Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
MWall skrev:
Gäller tydligen bara under första året. Befintliga ägare startar sitt år första juli. Så inte riktigt så bra som det verkade.
Nej, det verkar vara unlimited.
Ok, varifrån får du det?
Priserna kommer att gälla för befintliga ägare under ett år från och med 1 juli. För nya ägare kommer de nya priserna att gälla i 12 månader från köpet. Det är viktigt att man startar sin laddning med taggen eller med Plugsurfing-appen om den har kopplats ihop med taggen som följde med vid leverans.

"Att bara scanna QR-koden på laddstationen kommer inte ge det rabatterade priset", skriver Polestar i sitt pressmeddelande.

För Polestars del gäller detta dock bara nya kunder som beställer sin bil innan 31 december 2021. Någon sådan begränsning har inte kommunicerats från Volvo.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... cctRGT442k
Den texten har inte jag sett, är den från Polestar eller en nättidning?

Sluta nu.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Troligtvis är det begränsat i ett år även om det inte står i pressmeddelandet. (där står inget om hur långt det är) bara att de som köper bilen efter 2021 utvärderar de.
Men ha inga höga förväntningar, om det hade varit 2,3 10 år hade det stått. så förutsätt att det är 1 år. men tror säkert det kommer fler erbjudande.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Ursäkta?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Ursäkta?

Allt tyder på att det är begränsat till ett år. Du må tycka vad du vill om "nättidningar" men det är svenska Auto Motor och Sport som skriver och även om de ibland är okunniga om elbilar (allt mer sällan) så hittar de sällan på rena felaktigheter. Tycker du har bevisbördan här faktiskt. Var står det att det gäller för alltid?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

nu har pressmedelande förtydligats 12 månader!
Det reducerade priset att snabbladda hos IONITY erhålls när Polestar 2-ägare nyttjar det Plugsurfing-kort som inkluderades vid leverans.
Erbjudande om det reducerade priset gäller för Polestar 2 kunder som har beställt bil innan 31 december 2021. Erbjudandet är giltigt i 12 månader från den dag då kortet aktiveras, även om leverans sker under 2022. För de kunder som redan aktiverat sitt kort är giltighetstiden 12 månader från 1 juli 2021. Kunder som förlagt sitt Plugsurfing-kort kan kontakta Polestar Support för att få ett ersättningskort.
Framtida förändringar av priser kommuniceras så snart detta är möjligt.
Det reducerade priset att snabbladda hos IONITY är även tillgängligt via Plugsurfing-appen, när detta konto kopplas ihop med samma laddnyckel som det Plugsurfing-kort som inkluderades vid leverans av Polestar 2.
Att bara scanna QR-koden på laddstationen kommer inte ge det rabatterade priset.
Priset på 3,53 SEK per kWh är inklusive moms.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Även om det "bara" är 12 månader så det riktigt bra! (slipper abbavgift) och 3.5 kr är helt acceptabelt.
Vad som händer sedan återstår att se.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Ursäkta?

Allt tyder på att det är begränsat till ett år. Du må tycka vad du vill om "nättidningar" men det är svenska Auto Motor och Sport som skriver och även om de ibland är okunniga om elbilar (allt mer sällan) så hittar de sällan på rena felaktigheter. Tycker du har bevisbördan här faktiskt. Var står det att det gäller för alltid?
Om jag läser på polestar.com så står det inget om tidsbegränsing, men du tycker då alltså att man ska lita mer på en nättidning istället för de som faktisk kommer med nyheten och står bakom erbjudandet? Ja, ok, men det är ju upp till dig. Jag behöver väl inte "bevisa" något annat än att läsa det som står från Polestar. Där står varken det ena eller det andra, så vi kan väl kanske enas vid att inget är officiellt ännu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

HelectriC skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Ursäkta?

Allt tyder på att det är begränsat till ett år. Du må tycka vad du vill om "nättidningar" men det är svenska Auto Motor och Sport som skriver och även om de ibland är okunniga om elbilar (allt mer sällan) så hittar de sällan på rena felaktigheter. Tycker du har bevisbördan här faktiskt. Var står det att det gäller för alltid?
Om jag läser på polestar.com så står det inget om tidsbegränsing, men du tycker då alltså att man ska lita mer på en nättidning istället för de som faktisk kommer med nyheten och står bakom erbjudandet? Ja, ok, men det är ju upp till dig. Jag behöver väl inte "bevisa" något annat än att läsa det som står från Polestar. Där står varken det ena eller det andra, så vi kan väl kanske enas vid att inget är officiellt ännu.
står på svenska sidan:

https://www.polestar.com/se/press/press ... rmanliga-i
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
HelectriC skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Ursäkta?

Allt tyder på att det är begränsat till ett år. Du må tycka vad du vill om "nättidningar" men det är svenska Auto Motor och Sport som skriver och även om de ibland är okunniga om elbilar (allt mer sällan) så hittar de sällan på rena felaktigheter. Tycker du har bevisbördan här faktiskt. Var står det att det gäller för alltid?
Om jag läser på polestar.com så står det inget om tidsbegränsing, men du tycker då alltså att man ska lita mer på en nättidning istället för de som faktisk kommer med nyheten och står bakom erbjudandet? Ja, ok, men det är ju upp till dig. Jag behöver väl inte "bevisa" något annat än att läsa det som står från Polestar. Där står varken det ena eller det andra, så vi kan väl kanske enas vid att inget är officiellt ännu.
står på svenska sidan:

https://www.polestar.com/se/press/press ... rmanliga-i
verkar inte stå likadant på norska sidan, så verkar igen som svenska ägare drar kortaste strået (samma som när vi i Norge fick 5500kr att ladda för och man i Sverige fick några biltvättar).

https://www.polestar.com/no/press/press ... lspriser-p
Avtalen om redusert IONITY-sats gjelder alle eksisterende Polestar 2-eiere som bruker det medfølgende Plugsurfing-ladekortet som leveres med Polestar 2.
Tilbudet gjelder også alle nye Polestar 2-eiere som bestiller bile innen 31. desember 2021.
Ytterligere prisfordeler som gjelder etter gyldighetsperioden for denne avtalen blir undersøkt.
Den reduserte satsen er også tilgjengelig via Plugsurfing-appen, som må oppdateres for å gjenspeile redusert pris og må være knyttet til samme konto som Plugsurfing-kortet som ble levert med bilen.
Skanning av QR-koder på ladestasjoner vil ikke validere reduserte priser.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Hur mycket kostar abonnemang på Ionity?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Hur mycket kostar abonnemang på Ionity?

Det är olika mellan tillverkarna. Men mellan 100:- och 200:-/mån. På bilar som kostar >600 tkr så det är ju en struntsumma i sammanhanget.

Vad jag inte förstått är om abonnemanget är per person eller person+bil. Dvs om jag har en Mercedes EQC och en Tesla, kan jag då ladda även Teslan med det lägre priset? Eller är det knutet till en specifik bil?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
mikebike skrev:
Hur mycket kostar abonnemang på Ionity?

Det är olika mellan tillverkarna. Men mellan 100:- och 200:-/mån. På bilar som kostar >600 tkr så det är ju en struntsumma i sammanhanget.

Vad jag inte förstått är om abonnemanget är per person eller person+bil. Dvs om jag har en Mercedes EQC och en Tesla, kan jag då ladda även Teslan med det lägre priset? Eller är det knutet till en specifik bil?
Jag tänkte snarast ett "rent" abonnemang.
200:-/per månad blir 2400:- per år, fördelat på 600 mil blir det 4:-/mil. Sedan tillkommer 3,60/kWh, typ 6 kr/mil. Totalt 10 kr/mil vid långfärd. Fortfarande mindre än min gamla bensinbil, men inte billigt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
Hur mycket kostar abonnemang på Ionity?

Det är olika mellan tillverkarna. Men mellan 100:- och 200:-/mån. På bilar som kostar >600 tkr så det är ju en struntsumma i sammanhanget.

Vad jag inte förstått är om abonnemanget är per person eller person+bil. Dvs om jag har en Mercedes EQC och en Tesla, kan jag då ladda även Teslan med det lägre priset? Eller är det knutet till en specifik bil?
Jag tänkte snarast ett "rent" abonnemang.
200:-/per månad blir 2400:- per år, fördelat på 600 mil blir det 4:-/mil. Sedan tillkommer 3,60/kWh, typ 6 kr/mil. Totalt 10 kr/mil vid långfärd. Fortfarande mindre än min gamla bensinbil, men inte billigt.

Att det ska vara så krångligt för folk att se helheten... Ionity och annan snabbladdning är liksom det pris man får betala för att köra billigt på hushållsel resten av tiden. En bensinbil kan inte tankas på billig hushållsbensin till vardags. Att bryta ut just vissa långresor och dra stora växlar på det känns lite snett.

Man räknar helt enkelt ut en TCO för de alternativ man har. Man får uppskatta hur mycket snabbladdning man tror att man behöver, hur mycket bilen tappar i värde osv så det blir aldrig en exakt vetenskap. Därefter får man välja den bil man gillar bäst utav de bilar man har råd med efter en tänkt TCO-budget. Ex: Bilen får kosta ca 9000:-/mån inkl allt. Vad kan jag få för det?

Att du kör 600 "lyxmil" på Ionity för 10 spänn milen ger 500:-/mån i skillnad. Visst märks det på TCO-uträkningen också men det är ju en ganska liten del och så länge man inte har gratis SuC så är skillnaden mot andra alternativ väldigt små. Laddar du för 5:-/kWh som väl anses vara "standard" på andra laddnätverk så skulle det ju kosta typ lika mycket, men då får man stå ut med långsammare laddare som står en och en...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

"Ionity och annan snabbladdning är liksom det pris man får betala för att köra billigt på hushållsel resten av tiden."

Jag kan inte ladda hemma. Hälften av mina laddningar är AC för 3 kr/kWh, andra hälften är SuC. Vilket kostade 2,50 kr/kWh när jag beställde bilen. Än så länge har jag inte behövt betala för SuC, men kostnaden verkar ligga på 4 kr/kWh.

Förutom priset så är ju tillgängligheten viktig. Nu börjar det komma Ionity 150kW laddare även i Norrland, men än så länge är SuC överlägset. Tyvärr. Tesla är verkligen inte Världens bästa bil. Min står fortfarande på verkstan. Ikväll missar jag en tävling eftersom jag inte kan ta mig till banan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Polestar 2

Inlägg av dfa »

MWall skrev:
mikebike skrev:
Hur mycket kostar abonnemang på Ionity?

Det är olika mellan tillverkarna. Men mellan 100:- och 200:-/mån. På bilar som kostar >600 tkr så det är ju en struntsumma i sammanhanget.

Vad jag inte förstått är om abonnemanget är per person eller person+bil. Dvs om jag har en Mercedes EQC och en Tesla, kan jag då ladda även Teslan med det lägre priset? Eller är det knutet till en specifik bil?
Inte knutet till en specifik bil vad jag vet, har laddat en ID.3 med mitt audikort.
Däremot står det i villkoren att det inte är tillåtet att göra så. Men det funkade.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

dfa skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
Hur mycket kostar abonnemang på Ionity?

Det är olika mellan tillverkarna. Men mellan 100:- och 200:-/mån. På bilar som kostar >600 tkr så det är ju en struntsumma i sammanhanget.

Vad jag inte förstått är om abonnemanget är per person eller person+bil. Dvs om jag har en Mercedes EQC och en Tesla, kan jag då ladda även Teslan med det lägre priset? Eller är det knutet till en specifik bil?
Inte knutet till en specifik bil vad jag vet, har laddat en ID.3 med mitt audikort.
Däremot står det i villkoren att det inte är tillåtet att göra så. Men det funkade.
Undrar om det kontrolleras någon gång om man fortfarande äger just den bilen som triggat rabatten eller om man kan fortsätta ladda till rabatterat pris i all evighet? (Så länge man betalar abo avgift)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Undrar om det kontrolleras någon gång om man fortfarande äger just den bilen som triggat rabatten eller om man kan fortsätta ladda till rabatterat pris i all evighet? (Så länge man betalar abo avgift)[/quote]

Misstänker att det är knutet till t.ex. polstar eller vw kontot och skulle teoretiskt kunna fortsätta om man behåller kontot men säljer bilen.
Men det lär inte vara i oändlighet utan avtalen kommer att förändras över tid.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

LarsA skrev:
Undrar om det kontrolleras någon gång om man fortfarande äger just den bilen som triggat rabatten eller om man kan fortsätta ladda till rabatterat pris i all evighet? (Så länge man betalar abo avgift)
Misstänker att det är knutet till t.ex. polstar eller vw kontot och skulle teoretiskt kunna fortsätta om man behåller kontot men säljer bilen.
Men det lär inte vara i oändlighet utan avtalen kommer att förändras över tid.[/quote]

Men Polestarkontot är inte kopplat till appen. Jag har samma app som jag hade innan jag köpte Polestaren och har inte ändrat på något :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
nu har pressmedelande förtydligats 12 månader!
Det reducerade priset att snabbladda hos IONITY erhålls när Polestar 2-ägare nyttjar det Plugsurfing-kort som inkluderades vid leverans.
Erbjudande om det reducerade priset gäller för Polestar 2 kunder som har beställt bil innan 31 december 2021. Erbjudandet är giltigt i 12 månader från den dag då kortet aktiveras, även om leverans sker under 2022. För de kunder som redan aktiverat sitt kort är giltighetstiden 12 månader från 1 juli 2021. Kunder som förlagt sitt Plugsurfing-kort kan kontakta Polestar Support för att få ett ersättningskort.
Framtida förändringar av priser kommuniceras så snart detta är möjligt.
Det reducerade priset att snabbladda hos IONITY är även tillgängligt via Plugsurfing-appen, när detta konto kopplas ihop med samma laddnyckel som det Plugsurfing-kort som inkluderades vid leverans av Polestar 2.
Att bara scanna QR-koden på laddstationen kommer inte ge det rabatterade priset.
Priset på 3,53 SEK per kWh är inklusive moms.
Synd. Då var det inte värt lika mycket. Trodde först att Volvo/Geely/Polestar gått med som delägare/investerare i Ionity (vilket de borde ha råd med Geely som ägare i botten).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Tycker att 3 år hade varit perfekt då hade man täckt företagsleasingen. Men ett år är inte dumt. Ser det inte som omöjligt att det förlängs.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

Fick mail från Polestar i måndags om att de inte hade kunnat installera uppdateringen via OTA (var samma vid förra uppdateringen) så ska in på verkstad och få det fixat senare i veckan. Såg dock senare att följande står på Polestars hemsida:
Vi har nu kunnat påbörja utsändningen av uppdateringen, men vi har identifierat ett visst antal bilar som inte kommer kunna få P2116.5-uppdateringen via OTA. De är uppdelade i två kategorier. Manuell uppdatering Några bilar kommer att behöva besöka en verkstad för att få den senaste mjukvaran installerad manuellt. Vi kommer kontakta de berörda kunderna direkt för att hjälpa dem att boka en verkstadstid. För att maximera effektiviteten kommer dessa manuella uppdateringar att genomföras från slutet av juni och framåt, eftersom nästa mjukvaruuppdatering släpps senare denna månad. Detta för att undvika onödiga ”dubbeluppdateringar”. Kombinerad OTA-uppdatering Den andra gruppen bilar som inte behöver uppdateras manuellt kommer att få en kombinerad OTA-uppdatering när nästa uppdatering släpps, och vi hoppas på ert tålamod i detta fall. Denna kombinerade uppdatering kan förväntas runt slutet av juni/början av juli. Utsändningen av den nuvarande uppdateringen är planerad att upphöra måndagen den 14:e juni då vi börjar förbereda oss för nästa uppdatering.
Chattade med Polestar och frågade om det verkligen är lönt för mig att åka in denna vecka och fick svaret att det skulle jag göra och det kommer inte behövas att jag åker in en gång till för nästa uppdatering. Känner mig tveksam till detta men då min skärm i bilen nu har lagt av så måste jag ändå in och få det fixat (om de nu har noterat att de behöver åtgärda det, har inte fått svar på mailet till servicekillen).

Ingen annan som haft problem med sin skärm, är som att den glappar och är släckt ca 90 % av tiden men blinkar till några sekunder då och då.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

69FB818E-541C-42B9-A59F-527D8B840A1B_1_201_a.jpeg
Min Polestar har fått en ny färg :D
Polestar 2 awd -21
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Erxon »

LarsA skrev:
69FB818E-541C-42B9-A59F-527D8B840A1B_1_201_a.jpeg
Min Polestar har fått en ny färg :D
Fundering på folieringen, det kanske står någonstans men vad ligger generellt priset på en foliering på?
Medveten om att det varierar en del..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Erxon skrev:
LarsA skrev:
69FB818E-541C-42B9-A59F-527D8B840A1B_1_201_a.jpeg
Min Polestar har fått en ny färg :D
Fundering på folieringen, det kanske står någonstans men vad ligger generellt priset på en foliering på?
Medveten om att det varierar en del..
Kanske 15-35 tusen kan vara ett normalt spann om man räknar bort dom allra billigaste och dyraste typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

LarsA skrev:
69FB818E-541C-42B9-A59F-527D8B840A1B_1_201_a.jpeg
Min Polestar har fått en ny färg :D
Wow de var mycket blått.. Men snyggt. Gillar den..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar