Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav elbilist heldiggrisen » 27 jul 2020 21:18

Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.

HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D



Å nej...

Förlåt att jag söndrade tråden :oops:
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.
heldiggrisen
elbilist
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: 30 sep 2019 09:07

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 27 jul 2020 22:01

heldiggrisen skrev:
Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.

HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D



Å nej...

Förlåt att jag söndrade tråden :oops:
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.


Får man fråga hur insyltad tesla får vara med kinesiska diktaturen innan du placerar model Y på listan över bilar du inte köper? Om det skulle bli kinesiska batterier t.ex.? Skulle det vara ok?
Fredrik j
 
Inlägg: 5606
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Polestar 2

Inläggav elbilist heldiggrisen » 28 jul 2020 08:28

Fredrik j skrev:
heldiggrisen skrev:
Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.

HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D



Å nej...

Förlåt att jag söndrade tråden :oops:
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.


Får man fråga hur insyltad tesla får vara med kinesiska diktaturen innan du placerar model Y på listan över bilar du inte köper? Om det skulle bli kinesiska batterier t.ex.? Skulle det vara ok?

Det är storleken och avsaknaden av SUC som gör att jag inte kommer att köpa PS2.
Diktaturen Kina är också en orsak, men inte den avgörande.
Ja, jag kommer nog att köpa en MY om batterierna produceras i Kina, men jag hoppas på den nya fabriken bredvid GF4 kommer igång inom 1,5år.
heldiggrisen
elbilist
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: 30 sep 2019 09:07

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Bjelke » 28 jul 2020 13:16

Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.

HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D



Å nej...

:lol: Jag tänker inte lägga mer energi på den diskussionen iaf :)
Senast redigerad av Bjelke 29 jul 2020 08:16, redigerad totalt 1 gång.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 15581
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Polestar 2

Inläggav Mickep » 28 jul 2020 14:21

Jag såg ett race med elbilar och det enda jag kunde tänka på hur lik det var bilbaneleksaksbil från 80 talet.
Ni vet sådana som gick på räls som mer än ofta åkte ur i kurvor.
Polestar 2 har iallafall bra kurvtagning (fully charge var imponerad jämfört med hans tesla model 3).
Om jag fick välja mellan ps2 och y skulle jag ta y gjord i Berlin för kvalitetsförbättring och nya batteriers skull).
Är dock väldigt imponerad av ps2. Laddnätverk är av ingen betydelse för mig då jag ej kör långt. Dragkrok är mer användbart.(men inget måste)
Mickep
 
Inlägg: 2702
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare MangeT » 28 jul 2020 15:37

Såg P2 live i trafiken nära hemmet igår. Såg bra ut. Väldigt likt bilderna.
MangeT
Model S 60 d ägare!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
 
Inlägg: 973
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Polestar 2

Inläggav elbilist iAkita » 28 jul 2020 20:44

Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.

HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D



Å nej...


Å jo, äntligen kan vi återuppta den diskussionen! Som jag längtat!

Skämt å sido, jag tänker inte bidra till att dra igång något denna gången också, så du kan vara lugn.
iAkita
elbilist
 
Inlägg: 937
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 29 jul 2020 13:17

En jämförelse mellan Polester 2, Nissan Ariya och Skoda Enyaq iV vRS i Tyskland.

Polester 2, 78kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 48.940 euro
Räckvidd WLTP, 470 km
Batteri kapacitet, 78.0 kWh
0-100 km/h, 4.7 sec
408 hk
4wd
11 kW AC
150 kW
dragvikt 1500 kg

Nissan Ariya e-4ORCE 90 kWh Performance
Nettopris efter elbilsstöd, 57.500 euro
Räckvidd WLTP, 400 km
Batteri kapacitet, 90 kWh
22 kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.1 sec
394 hk
4wd

Nissan Ariya e-4ORCE 65.0 kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 42.500 euro
Räckvidd WLTP, 340 km
Batteri kapacitet, 65 kWh
7,4kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.9 sec
279 hk
4wd

Skoda Enyaq iV vRS 82kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 38.500 euro
Räckvidd WLTP, 460 km
Batteri kapacitet, 82.0 kWh
0-100 km/h, 6.2 sec
306 hk
4wd
11 kW AC
125 kW
dragvikt 1200 kg
https://ev-database.de/pkw/1282/Skoda-Enyaq-iV-vRS
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 11060
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Polestar 2

Inläggav vigge50 » 29 jul 2020 14:06

Zalman3 skrev:En jämförelse mellan Polester 2, Nissan Ariya och Skoda Enyaq iV vRS i Tyskland.

Polester 2, 78kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 48.940 euro
Räckvidd WLTP, 470 km
Batteri kapacitet, 78.0 kWh
0-100 km/h, 4.7 sec
408 hk
4wd
11 kW AC
150 kW
dragvikt 1500 kg

Nissan Ariya e-4ORCE 90 kWh Performance
Nettopris efter elbilsstöd, 57.500 euro
Räckvidd WLTP, 400 km
Batteri kapacitet, 90 kWh
22 kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.1 sec
394 hk
4wd

Nissan Ariya e-4ORCE 65.0 kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 42.500 euro
Räckvidd WLTP, 340 km
Batteri kapacitet, 65 kWh
7,4kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.9 sec
279 hk
4wd

Skoda Enyaq iV vRS 82kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 38.500 euro
Räckvidd WLTP, 460 km
Batteri kapacitet, 82.0 kWh
0-100 km/h, 6.2 sec
306 hk
4wd
11 kW AC
125 kW
dragvikt 1200 kg
https://ev-database.de/pkw/1282/Skoda-Enyaq-iV-vRS

Med de speccen så känns ju Polstar 2 som ett betydligt bättre köp än Nissan Ariya med 90 kWh batteri. Undra vad Nissan tänkte när de satte ett så högt pris?
vigge50
 
Inlägg: 6811
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Laban » 29 jul 2020 16:14

vigge50 skrev:Med de speccen så känns ju Polstar 2 som ett betydligt bättre köp än Nissan Ariya med 90 kWh batteri. Undra vad Nissan tänkte när de satte ett så högt pris?


Så vitt jag vet så har inte Nissan bekräftat några priser för versionerna med större batteripack, AWD. Ev-database skriver också att priserna med * är estimat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3080
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: flipmac, kalleanka114 och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.