Lexus mfl också?

Ja, det gör jag nog, jag har ju aldrig varit "premium-köpare" innan jag kom in i Tesla-träsket, jag har nog mest sett till pris och egenskaper när jag har köpt bil, och där konkurrerar ju Lexus som sagt definitivt mer med e-Niro, Kona et al än med Y.

"Lyxfaktorn" har jag aldrig brytt mig om, och jag ser den mest som en bonus även för min Tesla, det är dock rätt lätt att vänja sig :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 3116
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Svenssons » 26 okt 2020 13:41

Legato skrev:Kona är ju mycket, mycket mindre. Diffen mot i-Pace är inte alls lika stor som mot denna. Vidare är den som sagt inte Premium överhuvudtaget.


Lexus UX300e från Wikipedia:
Wheelbase 2,640 mm (103.9 in)
Length 4,495 mm (177.0 in)
Width 1,840 mm (72.4 in)
Height 1,540 mm (60.6 in)
Curb weight
1,900 kg (4,189 lb) (UX 300e)

Hyundai Kona från Wikipedia:
Dimensions
Wheelbase 2,600 mm (102.4 in)
Length 4,180 mm (164.6 in)
Width 1,800 mm (70.9 in)
Height 1,555 mm (61.2 in)
Curb weight
1,535–1,743 kg (3,384–3,843 lb)

Det skiljer alltså 33 cm i längd, 4 cm i bredd och -1,5 cm i höjd mellan Lexus och Hyundai, dvs 35,5 cm ifall alla mått skulle viktas lika.

Jämför vi Model Y mot Lexusen så skiljer det 25,5 cm i längd, 8 cm i bredd och 8,6 cm i höjd, dvs 42,1 cm ifall alla mått skulle viktas lika. Då skulle vi alltså kunna säga att Lexus UX300e är mycket, mycket mindre än Model Y och borde därför inte jämföras som att den ligger i samma klass som Model Y...

Model Y från Wikipedia
Wheelbase 113.8 in (2,891 mm)
Length 187 in (4,750 mm)
Width 75.6 in (1,920 mm)
Height 64 in (1,626 mm)
Curb weight
Long Range AWD: 4,416 lb (2,003 kg)
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11286
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare HelectriC » 26 okt 2020 14:01

fth skrev:
Legato skrev:Varför gör du det? Kia och Hyundai är ju lågprismärken som i mitt tycke inte alls hör hemma i samma segment. Jämför du fossilbilar från Kia/Hyundai med fossiler från BMW/Audi/MB/Lexus mfl också?

Ja, det gör jag nog, jag har ju aldrig varit "premium-köpare" innan jag kom in i Tesla-träsket, jag har nog mest sett till pris och egenskaper när jag har köpt bil, och där konkurrerar ju Lexus som sagt definitivt mer med e-Niro, Kona et al än med Y.

"Lyxfaktorn" har jag aldrig brytt mig om, och jag ser den mest som en bonus även för min Tesla, det är dock rätt lätt att vänja sig :D

/fth


men det finns ju bevisligen ganska många som vill ha och är villiga att betala för "lyxfaktorn". Annars hade det ju varit totalt poänglöst för Toyota att skapa märket Lexus.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 9305
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Legato » 26 okt 2020 14:15

Svenssons skrev:
Legato skrev:Kona är ju mycket, mycket mindre. Diffen mot i-Pace är inte alls lika stor som mot denna. Vidare är den som sagt inte Premium överhuvudtaget.


Lexus UX300e från Wikipedia:
Wheelbase 2,640 mm (103.9 in)
Length 4,495 mm (177.0 in)
Width 1,840 mm (72.4 in)
Height 1,540 mm (60.6 in)
Curb weight
1,900 kg (4,189 lb) (UX 300e)

Hyundai Kona från Wikipedia:
Dimensions
Wheelbase 2,600 mm (102.4 in)
Length 4,180 mm (164.6 in)
Width 1,800 mm (70.9 in)
Height 1,555 mm (61.2 in)
Curb weight
1,535–1,743 kg (3,384–3,843 lb)

Det skiljer alltså 33 cm i längd, 4 cm i bredd och -1,5 cm i höjd mellan Lexus och Hyundai, dvs 35,5 cm ifall alla mått skulle viktas lika.

Jämför vi Model Y mot Lexusen så skiljer det 25,5 cm i längd, 8 cm i bredd och 8,6 cm i höjd, dvs 42,1 cm ifall alla mått skulle viktas lika. Då skulle vi alltså kunna säga att Lexus UX300e är mycket, mycket mindre än Model Y och borde därför inte jämföras som att den ligger i samma klass som Model Y...

Model Y från Wikipedia
Wheelbase 113.8 in (2,891 mm)
Length 187 in (4,750 mm)
Width 75.6 in (1,920 mm)
Height 64 in (1,626 mm)
Curb weight
Long Range AWD: 4,416 lb (2,003 kg)


Du kan ju göra din jämförelse mot Honda E istället så får vi se.

Återigen, att hålla på att jämföra med Hyundai/Kia blir helt meningslöst. De som köper Lexus kommer extremt sällan ha något intresse av budgetkoreanerna, på samma sätt som väldigt få Jaguar, Audi eller Mercedesägare har det. Det är solklart att Q4 och I-Pace är mer relevanta jämförelser.

Det finns ju en anledning att tillverkare väljer att segmentera sitt utbud. Alla väljer inte Skoda över Audi, Toyota över Lexus eller Nissan över Infinity även om de förstnämnda kostar mindre.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5872
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PapaD och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.