De vanliga bromsarna klarar nog paniksituationer också.HelectriC skrev:Ja, bromsar är ju bara överskattat. Man ska köra så försiktigt att man aldrig behöver nudda bromspedalen. Situationer där man behöver bromsa ordentligt ska man helt enkelt undvika. Bäst om bilen står i garaget helt enkeltFront242 skrev:Justerbara dämpare är väl en sak, men extra biffiga bromsar på en elbil känns lite som 4 tums slutrör på en avgasbil. Ser tufft ut kanske.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Ja men vilken bra idé att göra detta val obligatoriskt. Standarnbromsarna funkar inte alls - option tickedHelectriC skrev:Ja, bromsar är ju bara överskattat. Man ska köra så försiktigt att man aldrig behöver nudda bromspedalen. Situationer där man behöver bromsa ordentligt ska man helt enkelt undvika. Bäst om bilen står i garaget helt enkeltFront242 skrev:Justerbara dämpare är väl en sak, men extra biffiga bromsar på en elbil känns lite som 4 tums slutrör på en avgasbil. Ser tufft ut kanske.
Re: Polestar 2
Men har inte M3 performance bättre bromsar än övriga M3? Jag förstår inte helt vad din poäng är? Att man inte ska ha bra bromsar? Eller att bara PS2 inte behöver ha bra bromsar?Verdi skrev:De vanliga bromsarna klarar nog paniksituationer också.HelectriC skrev:Ja, bromsar är ju bara överskattat. Man ska köra så försiktigt att man aldrig behöver nudda bromspedalen. Situationer där man behöver bromsa ordentligt ska man helt enkelt undvika. Bäst om bilen står i garaget helt enkeltFront242 skrev:Justerbara dämpare är väl en sak, men extra biffiga bromsar på en elbil känns lite som 4 tums slutrör på en avgasbil. Ser tufft ut kanske.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Bra bromsar har man för att kunna panikbromsa om och om igen... På en vanlig bruksbil är det inte så vanligt förekommande.HelectriC skrev:Men har inte M3 performance bättre bromsar än övriga M3? Jag förstår inte helt vad din poäng är? Att man inte ska ha bra bromsar? Eller att bara PS2 inte behöver ha bra bromsar?Verdi skrev:De vanliga bromsarna klarar nog paniksituationer också.HelectriC skrev:Ja, bromsar är ju bara överskattat. Man ska köra så försiktigt att man aldrig behöver nudda bromspedalen. Situationer där man behöver bromsa ordentligt ska man helt enkelt undvika. Bäst om bilen står i garaget helt enkeltFront242 skrev:Justerbara dämpare är väl en sak, men extra biffiga bromsar på en elbil känns lite som 4 tums slutrör på en avgasbil. Ser tufft ut kanske.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Polestar 2
Jag förstår fortfarande inte vad du menar? Ska en bil inte få ha bra bromsar? Vad är argumentet mot att erbjuda bättre bromsar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Polestar 2
https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformancelawe skrev:Finns det några siffror på skillnader i bromsprestanda mellan std och perf?
https://fastestlaps.com/models/tesla-model-3
Siffrorna är lite tveksamma fläckvis kanske, tycker mig att kvartsmilen på en SR+ på 15,1 sekunder känns långsam, tex (YT har några 13,6s-klipp - före 5%, om nu SR+ ens omslöts av den boosten)
41m 100-0 för SR+ ...
33m 100-0 för M3P ....
Det är JÄTTESTOR skillnad. , och 33m är väl .. bra (med tanke på bromsarnas storlek); däremot är 41m uppseendeväckande dåligt, allra helst som bilen är runt hundra kilo lättare...
Re: Polestar 2
Beror nog mer på däcken än bromsarna. PS4S har bra mkt bättre grepp än vanliga PS4(har haft båda på min Model 3).mastodontfilmsmats skrev:https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformancelawe skrev:Finns det några siffror på skillnader i bromsprestanda mellan std och perf?
https://fastestlaps.com/models/tesla-model-3
Siffrorna är lite tveksamma fläckvis kanske, tycker mig att kvartsmilen på en SR+ på 15,1 sekunder känns långsam, tex (YT har några 13,6s-klipp - före 5%, om nu SR+ ens omslöts av den boosten)
41m 100-0 för SR+ ...
33m 100-0 för M3P ....
Det är JÄTTESTOR skillnad. , och 33m är väl .. bra (med tanke på bromsarnas storlek); däremot är 41m uppseendeväckande dåligt, allra helst som bilen är runt hundra kilo lättare...
Bromsarna på M3P är större främst för att tåla upprepade hårda inbromsningar.
Sen kom det väl nån uppdatering som förbättrade bromsverkan på Model 3 vill jag minnas, de där 41m kan alltså vara innan uppdateringen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Troligtvis därför polestar 2 finns med större bromsar som tillval. Det är en tung bil.taliz skrev:Bromsarna på M3P är större främst för att tåla upprepade hårda inbromsningar.
Re: Polestar 2
Givetvis. Är ju så på typ alla prestandabilar.Fredrik j skrev:Troligtvis därför polestar 2 finns med större bromsar som tillval. Det är en tung bil.taliz skrev:Bromsarna på M3P är större främst för att tåla upprepade hårda inbromsningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
https://view.info.polestar.com/?qs=f62d ... 8c205e0eebNu kan du boka provkörning av den 100% elektriska Polestar 2, såväl i Göteborg som Stockholm. Klicka på länkarna nedan för att hitta en tid som passar.
Boka provkörning av Polestar 2 i Göteborg
Polestar space Göteborg, Kungsportsavenyn 25
Polestar Headquaters, v.29, Göteborg, Assar Gabrielssons väg 9
Polestar Headquaters, v.30-31, Göteborg, Assar Gabrielssons väg 9
Boka provkörning av Polestar 2 i Stockholm
Polestar space Stockholm, Norrlandsgatan 5
Polestar, v.30-31, Stockholm, Finnboda hamn
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Jonny (fd 5th gear & fully charged) testar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Jonny säger att Teslas bromsar är gjorda av mjukost och att Polestars är riktigt bra. Jag blir lite sugen på en provtur.
Re: Polestar 2
Kul recensioner av Polestar och det verkar vara en fin bil! Avsaknaden av laddnätverk är dock det största problemet.
I den här testen kör Model 3 helt jämt mot senaste Porsche 911 i bromstestet. Undrar vad Jonny har för kommentar?
I den här testen kör Model 3 helt jämt mot senaste Porsche 911 i bromstestet. Undrar vad Jonny har för kommentar?
Re: Polestar 2
Nej, choklad sa han.Front242 skrev:Jonny säger att Teslas bromsar är gjorda av mjukost och att Polestars är riktigt bra. Jag blir lite sugen på en provtur.
Kanske skulle ut och provsmaka?
Men jag undrar vad det är han tänker på, nån gammal S med bromsar som spruckit eller nått?
Är ju Brembos grejer på Tesla, precis som PS2.
Han nämnde också att fjädringen på PS2 var MYCKET fastare än vad han trodde.
Undra hur den är om man sätter den på mjukaste? Fram med skiftnycklarna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.Front242 skrev:Ett test till
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?Zalman3 skrev:Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.Front242 skrev:Ett test till
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Kör du mycket motorväg? Jag kör mycket blandat. Min Model 3 AWD ligger på 168 Wh/km efter 26000 km.Bruno skrev:Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?Zalman3 skrev:Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.Front242 skrev:Ett test till
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Polestar 2
Japp, motorväg vanligtvis, men frugan och jag slåss om bilen så det är även 70-väg även om hon kör i 100 km/h Det är en fantastisk bil, ren körglädje så det är klart att det drar upp förbrukningen men vi kör korta sträckor varje dag och då har vi kul Accelerationen är ju klockren så det ökar förbrukningen avsevärt. Kört 28000 km sedan april förra året.bjelkeman skrev:Kör du mycket motorväg? Jag kör mycket blandat. Min Model 3 AWD ligger på 168 Wh/km efter 26000 km.Bruno skrev:Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?Zalman3 skrev:Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.Front242 skrev:Ett test till
Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
20% kvar efter 30-35 mil? Då är det är ju 7-9 mil kvar i räckvidd. Kör jag långt så är det 2-5% kvar som jag går på ifall jag vet att jag ska stanna vid destination med laddbox. Igår kom jag hem med 4%. Det går alltid att anpassa hastigheten ifall något oförutsett händer. Normalt brukar oförutsedda saker leda till lägre förbrukning men en gång hade en lastbil välte över vägen så det blev drygt ett par mil extra hem. Fick köra lite försiktigare och kom hem med 2%. Min bil har ca 30 mil räckvidd för 0-100% vid landsvägskörning, mindre för motorväg.Bruno skrev:
Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.Svenssons skrev:20% kvar efter 30-35 mil? Då är det är ju 7-9 mil kvar i räckvidd. Kör jag långt så är det 2-5% kvar som jag går på ifall jag vet att jag ska stanna vid destination med laddbox. Igår kom jag hem med 4%. Det går alltid att anpassa hastigheten ifall något oförutsett händer. Normalt brukar oförutsedda saker leda till lägre förbrukning men en gång hade en lastbil välte över vägen så det blev drygt ett par mil extra hem. Fick köra lite försiktigare och kom hem med 2%. Min bil har ca 30 mil räckvidd för 0-100% vid landsvägskörning, mindre för motorväg.Bruno skrev:
Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Räcker det inte med runt 4 mil i normal hastighet som buffert då? Det är främst till destination och till SuC som jag tänker på. Till okända laddare utan alternativ kan jag förstå större buffert men det finns väl inte så många ställen utan alternativa snabbladdare inom 5 mil idag?Bruno skrev:
Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Hur kan du ha 2,11kWh i snitt?Bruno skrev:Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?Zalman3 skrev:Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.Front242 skrev:Ett test till
Jag har 2,11kWh i snitt på +10.000mil på min S75D.
Har varken garage eller möjlighet att ladda hemma.
Och det är rejält kallt på vintern hos mig i Umeå.
Menar du att en modell 3 drar lika mycket el som en modell S?
Som bäst har jag 46 mils räckvidd, som sämst i -24 grader tog jag mig 31 mil.
I snitt kommer jag 37 mil.
Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?Zalman3 skrev:Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.