Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:

Kvarstår fler provkörningar av andra modeller?
Vad menar du? Har mer eller mindre landat i en ny 3a nu efter att ha kikat runt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
martinot skrev:

Kvarstår fler provkörningar av andra modeller?
Vad menar du? Har mer eller mindre landat i en ny 3a nu efter att ha kikat runt.
Japp, tänkte om du bestämt dig för M3 igen, eller om någon annan alternativ modell kvarstår att utvärdera efter PS2:an?

Har själv funderat på Taycan ett bra tag, men landar nog själv troligen också i en ny 2021 M3.

Inte hittat något bättre alternativ för mig med leverans innan 1/7, men var intresserad av om det var någon annan modell som du spanande in som alternativ.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:
Japp, tänkte om du bestämt dig för M3 igen, eller om någon annan alternativ modell kvarstår att utvärdera?

Har själv funderat på Taycan, men landar nog själv troligen i en ny 2021 M3.

Inte hittat något bättre alternativ för mig med leverans innan 1/7, men var intresserad av om det var någon annan som du spanande in som alternativ.
Har väl kikat på det mesta tycker jag även om jag inte provkört alla utan vissa blev bara jämförda "på pappret" och via recensioner. Tittade mest på Polestar 2, nya Model S, begagnad Model S, ny 3a, ha kvar min 2020 3a, Taycan, E-tron Gt, begagnad vanlig E-tron, Enyaq och ID3/4. Hade ett rätt brett omfång av saker jag skulle kunnat tänka mig egentligen. När jag bestämde mig för att jag ville ha en storleksklass under Model S/Taycan/E-tron GT så var det egentligen bara Polestar 2 och Model 3 som lockade.

I slutändan blev det ju lite så att med Stockholm som hemort är ju alla längre resor i rätt hög hastighet så i kombination med den långsammare laddningen tyckte jag inte Polestar 2 skulle bli värd det faktiskt. Föredrar Polestar 2 rent estetiskt på utsidan och insidan hade jag nog vant mig vid faktiskt. Hade inte 3an fått större batteri, chrome delete, ny mittkonsol mm hade jag nog gått på en Polestar 2 faktiskt (mest för den är mer ny jämfört med 3an jag har), men när de dessutom sänkte priset på 3an blev det ett rätt enkelt val.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter »

First Impressions Polestar 2 hos Sandy Monroe har kommit ut idag.
Jag har väntat på detta länge.
Vi får se vad han kommer fram till om en av mina favorit EV,s :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Dexter skrev:
First Impressions Polestar 2 hos Sandy Monroe har kommit ut idag.
Jag har väntat på detta länge.
Vi får se vad han kommer fram till om en av mina favorit EV,s :)
Jo jag kollade den. Känns som vill ha de på sitt sätt.. Tex tycker han de är gammaldags att ha instrumentkluster framför sig och de är bättre som i modell 3. Min fråga är varför är de bättre som i modell 3? Jag säger inte de är dåligt i modell 3 men skärmen men varför skulle de vara bättre än ett instrument kluster framför sig.
Jag tycker han är otroligt tesla bias men visst säger han en del vettiga saker också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Det handlar enbart om kostnadsbesparing, hade Tesla varit övertygade om att det är en bättre lösning så hade nya Model S inte haft en skärm bakom ratten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
Dexter skrev:
First Impressions Polestar 2 hos Sandy Monroe har kommit ut idag.
Jag har väntat på detta länge.
Vi får se vad han kommer fram till om en av mina favorit EV,s :)
Jo jag kollade den. Känns som vill ha de på sitt sätt.. Tex tycker han de är gammaldags att ha instrumentkluster framför sig och de är bättre som i modell 3. Min fråga är varför är de bättre som i modell 3? Jag säger inte de är dåligt i modell 3 men skärmen men varför skulle de vara bättre än ett instrument kluster framför sig.
Jag tycker han är otroligt tesla bias men visst säger han en del vettiga saker också.
Klart att det inte är sämre med ett kluster rakt i blickfånget. Munroe är nog köpt av Tesla numera. Vilken skillnad mot för några år sen när han totalsågade trean.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Polestar 2

Inlägg av B99 »

Numera verkar ju Mach-E var en favorit hos Sandy, och PS2 fick ju första omdömet, "nästan lika bra som Mach-E" så det är ju positivt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Dexter skrev:
First Impressions Polestar 2 hos Sandy Monroe har kommit ut idag.
Jag har väntat på detta länge.
Vi får se vad han kommer fram till om en av mina favorit EV,s :)
Jo jag kollade den. Känns som vill ha de på sitt sätt.. Tex tycker han de är gammaldags att ha instrumentkluster framför sig och de är bättre som i modell 3. Min fråga är varför är de bättre som i modell 3? Jag säger inte de är dåligt i modell 3 men skärmen men varför skulle de vara bättre än ett instrument kluster framför sig.
Jag tycker han är otroligt tesla bias men visst säger han en del vettiga saker också.
Njae. Jag håller tvärt emot dig med Munro helt här.

Jag skulle kunna tänka mig en HUD som komplement (om det inte var för dyrt), men saknar verkligen inte instrumentklustret framför ratten, och vill inte alls ha de (även om det var kostnadsfritt). Tycker det är bättre att ha fri sikt ut genom vindrutan, än att det sticker upp något framför ratten som är i vägen för sikten.

Sedan är detta inte en fråga om att försvara Tesla. Tesla har tagit bort detta ifrån M3 tror jag främst av kostnadsskäl, men jag tycker personligen att det är bättre utan. På Teslas andra dyrare bilar, som MS och MX, så är instrumentklustret kvar, inklusive på de nya next gen.

Så nej, handlar ju inte om att försvara Tesla som ni andra påstår, bara för att någon här, eller någon som Munro, gillar en funktion i en av Teslas bilar.

Hade man försvarat Tesla (som du/ni alltid tror) så hade man ju inte dissat en sak som de har i deras dyrbarare MS/MX-modeller.

Handlar om vad man tycker är vettigt och föredrar. I detta så håller jag 100% med Munro.

HUD? Ja, tack.

Instrumentkluster som är i vägen för sikten och skyms bakom ratten? Nej, tack.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Det handlar enbart om kostnadsbesparing, hade Tesla varit övertygade om att det är en bättre lösning så hade nya Model S inte haft en skärm bakom ratten.
Visst är det en kostnadsbesparing, men jag tycker personligen mycket bättre om den lösningen.

Precis som du säger finns det ju i andra Teslor, som Model S och Model X, så att vara emot instrumentkluster är inte att försvara Tesla.

Sådant dumt skitsnack från andra Tesla-fober i tråden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

B99 skrev:
Numera verkar ju Mach-E var en favorit hos Sandy, och PS2 fick ju första omdömet, "nästan lika bra som Mach-E" så det är ju positivt.
Jo, han var väldigt positiv. Sedan skall man inte glömma bort eventuellt jäv.

Nu tror jag att Munro kan vara ärlig ändå, men man skall inte glömma att Geely är en av hans bättre och större kunder. Detta till skillnad från Ford och Tesla som aldrig anlitat hans företags tjänster, om jag minns rätt.

Men oavsett så mycket beröm av PS2 från Munro. Var mycket han gillade med bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:

Jo, han var väldigt positiv. Sedan skall man inte glömma bort eventuellt jäv.

Nu tror jag att Munro kan vara ärlig ändå, men man skall inte glömma att Geely är en av hans bättre och större kunder. Detta till skillnad från Ford och Tesla som aldrig anlitat hans företags tjänster, om jag minns rätt.

Men oavsett så mycket beröm av PS2 från Munro. Var mycket han gillade med bilen.
Med all rätt också, det är ju en riktigt bra bil egentligen, problemet är ju bara att den slukar elektroner snabbt vid högre hastigheter och fyller på dem långsamt jämfört med just Tesla.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
martinot skrev:

Jo, han var väldigt positiv. Sedan skall man inte glömma bort eventuellt jäv.

Nu tror jag att Munro kan vara ärlig ändå, men man skall inte glömma att Geely är en av hans bättre och större kunder. Detta till skillnad från Ford och Tesla som aldrig anlitat hans företags tjänster, om jag minns rätt.

Men oavsett så mycket beröm av PS2 från Munro. Var mycket han gillade med bilen.
Med all rätt också, det är ju en riktigt bra bil egentligen, problemet är ju bara att den slukar elektroner snabbt vid högre hastigheter och fyller på dem långsamt jämfört med just Tesla.
Normalt sett bör Tesla Model 3 ladda fortare än p2, åtminstone tm3 lr men i Kris Rifas senaste långkörningar fick faktiakt p2 högre snitthastighet i kw räknat även om det inte skiljde jättwmycket. P2 låg på 91,5 kW i snitt och teslan lite under 90 kW i snitt. Om jag minns rätt var ID4 något snabbare än p2.

Jag tror att han härledde den ovanligt långsamma laddningen i tm3 lr på att den hade batterier från en annan tillverkare än tidigare. Det var ifs ett par månader sedan så Tesla kanske har kommit tillrätta med problemet. Även Polestar verkar jobba med att öka laddhastigheten.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter »

Tycker det är alltid prat om att Sandy Munro är köpt av vissa företag och äger aktier i något osv. så det han säger är inte sant.
Man får lyssna och titta på vad han säger om olika konstruktioner och lösningar och sen försöka förstå vad han menar och om det har en betydelse för en själv eller inte.
Man måste sila faktan och försöka förstå själv av det han säger.
Han gillar fortfarande inte TM3 konstruktionen och ID4 exempelvis.
Men det hindrar ju inte en att köpa den bilmodel som man själv tycker om.
Däremot tycker han model Y är bland de bästa hitintills men inte perfekt den heller.
Mach E tycker han rätt ok om också.
Tror han kommer gilla Polestar2 för det är ett gediget bygge till bil.
Jag själv köpte TM3 fastän den inte är helt perfekt kaross bygge.
Sandy Munro gör ett bra jobb som man aldrig får reda på annars eller någon bilförsäljare som alltid är färgad och även bilägare erkänner många gånger inte sina brister på sina bilar förrän de sålt dem.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Dexter skrev:
First Impressions Polestar 2 hos Sandy Monroe har kommit ut idag.
Jag har väntat på detta länge.
Vi får se vad han kommer fram till om en av mina favorit EV,s :)
Jo jag kollade den. Känns som vill ha de på sitt sätt.. Tex tycker han de är gammaldags att ha instrumentkluster framför sig och de är bättre som i modell 3. Min fråga är varför är de bättre som i modell 3? Jag säger inte de är dåligt i modell 3 men skärmen men varför skulle de vara bättre än ett instrument kluster framför sig.
Jag tycker han är otroligt tesla bias men visst säger han en del vettiga saker också.
Njae. Jag håller tvärt emot dig med Munro helt här.

Jag skulle kunna tänka mig en HUD som komplement (om det inte var för dyrt), men saknar verkligen inte instrumentklustret framför ratten, och vill inte alls ha de (även om det var kostnadsfritt). Tycker det är bättre att ha fri sikt ut genom vindrutan, än att det sticker upp något framför ratten som är i vägen för sikten.

Sedan är detta inte en fråga om att försvara Tesla. Tesla har tagit bort detta ifrån M3 tror jag främst av kostnadsskäl, men jag tycker personligen att det är bättre utan. På Teslas andra dyrare bilar, som MS och MX, så är instrumentklustret kvar, inklusive på de nya next gen.

Så nej, handlar ju inte om att försvara Tesla som ni andra påstår, bara för att någon här, eller någon som Munro, gillar en funktion i en av Teslas bilar.

Hade man försvarat Tesla (som du/ni alltid tror) så hade man ju inte dissat en sak som de har i deras dyrbarare MS/MX-modeller.

Handlar om vad man tycker är vettigt och föredrar. I detta så håller jag 100% med Munro.

HUD? Ja, tack.

Instrumentkluster som är i vägen för sikten och skyms bakom ratten? Nej, tack.
Skymd bakom ratten? Nu vet jag såklart inte om du är ovanligt kort, men jag har aldrig suttit i en bil där instrumentklustret täckt någon som helst del av vägen. Tror inte ens jag varit med om att nån del av huven täcks av det.

Jag är med på att det är en smaksak. Vissa gillar det, andra inte. Men att man skulle se vägen bättre utan är jag inte alls med på.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Normalt sett bör Tesla Model 3 ladda fortare än p2, åtminstone tm3 lr men i Kris Rifas senaste långkörningar fick faktiakt p2 högre snitthastighet i kw räknat även om det inte skiljde jättwmycket. P2 låg på 91,5 kW i snitt och teslan lite under 90 kW i snitt. Om jag minns rätt var ID4 något snabbare än p2.

Jag tror att han härledde den ovanligt långsamma laddningen i tm3 lr på att den hade batterier från en annan tillverkare än tidigare. Det var ifs ett par månader sedan så Tesla kanske har kommit tillrätta med problemet. Även Polestar verkar jobba med att öka laddhastigheten.
Ja visst kan det vara saker som händer då och då för alla bilar, Björn Nyland hade ju något tillfälle där PS2 laddade väldigt långsamt av någon anledning. Men i normalfallet så verkar det ta bra mycket längre tid att ta sig från A till B på en längre resa med PS2 kontra Model 3 om man ska tro ABRP.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Normalt sett bör Tesla Model 3 ladda fortare än p2, åtminstone tm3 lr men i Kris Rifas senaste långkörningar fick faktiakt p2 högre snitthastighet i kw räknat även om det inte skiljde jättwmycket. P2 låg på 91,5 kW i snitt och teslan lite under 90 kW i snitt. Om jag minns rätt var ID4 något snabbare än p2.

Jag tror att han härledde den ovanligt långsamma laddningen i tm3 lr på att den hade batterier från en annan tillverkare än tidigare. Det var ifs ett par månader sedan så Tesla kanske har kommit tillrätta med problemet. Även Polestar verkar jobba med att öka laddhastigheten.
Ja visst kan det vara saker som händer då och då för alla bilar, Björn Nyland hade ju något tillfälle där PS2 laddade väldigt långsamt av någon anledning. Men i normalfallet så verkar det ta bra mycket längre tid att ta sig från A till B på en längre resa med PS2 kontra Model 3 om man ska tro ABRP.
Bra mycket längre vet jag inte, men lite längre. :)
T ex Växjö - Uppsala med tm3 lr 19" tar 5h30m och med P2 19" 5h54m enligt ABRP. Då får man fördelen att åka premiumbil om man väljer P2, det kan vara värt 24 minuter extra restid om man ska åka så långt :).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Bra mycket längre vet jag inte, men lite längre. :)
T ex Växjö - Uppsala med tm3 lr 19" tar 5h30m och med P2 19" 5h54m enligt ABRP. Då får man fördelen att åka premiumbil om man väljer P2, det kan vara värt 24 minuter extra restid om man ska åka så långt :).
Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen tar ca en timme extra enligt ABRP med lite kyla och snö. Sommarresan till Nederländerna typ 2 extra osv. Blir som sagt en hel del extra laddande och speciellt fler stopp, tillräckligt mycket för att det skall börja bli irriterande och jag nog hellre kör bensinbil då.

Tycker inte den är speciellt mycket mer premium heller om jag skall vara ärlig, den är bara annorlunda designad.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Bra mycket längre vet jag inte, men lite längre. :)
T ex Växjö - Uppsala med tm3 lr 19" tar 5h30m och med P2 19" 5h54m enligt ABRP. Då får man fördelen att åka premiumbil om man väljer P2, det kan vara värt 24 minuter extra restid om man ska åka så långt :).
Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen tar ca en timme extra enligt ABRP med lite kyla och snö. Sommarresan till Nederländerna typ 2 extra osv. Blir som sagt en hel del extra laddande och speciellt fler stopp, tillräckligt mycket för att det skall börja bli irriterande och jag nog hellre kör bensinbil då.

Tycker inte den är speciellt mycket mer premium heller om jag skall vara ärlig, den är bara annorlunda designad.
YMMV

Lite tid för mat, toalett och fika behövs ändå på långa resor. För min del påverkar 4-5 (?) minuter extra laddtid per timme körning inte bilvalet. Jag tror att jag och resesällskapet vill ha mer rast/laddning än bilen behöver ändå.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Dexter skrev:
Tycker det är alltid prat om att Sandy Munro är köpt av vissa företag och äger aktier i något osv. så det han säger är inte sant.
Man får lyssna och titta på vad han säger om olika konstruktioner och lösningar och sen försöka förstå vad han menar och om det har en betydelse för en själv eller inte.
Man måste sila faktan och försöka förstå själv av det han säger.
Han gillar fortfarande inte TM3 konstruktionen och ID4 exempelvis.
Men det hindrar ju inte en att köpa den bilmodel som man själv tycker om.
Däremot tycker han model Y är bland de bästa hitintills men inte perfekt den heller.
Mach E tycker han rätt ok om också.
Tror han kommer gilla Polestar2 för det är ett gediget bygge till bil.
Jag själv köpte TM3 fastän den inte är helt perfekt kaross bygge.
Sandy Munro gör ett bra jobb som man aldrig får reda på annars eller någon bilförsäljare som alltid är färgad och även bilägare erkänner många gånger inte sina brister på sina bilar förrän de sålt dem.
Håller med. Tror att han är rätt uppriktig i sina kommentarer. Det är iaf. så jag uppfattar honom (rätt eller fel).

Tycker att han kommer upp med mycket bra saker, och fint att han har sin egen "take" på det hela.

Vore bara trist om han gjorde precis samma video som Björn Nyland (som jag också tycker är rätt bra, men på ett annat sätt) och alla andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

YMMV

Lite tid för mat, toalett och fika behövs ändå på långa resor. För min del påverkar 4-5 (?) minuter extra laddtid per timme körning inte bilvalet. Jag tror att jag och resesällskapet vill ha mer rast/laddning än bilen behöver ändå.
Ja visst, alla vill ju stanna olika länge. För mig blir det helt enkelt irriterande om jag alltid stannat två ggr på en resa tidigare och sen behöver stanna en tredje gång och rulla tummarna i 40 minuter, bara för att välja en speciell bil. Hela idén med elbil för mig är att det inte skall vara jobbigare än när jag körde bensinbil och än så länge verkar det vara Tesla som lyckas göra det så. Hoppas att de andra börjar fokusera mer på effektiviteten för jag vill ju faktiskt ha fler alternativ, Mercedes verkar ju vara inne på det med EQS och EQE iaf.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Dexter skrev:
First Impressions Polestar 2 hos Sandy Monroe har kommit ut idag.
Jag har väntat på detta länge.
Vi får se vad han kommer fram till om en av mina favorit EV,s :)
Jo jag kollade den. Känns som vill ha de på sitt sätt.. Tex tycker han de är gammaldags att ha instrumentkluster framför sig och de är bättre som i modell 3. Min fråga är varför är de bättre som i modell 3? Jag säger inte de är dåligt i modell 3 men skärmen men varför skulle de vara bättre än ett instrument kluster framför sig.
Jag tycker han är otroligt tesla bias men visst säger han en del vettiga saker också.
Njae. Jag håller tvärt emot dig med Munro helt här.

Jag skulle kunna tänka mig en HUD som komplement (om det inte var för dyrt), men saknar verkligen inte instrumentklustret framför ratten, och vill inte alls ha de (även om det var kostnadsfritt). Tycker det är bättre att ha fri sikt ut genom vindrutan, än att det sticker upp något framför ratten som är i vägen för sikten.

Sedan är detta inte en fråga om att försvara Tesla. Tesla har tagit bort detta ifrån M3 tror jag främst av kostnadsskäl, men jag tycker personligen att det är bättre utan. På Teslas andra dyrare bilar, som MS och MX, så är instrumentklustret kvar, inklusive på de nya next gen.

Så nej, handlar ju inte om att försvara Tesla som ni andra påstår, bara för att någon här, eller någon som Munro, gillar en funktion i en av Teslas bilar.

Hade man försvarat Tesla (som du/ni alltid tror) så hade man ju inte dissat en sak som de har i deras dyrbarare MS/MX-modeller.

Handlar om vad man tycker är vettigt och föredrar. I detta så håller jag 100% med Munro.

HUD? Ja, tack.

Instrumentkluster som är i vägen för sikten och skyms bakom ratten? Nej, tack.
Skymd bakom ratten? Nu vet jag såklart inte om du är ovanligt kort, men jag har aldrig suttit i en bil där instrumentklustret täckt någon som helst del av vägen. Tror inte ens jag varit med om att nån del av huven täcks av det.

Jag är med på att det är en smaksak. Vissa gillar det, andra inte. Men att man skulle se vägen bättre utan är jag inte alls med på.
Nej. Är nog snarare du som inte kört en M3 märker jag.

M3 har väldigt mycket modernare och större luftigare kupé med en stor ruta som går långt ner. Precis tvärt om mot PS2 som interiörmässigt är väldigt trång och gammaldags i jämförelse (det jag själv tycker är sämst med PS2).

Hade man satt en skärm bakom ratten på M3 så hade man riskerat att dölja vyn ut över vägen/trafiken. Se nedan bild för förklaring (de som kört en M3 förstår).

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

På vilket sätt är skärmen bakom ratten i vägen för fri sikt?
seat interior.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
På vilket sätt är skärmen bakom ratten i vägen för fri sikt?
Det är en annan bil. Här går inte fönstret lika långt ner som på M3. På en M3 så hade det sabbat vyn.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Dexter skrev:
First Impressions Polestar 2 hos Sandy Monroe har kommit ut idag.
Jag har väntat på detta länge.
Vi får se vad han kommer fram till om en av mina favorit EV,s :)
Jo jag kollade den. Känns som vill ha de på sitt sätt.. Tex tycker han de är gammaldags att ha instrumentkluster framför sig och de är bättre som i modell 3. Min fråga är varför är de bättre som i modell 3? Jag säger inte de är dåligt i modell 3 men skärmen men varför skulle de vara bättre än ett instrument kluster framför sig.
Jag tycker han är otroligt tesla bias men visst säger han en del vettiga saker också.
Njae. Jag håller tvärt emot dig med Munro helt här.

Jag skulle kunna tänka mig en HUD som komplement (om det inte var för dyrt), men saknar verkligen inte instrumentklustret framför ratten, och vill inte alls ha de (även om det var kostnadsfritt). Tycker det är bättre att ha fri sikt ut genom vindrutan, än att det sticker upp något framför ratten som är i vägen för sikten.

Sedan är detta inte en fråga om att försvara Tesla. Tesla har tagit bort detta ifrån M3 tror jag främst av kostnadsskäl, men jag tycker personligen att det är bättre utan. På Teslas andra dyrare bilar, som MS och MX, så är instrumentklustret kvar, inklusive på de nya next gen.

Så nej, handlar ju inte om att försvara Tesla som ni andra påstår, bara för att någon här, eller någon som Munro, gillar en funktion i en av Teslas bilar.

Hade man försvarat Tesla (som du/ni alltid tror) så hade man ju inte dissat en sak som de har i deras dyrbarare MS/MX-modeller.

Handlar om vad man tycker är vettigt och föredrar. I detta så håller jag 100% med Munro.

HUD? Ja, tack.

Instrumentkluster som är i vägen för sikten och skyms bakom ratten? Nej, tack.
Aldrig känt att instrument kluster varit ivägen men visst ka ske om man är extramt kort men de vet jag inget om.. Sen kan bilar ha större eller mindre bildruta..
Har aldrig upplevt att M3 har varken bättre eller sämre utsikt än många andra bilar.
Men oavsett så lägger han upp de som en nackdel, jag ser de mer som tycke om smak, de är min poäng. Jag tycker han absolut har många bra åsikter som är intressanta men lite för mycket tyckande också där de ofta lutar åt att tesla har löst de rätt.
Men visst han ger ju polstar mycket beröm för bygg kvalitet tex så nej han är ju inte 100% tesla fan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar