Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Värmepumpens räckviddsförlängring blir mindre ju större batteri man har.
Dels för att om man har 100kWh batteri istället för 50kWh så blir en 10% förlust dubbelt så många kWh för det stora batteriet som kan användas till att värma bilen.
Dels för att eftersom värmebehovet är fast så blir andelen av batteriets kapacitet mindre ju större batteri man har.

Låt säga att du kör i 100km/h. Och förbrukar 20kWh. 10% i förlust ger 2kWh per timme att värma bilen med.
Är det så kallt att du behöver ytterligare 2kWh(2kWh hade du sedan tidigare så 4kWh blir värme) att värma bilen med per timme, så har förbrukningen ökat med ca 10% per timme.
Låt säga att du har en värmepump, och den drar 0,7kWh istället för 2kWh per timme, så har du sänkt elförbrukningen från 22kWh per timme till 20,7kWh.
Då har du sänkt elförbrukningen med ca 6%.
Och det gäller höst och vår när värmepumpen har den bästa verkningsgraden.
Ju kallare det blir då sjunker värmepumpens verkningsgrad.
Så tyvärr, när det är riktigt kallt så hjälper inte värmepumpen alls.

Men visst är en värmepump bra, men det kan vara bra att veta hur den fungerar.

Traditionellt har en PTC värmare varit snabbare på att ge värme än en värmepump.
Den nackdelen med värmepumpen har Tesla i viss mån minskat med Octovalve, där värmer värmepumpen först sig själv, innan den börjar ge bra med effekt.
Vet faktiskt inte någon annan som har en värmepumpsvärmare än Tesla.

SCOP 5.10
Energieffektivitetsklass A+++
Årlig elförbrukning* kWh/a 687
Pdesign vid -10°C kW 2.50
Behov av tillskottsvärme vid -10°C kW 0.15
Garanterad kapacitet vid -10°C kW 2.35
Värmeläge: Varmt klimat
Designtemperatur = 2 °C

SCOP 6.14
Energieffektivitetsklass A+++
Årlig elförbrukning* kWh/a 305
Designbelastning Pdesignh vid 2 °C kW 1.35
Behov av tillskottsvärme vid 2 °C kW 0.00
Garanterad kapacitet vid 2 °C kW 1.35
Värmeläge: Kallt klimat
Designtemperatur = -22 °C

SCOP
Energieffektivitetsklass
Årlig elförbrukning* kWh/a
Designbelastning Pdesignh vid -22°C kW
Behov av tillskottsvärme vid -22 °C kW
Garanterad kapacitet vid -22°C kW 0

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-va ... C_EALw_wcB
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Nu ligger det 5st PS2 på kvd.
Blir intressant att se vad de går för.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Nu ligger det 5st PS2 på kvd.
Blir intressant att se vad de går för.
Ja, verkligen. Flera elbilar har gått ganska lågt på kvd senaste tiden, tex den här MS https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... 5hk-106898 och den här Konan https://www.kvd.se/auktioner/hyundai-ko ... 4hk-107286
Båda verkar vara riktigt bra köp för de priserna i mina ögon och jag har sett fler som gått lågt. Börjar andrahandsmarknaden för elbilar svalna nu när det kommer många nya och bättre elbilar?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Traditionellt har en PTC värmare varit snabbare på att ge värme än en värmepump.
Den nackdelen med värmepumpen har Tesla i viss mån minskat med Octovalve, där värmer värmepumpen först sig själv, innan den börjar ge bra med effekt.
Vet faktiskt inte någon annan som har en värmepumpsvärmare än Tesla.
Jo, det är en fördel med PTC-element över VP. Går otroligt fort och effektivt att värma bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Polestar 2

Inlägg av iAkita »

De flesta (alla?) elbilar som har värmepump har väl även ett PTC-element?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

martinot skrev:
joel80 skrev:
Värmen har ju konsumtion på tid, och det gör att vid högre fart har värmens förbrukning mindre effekt på totalförbrukningen. :)
2021 Tesla Model 3 heat pump & octovalve real world test






Heat pump test of 2021 Model 3 vs 2019 Model 3





Blir spännande att se om skillnaden blir lika stor hos PS2 med/utan värmepump som för M3.

Blir den i närheten lika bra och effektiv (vilket jag misstänker finns goda möjligheter till), så kan det nog vara klart värt att överväga.

Den där videon stödjer ju det jag säger.
Det har väldigt liten betydelse när man kör längre.

Skillnaden på 3 timmar för honom var ca 4kWh. Ca 2kWh vs 6kWh...
Ca 735-750w vs 2000-2200w drog värmen när han kollade.

Det är 1,3kWh/timme skillnad.

Kör man i 120km/h blir skillnaden alltså 11wh/km eller 0,11kWh/mil. Har man en normal förbrukning på motorväg på 2,2kWh/mil är ökningen på 5%, eller en räckviddsminskning på 5-6km per timme/12 mil.

I 100km/h blir tappet 5,6km/10 mil. Inte så farligt det heller.
Inget jag vill betala 30k extra för samt vänta 4 månader extra för.

I kallare och varmare temp blir skillnaden dessutom än mindre då värmepumpen bör vara effektivast i ungefär den temperatur han testade i.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Polestar 2

Inlägg av wannabee »

Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?

https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation

Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.

Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?

https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation

Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.

Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.

Den laddar i upp till 150kW. Snittet blir dock lägre eftersom den som många bilar bara klarar den hastigheten när den har låg batterinivå. 10-80% klarar den på ca 40 minuter. Den laddar betydligt mycket snabbare än en Zoe.

Runt 40 mil är WLTP. För alla bilar så handöar det om en körcykel i nära perfekta förhållanden.

Som jag förstått är det ett finansbolag som satt i system att tjäna pengar på sånt här. Nyheten diskuterades här när den kom för nån vecka sen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?

https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation

Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.

Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
27mil är kraftigt underdrivet, jag klarade 30mil i sträng vinterkyla, med takbox och full pakning og hela familjen i bilen på väg upp (dvs altitud) på fjället (i Norge, så hastigheterna är lägre generellt sett). Då har jag också 20" fälgar som gör det sämre. Om sommaren med mer normal temp och utan takbox, så är jag ganska säker på att 40mil ska gå helt fint. Dock inte på motorväg i 150.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

30 mil i rejäl vinterkyla och laglig körning är också min erfarenhet.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Polestar 2

Inlägg av wannabee »

joel80 skrev:
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?

https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation

Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.

Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polestar_2

https://www.expressen.se/motor/har-ar-v ... tform-cma/

Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

wannabee skrev:
joel80 skrev:
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?

https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation

Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.

Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polestar_2

https://www.expressen.se/motor/har-ar-v ... tform-cma/

Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Det stämmer. CMA-plattformen har aldrig tagits fram från början att vara för en BEV. Det är en ren efterhandslösning och efterhandskonstruktion.

Med tanke på att CMA och XC40 (som PS2 är närmast) som sagt aldrig varit konstruerade och optimerade för att vara rena BEV, så tycker jag att de ändå gjort ett ganska bra jobb med PS2 under de omständigheterna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

wannabee skrev:
joel80 skrev:
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?

https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation

Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.

Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polestar_2

https://www.expressen.se/motor/har-ar-v ... tform-cma/

Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Den plattformen är tillverkad med eldrift och ren elbil i planeringen. Det är ingen "omgjord" plattform från en fossilmodell. Men, den har också haft hybriddrift i planeringen.
Viktmässigt bör väl inte heller den biten påverka så väldigt mycket? Det har väl sen med att göra vad man använder för material etc?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

wannabee skrev:
joel80 skrev:
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?

https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation

Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.

Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polestar_2

https://www.expressen.se/motor/har-ar-v ... tform-cma/

Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Samma som XC40, d.v.s. ICE, HEV, PHEV och EV.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Polestar 2

Inlägg av wannabee »

martinot skrev:
wannabee skrev:
joel80 skrev:
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?

https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation

Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.

Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polestar_2

https://www.expressen.se/motor/har-ar-v ... tform-cma/

Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Det stämmer. CMA-plattformen har aldrig tagits fram från början att vara för en BEV. Det är en ren efterhandslösning och efterhandskonstruktion.

Med tanke på att CMA och XC40 (som PS2 är närmast) som sagt aldrig varit konstruerade och optimerade för att vara rena BEV, så tycker jag att de ändå gjort ett ganska bra jobb med PS2 under de omständigheterna.

Här skriver de att den väger 200kg mer än model 3, men det är väl inte skrivet i går.. tror det är mer 100kg för mycket?

http://www.gronabilister.se/tester/bila ... polestar-2
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

wannabee skrev:
martinot skrev:
wannabee skrev:
joel80 skrev:
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?

https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation

Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.

Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polestar_2

https://www.expressen.se/motor/har-ar-v ... tform-cma/

Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Det stämmer. CMA-plattformen har aldrig tagits fram från början att vara för en BEV. Det är en ren efterhandslösning och efterhandskonstruktion.

Med tanke på att CMA och XC40 (som PS2 är närmast) som sagt aldrig varit konstruerade och optimerade för att vara rena BEV, så tycker jag att de ändå gjort ett ganska bra jobb med PS2 under de omständigheterna.

Här skriver de att den väger 200kg mer än model 3, men det är väl inte skrivet i går.. tror det är mer 100kg för mycket?

http://www.gronabilister.se/tester/bila ... polestar-2
Model 3 är ju helt avskalad. Polestar 2 har ju lite mer utrustning i kupén. Det syns ju typ att det måste väga lite mer än när man tagit bort allt. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter »

Maw skrev:
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Dexter skrev:
Maw skrev:
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dexter skrev:
Maw skrev:
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Som jag förstår det så fick Tesla Model 3 bästa resultatet någonsin i Euro NCAP.
.../ När det gäller säkerhet har Volvo alltid varit ett toppnamn, men nu får märket maka på sig. Tesla Model 3 överglänste allt motstånd i Euro NCAP:s senaste krocktest. /...

Källa: https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-fa ... et-6964029
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Dexter skrev:
Maw skrev:
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Som jag förstår det så fick Tesla Model 3 bästa resultatet någonsin i Euro NCAP.
.../ När det gäller säkerhet har Volvo alltid varit ett toppnamn, men nu får märket maka på sig. Tesla Model 3 överglänste allt motstånd i Euro NCAP:s senaste krocktest. /...

Källa: https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-fa ... et-6964029
Det går inte att jämföra EURONCAP resultat från två olika år för att rakt av försöka bestämma vilken av två bilar som är säkrast.
Polestar2 har t.ex. mittmonterad airbag vilket skyddar vid två passagerare i framsätet vid sidokollision. Det var något man inte testade i Model3 eftersom det inte var en del av testet 2019.
Skärmbild 2021-05-07 195704.png
Man kan bara konstatera att både Polestar2 och Tesla Model3 är två mycket säkra bilar som förtjänar 5 stjärnor.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter »

Tycker M3 och P2 är ganska lika. M3 skyddar passagerarna bättre medan P2 skyddar fotgängare bättre.(marginellt tycker jag.
Detta hittade jag på EURO NCAP.
NCAP P2.PNG
NCAP TM3.PNG
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Bägge har fina resultat, men visst har testet förändrats sedan 2019?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

lawe skrev:
Bägge har fina resultat, men visst har testet förändrats sedan 2019?
Som sagt, occupant interaction…
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter »

lawe skrev:
Bägge har fina resultat, men visst har testet förändrats sedan 2019?
Ja säkert förbättrar de löpande säkerheten på bilarna.
Fantastiskt snygg den där P2 tycker jag som är gammal volvo nörd. :D
Skriv svar