Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Jag skulle säga att det i de flesta fallen är ointressant att mäta tiden för att ladda till 80%, utan att man i de flesta fall laddar till någonstans mellan 50-75% när man är ute och kör av just effektivitetsskäl. Därför tycker jag att för de flesta bilar (dvs. de som inte har extremt platt laddkurva) är vettigare att mäta tiden från 15-20% till 50-75% någonstans. De är ändå det mer realistiska tiden och scenariot när man snabbladdar på resa.

Det är inte supereffektivt att åka av motorvägen, leta upp en laddare, koppla in och sen koppla ur, åkt ut till motorvägen... Tar lätt 5-10 minuter extra. Minuter som är svåra att tjäna in vid laddaren. Att ladda ofta och lite är ju en stressfaktor också. Plus att man då inte har möjlighet att ladda när man gör annat. Då måste man "vänta aktivt" på att bilen ska bli laddad istället för att kunna äta lunch, ta en promenad...

Att vara sådär hetsig och räkna varje minut på långresa överlåter jag med varm hand åt fossilbilisterna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Absolut vore det bra men det är ju främst om det gör att man kommer hela vägen dit man ska utan att ladda, för om man öndå behlver stanna för att ladda så tycker jag att det kvittar om man behöver ladda 20 eller tex 40 kWh om det går snabbt att ladda.

Men visst imman ska ner i Europa eller åka riktigt långt så vore det trevligt med lägre förbrukning.
Ja om man bara har ett stopp oavsett spelar det ingen jättestor roll, skall man dock åka längre och ladda 10-60% innebär att man kanske behöver 3 stopp istället för 2 (eller 8 istället för 6 osv) osv så blir det tradigt tycker jag. Man får också mer flexibilitet i hur man vill åka då man kan klara längre hopp mellan laddare också ifall det är vad man vill göra.

När jag t.ex. kollar att köra till Vemdalen så blir det stor skillnad mellan Polestar 2 och min Model 3 just för att 3an är mer effektiv och inte behöver ladda speciellt högt medan Polestar 2 behöver ladda över 80 för vissa sträckor. På vintern vill man dessutom lägga på lite extra marginal ifall man fastnar i kö så det skulle förstärka effekten.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

Sant, där är ju E-tron som Mrtinot något bättre som laddar snabbt upp till 80, men visst är det inte så kul att behöva vänta 30 min på det.
27,8 kWp solceller
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Jag körde från Köln upp till Gävle i början av November. Guck utmärkt och behövde aldrig ladda öcer typ 80%. Oftast laddade jag till mellan 60-75%.
Med 75% klarade jag runt 200-220km på Autobahn, där jag låg i ca 170km/h där det var fri fart

Optimalt om man ska fram så snabbt som möjligt är laddare på 14-16 mils räckvidd och laddning till 50-55%.
Men då blir det så korta laddstopp att man inte hinner med ena en kaffe och toabesök. :)

Så här var laddningen de första 85 milen:
ca 10-30 minuters stopp. Snittfart på vägen fram till Färjan låg på 130km/h. (Räknat under tiden bilen kördes) Med tanke på alla vägarbeten och att vi startade i stad med morgontrafik känns det helt godkänt. :) Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".

Jag körde i helgen från Växjö till Falkenberg och tillbaka i några minusgrader och vinterväglag i min PS2 LR DM utan PP. Jag höll hastighetsgränserna som är mestadels 100-120 km/h och hamnade på 255 Wh per km. Vi var fyra personer i bilen som har dubbdäck. I somras i bra väder vill jag minnas att jag hamnade strax under 200 Wh per km med 4 personer på samma sträcka. Jag tog inte hjälp av fartvinden från andra bilar i någon större utsträckning men gjorde inte heller vårdslösa omkörningar.

Jag drog en 5-bäddars 1300 kilos husvagn i somras i 80-85 km/h och klarade 18,5 mil med runt 10% kvar i batteriet utan laddningsstopp, tog dock lite rygg på lastbilar när det gick. Förbrukningen blev då 349 Wh per km.

Visst är en M3 snålare och även MY men ID4 GTX, Enyaq awd, EV6 awd osv ligger väl på något liknande?
20210802_105655.jpg
20210802_141221.jpg
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Körde också husvagn i somras. Hamnade på kring 38-40kWh/100km.
Låg kring 90km/h.. lite gammal vagn så verkligen ingen tanke på strömlinjeformad front. :D

Har 19", det verkar som du skriver göra lite skillnad. När jag kör motorväg nu i massa minus och ligger kring 125km/h har jag förbrukning på mellan 27-29kWh/100km.
I somras 22-24kWh/100km på samma sträcka.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Det är inte supereffektivt att åka av motorvägen, leta upp en laddare, koppla in och sen koppla ur, åkt ut till motorvägen... Tar lätt 5-10 minuter extra. Minuter som är svåra att tjäna in vid laddaren. Att ladda ofta och lite är ju en stressfaktor också. Plus att man då inte har möjlighet att ladda när man gör annat. Då måste man "vänta aktivt" på att bilen ska bli laddad istället för att kunna äta lunch, ta en promenad...
Håller med att det är fördel med bilar med längre räckvidd så att man behöver göra färre laddstopp på vägen, om man så önskar. Då är det ju bra med lite större batterier och lite lägre förbrukning. Absolut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
MWall skrev:
Det är inte supereffektivt att åka av motorvägen, leta upp en laddare, koppla in och sen koppla ur, åkt ut till motorvägen... Tar lätt 5-10 minuter extra. Minuter som är svåra att tjäna in vid laddaren. Att ladda ofta och lite är ju en stressfaktor också. Plus att man då inte har möjlighet att ladda när man gör annat. Då måste man "vänta aktivt" på att bilen ska bli laddad istället för att kunna äta lunch, ta en promenad...
Håller med att det är fördel med bilar med längre räckvidd så att man behöver göra färre laddstopp på vägen, om man så önskar. Då är det ju bra med lite större batterier och lite lägre förbrukning. Absolut.
Man vill väl ladda när man stannar, inte stanna för att ladda.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

martinot skrev:
MWall skrev:
Det är inte supereffektivt att åka av motorvägen, leta upp en laddare, koppla in och sen koppla ur, åkt ut till motorvägen... Tar lätt 5-10 minuter extra. Minuter som är svåra att tjäna in vid laddaren. Att ladda ofta och lite är ju en stressfaktor också. Plus att man då inte har möjlighet att ladda när man gör annat. Då måste man "vänta aktivt" på att bilen ska bli laddad istället för att kunna äta lunch, ta en promenad...
Håller med att det är fördel med bilar med längre räckvidd så att man behöver göra färre laddstopp på vägen, om man så önskar. Då är det ju bra med lite större batterier och lite lägre förbrukning. Absolut.
Beror lite på hur det ser ut. I Tyskland var det ofta väldigt smidigt. Avfart direkt in på rastplatsen och laddarna väl synliga. Tog inte mer än 1-2 minuter från att man svängde av till att man var inkopplad och laddade.
Och man spar rätt snabbt tid på att åka vidare vid 60-65% än att ladda de där sista 20% om man inte behöver.

Tar ca 15 min mellan 60-80%, men bara ca 7min mellan 10-30%.
Så man spar ganska snabbt in minuterna.
Och det är inte så att det blir dubbelt med laddstopp, snarare typ 1 extra på 4st. Så man spar betydligt mer tid på det extra laddstoppet än om man laddar längre under 3 stopp.

Men har man t.ex en matpaus eller liknande så blir det annorlunda, då är det nästan svårt att hinna klart innan bilen är över 80%. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.
Nej, laddningen är inte speciellt långsam. Som du såg i tabellen från Kris Rifa som jag klippte in förut så har PS2 lite högre snitthastighet i kW räknat än Model Y men lite lägre hastighet i km/min laddning. Tesla M3 LR är väl från lite till ganska mycket snabbare på laddning beroende på vilket batteri och vilken årsmodell man har.

När det gäller ABRP så kan det ju vara så att den inte har full koll på laddkurvorna, Polestar 2 står fortfarande som beta i ABRP vilket ifs är lite konstigt eftersom de har livedata via appen i bilen.

En annan möjlig "felkälla" är om du gör Tesla-rutten i ABRP med laddning på SuC. Eftersom Polestaren ännu inte kan ladda där så har den färre stationer att välja på vilket nog märks rejält vid en resa till t ex Vemdalen. Men det visar ju på skillnaden i laddinfrastruktur snarare än bilens laddhastighet och effektivitet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Det är inte supereffektivt att åka av motorvägen, leta upp en laddare, koppla in och sen koppla ur, åkt ut till motorvägen... Tar lätt 5-10 minuter extra. Minuter som är svåra att tjäna in vid laddaren. Att ladda ofta och lite är ju en stressfaktor också. Plus att man då inte har möjlighet att ladda när man gör annat. Då måste man "vänta aktivt" på att bilen ska bli laddad istället för att kunna äta lunch, ta en promenad...
Håller med att det är fördel med bilar med längre räckvidd så att man behöver göra färre laddstopp på vägen, om man så önskar. Då är det ju bra med lite större batterier och lite lägre förbrukning. Absolut.
Man vill väl ladda när man stannar, inte stanna för att ladda.
Exakt! Det är därför man vill ha längre räckvidd -> mer frihet att stanna och ladda på de ställen som passar en (inte dit man tvingas).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

Apropå SuC resa i abrp så är det ju den världen vi lever i nu, att Tesla har den och övriga inte. Men visst det kanske blir lite äpple och päron i jämförelse.
27,8 kWp solceller
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Dafro skrev:
Apropå SuC resa i abrp så är det ju den världen vi lever i nu, att Tesla har den och övriga inte. Men visst det kanske blir lite äpple och päron i jämförelse.
Ja, det är helt klart så det blir när man är ute och kör men orsaken är då inte bara skillnader i bilens laddhastighet och effektivitet utan även i infrastruktur och inte heller specifikt för Polestar.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

Men håller med dig. Bara en reflektion.
27,8 kWp solceller
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Dafro skrev:
Men håller med dig. Bara en reflektion.
Sorry.
Det var inte meningen att låta dryg :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Nej, laddningen är inte speciellt långsam. Som du såg i tabellen från Kris Rifa som jag klippte in förut så har PS2 lite högre snitthastighet i kW räknat än Model Y men lite lägre hastighet i km/min laddning. Tesla M3 LR är väl från lite till ganska mycket snabbare på laddning beroende på vilket batteri och vilken årsmodell man har.

När det gäller ABRP så kan det ju vara så att den inte har full koll på laddkurvorna, Polestar 2 står fortfarande som beta i ABRP vilket ifs är lite konstigt eftersom de har livedata via appen i bilen.

En annan möjlig "felkälla" är om du gör Tesla-rutten i ABRP med laddning på SuC. Eftersom Polestaren ännu inte kan ladda där så har den färre stationer att välja på vilket nog märks rejält vid en resa till t ex Vemdalen. Men det visar ju på skillnaden i laddinfrastruktur snarare än bilens laddhastighet och effektivitet.
I den grafen är väl laddhastigheten inte direkt snabb? Min 3a som inte har den snabbaste laddhastigheten gör t.ex. 10-80% på ca 10 minuter kortare tid (med större batteri). De nya 3orna och Y som levereras nu med det långsammare batteri hamnar ca 5 minuter långsammare men då fortfarande med ett större batteri så mer kapacitet vid 80%, den Model Y som Kris Rifa verkar ha med i sin graf är de som levererades en kort period som var ännu långsammare. Samtidigt hamnar dock förbrukning för Polestar 2 ca 25-30% högre än Model 3 vid motorvägshastighet, Model Y är en större bil så jämförelsen blir lite skev men även jämfört med den hamnar Polestar 2 ca 15-20% högre.

Så jag tycker inte att det är så konstigt att det går långsammare när man behöver ladda längs vägen när både förbrukningen är högre (så man tvingas ladda till högre SoC) och laddhastigheten lägre, reagerade bara på att du inte verkade tycka att förbrukningen var så anmärkningsvärd och undrade vad du trodde den extra tiden beror på då.

Visst kommer SuC göra en del till t.ex. Vemdelen där man med Polestar 2 tvingas ladda på 50 kW, men till Åre är det snabbladdare hela vägen för båda (som står på relativt samma platser).
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

Maw skrev:
Dafro skrev:
Men håller med dig. Bara en reflektion.
Sorry.
Det var inte meningen att låta dryg :)
Lugnt.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Det är inte supereffektivt att åka av motorvägen, leta upp en laddare, koppla in och sen koppla ur, åkt ut till motorvägen... Tar lätt 5-10 minuter extra. Minuter som är svåra att tjäna in vid laddaren. Att ladda ofta och lite är ju en stressfaktor också. Plus att man då inte har möjlighet att ladda när man gör annat. Då måste man "vänta aktivt" på att bilen ska bli laddad istället för att kunna äta lunch, ta en promenad...
Håller med att det är fördel med bilar med längre räckvidd så att man behöver göra färre laddstopp på vägen, om man så önskar. Då är det ju bra med lite större batterier och lite lägre förbrukning. Absolut.
Man vill väl ladda när man stannar, inte stanna för att ladda.
Exakt! Det är därför man vill ha längre räckvidd -> mer frihet att stanna och ladda på de ställen som passar en (inte dit man tvingas).
Plus att det ökar chansen att någon gång kunna dra en husvagn med en elbil.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:

Exakt! Det är därför man vill ha längre räckvidd -> mer frihet att stanna och ladda på de ställen som passar en (inte dit man tvingas).
Plus att det ökar chansen att någon gång kunna dra en husvagn med en elbil.
Det går redan....
...fast man får nöja sig med 15-20 mil mellan laddningarna :D
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Precis.. går utmärkt. Våra resor blir typ som vanligt, sällan vi kör mer än 2h ändå innan vi stannar för att ungarna blir hungriga/kissnödiga/glassugna eller att vi vuxna behöver mer kaffe för att orka med hungriga, kissnödiga och glassugna barn.

På stoppen vi gjorde laddade bilen klart innan barnen var klara. Våra totala dagsturer var dock inte längre än max typ 32 mil i somras så behövde aldrig ladda mer än en gång. Tidigare har vi vid några tillfällen kört upp mot 45 mil per resa, då blir det två stopp för laddning, vilket det normalt då också varit för paus.
Enda nackdelen (tycker inte barnen) är att det allt för ofta är hamburgare som bjuds där man laddar...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Jag drar husvagn ner till medelhavet.
Det är knappt 200mil och resan brukar ta ca 2,5 dygn.
Jag hoppas jag ska kunna göra det i en elbil någon gång.
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Polestar 2

Inlägg av johanh »

För mig är Polestar 2 perfekt som vardagsbil men jag är väldigt skeptisk till långkörning.
Jag gjorde en resa på ca 50 mil enkel resa med familjen över en helg med Polestar 2, minusgrader, ner under -10 som kallast, två stopp per väg och lågt tempo gjorde att vi tappade minst två timmar per resa jämfört med att köra en bensinbil. Vi åt mat/fikade på laddstoppen precis som det beskrivs i tråden men för mig känns dessa pauser konstlade.
I helgen som gick körde jag och en kompis en resa över söndagen, 45 mil enkel resa, vi tog varken hans Tesla eller min Polestar utan färdades snabbt och bekvämt i en Mercedes-hybrid. Ett tankstopp per resa med snabb bensträckare och därefter framme. Han hade planer på att skaffa Plaid+ och kunde tänka sig att överge SUV för att få räckvidden den erbjuder men tydligen behöver ingen en sådan bil.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...

Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det :D
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter86 »

Maw skrev:
Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...

Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det :D
Omg haha lycka till!
Väntar med spänning på denna uppdatering :)))
Skriv svar