Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:

Fast då får man inte ventilerat eller klarar en sadelmakare att få till det?
I Nederländerna så säljer de det vis tredjepart direkt hos Polestar. Var med en vän som bor där och kikade på en och då sa säljaren att de erbjöd en omklädnad via en annan firma för runt 2k EUR. Holländare är rätt snåla så är nog så att de inte går på lädret annars.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 604
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

HelectriC skrev:
Anderzzon skrev:
Man kan ju lämna in och klä om dem, kostar typ 20-30000
Fast då får man inte ventilerat eller klarar en sadelmakare att få till det?
Nej det lär man nog inte kunna få. Men om man inte gillar textilsätena men tycker att läderalternativet är för dyrt så är det ett alternativ
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Fast då får man inte ventilerat eller klarar en sadelmakare att få till det?
I Nederländerna så säljer de det vis tredjepart direkt hos Polestar. Var med en vän som bor där och kikade på en och då sa säljaren att de erbjöd en omklädnad via en annan firma för runt 2k EUR. Holländare är rätt snåla så är nog så att de inte går på lädret annars.
Hängde inte helt med? Dom säljer ventilationen via tredje part?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
Hängde inte helt med? Dom säljer ventilationen via tredje part?
Nej, det är vanligt läder. Ville mest säga att det verkar finnas en marknad för läderställ uran ventilationen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
Hängde inte helt med? Dom säljer ventilationen via tredje part?
Nej, det är vanligt läder. Ville mest säga att det verkar finnas en marknad för läderställ uran ventilationen.
Ok! Har oxå sett både svart och sandalfärgat från NL, såg riktigt bra ut för 20.000. Jag hade dock saknat ventilationen. Borde gå att köpa delarna och bara lägga till en liten ful-knapp som slår av på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:
Dom kallade dom det iallafall, inte mina ord. Inget av det du nämner stämmer väl in på det tycker jag, det var inte läder men mer av vävd galon men det kanske är det du menar som våtdräktsmaterial. Grått och plastigt. Kanske är weave tech, iallafall fruktansvärt hemskt. Men om dom nu har nappaläder så fattar jag inte varför dom inte har det i sina demombilar.

Börjat bli lite trött på detta vegan fokus, men det ör jag. Kan man inte kalla det för vad det är.

Från polestar sida.

Nej, det är inte konstläder. WeaveTech är ett helveganskt material som inte låtsas vara något det inte är. Det är ett lätt, hållbart textilmaterial som ger interiören en enkel, modern elegans. Välj mellan färgerna Slate och Charcoal.
Hade den ventilerade säten? Om nej så var det WeaveTech då det bara finns 3 val och det enda lädret är ventilerat nappaläder.

Skulle gissa på att de kör läderfritt i de flesta demobilarna för att trycka på det miljövänliga. Just nu håller de dessutom på att byta färg på lädret (finns bara ett val) och inte fått in de nya bilarna så de vill nog inte visa upp den gamla färgen.
Inget ventilerat, utan plast. Jag skulle alla dagar i veckan välja tyg, betalde t.o.m. extra för att få det i min IX.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av thnis »

Remuz skrev:
Laddade fullt idag, 100% visade 390km
Är det 64kWh den räknar med är det då 164wh/km som är ”rated ” på SRSM. Jag som kör som en tok ligger nu på 175. Stämmer rätt bra då
166 för SRSM och 170 för LRSM
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

Remuz skrev:
Laddade fullt idag, 100% visade 390km
Är det 64kWh den räknar med är det då 164wh/km som är ”rated ” på SRSM. Jag som kör som en tok ligger nu på 175. Stämmer rätt bra då
Lite kul då jag ligger på 340 med 95 kWh batteri och snittar 270 på senaste 1200 milen med min E-tron. En P2 eller snarare P3 med 100 kWh batteri vore något.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:

Inget ventilerat, utan plast. Jag skulle alla dagar i veckan välja tyg, betalde t.o.m. extra för att få det i min IX.
Ja det hade inte skadat att ha fler val, själv gillar jag inte det tyget som finns för PS2 utan vill ha någon typ fejkmocka eller ullblandningen som finns i XC40 i så fall. Men nu när det fanns ventilerat läder så klagar jag inte.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:

Inget ventilerat, utan plast. Jag skulle alla dagar i veckan välja tyg, betalde t.o.m. extra för att få det i min IX.
Ja det hade inte skadat att ha fler val, själv gillar jag inte det tyget som finns för PS2 utan vill ha någon typ fejkmocka eller ullblandningen som finns i XC40 i så fall. Men nu när det fanns ventilerat läder så klagar jag inte.
Håller med, då finns det ett alternativ. Och tycker också om tygklädseln i xc40 men gillar skarpt delskinn med alcantara.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Dyrt batteri på Polestar 2.
Mr. Huang was told by the dealership that the vehicle needed a battery pack replacement at a cost of 540,000 yuan ($79,200).

https://cnevpost.com/2022/08/23/polesta ... -scrapped/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ElBop
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 mar 2022 13:04

Re: Polestar 2

Inlägg av ElBop »

Körde en sträcka förra helgen tur och retur landsväg på ca 10 mil. Förbrukningen låg då enligt bilens logg på under 1,4kwh/m. Har haft väldigt låg förbrukning nu under sommaren.
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Zalman3 skrev:
Dyrt batteri på Polestar 2.

Mr. Huang was told by the dealership that the vehicle needed a battery pack replacement at a cost of 540,000 yuan ($79,200).
Och enligt samma artikel köpte han bilen för motsvarande 373.500 SEK. Jag skulle inte ta uppgifterna i den där artikeln allt för seriöst
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

ElBop skrev:
Körde en sträcka förra helgen tur och retur landsväg på ca 10 mil. Förbrukningen låg då enligt bilens logg på under 1,4kwh/m. Har haft väldigt låg förbrukning nu under sommaren.
Berätta gärna vad du har för bil (SM/DM) och vilka fälgar och däck som sitter på bilen. Jag blir lite nyfiken då jag skulle behöva bli bogserad för att komma ner i den förbrukningen med min Launch Edition med 20" Conti SC6 ;) . Landsväg (90-110 km/h) betyder för mig ungefär 22 kWh/100km (sommartid).
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Tar min första längre resa imorgon, Stockholm falköping. Kör E20, får se vad man hamnar på där på 110vägen efter Arboga.

Edit, var mer laddutbud längs E4 så tar den istället. Då får vi se vad ps2 drar i 150km/h
P85D svart/svart med gratis SuC
ElBop
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 mar 2022 13:04

Re: Polestar 2

Inlägg av ElBop »

Ja nu var ju landsväg max 80 km/h denna resa. Kollade inte snitthastigheten men den var inte hög. Igenom stan först osv. Bilen är en LRSM, pilot och pluspaket med 19 tums standard däck. 2022 års modell. Alla uppdateringar. Vet ej lufttryck, inte fyllt på sen vi fick bilen. One pedal drive av, brukar rulla en del och det blir smidigast när farthållaren slår av. Det skrivs i många forum att färddatorn inte stämmer men den visar en snittförbrukning på 1,7 kwh nu på 500 mil. Förbrukningen har sjunkit sen vi fick bilen i maj månad. Om det är bara temperatur eller uppdatering av programvara eller en kombo får vi väl se framöver.
toppo
elbilist
Inlägg: 193
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 2

Inlägg av toppo »

ElBop skrev:
Ja nu var ju landsväg max 80 km/h denna resa. Kollade inte snitthastigheten men den var inte hög. Igenom stan först osv. Bilen är en LRSM, pilot och pluspaket med 19 tums standard däck. 2022 års modell. Alla uppdateringar. Vet ej lufttryck, inte fyllt på sen vi fick bilen. One pedal drive av, brukar rulla en del och det blir smidigast när farthållaren slår av. Det skrivs i många forum att färddatorn inte stämmer men den visar en snittförbrukning på 1,7 kwh nu på 500 mil. Förbrukningen har sjunkit sen vi fick bilen i maj månad. Om det är bara temperatur eller uppdatering av programvara eller en kombo får vi väl se framöver.
Det är helt klart sommaren som fått förbrukningen sjunka. Jag har kört min i ett år nu och så här på sommaren är P2 hyfsat snål, även om min DM är lite extra törstig. Som lägst har jag kört den på 1,6 kWh/mil vid låg snitthastighet, mitt snitt under sommarens 500 mil blev 2,0 kWh/mil. Nu när hösten kommer så går förbrukningen upp, den tycker om att värma batteriet ganska flitigt, jag som inte har VP drabbas lite extra.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

TA är intressant här, verkar dra mindre än min 3P med ungefär samma farter på motorvägen. Känns fel på nåt vis
80C30114-6012-46EB-BC50-B45698A90F41.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Remuz skrev:
TA är intressant här, verkar dra mindre än min 3P med ungefär samma farter på motorvägen. Känns fel på nåt vis
Kraftig medvind? Jag körde 2*12 mil E4 igår. 100-120 km/h = 23kWh/100km enligt min TA. Temperaturen var 19C på utresan och 16C hem. Är det värmen i södra Sverige som påverkar?

Jag byter däck nästa vecka. Ska bli intressant att se om det gör skillnad.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Remuz skrev:
TA är intressant här, verkar dra mindre än min 3P med ungefär samma farter på motorvägen. Känns fel på nåt vis
Det är nog inte orimligt att en 2wd Polestar 2 ligger på ungeför samma eller något lägre förbrukning som en M3P?

När jag jämfört min PS2 DMLR med mina föräldrars M3LR verkar det skilja ungefär 200 Wh/km i varmt väder (jag har ingen VP) i laglig landsvägsfart. En M3P drar väl lite mer än en M3LR och En PS2 SMSR drar en del mindre än en PS2 DMLR.
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Polestar 2

Inlägg av johanh »

Remuz skrev:
TA är intressant här, verkar dra mindre än min 3P med ungefär samma farter på motorvägen. Känns fel på nåt vis
Ser riktigt snålt ut, här kommer från en kortare körning på ca fem mil med en del upp och ner i fart på grund av trafik. DM och 19" fälgar
Förbrukning.jpg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Samma sträcka åt andra hållet, fast i ösregn och med massor av trafik (lägre fart) drog 23.7. Snittfart 96km/h så 21km/h lägre fart och ändå mer förbrukning. Men som sagt, ösregn hela vägen.

Jag vet tyvärr inte nåt om vinden varken österut eller västerut mer än att när man gick ur bilen kändes det ”vindstilla”.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Dubbelpost nu, men jag tror att med stora batteriet kommer jag nog till Jönköping med en LRSM från Enskede. Hade ganska ok med batteri kvar i Mjölby. Hemåt är knepigare då Norrköping känns som laddningsmässig öken förutom Teslaladdaren. Tar man sig inte dit utan får ladda i Linköping så finns det mycket att välja, men då måste jag antingen ladda nära fullt eller ta ett stopp till och Nyköping/Tystberga är riktigt dåligt. Möjligen om man laddar så man tar sig till Södertälje.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Polestar 2

Inlägg av Tobbelibobbe »

Vi har fått ett väldigt bra bud på 3:an och jag har provkört en Polestar 2 SM LR i 90 minuter gångna veckan. Med tanke på krångelhistoriken på vår bil (5 reparationer på 1300mil, varav 3 handlar om laddproblem och resten skönhetsfel vid leverans) är jag väldigt sugen på att sälja 3:an och beställa en ny P2 (m. Pilot och Pluspaket) för lev i januari.

Gillade verkligen P2:an och tror att effekten kommer räcka till (men såklart inte Teslans acc, vilket i ärlighetens namn är mest ett partytrick). Ekonomiskt går bytet litet plus.

Polestaren känns om en bättre bil medans räckvidd och snabbladdning tippar i 3:ans favör. Samtidigt åker vi på långresor ganska sällan och bara en gång om året där laddning blir bökigt med Polestar (Härjedalssfjällen).

Supersvårt beslut som kanske färgas av att jag både är lite trött på krångel och att det känns om Teslan är gjord i papper. Byter jag från något snarare än till något?
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

Tobbelibobbe skrev:
Vi har fått ett väldigt bra bud på 3:an och jag har provkört en Polestar 2 SM LR i 90 minuter gångna veckan. Med tanke på krångelhistoriken på vår bil (5 reparationer på 1300mil, varav 3 handlar om laddproblem och resten skönhetsfel vid leverans) är jag väldigt sugen på att sälja 3:an och beställa en ny P2 (m. Pilot och Pluspaket) för lev i januari.

Gillade verkligen P2:an och tror att effekten kommer räcka till (men såklart inte Teslans acc, vilket i ärlighetens namn är mest ett partytrick). Ekonomiskt går bytet litet plus.

Polestaren känns om en bättre bil medans räckvidd och snabbladdning tippar i 3:ans favör. Samtidigt åker vi på långresor ganska sällan och bara en gång om året där laddning blir bökigt med Polestar (Härjedalssfjällen).

Supersvårt beslut som kanske färgas av att jag både är lite trött på krångel och att det känns om Teslan är gjord i papper. Byter jag från något snarare än till något?

Håll utkik på Polestars pre configured-sida. Dök upp fyra bilar där med leverans i år häromdagen. De försvinner dock fort.
Skriv svar