Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

OfarligTesla skrev:
Vad tror ni Polestar kommer göra med 2an? När kan man tro att det kommer en omarbetad version med lägre förbrukning och snabbare laddning? De bör ju vilja förbättra så snabbt som möjligt eftersom det händer mycket i branschen men vad säger ryktena?
Lägre förbrukning får du ju med 2wd-versionen som kommer till hösten. I övrigt känner jag inte till några rykten om ytterligare ändringar i P2. Polestar fokuserar nog på att släppa P3 och först därefter möjligen ändra i befintliga P2.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

filippb skrev:
Lägre förbrukning får du ju med 2wd-versionen som kommer till hösten. I övrigt känner jag inte till några rykten om ytterligare ändringar i P2. Polestar fokuserar nog på att släppa P3 och först därefter möjligen ändra i befintliga P2.
2wd är inte intressant för mig, speciellt inte med den låga prestanda som erbjuds med den. Hoppas snarare på att de pushar 4wd till 4s 0-100 km/h med tiden.

Ja de kanske släpper P3 först det är ju möjligt men tänkte att de kanske får förbättrade saker till drivlinan nu när P3 fixas som letar sig in i P2 också som effektivare motorer osv. De säger ju uttalat att de inte tänker satsa på riktigt stora batteripack för att få räckvidd så då är det ju bara effektivisering kvar för att få upp räckvidden.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Becada skrev:
Kanske är stora lokala variationer. I Täby ser man väldigt få Polestar. Däremot finns det väldigt många Teslor, e-tron och ID3.
Volvolandet Göteborg är också Polestarland. :)
Det finns fler Polestar registrerade i Stockholm än i Göteborg.
8CDA36AB-50C7-45B0-A82E-935DAAC60263.jpeg
Fast det bor typ dubbelt så många i Stockholmsområdet.. Så per capita är det färre.
Naturligtvis. Det är ju också svårt att jämföra. Min poäng är att Polestar inte är en sällsynt bil i Stockholm och en vanlig bil i Göteborg.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Vad tror ni Polestar kommer göra med 2an? När kan man tro att det kommer en omarbetad version med lägre förbrukning och snabbare laddning? De bör ju vilja förbättra så snabbt som möjligt eftersom det händer mycket i branschen men vad säger ryktena?
Tror det blir på ny arkitektur och kommande nya modeller från Polestar som de stora förbättringarna kommer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Vegard Nilsen kör Oslo - Hemsedal ToR med sin P2 för att se om stämningen mot Polestar har någon grund.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Var i butiken vid Norrmalms torg idag. Jag är 188cm och kunde inte sitta bakom mig själv. Bilen känns trång. Bagaget däremot, fotsensor, riktig lucka, bra skit.

Kommer bli tajt med två vuxna och två barn 7 och 10.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Maw skrev:
Vegard Nilsen kör Oslo - Hemsedal ToR med sin P2 för att se om stämningen mot Polestar har någon grund.
gick ju bra det där!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Remuz skrev:
Var i butiken vid Norrmalms torg idag. Jag är 188cm och kunde inte sitta bakom mig själv. Bilen känns trång. Bagaget däremot, fotsensor, riktig lucka, bra skit.

Kommer bli tajt med två vuxna och två barn 7 och 10.
vi är två vuxna och två barn (8 och 10), inga problem!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Polestar 2

Inlägg av Elix747 »

Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Becada skrev:
Kanske är stora lokala variationer. I Täby ser man väldigt få Polestar. Däremot finns det väldigt många Teslor, e-tron och ID3.
Volvolandet Göteborg är också Polestarland. :)
Det finns fler Polestar registrerade i Stockholm än i Göteborg.
8CDA36AB-50C7-45B0-A82E-935DAAC60263.jpeg
Det är säker mycket lokalt hur Polestar-tätt det är.
Men statistiken säger nog inte alltid var du hittar flest.
Typiskt för Volvos tjänstebilar var att de är registrerade på tjänstebilsbolaget svensk vagnsparkfinans som är registrerat i Bromma. Tror det fortfarande är så och då visar inte statistiken var bilarna körs. En hel del av Stockholms-Volvos kör troligtvis i Göteborg eller andra Volvo-orter. Bilen är ju snygg iallafall.
Senast redigerad av Elix747, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:

Tror det blir på ny arkitektur och kommande nya modeller från Polestar som de stora förbättringarna kommer.
Ja kanske, ska bli intressant att se ifall de följer traditionella tillverkares schema där det i princip inte händer något i 4 år för att sen komma massa nyheter samtidigt. Hade varit tråkigt om det var så faktiskt.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

HelectriC skrev:
Remuz skrev:
Var i butiken vid Norrmalms torg idag. Jag är 188cm och kunde inte sitta bakom mig själv. Bilen känns trång. Bagaget däremot, fotsensor, riktig lucka, bra skit.

Kommer bli tajt med två vuxna och två barn 7 och 10.
vi är två vuxna och två barn (8 och 10), inga problem!
Samma här, men det är nog beroende på hur man är - jag är 193 med långa ben och kort överkropp och då funkar det bra. Förstår att man kan få svårt att sitta i baksätet om man har annan fördelning även om man är kortare totalt sett.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

filippb skrev:
HelectriC skrev:
Remuz skrev:
Var i butiken vid Norrmalms torg idag. Jag är 188cm och kunde inte sitta bakom mig själv. Bilen känns trång. Bagaget däremot, fotsensor, riktig lucka, bra skit.

Kommer bli tajt med två vuxna och två barn 7 och 10.
vi är två vuxna och två barn (8 och 10), inga problem!
Samma här, men det är nog beroende på hur man är - jag är 193 med långa ben och kort överkropp och då funkar det bra. Förstår att man kan få svårt att sitta i baksätet om man har annan fördelning även om man är kortare totalt sett.
När våra barn var små gjorde jag samma misstag. Provade om jag själv fick plats bakom mig själv även om jag varken skulle sitta där eller att barnen var 1.94. Behoven ändras över tid.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Polestar 2

Inlägg av wannabee »

martinot skrev:
Tycker PS2 är extremt vanlig (även om inte lika vanlig som Tesla). Känns som den gått om e-tron, men kanske jämt skägg där.

Är själv inne på en grå M3 som ersättare till vår svarta -19. Tycker den har grymt snygg grå färg (gillar blått, men inte alls Tesla blå färg)!

Gillar inte alls den gråa ID3 tex. PS2 tycker jag också har en snygg grå färg (även om lite ljusare än vad jag personligen önskar).
Jag såg en idag, mötte på vägen, kunde se emblemet på huven, den hade nån ljusblå/grå färg, antagligen den som heter Magnesium? så jag har nog helt enkelt inte känt igen dem så bra.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Erxon »

Då jag provade den förra helgen konstaterade jag att bilen var trängre än jag trodde.
Även baksätestestet var så att jag hade problem att sitta där med stolen inställd efter mig, men man är inte heller så ofta i baksätet. Däremot satt man riktigt bra i förarstolen så då gör baksätet inte något.
Gällande punkten med barn i baksätet så är det lugnt, då våra är 23 respekt 26 så får de ta egna fordon...

Stora problemet just nu är hur man skall kunna lura sig själv att köpa bil bil över 600K.
Synd att de inte har variabeln med restvärde för privat köp. Med denna variabel hade det blivit mycket enklare att lura sig själv.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
martinot skrev:

Tror det blir på ny arkitektur och kommande nya modeller från Polestar som de stora förbättringarna kommer.
Ja kanske, ska bli intressant att se ifall de följer traditionella tillverkares schema där det i princip inte händer något i 4 år för att sen komma massa nyheter samtidigt. Hade varit tråkigt om det var så faktiskt.
Då ps2 är deras första bil och man har köpt stora delar av drivlina så tror jag denna modell kommer vara hyfsat kort livad och jag är tveksam den får någon uppdatering av drivlinan. Denna är säkert lite testa på för volvo/polestar och för att lära sig.. Spa2 kommer ha en egen drivlina och den lär man satsa mycket mer på..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Då ps2 är deras första bil och man har köpt stora delar av drivlina så tror jag denna modell kommer vara hyfsat kort livad och jag är tveksam den får någon uppdatering av drivlinan. Denna är säkert lite testa på för volvo/polestar och för att lära sig.. Spa2 kommer ha en egen drivlina och den lär man satsa mycket mer på..
Ja, jag hoppas dock det kommer något i Polestar 2 storlek framöver där de arbetat vidare en del på sådana saker.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Då ps2 är deras första bil och man har köpt stora delar av drivlina så tror jag denna modell kommer vara hyfsat kort livad och jag är tveksam den får någon uppdatering av drivlinan. Denna är säkert lite testa på för volvo/polestar och för att lära sig.. Spa2 kommer ha en egen drivlina och den lär man satsa mycket mer på..
Ja, jag hoppas dock det kommer något i Polestar 2 storlek framöver där de arbetat vidare en del på sådana saker.
Prestandan har förbättrats via OTA-uppdateringar sedan bilen började levereras i höstas och det kommer nog mer framöver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Prestandan har förbättrats via OTA-uppdateringar sedan bilen började levereras i höstas och det kommer nog mer framöver.
Ja Polestar verkar ju gå lite mer in för mjukvaran än vad de andra tillverkarna gjort så det bådar ju gott. Tyvärr finns det ju gränser för vad man kan göra innan man måste ha annan hårdvara men man kan ju hoppas de tillåter högre laddhastighet vid högre SoC när de fått mer data på batterierna.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Prestandan har förbättrats via OTA-uppdateringar sedan bilen började levereras i höstas och det kommer nog mer framöver.
Ja Polestar verkar ju gå lite mer in för mjukvaran än vad de andra tillverkarna gjort så det bådar ju gott. Tyvärr finns det ju gränser för vad man kan göra innan man måste ha annan hårdvara men man kan ju hoppas de tillåter högre laddhastighet vid högre SoC när de fått mer data på batterierna.
Ja, det kunde behövas..
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Ja, det kunde behövas..
Jag hoppas egentligen alla tillverkare jobbar mycket på de som de inte är bäst på, ingen är ju perfekt så att säga. Polestar 2 är lite “vill-ha” bilen för mig som jag verkligen skulle vilja ha, men som jag varit inne på tidigare passar den inte riktigt mitt res- och körmönster så kunde de bara fixa lite där så kanske så…
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

Får vänta lite till på uppdateringen då :(

"We have identified an issue related to the P2116.5 OTA software installation procedure. Therefore, we have taken the decision to pause the roll-out of the update in order to correct the issue. We are trying to resolve the issue as quickly as possible. This does not concern customers that have already successfully installed the software, and the issue is not within the software itself. Software that has been partially downloaded will be withdrawn and replaced with the revised update. There is no action required from customers."

https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Edward123 skrev:
Får vänta lite till på uppdateringen då :(

"We have identified an issue related to the P2116.5 OTA software installation procedure. Therefore, we have taken the decision to pause the roll-out of the update in order to correct the issue. We are trying to resolve the issue as quickly as possible. This does not concern customers that have already successfully installed the software, and the issue is not within the software itself. Software that has been partially downloaded will be withdrawn and replaced with the revised update. There is no action required from customers."

https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/
Dom skrev på Facebook att de trodde den skulle börja rullas ut inom en vecka igen. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Tappade hakan igår.

Var och handlade för första gången med PS2. Såg att sambon började böja sig ner för att öppna bakluckan, bad henne att prova att sparka istället.
Varvid hon sparkar till kofångaren :shock: och jag tappade hakan.
Det gäller att vara tydlig, visade att det görs med fotrörelse under kofångaren. För skylla mig själv och använda rätt ord nästa gång. :D
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Tänk om hon sparkade till luckan eller dig istället. Så det kunde varit värre! 8-)

Skämt å sido; det där är ju gammalt och inget unikt för PS2.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
Tänk om hon sparkade till luckan eller dig istället. Så det kunde varit värre! 8-)

Skämt å sido; det där är ju gammalt och inget unikt för PS2.
Kommer man från Tesla, så är det onekligen unikt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar