Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Ser minst en PS2:a per dag och för mig är det den snyggaste elbilen efter Honda e. Självsäker men nedtonad industriell design ljusår före vulgär amerikansk krom-design.
Re: Polestar 2
har kört 1 vecka nu med PS2 och det är mycket som är till belåtenhet, men LJUSET! Jeezez, vilket ljus. Känns som jag har kört runt i totalt mörker tidigare i jämförelse. Pixel/Matrixstrålkastarna funkar klockrent. Även utan automatiken är de outstanding. Och när väl autimatiken slår på och lyser upp runt övriga bilar, halleluja
Sen är röststyrningen mycket användbar. Jag har i stort sett inte använt det tidigare eftersom det antingen har tagit för lång tid innan bilen fattar kommandot eller att bilen helt enkelt inte kan göra något med det jag säger. I PS2 är det bara att prata helt vanligt och styra det mesta i bilen, det går sjukt fort och lätt. Vilken säkerhetsfunktion, inget mer fipplande med skärmen under körning.
Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Jag är sjukt nöjd med bilen! Den går precis som förväntat, fast och fin i hela hullet ingen rattle, knatter och knak som jag vill slippa och var en av huvudanledningarna till att jag bytte från Tesla.
Om man bara är ok med storleken (det är en "kompakt" bil), så blir man nöjd!
Sen är röststyrningen mycket användbar. Jag har i stort sett inte använt det tidigare eftersom det antingen har tagit för lång tid innan bilen fattar kommandot eller att bilen helt enkelt inte kan göra något med det jag säger. I PS2 är det bara att prata helt vanligt och styra det mesta i bilen, det går sjukt fort och lätt. Vilken säkerhetsfunktion, inget mer fipplande med skärmen under körning.
Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Jag är sjukt nöjd med bilen! Den går precis som förväntat, fast och fin i hela hullet ingen rattle, knatter och knak som jag vill slippa och var en av huvudanledningarna till att jag bytte från Tesla.
Om man bara är ok med storleken (det är en "kompakt" bil), så blir man nöjd!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Kul att läsa om ljuset, många som äger tesla kan inte förstå hur jäkla stor skillnad det är med adaptiva strålkastare. Och det är en stor anledning till att jag kikar på Audi istället, hade gärna velat ha en polestar men i kombi.HelectriC skrev:har kört 1 vecka nu med PS2 och det är mycket som är till belåtenhet, men LJUSET! Jeezez, vilket ljus. Känns som jag har kört runt i totalt mörker tidigare i jämförelse. Pixel/Matrixstrålkastarna funkar klockrent. Även utan automatiken är de outstanding. Och när väl autimatiken slår på och lyser upp runt övriga bilar, halleluja
Sen är röststyrningen mycket användbar. Jag har i stort sett inte använt det tidigare eftersom det antingen har tagit för lång tid innan bilen fattar kommandot eller att bilen helt enkelt inte kan göra något med det jag säger. I PS2 är det bara att prata helt vanligt och styra det mesta i bilen, det går sjukt fort och lätt. Vilken säkerhetsfunktion, inget mer fipplande med skärmen under körning.
Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Jag är sjukt nöjd med bilen! Den går precis som förväntat, fast och fin i hela hullet ingen rattle, knatter och knak som jag vill slippa och var en av huvudanledningarna till att jag bytte från Tesla.
Om man bara är ok med storleken (det är en "kompakt" bil), så blir man nöjd!
Grattis
Re: Polestar 2
Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Polestar 2
fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Jag kommer från en Audi A4 2017 med Matrix LED och det är mycket bättre ljus i PS2. Men även Audi kan ju ha produktutvecklat en del sedan 2017. Men så länge jag körde Audin var jag jättenöjd. Automatiken fungerade riktigt bra förutom i kraftig dimma och när lastbilarna skymtade bakom backkrön.Esterox skrev:Kul att läsa om ljuset, många som äger tesla kan inte förstå hur jäkla stor skillnad det är med adaptiva strålkastare. Och det är en stor anledning till att jag kikar på Audi istället, hade gärna velat ha en polestar men i kombi.HelectriC skrev:har kört 1 vecka nu med PS2 och det är mycket som är till belåtenhet, men LJUSET! Jeezez, vilket ljus. Känns som jag har kört runt i totalt mörker tidigare i jämförelse. Pixel/Matrixstrålkastarna funkar klockrent. Även utan automatiken är de outstanding. Och när väl autimatiken slår på och lyser upp runt övriga bilar, halleluja
Sen är röststyrningen mycket användbar. Jag har i stort sett inte använt det tidigare eftersom det antingen har tagit för lång tid innan bilen fattar kommandot eller att bilen helt enkelt inte kan göra något med det jag säger. I PS2 är det bara att prata helt vanligt och styra det mesta i bilen, det går sjukt fort och lätt. Vilken säkerhetsfunktion, inget mer fipplande med skärmen under körning.
Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Jag är sjukt nöjd med bilen! Den går precis som förväntat, fast och fin i hela hullet ingen rattle, knatter och knak som jag vill slippa och var en av huvudanledningarna till att jag bytte från Tesla.
Om man bara är ok med storleken (det är en "kompakt" bil), så blir man nöjd!
Grattis
Re: Polestar 2
Vid facelift 2019 fick A4 de nya Matrix LED, tycker fortfarande att Volvos är ljusstarkare (iaf på den V60 jag hyrde i våras) medan Audis har en bättre ljusbild. Oavsett så skulle jag inte vilja ha en bil utan.lawe skrev:Jag kommer från en Audi A4 2017 med Matrix LED och det är mycket bättre ljus i PS2. Men även Audi kan ju ha produktutvecklat en del sedan 2017. Men så länge jag körde Audin var jag jättenöjd. Automatiken fungerade riktigt bra förutom i kraftig dimma och när lastbilarna skymtade bakom backkrön.Esterox skrev:Kul att läsa om ljuset, många som äger tesla kan inte förstå hur jäkla stor skillnad det är med adaptiva strålkastare. Och det är en stor anledning till att jag kikar på Audi istället, hade gärna velat ha en polestar men i kombi.HelectriC skrev:har kört 1 vecka nu med PS2 och det är mycket som är till belåtenhet, men LJUSET! Jeezez, vilket ljus. Känns som jag har kört runt i totalt mörker tidigare i jämförelse. Pixel/Matrixstrålkastarna funkar klockrent. Även utan automatiken är de outstanding. Och när väl autimatiken slår på och lyser upp runt övriga bilar, halleluja
Sen är röststyrningen mycket användbar. Jag har i stort sett inte använt det tidigare eftersom det antingen har tagit för lång tid innan bilen fattar kommandot eller att bilen helt enkelt inte kan göra något med det jag säger. I PS2 är det bara att prata helt vanligt och styra det mesta i bilen, det går sjukt fort och lätt. Vilken säkerhetsfunktion, inget mer fipplande med skärmen under körning.
Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Jag är sjukt nöjd med bilen! Den går precis som förväntat, fast och fin i hela hullet ingen rattle, knatter och knak som jag vill slippa och var en av huvudanledningarna till att jag bytte från Tesla.
Om man bara är ok med storleken (det är en "kompakt" bil), så blir man nöjd!
Grattis
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Polestar 2
HelectriC skrev:fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Begränsade i styrka? Inte alls, Tesla 3 har de näst bästa strålkastare jag haft på en bil - endast slagen av Opel Insignias närmast magiska strålkastare...
Bra ljusbild, bra längd och bredd. Matrix är bättre absolut, men trean har riktigt bra ljus.
Dock åker många omkring med felinställda strålkastare vilket gör massor för effektiviteten.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Polestar 2
ok, det är ju konstigt att Model 3 inte har den begränsingen. Model S och X i USA har 35W, men i Europa är det endast tillåtet med 25W pga frånvaron av rengöring. Men du menar att Model 3 har mer än 25W ändåBrooklynS skrev:HelectriC skrev:fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Begränsade i styrka? Inte alls, Tesla 3 har de näst bästa strålkastare jag haft på en bil - endast slagen av Opel Insignias närmast magiska strålkastare...
Bra ljusbild, bra längd och bredd. Matrix är bättre absolut, men trean har riktigt bra ljus.
Dock åker många omkring med felinställda strålkastare vilket gör massor för effektiviteten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Man hoppas att det kommer när Berlin fabriken är igång och bilarna tillverkas endast för Europa.HelectriC skrev:fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Du menar att de skulle ändra tillverkningen i Berlin till att inkludera strålkastarspolare? Tveksamt.Laban skrev:Man hoppas att det kommer när Berlin fabriken är igång och bilarna tillverkas endast för Europa.HelectriC skrev:fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Re: Polestar 2
Kul att höra en personlig rapport av nya PS2 - verkar vara en mycket lyckad elbil! Pappa är mycket intresserad av att köpa en.HelectriC skrev:fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Gällande strålkastarna, hur upplever du de i praktiken (kul med techno-snack, men för mig är det mest intressant hur saker fungerar i verkligheten) jämfört med M3?
Själv tycker jag de på M3 är grymt bra, och mycket bättre än de flesta bilar jag kört.
Gillar speciellt den automatiska helljusfunktionen (innan så använde jag knappt helljus, då jag var för lat att slå av/på i ett hela tiden) som gör mycket stor skillnad för mig praktiskt. Helt underbar, och hoppas/antar att PS2 har liknande (skall dock be pappa checka detta innan han köper)?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 3 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
MS är ju en väldigt stor bil, och har för mig (rätta mig om jag har fel) att PS2 är tom. mindre än den mindre M3?HelectriC skrev:Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Isf. tycker jag att det hade varit mer intressant att ställa förbrukningen mot en elbil i ungefär samma storleksklass.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Att åka bakom en bil på en mörk landsväg är en fröjd med sådana strålkastare. Åker med helljuset på men med en mörk fläck runt bilen framför. Finns ingen tesla som är i närheten utav det lyset. Är som natt o dagmartinot skrev:Kul att höra en personlig rapport av nya PS2 - verkar vara en mycket lyckad elbil! Pappa är mycket intresserad av att köpa en.HelectriC skrev:fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Gällande strålkastarna, hur upplever du de i praktiken (kul med techno-snack, men för mig är det mest intressant hur saker fungerar i verkligheten) jämfört med M3?
Själv tycker jag de på M3 är grymt bra, och mycket bättre än de flesta bilar jag kört.
Gillar speciellt den automatiska helljusfunktionen (innan så använde jag knappt helljus, då jag var för lat att slå av/på i ett hela tiden) som gör mycket stor skillnad för mig praktiskt. Helt underbar, och hoppas/antar att PS2 har liknande (skall dock be pappa checka detta innan han köper)?
Re: Polestar 2
Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?Esterox skrev:Att åka bakom en bil på en mörk landsväg är en fröjd med sådana strålkastare. Åker med helljuset på men med en mörk fläck runt bilen framför. Finns ingen tesla som är i närheten utav det lyset. Är som natt o dagmartinot skrev:Kul att höra en personlig rapport av nya PS2 - verkar vara en mycket lyckad elbil! Pappa är mycket intresserad av att köpa en.HelectriC skrev:fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Gällande strålkastarna, hur upplever du de i praktiken (kul med techno-snack, men för mig är det mest intressant hur saker fungerar i verkligheten) jämfört med M3?
Själv tycker jag de på M3 är grymt bra, och mycket bättre än de flesta bilar jag kört.
Gillar speciellt den automatiska helljusfunktionen (innan så använde jag knappt helljus, då jag var för lat att slå av/på i ett hela tiden) som gör mycket stor skillnad för mig praktiskt. Helt underbar, och hoppas/antar att PS2 har liknande (skall dock be pappa checka detta innan han köper)?
Mycket smart!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Kolla på det här klippet, blir tydligt hur tekniken fungerar då det är dimma och man ser hur strålkastarna arbetar. Cirka 1:15 in:martinot skrev:
Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?
Mycket smart!
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Polestar 2
Det där är riktigt imponerande. Är det någon som har någon uppfattning av hur pålitliga dom där Matrix-lysena är? Hur ofta missar dom att det kommer en bil exempelvis? Anledningen till att jag inte brukar använda adaptiva helljus är för att det räcker att den bländar någon (även om det är sällan) så tröttnar jag och sköter det manuellt istället.dd88 skrev:Kolla på det här klippet, blir tydligt hur tekniken fungerar då det är dimma och man ser hur strålkastarna arbetar. Cirka 1:15 in:martinot skrev:
Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?
Mycket smart!
Re: Polestar 2
På Volvo kan man ställa snabbhet mellan 3 olika lägen. Kör man på snabbaste så har ingen blinkat på mig iallafall under 3 års tid. Min tidigare bmw fick inte heller blink och uppfattade den som snäppet skarpare i kanterna än Volvo.Curik skrev:Det där är riktigt imponerande. Är det någon som har någon uppfattning av hur pålitliga dom där Matrix-lysena är? Hur ofta missar dom att det kommer en bil exempelvis? Anledningen till att jag inte brukar använda adaptiva helljus är för att det räcker att den bländar någon (även om det är sällan) så tröttnar jag och sköter det manuellt istället.dd88 skrev:Kolla på det här klippet, blir tydligt hur tekniken fungerar då det är dimma och man ser hur strålkastarna arbetar. Cirka 1:15 in:martinot skrev:
Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?
Mycket smart!
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Polestar 2
Polarens Volvo lyste upp ett rådjur snett framför framförvarande bil, så han bromsade - den framförvarande bilen såg ej rådjuret..
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Re: Polestar 2
martinot skrev:Kul att höra en personlig rapport av nya PS2 - verkar vara en mycket lyckad elbil! Pappa är mycket intresserad av att köpa en.HelectriC skrev:fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Gällande strålkastarna, hur upplever du de i praktiken (kul med techno-snack, men för mig är det mest intressant hur saker fungerar i verkligheten) jämfört med M3?
Själv tycker jag de på M3 är grymt bra, och mycket bättre än de flesta bilar jag kört.
Gillar speciellt den automatiska helljusfunktionen (innan så använde jag knappt helljus, då jag var för lat att slå av/på i ett hela tiden) som gör mycket stor skillnad för mig praktiskt. Helt underbar, och hoppas/antar att PS2 har liknande (skall dock be pappa checka detta innan han köper)?
det jag skrev om de var min erfarenhet av hur de funkar i verkligheten, inte på pappret. De är grymma. GÅr inte att jämföra med vanlig av/på helljus, där får man inte behålla sidorna när ljuset slås av.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
För att få förbrukning efter mitt körmönster, så behöver jag jämföra med en bil jag kör i vardagen över längre tid och där har ingen erfarenhet av M3 (har dessutom inte ens kört M3, så jag har noll erfarenhet av den). PS2 är som en M3 i storlek, men väger mer. MS har dessutom bättre aerodynamik, så det går nog på ett upp med PS2 om en av de är större men mer aerodynamisk och en är mindre, men också mindre aerodynamisk. Båda ungefär samma vikt.martinot skrev:MS är ju en väldigt stor bil, och har för mig (rätta mig om jag har fel) att PS2 är tom. mindre än den mindre M3?HelectriC skrev:Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Isf. tycker jag att det hade varit mer intressant att ställa förbrukningen mot en elbil i ungefär samma storleksklass.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Riktigt grym funktion!dd88 skrev:Kolla på det här klippet, blir tydligt hur tekniken fungerar då det är dimma och man ser hur strålkastarna arbetar. Cirka 1:15 in:martinot skrev:
Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?
Mycket smart!
Hoppas att detta kommer på fler bilmodeller (både från Volvo och andra) framöver.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Synd. Både att PS2 är liten som M3, men väger som MS. Men även att du inte kunnat jämföra med M3. Det är trots allt M3 som står mot PS2 för min pappa. Även Volvo själva verkar ha positionerat PS2 direkt mot M3 (inte emot MS).HelectriC skrev:För att få förbrukning efter mitt körmönster, så behöver jag jämföra med en bil jag kör i vardagen över längre tid och där har ingen erfarenhet av M3 (har dessutom inte ens kört M3, så jag har noll erfarenhet av den). PS2 är som en M3 i storlek, men väger mer. MS har dessutom bättre aerodynamik, så det går nog på ett upp med PS2 om en av de är större men mer aerodynamisk och en är mindre, men också mindre aerodynamisk. Båda ungefär samma vikt.martinot skrev:MS är ju en väldigt stor bil, och har för mig (rätta mig om jag har fel) att PS2 är tom. mindre än den mindre M3?HelectriC skrev:Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Isf. tycker jag att det hade varit mer intressant att ställa förbrukningen mot en elbil i ungefär samma storleksklass.
Så hade varit mycket mer intressant om du någon gång kan testa M3 och jämföra mellan de (nu blir det ju lite som att jämföra Golf med XC90).
Verkar som helt fantastiskt smart konstruktion! Riktigt grym!HelectriC skrev:martinot skrev:Kul att höra en personlig rapport av nya PS2 - verkar vara en mycket lyckad elbil! Pappa är mycket intresserad av att köpa en.HelectriC skrev:fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Gällande strålkastarna, hur upplever du de i praktiken (kul med techno-snack, men för mig är det mest intressant hur saker fungerar i verkligheten) jämfört med M3?
Själv tycker jag de på M3 är grymt bra, och mycket bättre än de flesta bilar jag kört.
Gillar speciellt den automatiska helljusfunktionen (innan så använde jag knappt helljus, då jag var för lat att slå av/på i ett hela tiden) som gör mycket stor skillnad för mig praktiskt. Helt underbar, och hoppas/antar att PS2 har liknande (skall dock be pappa checka detta innan han köper)?
det jag skrev om de var min erfarenhet av hur de funkar i verkligheten, inte på pappret. De är grymma. GÅr inte att jämföra med vanlig av/på helljus, där får man inte behålla sidorna när ljuset slås av.
Gällande jämförelsen med du gjorde med M3 i tråden, så menar jag att det vore intressantare om du jämförde PS2 med M3 i verkligheten (inte bara på pappret och i teoretiska diskussioner på nätet).
(Men ser ovan att du inte ens testkört M3, så där faller ju den frågan.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Flera bilmärken har erbjudit detta i ca 8-10 årmartinot skrev:Riktigt grym funktion!dd88 skrev:Kolla på det här klippet, blir tydligt hur tekniken fungerar då det är dimma och man ser hur strålkastarna arbetar. Cirka 1:15 in:martinot skrev:
Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?
Mycket smart!
Hoppas att detta kommer på fler bilmodeller (både från Volvo och andra) framöver.
Re: Polestar 2
Missat det helt!Esterox skrev:Flera bilmärken har erbjudit detta i ca 8-10 årmartinot skrev:Riktigt grym funktion!dd88 skrev:Kolla på det här klippet, blir tydligt hur tekniken fungerar då det är dimma och man ser hur strålkastarna arbetar. Cirka 1:15 in:martinot skrev:
Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?
Mycket smart!
Hoppas att detta kommer på fler bilmodeller (både från Volvo och andra) framöver.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik