Skulle bli ganska förvånad om han från Polestar sitter och ljuger rätt i kameran. Räckviddsvärdet är tydligen inte fixed på alla bilar. Någon har fått väldigt höga tal, så det verkar inte gå att lita på helt.
Spännande, min har alltid visat 360km varje morgon, då laddar jag den till 90%, oavsett om jag dagen innan haft en snittförbrukning på över 35 eller om den legat under 25. Det känns förvisso väldigt osmart att sitta och ljuga men han kanske var kreativ med sanningen istället
Undras om hastighetsmätaren beror på att de har fel storlek på däcken då, det är inte direkt som att köra in i en vägg i 205 med en standard Polestar utan en en ganska mjuk övergång upp till 210 på mätaren.
Skulle bli ganska förvånad om han från Polestar sitter och ljuger rätt i kameran. Räckviddsvärdet är tydligen inte fixed på alla bilar. Någon har fått väldigt höga tal, så det verkar inte gå att lita på helt.
Spännande, min har alltid visat 360km varje morgon, då laddar jag den till 90%, oavsett om jag dagen innan haft en snittförbrukning på över 35 eller om den legat under 25. Det känns förvisso väldigt osmart att sitta och ljuga men han kanske var kreativ med sanningen istället
Undras om hastighetsmätaren beror på att de har fel storlek på däcken då, det är inte direkt som att köra in i en vägg i 205 med en standard Polestar utan en en ganska mjuk övergång upp till 210 på mätaren.
Det är väl iofs ganska vanligt att mätaren visar 10-15kmh fel vid hastigheter över 200
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det är väl iofs ganska vanligt att mätaren visar 10-15kmh fel vid hastigheter över 200
Precis, och det kan diffa några procent åt olika håll beroende på däck.
Att han tycker det känns annorlunda när han trycker ner gasen kan helt klart bero på det dom också säger i videon, att förra gången var det vinterdäck på bilen samt rätt fuktigt på vägen. Det hämmar ju bilen, den jobbar snabbt med antispinn.
Att den visar 460km tycker jag också är skumt. Har sett att det kan gå upp från 400km om man kör snålt, men är det rimligt att tro att nån kört toksnålt med den bilen innan?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det är väl iofs ganska vanligt att mätaren visar 10-15kmh fel vid hastigheter över 200
Precis, och det kan diffa några procent åt olika håll beroende på däck.
Att han tycker det känns annorlunda när han trycker ner gasen kan helt klart bero på det dom också säger i videon, att förra gången var det vinterdäck på bilen samt rätt fuktigt på vägen. Det hämmar ju bilen, den jobbar snabbt med antispinn.
Att den visar 460km tycker jag också är skumt. Har sett att det kan gå upp från 400km om man kör snålt, men är det rimligt att tro att nån kört toksnålt med den bilen innan?
Jag har inte så stor erfarenhet av olika bilar och däck
Min förra Merca gjorde 255 på mätaren, BMW:n visar 258 med två olika uppsättningar däck. Jag har hyrt två olika BMW M4 på BMW Welt för några år sedan och de båda visade samma toppfart på mätaren, likadana fälgar men oklart om däcken var samma.
När det gäller fukt på vägen tycker jag att man märker rätt tydligt att den korrigerar och begränsar effekt men köper helt klart att vinterdäck har andra egenskaper som påverkar accelerationen.
Jag håller med om att det känns lite konstigt att tok-eco-köra en performance som skall ner genom Tyskland för att köra bana.
Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:
1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej
3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:
1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej
3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
1: Det är permanent fyrhjulsdrift på den och går inte att frikoppla mekaniskt.
2: Vet inte. Jag har kommit upp till runt 40 mil på min LR DM med 19" utan värmepump på semesterkörning i sommar.
3: Jag tror inte att det funnits några kampanjer eller rabatter allmänt tillgängliga hittills.
För övrigt hade jag en V90 D4 aut som hyrbil ett par dagar den här veckan. Helt galet segt att köra i jämförelse med min PS2, jag trodde först att det var något allvarligt fel på V90:n men det enda felet var att det var en vanlig dieselautomat.
Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:
1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej
3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
1: Det är permanent fyrhjulsdrift på den och går inte att frikoppla mekaniskt.
2: Vet inte. Jag har kommit upp till runt 40 mil på min LR DM med 19" utan värmepump på semesterkörning i sommar.
3: Jag tror inte att det funnits några kampanjer eller rabatter allmänt tillgängliga hittills.
För övrigt hade jag en V90 D4 aut som hyrbil ett par dagar den här veckan. Helt galet segt att köra i jämförelse med min PS2, jag trodde först att det var något allvarligt fel på V90:n men det enda felet var att det var en vanlig dieselautomat.
Lycka till med bilfunderingarna!
Tack för snabba svar!
40mil är egentligen fine för mig, men the more the merrier såklart
Tack för snabba svar!
40mil är egentligen fine för mig, men the more the merrier såklart
Jag vill understryka att 40 mil är med 20 grader eller mer och torrt väglag, blandad hastighet 90-120 plus omkörningat. Lägre temperaturer, regn, snö, högre fart, osv sänker räckvidden lite
För mig har bilen fungerat bra för alla användningsfall hittills, jag har haft den sedan i början av juni och kört ca 1300 mil. Har bl a provat familjesemester, husvagn, resor till träningsläger med 4 tonåringar plus packning i bilen med mera.
Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet.
Har du vägarna förbi Bollnäs nåt tag så vore det kul med ett besök för att träffas och kika lite på P2:an
Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet.
Har du vägarna förbi Bollnäs nåt tag så vore det kul med ett besök för att träffas och kika lite på P2:an
Ska jag tänka på.. fast får erkänna att jag ganska sällan passerar Bollnäs.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet.
Har du vägarna förbi Bollnäs nåt tag så vore det kul med ett besök för att träffas och kika lite på P2:an
Ska jag tänka på.. fast får erkänna att jag ganska sällan passerar Bollnäs.
Nästa månad kommer en trevlig uppdatering inför vintern. I ett svar i en kommentar i officiella Polestar 2-gruppen på Facebook skriver Polestar så här:
P1.7 will begin to roll out incrementally in batches from mid-October.
Det trevliga med den är bl.a att nu kommer förvämning av batteriet för snabbladdning när man navigerar till en snabbladdare via Google i bilen.
Idag släpptes också uppdatering av appen så man äntligen kan ställa timers direkt från den.
Alla releasenotes:
P1.7 release notes:
Range Assistant: new app showing energy information, including current consumption, estimated range based on current consumption, indication of high energy demand to support more efficient driving
Eco climate: new efficiency-optimised climate control included in the Range Assistant, designed to reduce energy consumption according to driver preference
Cold climate battery information: notifies the driver when cold climate may affect battery efficiency and range
Battery preheating for DC charging: optimises battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps
Improved battery preconditioning according to climate timer when plugged in to AC charger for increased range
Improved regenerative braking for increased range
Optimised use of vehicle heat losses: increasing battery efficiency in certain conditions by using surplus heat energy to heat the battery, improving range and charging speed
Charging stability improvements
SiriusXM satellite radio (US only)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Nästa månad kommer en trevlig uppdatering inför vintern. I ett svar i en kommentar i officiella Polestar 2-gruppen på Facebook skriver Polestar så här:
P1.7 will begin to roll out incrementally in batches from mid-October.
Det trevliga med den är bl.a att nu kommer förvämning av batteriet för snabbladdning när man navigerar till en snabbladdare via Google i bilen.
Idag släpptes också uppdatering av appen så man äntligen kan ställa timers direkt från den.
Alla releasenotes:
P1.7 release notes:
Range Assistant: new app showing energy information, including current consumption, estimated range based on current consumption, indication of high energy demand to support more efficient driving
Eco climate: new efficiency-optimised climate control included in the Range Assistant, designed to reduce energy consumption according to driver preference
Cold climate battery information: notifies the driver when cold climate may affect battery efficiency and range
Battery preheating for DC charging: optimises battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps
Improved battery preconditioning according to climate timer when plugged in to AC charger for increased range
Improved regenerative braking for increased range
Optimised use of vehicle heat losses: increasing battery efficiency in certain conditions by using surplus heat energy to heat the battery, improving range and charging speed
Charging stability improvements
SiriusXM satellite radio (US only)
Nästa månad kommer en trevlig uppdatering inför vintern. I ett svar i en kommentar i officiella Polestar 2-gruppen på Facebook skriver Polestar så här:
P1.7 will begin to roll out incrementally in batches from mid-October.
Det trevliga med den är bl.a att nu kommer förvämning av batteriet för snabbladdning när man navigerar till en snabbladdare via Google i bilen.
Idag släpptes också uppdatering av appen så man äntligen kan ställa timers direkt från den.
Alla releasenotes:
P1.7 release notes:
Range Assistant: new app showing energy information, including current consumption, estimated range based on current consumption, indication of high energy demand to support more efficient driving
Eco climate: new efficiency-optimised climate control included in the Range Assistant, designed to reduce energy consumption according to driver preference
Cold climate battery information: notifies the driver when cold climate may affect battery efficiency and range
Battery preheating for DC charging: optimises battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps
Improved battery preconditioning according to climate timer when plugged in to AC charger for increased range
Improved regenerative braking for increased range
Optimised use of vehicle heat losses: increasing battery efficiency in certain conditions by using surplus heat energy to heat the battery, improving range and charging speed
Charging stability improvements
SiriusXM satellite radio (US only)
Snyggt!
Riktigt kul att det kommit ordentligt igång med OTA-uppdateringar.
Gillar att de tagit tills sig konceptet med automatisk förvärmning av batterierna innan snabbladdning. Riktigt bra!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.
Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.
Bra jobbat!
Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.
Bra jobbat!
Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.
De förbättringar som beskrivits verkar väl inte vara beroende av VP? En av frågorna var om det krävdes VP för att få del av förbättringarna och svaret var att det inte krävs. Det stämmer att en del av förbättringarna gäller korta resor men t ex återvinning av värme och bättre regenerering gäller rimligtvis även på längre resor.
Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:
1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
På Tesla kan man lägga i N(eutral) och göra precis som du säger, det kan få ned förbrukningen en hel del eftersom regenereringen endast är typ 70% effektiv. Jag brukar göra det själv ibland när jag vill slippa ett extra laddstopp på hemväg på E4, det bör dock vara när det är lite trafik eftersom man lätt irriterar andra när man varierar sin hastighet rätt mycket.
Jag vet dock inte om det går att lägga i N på Polestar 2, men det kanske någon ägare kan bekräfta eller dementera?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options