Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Superchargernätet byggs ut konstant förövrigt.
Jag vet. Att det finns ganska stor kapacitet i Teslas laddnätverk är ju också tydligt. Ofta är dom ju ganska tomma när man kör förbi.

Du missar min frågeställning.
Frågan var hur stor marknadsandel Teslas laddnät kan försörja? Ofta låter det ju som man är hemma och allt är klart eftersom man har ett eget nät.
Tesla försörjer ju trots allt bara 3 promille av bilparken och 3% av nybilsförsäljningen. Hur många laddstationer skulle behövas om t.ex. 50% av försäljningen skulle vara elbilar fördelat på 15-20 tillverkare som alla skulle bygga egna lösningar?
Lika meningslös frågeställning som "vad skulle hända om alla bytte till elbil imorgon?".
Sluta larva dig och kryp upp från försvarsställning. Jag försöker sätta saken i perspektiv. Helt uppenbarligen är Teslas lösning effektiv och säljer bilar. Naturligtvis behöver nätet även vara överdimensionerat för att det ska finna laddmöjlighet när alla ska på semester.
Jag försöker förstå hur stor teslas försäljning kan bli innan man skulle behöva utöka antalet laddstationer vid sidan om (på samma plats) dom befintliga för att inte laddning skulle bli ett problem. Jag begriper alltså att det inte är dags ännu på långa vägar, men om ni får gissa var vi är på skalan? 30000 bilar?
Enligt väldigt många kommer vi ju bara på några år får se marknadsandelar på 30-40% elbilar. Jag tror märkesunika laddstationer inte är rimligt. Som sagt lika orimligt som om man skulle ha märkesspecifika bensinstationer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Superchargernätet byggs ut konstant förövrigt.
Jag vet. Att det finns ganska stor kapacitet i Teslas laddnätverk är ju också tydligt. Ofta är dom ju ganska tomma när man kör förbi.

Du missar min frågeställning.
Frågan var hur stor marknadsandel Teslas laddnät kan försörja? Ofta låter det ju som man är hemma och allt är klart eftersom man har ett eget nät.
Tesla försörjer ju trots allt bara 3 promille av bilparken och 3% av nybilsförsäljningen. Hur många laddstationer skulle behövas om t.ex. 50% av försäljningen skulle vara elbilar fördelat på 15-20 tillverkare som alla skulle bygga egna lösningar?
Lika meningslös frågeställning som "vad skulle hända om alla bytte till elbil imorgon?".
Sluta larva dig och kryp upp från försvarsställning. Jag försöker sätta saken i perspektiv. Helt uppenbarligen är Teslas lösning effektiv och säljer bilar. Naturligtvis behöver nätet även vara överdimensionerat för att det ska finna laddmöjlighet när alla ska på semester.
Jag försöker förstå hur stor teslas försäljning kan bli innan man skulle behöva utöka antalet laddstationer vid sidan om (på samma plats) dom befintliga för att inte laddning skulle bli ett problem. Jag begriper alltså att det inte är dags ännu på långa vägar, men om ni får gissa var vi är på skalan? 30000 bilar?
Enligt väldigt många kommer vi ju bara på några år får se marknadsandelar på 30-40% elbilar. Jag tror märkesunika laddstationer inte är rimligt. Som sagt lika orimligt som om man skulle ha märkesspecifika bensinstationer.
Titta på Norge så ser du hur man gör. Man utökar befintliga v2 och man bygger v3 på nya ställen. Kort sagt är det knappast brist på utrymme längs våra vägar.
Kom också ihåg att de flesta laddar hemma. Jag har själv kört över 1000 mil nu sedan jag senast snabbladdade.
Det är alltså inte som bensinmackar där ALLA måste stanna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Kom också ihåg att de flesta laddar hemma. Jag har själv kört över 1000 mil nu sedan jag senast snabbladdade.
Det är alltså inte som bensinmackar där ALLA måste stanna.
Fattar det också. Att volymen blir större med drivmedel som bara kan tankas på mack. Men ändå, dom laddstationer som Tesla har idag räcker ju till för dagens antal bilar och sannolikt även en bit in i framtiden. Det finns ju en kvot mellan antal sålda bilar och vilken laddinfrastruktur som behövs.
Även om du mest laddar hemma så räknar du ju med att det finns laddstationer ute längs vägarna om det skulle behövas.

Svårt att jämföra men på 1000 mil tankas en fossilbil 10-15 gånger beroende på utförande. Själv har jag kanske tankat 9 gånger på dom senaste 1000 mil. Jag har använt en och samma mack ganska nära min bostad och spenderat kanske en knapp timme totalt (plus 10 000kr då). Man kan säga att det ur infrastruktursynpunkt är det ganska lika. Det är mycket sällan jag åker mer än 50mil hemifrån till vardags.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kom också ihåg att de flesta laddar hemma. Jag har själv kört över 1000 mil nu sedan jag senast snabbladdade.
Det är alltså inte som bensinmackar där ALLA måste stanna.
Fattar det också. Att volymen blir större med drivmedel som bara kan tankas på mack. Men ändå, dom laddstationer som Tesla har idag räcker ju till för dagens antal bilar och sannolikt även en bit in i framtiden. Det finns ju en kvot mellan antal sålda bilar och vilken laddinfrastruktur som behövs.
Även om du mest laddar hemma så räknar du ju med att det finns laddstationer ute längs vägarna om det skulle behövas.

Svårt att jämföra men på 1000 mil tankas en fossilbil 10-15 gånger beroende på utförande. Själv har jag kanske tankat 9 gånger på dom senaste 1000 mil. Jag har använt en och samma mack ganska nära min bostad och spenderat kanske en knapp timme totalt (plus 10 000kr då). Man kan säga att det ur infrastruktursynpunkt är det ganska lika. Det är mycket sällan jag åker mer än 50mil hemifrån till vardags.
Och så finns det dom som jag som inte kan ladda hemma.
Jag laddar till +95% på SuC. Resten på hotell.

Hade inte snabbladdare funnits. Då hade det varit omöjligt för mig att ha elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kom också ihåg att de flesta laddar hemma. Jag har själv kört över 1000 mil nu sedan jag senast snabbladdade.
Det är alltså inte som bensinmackar där ALLA måste stanna.
Fattar det också. Att volymen blir större med drivmedel som bara kan tankas på mack. Men ändå, dom laddstationer som Tesla har idag räcker ju till för dagens antal bilar och sannolikt även en bit in i framtiden. Det finns ju en kvot mellan antal sålda bilar och vilken laddinfrastruktur som behövs.
Även om du mest laddar hemma så räknar du ju med att det finns laddstationer ute längs vägarna om det skulle behövas.

Svårt att jämföra men på 1000 mil tankas en fossilbil 10-15 gånger beroende på utförande. Själv har jag kanske tankat 9 gånger på dom senaste 1000 mil. Jag har använt en och samma mack ganska nära min bostad och spenderat kanske en knapp timme totalt (plus 10 000kr då). Man kan säga att det ur infrastruktursynpunkt är det ganska lika. Det är mycket sällan jag åker mer än 50mil hemifrån till vardags.
Dom laddstationer Tesla har idag sattes inte alla upp samtidigt. Man har kontinuerligt utökat och byggt nya, och så lär det fortsätta. Det finns inget "tak". Som sagt, det är ingen brist på utrymme längs vägarna.

Nej, det finns väldigt många som "tankar för en hundring" och liknande. Långt ifrån alla tankar fullt och kör tomt. Många kör också mest runt i städer, med små bilar och små bensintankar vilket kräver tankning oftare.
De bilarna har i praktiken betydligt kortare räckvidd än många elbilar då avgasbilar drar betydligt mer i stadstrafik.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kom också ihåg att de flesta laddar hemma. Jag har själv kört över 1000 mil nu sedan jag senast snabbladdade.
Det är alltså inte som bensinmackar där ALLA måste stanna.
Fattar det också. Att volymen blir större med drivmedel som bara kan tankas på mack. Men ändå, dom laddstationer som Tesla har idag räcker ju till för dagens antal bilar och sannolikt även en bit in i framtiden. Det finns ju en kvot mellan antal sålda bilar och vilken laddinfrastruktur som behövs.
Även om du mest laddar hemma så räknar du ju med att det finns laddstationer ute längs vägarna om det skulle behövas.

Svårt att jämföra men på 1000 mil tankas en fossilbil 10-15 gånger beroende på utförande. Själv har jag kanske tankat 9 gånger på dom senaste 1000 mil. Jag har använt en och samma mack ganska nära min bostad och spenderat kanske en knapp timme totalt (plus 10 000kr då). Man kan säga att det ur infrastruktursynpunkt är det ganska lika. Det är mycket sällan jag åker mer än 50mil hemifrån till vardags.
Och så finns det dom som jag som inte kan ladda hemma.
Jag laddar till +95% på SuC. Resten på hotell.

Hade inte snabbladdare funnits. Då hade det varit omöjligt för mig att ha elbil.
Om vi gissar då? Hur stor procent av den presumtiva elbilskunden är som du och hur stor del är som Taliz?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

De som "inte kan ladda hemma" är ett övergångsproblem som kommer lösas snabbare än många tror.
Själv kunde jag inte heller ladda hemma första tiden, men efter ett halvårs tjatande så fick jag till slut laddplats.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kom också ihåg att de flesta laddar hemma. Jag har själv kört över 1000 mil nu sedan jag senast snabbladdade.
Det är alltså inte som bensinmackar där ALLA måste stanna.
Fattar det också. Att volymen blir större med drivmedel som bara kan tankas på mack. Men ändå, dom laddstationer som Tesla har idag räcker ju till för dagens antal bilar och sannolikt även en bit in i framtiden. Det finns ju en kvot mellan antal sålda bilar och vilken laddinfrastruktur som behövs.
Även om du mest laddar hemma så räknar du ju med att det finns laddstationer ute längs vägarna om det skulle behövas.

Svårt att jämföra men på 1000 mil tankas en fossilbil 10-15 gånger beroende på utförande. Själv har jag kanske tankat 9 gånger på dom senaste 1000 mil. Jag har använt en och samma mack ganska nära min bostad och spenderat kanske en knapp timme totalt (plus 10 000kr då). Man kan säga att det ur infrastruktursynpunkt är det ganska lika. Det är mycket sällan jag åker mer än 50mil hemifrån till vardags.
Dom laddstationer Tesla har idag sattes inte alla upp samtidigt. Man har kontinuerligt utökat och byggt nya, och så lär det fortsätta. Det finns inget "tak". Som sagt, det är ingen brist på utrymme längs vägarna.

Nej, det finns väldigt många som "tankar för en hundring" och liknande. Långt ifrån alla tankar fullt och kör tomt. Många kör också mest runt i städer, med små bilar och små bensintankar vilket kräver tankning oftare.
Naturligtvis finns det gott om plats och det finns ju inget tak på hur många laddare det får plats. Naturligtvis kommer man utöka i takt med att man säljer fler bilar. Men 30% elbilar är ju ganska många fler än då 3% som Tesla säljer idag.
Troligtvis skulle ju inte Tesla behöva bygga ut sitt laddnät 3 gånger eftersom man har en hel del extrakapacitet nu.
Dom som tankar för en hundring rör ju sig ganska nära bostaden och är ju att jämföra med dom som laddar hemma då.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Det är ju inte så att Tesla-bilar bara kan snabbladdas på SuperChargers. Flera andra laddnätverk byggs också ut och Tesla-bilar kan ladda vid dessa också utan större problem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Det känns som han är lite av bilförarens motsvarighet till analfabet. Låtsas han att han aldrig suttit i en bil innan men ändå vill göra bilrecensioner?

”Jag trycker på varningstriangeln här”

https://youtu.be/yJFXom-X6m4
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Det känns som han är lite av bilförarens motsvarighet till analfabet. Låtsas han att han aldrig suttit i en bil innan men ändå vill göra bilrecensioner?

”Jag trycker på varningstriangeln här”

https://youtu.be/yJFXom-X6m4
Ska det bli "folkstandard" att säga "bilen har 78 kilowatt" när man menar 78 kWh?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Skämskudde krävs för att ta sig igenom det där testet, hoppas verkligen han spelar dum.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Det känns som han är lite av bilförarens motsvarighet till analfabet. Låtsas han att han aldrig suttit i en bil innan men ändå vill göra bilrecensioner?

”Jag trycker på varningstriangeln här”

https://youtu.be/yJFXom-X6m4
Ska det bli "folkstandard" att säga "bilen har 78 kilowatt" när man menar 78 kWh?
Det är väl som att säga ”150 hästar” om en bil. Det är ju inte rätt men alla vet ju vad som menas.
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Skämskudde krävs för att ta sig igenom det där testet, hoppas verkligen han spelar dum.
Ja. ”Så här stor ratt är jag inte van vid”.
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: Polestar 2

Inlägg av Elektrifierad »

Han kan inte vara längre än 170 cm. När jag provsatt denna kändes den trång, både fram och bak. Jag är normallång och smal. I baksätet kunde man inte sitta rakt pga det låga taket. Folk som är över 180 cm kommer inte kunna sitta i baksätet utan att få nackspärr. Inget av detta togs upp under testet. Uselt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.

Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Han verkade ju inte kunna något om bilar direkt, trycker på varningstrianglar på fjärrkontrollen, kan inte hitta knappen för bakluckan eller öppna frunken mm. När man dessutom pratar om batteristorleken i ”kilowatt” undrar man också hur bra kollen är på elbilarna också.

Nja, ingen bra reklam för elbilar i allmänhet tycker jag om detta är ett test av en elbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

OfarligTesla skrev:
Han verkade ju inte kunna något om bilar direkt, trycker på varningstrianglar på fjärrkontrollen, kan inte hitta knappen för bakluckan eller öppna frunken mm. När man dessutom pratar om batteristorleken i ”kilowatt” undrar man också hur bra kollen är på elbilarna också.

Nja, ingen bra reklam för elbilar i allmänhet tycker jag om detta är ett test av en elbil.
Detta är Teslaägaren och medlemmen djfabbe här på TCS som driver podden "Bilar med sladd" (som först hette Teslapodden) sedan några år.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Detta är Teslaägaren och medlemmen djfabbe här på TCS som driver podden "Bilar med sladd" (som först hette Teslapodden) sedan några år.
Det förändrar ingenting av vad jag sa, så jag vet inte vad det har med saken att göra?

Kändes mer som det var satir där man drev med elbilsägare om jag skall vara ärlig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Detta är Teslaägaren och medlemmen djfabbe här på TCS som driver podden "Bilar med sladd" (som först hette Teslapodden) sedan några år.
Det förändrar ingenting av vad jag sa, så jag vet inte vad det har med saken att göra?

Kändes mer som det var satir där man drev med elbilsägare om jag skall vara ärlig.
Nja, jag ville bara klargöra att det är en person som sysslat rätt mycket med att prata om och bedöma elbilar under de senaste åren. Sen får man själv dra sina slutsatser av det.

Själv lyssnade jag på podden det första halvåret, kanske. Men jag gillade inte riktigt upplägget och hur man behandlade ämnena så jag slutade att lyssna.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Polestar 2

Inlägg av Kriper »

Fredrik j skrev:
Det känns som han är lite av bilförarens motsvarighet till analfabet. Låtsas han att han aldrig suttit i en bil innan men ändå vill göra bilrecensioner?

”Jag trycker på varningstriangeln här”

https://youtu.be/yJFXom-X6m4
Fjompigaste "biltetstet" någonsin. Han är mer intresserad av att synas i rutan än att läsa in sig på den bil han testar.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Det är inte elbilsförarna Volvo (Polestar) i första hand vill locka till köp utan dom som idag redan kör Volvo.
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.

Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
Ska vi gissa att man valde den lösningen för frunken eftersom volvoägare är vana att den sitter där.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.

Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
Ska vi gissa att man valde den lösningen för frunken eftersom volvoägare är vana att den sitter där.
Snarare för att man då kunde använda grejerna från XC40 rakt av.
Inte särskilt smidigt att behöva böja sig och dra i en spak vid golvet, inget man vill göra flera ggr om dagen.
En användbar frunk vill man kunna öppna från app/keyfob och infotainmentskärmen, eller åtminstone någon knapp i närheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.

Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
Ska vi gissa att man valde den lösningen för frunken eftersom volvoägare är vana att den sitter där.
Snarare för att man då kunde använda grejerna från XC40 rakt av.
Inte särskilt smidigt att behöva böja sig och dra i en spak vid golvet, inget man vill göra flera ggr om dagen.
En användbar frunk vill man kunna öppna från app/keyfob och infotainmentskärmen, eller åtminstone någon knapp i närheten.
Keyfob hade varit bra. Infotainmentskärmen är det klart sämsta alternativet. Tycker jag. Gillar inte skärmen i min bil.
Skriv svar