Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Det känns som han är lite av bilförarens motsvarighet till analfabet. Låtsas han att han aldrig suttit i en bil innan men ändå vill göra bilrecensioner?

”Jag trycker på varningstriangeln här”

https://youtu.be/yJFXom-X6m4
Ska det bli "folkstandard" att säga "bilen har 78 kilowatt" när man menar 78 kWh?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Skämskudde krävs för att ta sig igenom det där testet, hoppas verkligen han spelar dum.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Det känns som han är lite av bilförarens motsvarighet till analfabet. Låtsas han att han aldrig suttit i en bil innan men ändå vill göra bilrecensioner?

”Jag trycker på varningstriangeln här”

https://youtu.be/yJFXom-X6m4
Ska det bli "folkstandard" att säga "bilen har 78 kilowatt" när man menar 78 kWh?
Det är väl som att säga ”150 hästar” om en bil. Det är ju inte rätt men alla vet ju vad som menas.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Skämskudde krävs för att ta sig igenom det där testet, hoppas verkligen han spelar dum.
Ja. ”Så här stor ratt är jag inte van vid”.
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: Polestar 2

Inlägg av Elektrifierad »

Han kan inte vara längre än 170 cm. När jag provsatt denna kändes den trång, både fram och bak. Jag är normallång och smal. I baksätet kunde man inte sitta rakt pga det låga taket. Folk som är över 180 cm kommer inte kunna sitta i baksätet utan att få nackspärr. Inget av detta togs upp under testet. Uselt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.

Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Han verkade ju inte kunna något om bilar direkt, trycker på varningstrianglar på fjärrkontrollen, kan inte hitta knappen för bakluckan eller öppna frunken mm. När man dessutom pratar om batteristorleken i ”kilowatt” undrar man också hur bra kollen är på elbilarna också.

Nja, ingen bra reklam för elbilar i allmänhet tycker jag om detta är ett test av en elbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

OfarligTesla skrev:
Han verkade ju inte kunna något om bilar direkt, trycker på varningstrianglar på fjärrkontrollen, kan inte hitta knappen för bakluckan eller öppna frunken mm. När man dessutom pratar om batteristorleken i ”kilowatt” undrar man också hur bra kollen är på elbilarna också.

Nja, ingen bra reklam för elbilar i allmänhet tycker jag om detta är ett test av en elbil.
Detta är Teslaägaren och medlemmen djfabbe här på TCS som driver podden "Bilar med sladd" (som först hette Teslapodden) sedan några år.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Detta är Teslaägaren och medlemmen djfabbe här på TCS som driver podden "Bilar med sladd" (som först hette Teslapodden) sedan några år.
Det förändrar ingenting av vad jag sa, så jag vet inte vad det har med saken att göra?

Kändes mer som det var satir där man drev med elbilsägare om jag skall vara ärlig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Detta är Teslaägaren och medlemmen djfabbe här på TCS som driver podden "Bilar med sladd" (som först hette Teslapodden) sedan några år.
Det förändrar ingenting av vad jag sa, så jag vet inte vad det har med saken att göra?

Kändes mer som det var satir där man drev med elbilsägare om jag skall vara ärlig.
Nja, jag ville bara klargöra att det är en person som sysslat rätt mycket med att prata om och bedöma elbilar under de senaste åren. Sen får man själv dra sina slutsatser av det.

Själv lyssnade jag på podden det första halvåret, kanske. Men jag gillade inte riktigt upplägget och hur man behandlade ämnena så jag slutade att lyssna.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Polestar 2

Inlägg av Kriper »

Fredrik j skrev:
Det känns som han är lite av bilförarens motsvarighet till analfabet. Låtsas han att han aldrig suttit i en bil innan men ändå vill göra bilrecensioner?

”Jag trycker på varningstriangeln här”

https://youtu.be/yJFXom-X6m4
Fjompigaste "biltetstet" någonsin. Han är mer intresserad av att synas i rutan än att läsa in sig på den bil han testar.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Det är inte elbilsförarna Volvo (Polestar) i första hand vill locka till köp utan dom som idag redan kör Volvo.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.

Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
Ska vi gissa att man valde den lösningen för frunken eftersom volvoägare är vana att den sitter där.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.

Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
Ska vi gissa att man valde den lösningen för frunken eftersom volvoägare är vana att den sitter där.
Snarare för att man då kunde använda grejerna från XC40 rakt av.
Inte särskilt smidigt att behöva böja sig och dra i en spak vid golvet, inget man vill göra flera ggr om dagen.
En användbar frunk vill man kunna öppna från app/keyfob och infotainmentskärmen, eller åtminstone någon knapp i närheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.

Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
Ska vi gissa att man valde den lösningen för frunken eftersom volvoägare är vana att den sitter där.
Snarare för att man då kunde använda grejerna från XC40 rakt av.
Inte särskilt smidigt att behöva böja sig och dra i en spak vid golvet, inget man vill göra flera ggr om dagen.
En användbar frunk vill man kunna öppna från app/keyfob och infotainmentskärmen, eller åtminstone någon knapp i närheten.
Keyfob hade varit bra. Infotainmentskärmen är det klart sämsta alternativet. Tycker jag. Gillar inte skärmen i min bil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Att laddluckan är manuell är som sagt samma grej, enkelt att bara lyfta över från avgasbilen.
Dom verkar inte ha tänkt på att en elbil "tankar" man varje dag när man har laddning hemma eller på jobb. Dvs den där luckan skall slitas upp för jämnan.
Då blir det snabbt störigt, och enormt bekvämt med andra bilar där luckan öppnas med en knapp på laddsladden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Polestar 2

Inlägg av Kriper »

taliz skrev:
Att laddluckan är manuell är som sagt samma grej, enkelt att bara lyfta över från avgasbilen.
Dom verkar inte ha tänkt på att en elbil "tankar" man varje dag när man har laddning hemma eller på jobb. Dvs den där luckan skall slitas upp för jämnan.
Då blir det snabbt störigt, och enormt bekvämt med andra bilar där luckan öppnas med en knapp på laddsladden.
Eller med ett långt tryck på trunkknappen på fobben. :)
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Kriper skrev:
taliz skrev:
Att laddluckan är manuell är som sagt samma grej, enkelt att bara lyfta över från avgasbilen.
Dom verkar inte ha tänkt på att en elbil "tankar" man varje dag när man har laddning hemma eller på jobb. Dvs den där luckan skall slitas upp för jämnan.
Då blir det snabbt störigt, och enormt bekvämt med andra bilar där luckan öppnas med en knapp på laddsladden.
Eller med ett långt tryck på trunkknappen på fobben. :)
Då måste man ju gräva fram den när man står där med laddkontakten.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Om man är van vid att den stänger sig själv...
Finns gott om Tesla-ägare som bevittnat att man snabbt glömmer att man måste stänga av en avgasbil..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Om man är van vid att den stänger sig själv...
Finns gott om Tesla-ägare som bevittnat att man snabbt glömmer att man måste stänga av en avgasbil..
Skulle inte tro att polestarköparna normalt kommer från tesla.
Man har anpassat bilen för att passa den som redan kör Volvo.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Att laddluckan är manuell är som sagt samma grej, enkelt att bara lyfta över från avgasbilen.
Dom verkar inte ha tänkt på att en elbil "tankar" man varje dag när man har laddning hemma eller på jobb. Dvs den där luckan skall slitas upp för jämnan.
Då blir det snabbt störigt, och enormt bekvämt med andra bilar där luckan öppnas med en knapp på laddsladden.

På i3:an har vi manuell lucka. Det är inga problem. Ibland får jag trycka 2-3 ggr på knappen på vår WC-kontakt för att Teslans lucka ska öppnas. Vet inte om det är så mycket smidigare.

Och att öppna frunken som en motorhuv? Vad är problemet med det egentligen?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Att laddluckan är manuell är inget problem, man skall ändå in och ut med laddaren och så länge den är manuell är det minimalt extra tid. Det är också en extra sak som inte kan gå sönder.
Tycker Fabian får oförtjänt kritik, nästan som man utser honom till förrädare för att han hyllar bilen.
Det jag saknar är inslag när bilen snabbladdas, de var uppenbarligen vid ccs station och har pressat bilen på grusvägar, att spendera några minuter när bilen laddas hade inte varit mycket begärt.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Vad förväntas ska hända när bilen laddas? Det är väl som att titta på när färg torkar.
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Jilldris »

Fredrik j skrev:
Vad förväntas ska hända när bilen laddas? Det är väl som att titta på när färg torkar.
Mäta upp laddkurvan, eg. laddeffekt vs SoC hade varit intressant att se. Har inte sett det för Polestar 2. Eller finns den informationen ute redan kanske?
Skriv svar