Maw skrev:Jag vet att du älskar att hitta obskyra källor för att hata på Polestar (och Volvo)...
... men en mer relevant källa än Vi Bilägares rostskyddsundersökning av V90 kanske Vi Bilägares rostskyddsundersökning av Polestar 2 kan vara?
[En rätt stor bild. Se inlägget ovan.]
1. Jag skulle inte kalla Vi bilägare för en obskyr källa. Och det verkar ju inte du heller göra som länkar till samma källa ovan. Men visst: Jag är skyldig till att inte dubbelkollat plattformen för Polestar 2. Fast samtidigt noterar jag att Polestar 2 med sin plattform fick samma betyg som V90 – dvs. 3/5...
Vill man vara snäll mot Volvo Cars kan man ju hoppas att det blivit något fel på just det här exemplaret av V90 som Vi bilägare har...
2. Jag "älskar" absolut inte att "hata på" Volvo Cars och Polestar. Själv skulle jag naturligtvis absolut inte använda ordet "hata". Det är alldeles för förenklat och endimensionellt.
Men med det sagt så finns det ju tyvärr en anledning till varför jag skrivit om Volvo Cars och Polestar på det här forumet – och den anledningen stavas den aktör som stod för mer än 85% av köpesumman när Geely köpte Volvo Cars av Ford ~2009 (Hint: Det var inte Geely...)
Källor med kommentar:
Använder ett VPN. Och då är följande två artiklar från SvD bakom paywall. Skrev om innehållet i dessa artiklar i ett annat inlägg på det amerikanska forumet för ~9 år sedan. Länkar till det med. Det inlägget har också länkar till artiklarna. De länkarna har fungerat tidigare och alltså inte hamnat vid en betalvägg...
https://www.svd.se/a/e8810e87-12b3-3293 ... fer-abroad
https://www.svd.se/a/027dfcf1-2e3d-3c3e ... fer-abroad
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/
3. Som jag även skrev sist vi 'talades vid' om det här... Jag önskar
naturligtvis att verkligheten var annorlunda och att det inte var den Kinesiska Diktaturen som stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte... En mycket trevligare kontrafaktisk historieskrivning hade t.ex. varit att svenska staten (precis som den amerikanska staten när det gällde GM) gått in tillsammans med Christian Koenigsegg och tagit över både Volvo Cars och Saab Automobile vid ett lämpligt tillfälle. Förslagsvis för de 55 miljarder SEK de fick in på försäljningen av Vin & Sprit 2008...
Men nu är tyvärr verkligheten vad den är...