Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Undrar hur man laddar cake under färd? Genom dragkrokskontakten då eller? Kan väl inte vara så mkt effekt i den?
Jo, och då borde det ju fungera med alla bilar med krok tycker man?

Oklart, men förmodligen så har de någon form av speciallösning med högre effekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Intressant läsning i senaste Ams där Joakim Rydholm går på djupet i frågor om chassi och drivlina i P2
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Maw skrev:
En styck extremt imponerad Tesla M3-ägare hårdtestar Polestar 2 PP

Kyle är iofs extremt positiv om typ allt. Han älskar ju ID4 och tycker det är den bästa elbilen man kan köpa.
Men han kör ändå just Model 3. För något annat funkar inte i verkligheten. Bild
Japp. Men jag tycker han tar bra upp det positiva med PS2 PP (körglädjen, design, kvalitet), men även det negativa som gör att han själv aldrig någonsin skulle överväga att köpa den (den svaga laddeffekten). Det sagt så är han verkligen ett stort fan av Öhlinsdämparna, svensk design och svenska bilar! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

De kör på Conti SC6 som den levereras med från fabrik. Intressant dock att höra om de optimeringar de gjort och vilken stor skillnad det gjort jämfört med förra körningen på ringen i vintras.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Maw skrev:
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
Japp. Det enda de gjort med bilen är att de styvat upp dämparna några klick till "track mode".
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Ah.. jag fattade inte att det var däcken den normalt kommer med. Ännu med "orginal" då.

Ja det är kul att se att dom lyssnat och som det verkar kollat på vissa videos och tagit åt sig av kritik och förbättringsförslag. :)

Och jag blir förbannat sugen på att åka ner till Tyskland. BildBildBild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

lawe skrev:
Maw skrev:
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
Japp. Det enda de gjort med bilen är att de styvat upp dämparna några klick till "track mode".
Ja, precis. Förra gången han körde stod nog dämparna i gatläge, typ 11-12 av 20 på inställningen. Track mode är väl läge 1 & 2. Den bilen han körde sist hade dessutom vinterdäck och det var lite snö vid banan, ändå drog han på ordentligt :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Snyggt! :)

Dock lite synd med fartspärren som hämmar bilen på ett antal av rakorna på ringen.

Ligger spärren på 210 eller 215?

Hade gjort mycket om de tagit bort den på bana, eller bara höjt till 260 eller liknande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Snyggt! :)

Dock lite synd med fartspärren som hämmar bilen på ett antal av rakorna på ringen.

Ligger spärren på 210 eller 215?

Hade gjort mycket om de tagit bort den på bana, eller bara höjt till 260 eller liknande.
Den ska ligga på 205 tror jag.
Mätaren stannar på 210-211, har jag hört från en kompis.. :)
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

lawe skrev:
Maw skrev:
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
Japp. Det enda de gjort med bilen är att de styvat upp dämparna några klick till "track mode".
Tydligen har bilen de pressade på ringen uppgraderingar i batterikylningen.

https://www.polestar-forum.com/threads/ ... post-67744
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

lawe skrev:
lawe skrev:
Maw skrev:
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
Japp. Det enda de gjort med bilen är att de styvat upp dämparna några klick till "track mode".
Tydligen har bilen de pressade på ringen uppgraderingar i batterikylningen.

https://www.polestar-forum.com/threads/ ... post-67744
Var ser du att det står något om det?
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Edward123 skrev:
lawe skrev:
lawe skrev:
Maw skrev:
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
Japp. Det enda de gjort med bilen är att de styvat upp dämparna några klick till "track mode".
Tydligen har bilen de pressade på ringen uppgraderingar i batterikylningen.

https://www.polestar-forum.com/threads/ ... post-67744
Var ser du att det står något om det?
Joakim bekräftar det själv 9 minuter in i videon: changed to more efficient cooling. Sannolikt pratar han om mjukvara som kyler mer aggressivt men det är bara min gissning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

filippb skrev:
Edward123 skrev:
lawe skrev:
lawe skrev:
Maw skrev:
Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
Japp. Det enda de gjort med bilen är att de styvat upp dämparna några klick till "track mode".
Tydligen har bilen de pressade på ringen uppgraderingar i batterikylningen.

https://www.polestar-forum.com/threads/ ... post-67744
Var ser du att det står något om det?
Joakim bekräftar det själv 9 minuter in i videon: changed to more efficient cooling. Sannolikt pratar han om mjukvara som kyler mer aggressivt men det är bara min gissning.
Ja men det är en uppdatering som alla fått OTA som jag förstod det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

HelectriC skrev:
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Ja precis, min uppfattning är att bilen är helt standard. Imponerande bra med tanke på vikten. Men kanske också en hel del beroende på att det är en väldigt bra förare jämfört med de bilarna de kör ikapp/om.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Ja precis, min uppfattning är att bilen är helt standard. Imponerande bra med tanke på vikten. Men kanske också en hel del beroende på att det är en väldigt bra förare jämfört med de bilarna de kör ikapp/om.
Jo, men så är det ju absolut. Det är en helt vanlig måndag eftermiddag, så kreti och pleti har kört dit efter jobbet med sin garagepärlor. Man ser att på rakorna drar de andra ifrån eftersom de har mer kraft, men i kurvorna tar PS2 igen eftersom han är bättre förare. Kolla bara hur tidigt några av Porscharna bromsar inför kurvor. PS2 kör ju om många just pga att han bromsar senare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Polestar 2

Inlägg av macky »

HelectriC skrev:
Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Ja precis, min uppfattning är att bilen är helt standard. Imponerande bra med tanke på vikten. Men kanske också en hel del beroende på att det är en väldigt bra förare jämfört med de bilarna de kör ikapp/om.
Jo, men så är det ju absolut. Det är en helt vanlig måndag eftermiddag, så kreti och pleti har kört dit efter jobbet med sin garagepärlor. Man ser att på rakorna drar de andra ifrån eftersom de har mer kraft, men i kurvorna tar PS2 igen eftersom han är bättre förare. Kolla bara hur tidigt några av Porscharna bromsar inför kurvor. PS2 kör ju om många just pga att han bromsar senare.
Misha Charoudin kan ringen kan man lugnt säga. Driver väl även en firma (Apex) som hyr ut bilar för körning där. Man ser ju även att passageraren är lite orolig till en början.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

På tal om ingenting alls - en tidigare arbetskollega från ett grannland ringde tidigare i dag, han var i staden och ville gärna provköra Polaren. Han är inne på sin tredje Tesla MS och vi stämde naturligtvis träff i eftermiddag. Så han körde min P2, jag testade hans MS100P. Vi enades om några saker:
1 - Hans Tesla i Ludicrous-läge är löjligt snabb, dessutom rymlig. Luftfjädringen ger komfort men kostar lite precision.
2 - P2 är en elbilarnas sportbil med ett riktigt välbalanserat chassi, väl ihopskruvad.
3 - På våra breddgrader är stort batteri fortfarande en fördel (han har 85 mil enkel väg hit).
4 - Det är fantastiskt nyttigt att kunna hoppa mellan två bilar och jämföra egenskaperna.

Det roliga var att karln beställt en Plaid, motiveringen var räckvidden. Jag bokade naturligtvis en provkörning på stående fot. Det kan ju bli intressant, ur strikt vetenskaplig synpunkt förstås… ;)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

roffe_s skrev:
På tal om ingenting alls - en tidigare arbetskollega från ett grannland ringde tidigare i dag, han var i staden och ville gärna provköra Polaren. Han är inne på sin tredje Tesla MS och vi stämde naturligtvis träff i eftermiddag. Så han körde min P2, jag testade hans MS100P. Vi enades om några saker:
1 - Hans Tesla i Ludicrous-läge är löjligt snabb, dessutom rymlig. Luftfjädringen ger komfort men kostar lite precision.
2 - P2 är en elbilarnas sportbil med ett riktigt välbalanserat chassi, väl ihopskruvad.
3 - På våra breddgrader är stort batteri fortfarande en fördel (han har 85 mil enkel väg hit).
4 - Det är fantastiskt nyttigt att kunna hoppa mellan två bilar och jämföra egenskaperna.

Det roliga var att karln beställt en Plaid, motiveringen var räckvidden. Jag bokade naturligtvis en provkörning på stående fot. Det kan ju bli intressant, ur strikt vetenskaplig synpunkt förstås… ;)
Vet han om att Plaid+ inte kommer?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

MWall skrev:
Vet han om att Plaid+ inte kommer?
Jupp, det var en sådan han beställt men han visste att den inte var aktuell i nuläget. Ärligt talat - han är om jag förstått det rätt en av de tidiga Tesla-entusiasterna där han bor, han hade nog tacksamt tagit emot vad helst de levererar :)

Kul i alla fall att han verkade uppskatta P2 för de egenskaper jag gillar, sedan får han helt klart ut fler mil på sitt batteri. Förbrukningen verkade vara vara rätt likvärdig i rimliga hastigheter och då vinner naturligtvis det större batteriet :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Polestar 2

Inlägg av johanh »

Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Ja precis, min uppfattning är att bilen är helt standard. Imponerande bra med tanke på vikten. Men kanske också en hel del beroende på att det är en väldigt bra förare jämfört med de bilarna de kör ikapp/om.
Jag tror inte bilen är helt standard. Finns några saker som pekar på detta.
Första är att Misha frågar det så fort han trampar lite på gasen.
Andra är att batteriet visar 460km vid 97%, en vanlig dual motor kommer inte över 400km vid 100%, det är ett fixt värde oavsett körstil.
Tredje är toppfarten, den är begränsad till 205km/h och på raksträcka visar den 210 på mätaren, har kommit upp i 211 i nedförsbackar, han når 215 förvisso i utförslut.
Detta jämfört med min icke-performance med krok som enda tillval, performance har generellt sätt sämre räckvidd än icke performance så något udda är det med hans 460km i uppskattad räckvidd. Min bil har P2130.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

johanh skrev:
Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Ja precis, min uppfattning är att bilen är helt standard. Imponerande bra med tanke på vikten. Men kanske också en hel del beroende på att det är en väldigt bra förare jämfört med de bilarna de kör ikapp/om.
Jag tror inte bilen är helt standard. Finns några saker som pekar på detta.
Första är att Misha frågar det så fort han trampar lite på gasen.
Andra är att batteriet visar 460km vid 97%, en vanlig dual motor kommer inte över 400km vid 100%, det är ett fixt värde oavsett körstil.
Tredje är toppfarten, den är begränsad till 205km/h och på raksträcka visar den 210 på mätaren, har kommit upp i 211 i nedförsbackar, han når 215 förvisso i utförslut.
Detta jämfört med min icke-performance med krok som enda tillval, performance har generellt sätt sämre räckvidd än icke performance så något udda är det med hans 460km i uppskattad räckvidd. Min bil har P2130.
Håller med om att det är lite konstigt att den ligger på 460 km vid 97% men det är inte ett fixt värde utan beror på tidigare körningar. Jag har haft minst 440 km vid 100% och 400 km vid 90% efter laddning efter en lugn körning. Kan även ha haft ännu mer vid några tillfällen.

Säger de inte i filmen att den är standard?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Skulle bli ganska förvånad om han från Polestar sitter och ljuger rätt i kameran. Räckviddsvärdet är tydligen inte fixed på alla bilar. Någon har fått väldigt höga tal, så det verkar inte gå att lita på helt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar