Jag tänkte också det i början, men det visade sig vara fel som tur är.vigge50 skrev:Har hört många här klaga över att Model 3 bara har ett brevinkast baktill, men om det är någon bil som efterliknar ett brevinkast så är det väll ändå Polstar?
Polestar 2
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Polestar 2
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Polestar 2
Intressant!mr_tt skrev:
Polestar visar upp framtiden för HMI
• Polestar och Google fortsätter att samarbeta för att förbättra framtiden för HMI i bilen
• Framsteg inom individualisering och integration med fordonssäkerhetsfunktioner kommer att ge en även mer sömlös och naturlig digital upplevelse i bilen
• Polestar kommer att presentera sin designvision, kombinerandes med nya tillkännagivanden om hållbara interiörer¹ och avancerade HMI, den 25 februari 2020, exklusivt online vid 12:00 CET på Polestar.com och på Polestars YouTube-kanal
Polestar kommer att fortsätta att utveckla användarerfarenheten för sina framtida fordon genom vidare samarbete med Google. Polestar 2 är det första fordonet på marknaden som drivs av Android med Google Assistant, Google Maps och Goofle Play Store integrerade. Idag blickar det svenska prestandaelbilsmärket ännu längre in i framtiden.
”Vi har redan visat världen att vi tar digital integration i våra bilar seriöst och är öppna för samarbete med exporter inom dessa fält,” säger Thomas Ingenlath, Polestar CEO. ”Nu går vi vidare på den linjen, delar en vision som är även mer i tun med våra individuella kunders preferens. Genom att bygga på Androids infotainmentsystem i Polestar 2, kommer våra framtida system att göra livet i våra bilare enklare, säkrare och roligare.”
Polestar kommer att fortsätta att använda Android som en plattform för att bygga en verkligt individualiserad kontextuell erfarenhet. Integrationen kommer att öppna upp nya möjligheter i bilen, bortom de redan tillgängliga justering av speglar, säten, klimat och underhållningsinställningar enligt förarens personliga preferens.
Visionen ser nu hela fordonets miljö automatiskt justerarande sig efter användarens personliga preferens och senaste använda applikationer. Skräddarsydd information kommer att visas baserat på detekterad förarprofil, aktiverad av Polestar Digital Key när föraren närmar sig. Med förarens tillstånd kan systemet även proaktivt erbjuda individualiserad planering enligt förarens vanor eller preferens, eller förhållanden.
Google Assistant kommer att vara en ännu mera hjälpsam andrepilot under färd, med avancerade talteknologi för att expandera till fler språk. Framtiden kommer bygga på nuvarande Google Assistant-funktionalitet i Polestar 2, vilket kommer att levereras i ett naturligt konversationsflöde som förbättras över tiden, snarare än från en lista av förinställda val.
Underhållning kommer att vara mer relevant, inte bara under färd. Videostreaming från populära appar och tjänster kommer att finnas tillgängliga som en bekväm lösning för ockupanter när fordonet är parkerat och vid laddning.
Undvikande av informationsöverbelastning är också nyckeln till Polestars erbjudanden och ett vidare uttryck av markets minimalistiska sätt. Polestar kommer att implementera avancerad ögon-tracking och närhetssensorer för att leverera information på ett kontrollerat sätt. Displayer kommer att justera ljusstyrkan och innehåll baserat på förhållanden och reaktioner från föraren. Dimmade displayer kommer att öka i intensitet när användare kaster en blick i dess riktning, och när en användares hand närmar sig kommer de att adaptera de förinställda kontrollerna. Systemet kommer även att varna användare om de spenderar för mycket tid med att titta på displayen snarare än vägen framför dem.
Polestar kommer fortsätta att samarbeta med Google gällande avancerad säkerhet, såsom visas genom fusionen av Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) och Google Maps. Integrerad ADAS betyder att fordonet kommer att använda detaljerad mappinformation för att främja säkra manövreringar på vägen.
Polestar kommer att presentera sin designvision, kombinerandes med nya tillkännagivanden om hållbara interiörer¹ och avancerade HMI, den 25 februari 2020, exklusivt online vid 12:00 CET på Polestar.com och på Polestars YouTube-kanal.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Polestar 2
Henrik Torphammar skrev:Jag tänkte också det i början, men det visade sig vara fel som tur är.vigge50 skrev:Har hört många här klaga över att Model 3 bara har ett brevinkast baktill, men om det är någon bil som efterliknar ett brevinkast så är det väll ändå Polstar?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Polestar 2
Vill poängtera att det är inget fel med sedaner. ( och liten bagagelucka ) Man skall inte mobba sedaner för att de inte har samma öppning som kombis och liknande. De fyller sin funktion också.
Re: Polestar 2
Mickep skrev:Vill poängtera att det är inget fel med sedaner. ( och liten bagagelucka ) Man skall inte mobba sedaner för att de inte har samma öppning som kombis och liknande. De fyller sin funktion också.
Beror ju på. Har man t ex hund så funkar en Polestar 2 men inte en Model 3.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Polestar 2
Hur menar du ?Verdi skrev:Mickep skrev:Vill poängtera att det är inget fel med sedaner. ( och liten bagagelucka ) Man skall inte mobba sedaner för att de inte har samma öppning som kombis och liknande. De fyller sin funktion också.
Beror ju på. Har man t ex hund så funkar en Polestar 2 men inte en Model 3.
Jag behöver hjälp att tala om för min kollega att han genast måste sluta köra omkring med sin hund i Teslan (model 3)
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Polestar 2
Ja vad tror du? Att ha en hund i sele inne i kupén är inte idealiskt.FlyingBlue skrev:Hur menar du ?Verdi skrev:Mickep skrev:Vill poängtera att det är inget fel med sedaner. ( och liten bagagelucka ) Man skall inte mobba sedaner för att de inte har samma öppning som kombis och liknande. De fyller sin funktion också.
Beror ju på. Har man t ex hund så funkar en Polestar 2 men inte en Model 3.
Jag behöver hjälp att tala om för min kollega att han genast måste sluta köra omkring med sin hund i Teslan (model 3)
Re: Polestar 2
Polisen köper ju in pickuper nu pga nya riktlinjer med krav på betydligt större hundburar.
En Volvo kombi är alltså inte tillräckligt stor, åtminstone inte för större hundar.
En Volvo kombi är alltså inte tillräckligt stor, åtminstone inte för större hundar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Det är inte idealiskt att ha en Porsche 911 som enda bil heller.Verdi skrev:Ja vad tror du? Att ha en hund i sele inne i kupén är inte idealiskt.FlyingBlue skrev:Hur menar du ?Verdi skrev:Mickep skrev:Vill poängtera att det är inget fel med sedaner. ( och liten bagagelucka ) Man skall inte mobba sedaner för att de inte har samma öppning som kombis och liknande. De fyller sin funktion också.
Beror ju på. Har man t ex hund så funkar en Polestar 2 men inte en Model 3.
Jag behöver hjälp att tala om för min kollega att han genast måste sluta köra omkring med sin hund i Teslan (model 3)
Ändå kör folk runt i sådana, med hundar i...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
A a a a a det heter inte pickup utan cybertruck.
Kanske ot men... polisdekal på en sådan är så självklar.
Polestar 2 kanske skulle kunna vara en polisbil, men den känns mer mjuk. Eller?
Kanske ot men... polisdekal på en sådan är så självklar.
Polestar 2 kanske skulle kunna vara en polisbil, men den känns mer mjuk. Eller?
Re: Polestar 2
Why? Kommer ihåg när de körde 850 sedan, Saab 900 etc. Småbilar med dagens mått.Fredrik j skrev:Polestar 2 som polisbil kan vi glömma. På tok för liten.
Visst har dom en del utrustning att ta med, men den går nog in i en PS2.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Nej troligtvis inte. Polisen underkände opel insignia på grund av utrymmet vid förarplats. Jag har en insignia och den är inte trång. Poliser har mycket utrustning på sig runt midjan...taliz skrev:Why? Kommer ihåg när de körde 850 sedan, Saab 900 etc. Småbilar med dagens mått.Fredrik j skrev:Polestar 2 som polisbil kan vi glömma. På tok för liten.
Visst har dom en del utrustning att ta med, men den går nog in i en PS2.
Re: Polestar 2
Det hade dom inte för 20 år sen då?Fredrik j skrev:Nej troligtvis inte. Polisen underkände opel insignia på grund av utrymmet vid förarplats. Jag har en insignia och den är inte trång. Poliser har mycket utrustning på sig runt midjan...taliz skrev:Why? Kommer ihåg när de körde 850 sedan, Saab 900 etc. Småbilar med dagens mått.Fredrik j skrev:Polestar 2 som polisbil kan vi glömma. På tok för liten.
Visst har dom en del utrustning att ta med, men den går nog in i en PS2.
Batonger etc har ju blivit mindre och smidigare. Pistol är väl lika stor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Tror inte det är mig du ska argumentera mot här. Jag bara säger att jag vet att polisen underkänt Opel Insignia som polisbil p.g.a. stolen var för trång. Bland annat.taliz skrev:Det hade dom inte för 20 år sen då?Fredrik j skrev:Nej troligtvis inte. Polisen underkände opel insignia på grund av utrymmet vid förarplats. Jag har en insignia och den är inte trång. Poliser har mycket utrustning på sig runt midjan...taliz skrev:Why? Kommer ihåg när de körde 850 sedan, Saab 900 etc. Småbilar med dagens mått.Fredrik j skrev:Polestar 2 som polisbil kan vi glömma. På tok för liten.
Visst har dom en del utrustning att ta med, men den går nog in i en PS2.
Batonger etc har ju blivit mindre och smidigare. Pistol är väl lika stor.
Jag har en VW 1200 -54 i garaget. Det var en familjebil på 50-talet. Helt obegripligt idag. Antar att polisens krav på rörelseförmåga när dom kör har förändrats. Kanske värderas in och ursteg högre idag. Arbetsmiljö du vet.
Hur som helst är ju Volvo XC40 den trängsta volvon. Polestar2 är väl i samma kaliber. Dessutom fattas det ju inte bilar som passar som polisbilar. Polisen kör mycket VW idag efter Saab gått i graven. Tiguan är populär.
Polestar 2
Det var du som påstod att det bara var att "glömma".Fredrik j skrev:Tror inte det är mig du ska argumentera mot här. Jag bara säger att jag vet att polisen underkänt Opel Insignia som polisbil p.g.a. stolen var för trång. Bland annat.taliz skrev:Det hade dom inte för 20 år sen då?Fredrik j skrev:Nej troligtvis inte. Polisen underkände opel insignia på grund av utrymmet vid förarplats. Jag har en insignia och den är inte trång. Poliser har mycket utrustning på sig runt midjan...taliz skrev:Why? Kommer ihåg när de körde 850 sedan, Saab 900 etc. Småbilar med dagens mått.Fredrik j skrev:Polestar 2 som polisbil kan vi glömma. På tok för liten.
Visst har dom en del utrustning att ta med, men den går nog in i en PS2.
Batonger etc har ju blivit mindre och smidigare. Pistol är väl lika stor.
Jag har en VW 1200 -54 i garaget. Det var en familjebil på 50-talet. Helt obegripligt idag. Antar att polisens krav på rörelseförmåga när dom kör har förändrats. Kanske värderas in och ursteg högre idag. Arbetsmiljö du vet.
Hur som helst är ju Volvo XC40 den trängsta volvon. Polestar2 är väl i samma kaliber. Dessutom fattas det ju inte bilar som passar som polisbilar. Polisen kör mycket VW idag efter Saab gått i graven. Tiguan är populär.
Givetvis går utvecklingen framåt, men det betyder förhoppningsvis inte att de kommer köra runt i monstertrucks om 20 år.
Tiguan är väl förövrigt jämnstor med XC40 och PS2.
"Mycket VW" håller jag inte med om. De har ett gäng bussar, för det bygger ju inte Volvo, samt några befälsbilar.
Generellt ser det ut ungefär såhär:
Det saknas tydligen passande elbilar eftersom de fortfarande kör på diesel. Eller, som jag antar, de är så insyltade med Volvo(som ju har inhouse tillverkning numera) att något annat inte kommer på kartan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Det handlar mer om att kunna bygga bilar anpassade för polisyrket. Rätt mycket förstärkningar m.m. Precis som fordon till skyddsobjekt där Bmw är stora för att dom gör bilen direkt och inte bygger om. Handlar om säkerhet och hållbarhet.taliz skrev:Det var du som påstod att det bara var att "glömma".Fredrik j skrev:Tror inte det är mig du ska argumentera mot här. Jag bara säger att jag vet att polisen underkänt Opel Insignia som polisbil p.g.a. stolen var för trång. Bland annat.taliz skrev:Det hade dom inte för 20 år sen då?Fredrik j skrev:Nej troligtvis inte. Polisen underkände opel insignia på grund av utrymmet vid förarplats. Jag har en insignia och den är inte trång. Poliser har mycket utrustning på sig runt midjan...taliz skrev:Why? Kommer ihåg när de körde 850 sedan, Saab 900 etc. Småbilar med dagens mått.
Visst har dom en del utrustning att ta med, men den går nog in i en PS2.
Batonger etc har ju blivit mindre och smidigare. Pistol är väl lika stor.
Jag har en VW 1200 -54 i garaget. Det var en familjebil på 50-talet. Helt obegripligt idag. Antar att polisens krav på rörelseförmåga när dom kör har förändrats. Kanske värderas in och ursteg högre idag. Arbetsmiljö du vet.
Hur som helst är ju Volvo XC40 den trängsta volvon. Polestar2 är väl i samma kaliber. Dessutom fattas det ju inte bilar som passar som polisbilar. Polisen kör mycket VW idag efter Saab gått i graven. Tiguan är populär.
Givetvis går utvecklingen framåt, men det betyder förhoppningsvis inte att de kommer köra runt i monstertrucks om 20 år.
Tiguan är väl förövrigt jämnstor med XC40 och PS2.
"Mycket VW" håller jag inte med om. De har ett gäng bussar, för det bygger ju inte Volvo, samt några befälsbilar.
Generellt ser det ut ungefär såhär:
Det saknas tydligen passande elbilar eftersom de fortfarande kör på diesel. Eller, som jag antar, de är så insyltade med Volvo(som ju har inhouse tillverkning numera) att något annat inte kommer på kartan.
Re: Polestar 2
Ja, jag tror det är orealistiskt. Jag en opel Insignia, som inte blev godkänd, och när jag jämför med polestar2 känns den som trängre inte minst i baksätet. XC40 används ju inte heller som polisbil i sverige. Du hänvisar till 850. Jag uppfattar det som att polisens krav har förändrats. Nyligen uppdaterades kraven på hundbilar.taliz skrev:Det var du som påstod att det bara var att "glömma".Fredrik j skrev:
Tror inte det är mig du ska argumentera mot här. Jag bara säger att jag vet att polisen underkänt Opel Insignia som polisbil p.g.a. stolen var för trång. Bland annat.
Jag har en VW 1200 -54 i garaget. Det var en familjebil på 50-talet. Helt obegripligt idag. Antar att polisens krav på rörelseförmåga när dom kör har förändrats. Kanske värderas in och ursteg högre idag. Arbetsmiljö du vet.
Hur som helst är ju Volvo XC40 den trängsta volvon. Polestar2 är väl i samma kaliber. Dessutom fattas det ju inte bilar som passar som polisbilar. Polisen kör mycket VW idag efter Saab gått i graven. Tiguan är populär.
Givetvis går utvecklingen framåt, men det betyder förhoppningsvis inte att de kommer köra runt i monstertrucks om 20 år.
Tiguan är väl förövrigt jämnstor med XC40 och PS2.
"Mycket VW" håller jag inte med om. De har ett gäng bussar, för det bygger ju inte Volvo, samt några befälsbilar.
Generellt ser det ut ungefär såhär:
Det saknas tydligen passande elbilar eftersom de fortfarande kör på diesel. Eller, som jag antar, de är så insyltade med Volvo(som ju har inhouse tillverkning numera) att något annat inte kommer på kartan.
Angående Tiguan som polisbil vet jag inga siffror men jag brukar åka förbi ett företag som tidigare utrustade saab åt polisen. Dom har sedan några år bytt till VW. Det är ett flöde på gården hos dom. Jag drar slutsatsen att det är volvo och VW som gäller numera. Angående diesel har du säkert helt rätt. Polisen kör, likt många av oss, fortfarande diesel mest för att det saknas passande elbilar.
Re: Polestar 2
Polestar är ju mer eller mindre Volvo, dvs de borde kunna nyttja samma faciliteter.Stevvee skrev:Det handlar mer om att kunna bygga bilar anpassade för polisyrket. Rätt mycket förstärkningar m.m. Precis som fordon till skyddsobjekt där Bmw är stora för att dom gör bilen direkt och inte bygger om. Handlar om säkerhet och hållbarhet.taliz skrev:Det var du som påstod att det bara var att "glömma".Fredrik j skrev:Tror inte det är mig du ska argumentera mot här. Jag bara säger att jag vet att polisen underkänt Opel Insignia som polisbil p.g.a. stolen var för trång. Bland annat.taliz skrev:Det hade dom inte för 20 år sen då?Fredrik j skrev:Nej troligtvis inte. Polisen underkände opel insignia på grund av utrymmet vid förarplats. Jag har en insignia och den är inte trång. Poliser har mycket utrustning på sig runt midjan...
Batonger etc har ju blivit mindre och smidigare. Pistol är väl lika stor.
Jag har en VW 1200 -54 i garaget. Det var en familjebil på 50-talet. Helt obegripligt idag. Antar att polisens krav på rörelseförmåga när dom kör har förändrats. Kanske värderas in och ursteg högre idag. Arbetsmiljö du vet.
Hur som helst är ju Volvo XC40 den trängsta volvon. Polestar2 är väl i samma kaliber. Dessutom fattas det ju inte bilar som passar som polisbilar. Polisen kör mycket VW idag efter Saab gått i graven. Tiguan är populär.
Givetvis går utvecklingen framåt, men det betyder förhoppningsvis inte att de kommer köra runt i monstertrucks om 20 år.
Tiguan är väl förövrigt jämnstor med XC40 och PS2.
"Mycket VW" håller jag inte med om. De har ett gäng bussar, för det bygger ju inte Volvo, samt några befälsbilar.
Generellt ser det ut ungefär såhär:
Det saknas tydligen passande elbilar eftersom de fortfarande kör på diesel. Eller, som jag antar, de är så insyltade med Volvo(som ju har inhouse tillverkning numera) att något annat inte kommer på kartan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Så är det ju men samtidigt byggs ju inte Polestar i GBG. Vet inte möjligheten att montera allt kablage och skydd som krävs på en polisbil i en polestar.taliz skrev:Polestar är ju mer eller mindre Volvo, dvs de borde kunna nyttja samma faciliteter.Stevvee skrev:Det handlar mer om att kunna bygga bilar anpassade för polisyrket. Rätt mycket förstärkningar m.m. Precis som fordon till skyddsobjekt där Bmw är stora för att dom gör bilen direkt och inte bygger om. Handlar om säkerhet och hållbarhet.taliz skrev:Det var du som påstod att det bara var att "glömma".Fredrik j skrev:Tror inte det är mig du ska argumentera mot här. Jag bara säger att jag vet att polisen underkänt Opel Insignia som polisbil p.g.a. stolen var för trång. Bland annat.taliz skrev:Det hade dom inte för 20 år sen då?
Batonger etc har ju blivit mindre och smidigare. Pistol är väl lika stor.
Jag har en VW 1200 -54 i garaget. Det var en familjebil på 50-talet. Helt obegripligt idag. Antar att polisens krav på rörelseförmåga när dom kör har förändrats. Kanske värderas in och ursteg högre idag. Arbetsmiljö du vet.
Hur som helst är ju Volvo XC40 den trängsta volvon. Polestar2 är väl i samma kaliber. Dessutom fattas det ju inte bilar som passar som polisbilar. Polisen kör mycket VW idag efter Saab gått i graven. Tiguan är populär.
Givetvis går utvecklingen framåt, men det betyder förhoppningsvis inte att de kommer köra runt i monstertrucks om 20 år.
Tiguan är väl förövrigt jämnstor med XC40 och PS2.
"Mycket VW" håller jag inte med om. De har ett gäng bussar, för det bygger ju inte Volvo, samt några befälsbilar.
Generellt ser det ut ungefär såhär:
Det saknas tydligen passande elbilar eftersom de fortfarande kör på diesel. Eller, som jag antar, de är så insyltade med Volvo(som ju har inhouse tillverkning numera) att något annat inte kommer på kartan.
Sen är det som tidigare skrivet, med skyddsväst och allt. Är den tillräcklig.
Polestar 2
Polisen använder inte XC-serien alls vad jag vet, dvs inte heller XC60 eller XC90. Antagligen för att fabriken standardiserat på att massproducera V90(tidigare V70) Cross Country.Fredrik j skrev:Ja, jag tror det är orealistiskt. Jag en opel Insignia, som inte blev godkänd, och när jag jämför med polestar2 känns den som trängre inte minst i baksätet. XC40 används ju inte heller som polisbil i sverige. Du hänvisar till 850. Jag uppfattar det som att polisens krav har förändrats. Nyligen uppdaterades kraven på hundbilar.taliz skrev:Det var du som påstod att det bara var att "glömma".Fredrik j skrev:
Tror inte det är mig du ska argumentera mot här. Jag bara säger att jag vet att polisen underkänt Opel Insignia som polisbil p.g.a. stolen var för trång. Bland annat.
Jag har en VW 1200 -54 i garaget. Det var en familjebil på 50-talet. Helt obegripligt idag. Antar att polisens krav på rörelseförmåga när dom kör har förändrats. Kanske värderas in och ursteg högre idag. Arbetsmiljö du vet.
Hur som helst är ju Volvo XC40 den trängsta volvon. Polestar2 är väl i samma kaliber. Dessutom fattas det ju inte bilar som passar som polisbilar. Polisen kör mycket VW idag efter Saab gått i graven. Tiguan är populär.
Givetvis går utvecklingen framåt, men det betyder förhoppningsvis inte att de kommer köra runt i monstertrucks om 20 år.
Tiguan är väl förövrigt jämnstor med XC40 och PS2.
"Mycket VW" håller jag inte med om. De har ett gäng bussar, för det bygger ju inte Volvo, samt några befälsbilar.
Generellt ser det ut ungefär såhär:
Det saknas tydligen passande elbilar eftersom de fortfarande kör på diesel. Eller, som jag antar, de är så insyltade med Volvo(som ju har inhouse tillverkning numera) att något annat inte kommer på kartan.
Angående Tiguan som polisbil vet jag inga siffror men jag brukar åka förbi ett företag som tidigare utrustade saab åt polisen. Dom har sedan några år bytt till VW. Det är ett flöde på gården hos dom. Jag drar slutsatsen att det är volvo och VW som gäller numera. Angående diesel har du säkert helt rätt. Polisen kör, likt många av oss, fortfarande diesel mest för att det saknas passande elbilar.
Grattis, du har hittat en tredjepartstillverkare som bygger VW år polisen. Det går inte att jämföra med mängden Volvo trycker ut direkt från fabriken. Bilden jag bifogade ovan är från Malmö. Det ser likadant ut i Stockholm, Göteborg eller valfri större stad. Drösvis med Volvo och relativt sett en begränsad mängd övriga märken. Inte så konstigt eftersom det antagligen kostar betydligt mer med specialbyggda vs fabriksbyggda.
Lustigt nog verkar Tesla funka utmärkt för andra länders polismyndigheter. Så nog finns det passande elbilar allt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Tackar. Företaget är resterna av den verksamhet som tidigare utrustade Saabs bilar för polisen. Man har s.a.s. blivit tvungen att byta märke.taliz skrev:Grattis, du har hittat en tredjepartstillverkare som bygger VW år polisen. Det går inte att jämföra med mängden Volvo trycker ut direkt från fabriken. Bilden jag bifogade ovan är från Malmö. Det ser likadant ut i Stockholm, Göteborg eller valfri större stad. Drösvis med Volvo och relativt sett en begränsad mängd övriga märken. Inte så konstigt eftersom det antagligen kostar betydligt mer med specialbyggda vs fabriksbyggda.
Lustigt nog verkar Tesla funka utmärkt för andra länders polismyndigheter. Så nog finns det passande elbilar allt.
Visst är det lustigt. Kan det vara så att bilar som passar vissa inte passar alla?
Det kommer säkert med tiden.
Alla målade polisbilar är väl kombibilar idag?
För hade man ju både sedaner och kombikupe.
Re: Polestar 2
Som sagt, man är antagligen djupt insyltade med Volvo numera. Volvo låste gissningsvis myndigheten i ett så saftigt kontrakt att det blev lönsamt att starta en linje direkt på fabriken. Annars hade förstås Nilsson Special Vehicles fått fortsätta bygga dem, vilket de gjorde under lång tid.Fredrik j skrev:Tackar. Företaget är resterna av den verksamhet som tidigare utrustade Saabs bilar för polisen. Man har s.a.s. blivit tvungen att byta märke.taliz skrev:Grattis, du har hittat en tredjepartstillverkare som bygger VW år polisen. Det går inte att jämföra med mängden Volvo trycker ut direkt från fabriken. Bilden jag bifogade ovan är från Malmö. Det ser likadant ut i Stockholm, Göteborg eller valfri större stad. Drösvis med Volvo och relativt sett en begränsad mängd övriga märken. Inte så konstigt eftersom det antagligen kostar betydligt mer med specialbyggda vs fabriksbyggda.
Lustigt nog verkar Tesla funka utmärkt för andra länders polismyndigheter. Så nog finns det passande elbilar allt.
Visst är det lustigt. Kan det vara så att bilar som passar vissa inte passar alla?
Det kommer säkert med tiden.
Alla målade polisbilar är väl kombibilar idag?
För hade man ju både sedaner och kombikupe.
Tyvärr tror jag inte Volvo är så sugna på att kränga elbilar, så vi lär tvingas fortsätta betala multum i skattepengar för all diesel och service de kostar. De har ju väldigt låg medelhastighet och rullar extremt mkt, dvs drar enorma mängder bränsle och kräver frekvent service.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Det faktum att polisen diskvalificerade v90 som hundbil borde ju ta udden av din konspirationsteori. Faktum är ju att polisen sedan saabs död kör färre svenska bilar.taliz skrev:Som sagt, man är antagligen djupt insyltade med Volvo numera. Volvo låste gissningsvis myndigheten i ett så saftigt kontrakt att det blev lönsamt att starta en linje direkt på fabriken. Annars hade förstås Nilsson Special Vehicles fått fortsätta bygga dem, vilket de gjorde under lång tid.Fredrik j skrev:Tackar. Företaget är resterna av den verksamhet som tidigare utrustade Saabs bilar för polisen. Man har s.a.s. blivit tvungen att byta märke.taliz skrev:Grattis, du har hittat en tredjepartstillverkare som bygger VW år polisen. Det går inte att jämföra med mängden Volvo trycker ut direkt från fabriken. Bilden jag bifogade ovan är från Malmö. Det ser likadant ut i Stockholm, Göteborg eller valfri större stad. Drösvis med Volvo och relativt sett en begränsad mängd övriga märken. Inte så konstigt eftersom det antagligen kostar betydligt mer med specialbyggda vs fabriksbyggda.
Lustigt nog verkar Tesla funka utmärkt för andra länders polismyndigheter. Så nog finns det passande elbilar allt.
Visst är det lustigt. Kan det vara så att bilar som passar vissa inte passar alla?
Det kommer säkert med tiden.
Alla målade polisbilar är väl kombibilar idag?
För hade man ju både sedaner och kombikupe.
Tyvärr tror jag inte Volvo är så sugna på att kränga elbilar, så vi lär tvingas fortsätta betala multum i skattepengar för all diesel och service de kostar. De har ju väldigt låg medelhastighet och rullar extremt mkt, dvs drar enorma mängder bränsle och kräver frekvent service.