Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Eldsig »

LarsA skrev:
...Men körkänslan är så viktigt att därför byter vi bil, trotts att det ekonomiskt nog är en dum affär.
Tack!

Gällande service så har jag för mig att jag läst att det ingår 3 års service på P2 och sen är det frivilligt? Är inte det i princip samma som Tesla?

Nåväl steg 1 för mig är att hitta en att provköra. Jag har dessutom min e-tron i 11 månader till, så det hinner ju rinna lite vatten under broarna innan dess...
//D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Vi bor på landet med mycket 70 och 80 vägar, teslan fantombromsar ofta och körningen blir därför ryckigt otrevlig. Så körkänslan är bättre i PS2.

Vi kör ofta med släp och teslans dragkrokslösning är bökig jämfört med PS2, plus att PS2 kan dra 1.500 kg.

Har problem med att teslan ska öppna när man kommer fram med mobilen i fickan, varannan gång fungerar det inte. Då får man fibbla med appen som jag upplever som seg, tänk att kunna öppna bakluckan med en viftning med foten som på PS2.
Håller med om det stökiga med fantombromsar, och att PS2 har bättre pilot.

Den kassa manuella dragkrokslösningen gillar jag inte heller på M3 (så skall det inte vara på en modern bil), och även rätt dålig låg dragvikt. Så håller helt med dig även där. En orsak till att jag skiter att välja till krok på M3 (blir även utan krok om jag byter till ny M3 innan den 1/7).

PS2 är helt klart grymt mycket bättre på bägge de punkterna. Tror du kommer bli nöjd med den.

Mobilen (iPhone 8) fungerar klockrent för att både låsa upp och låsa bilen för mig, och gjort så under mer eller mindre två års tid. Så den funktionen älskar jag verkligen! :D

Grymt praktisk funktion i vardagen. Hatar när jag skall ta vår Mercedes för ett kort ärende och måste ha med mig en gammaldags fysisk nyckel. Glömmer dessutom ofta att låsa bilen när jag skall in till affären! :shock:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Eldsig »

Så det enda problemet med P2 kanske är verklig räckvidd mot specad? Vad fick ni ut i vintras egentligen. Kan man hoppas på nästan 30mil iaf?

Det ska ju bli spännande att se vad 2wd levererar mot spec, får se om det blir bättre...
//D
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Eldsig skrev:
Så det enda problemet med P2 kanske är verklig räckvidd mot specad? Vad fick ni ut i vintras egentligen. Kan man hoppas på nästan 30mil iaf?

Det ska ju bli spännande att se vad 2wd levererar mot spec, får se om det blir bättre...
//D
Ja 30 mil ska du kunna räkna med även på motorvägen om du kör på 19" och hyfsat lagligt.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

filippb skrev:
Eldsig skrev:
Så det enda problemet med P2 kanske är verklig räckvidd mot specad? Vad fick ni ut i vintras egentligen. Kan man hoppas på nästan 30mil iaf?

Det ska ju bli spännande att se vad 2wd levererar mot spec, får se om det blir bättre...
//D
Ja 30 mil ska du kunna räkna med även på motorvägen om du kör på 19" och hyfsat lagligt.
Har en bekant som säger att han kommer t.o.r Sandviken - Kista om han kör lagligt. Det är runt 33-34 mil. Motorväg typ hela sträckan.
Känslan är att han kanske kör strax under hastighetsgränserna. Typ håller dem på mätaren så GPS-fart är lite lägre. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Eldsig »

Ja, du bor väl också i Gävle? Pendlar du ff till Sthlm och det funkar bra tor? Hur långt kör du på vintern( dvs utan att komma ner på 0%)

(Gammal V60 TE förare/jagrullar...)
//D
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av thnis »

joel80 skrev:
filippb skrev:
Eldsig skrev:
Så det enda problemet med P2 kanske är verklig räckvidd mot specad? Vad fick ni ut i vintras egentligen. Kan man hoppas på nästan 30mil iaf?

Det ska ju bli spännande att se vad 2wd levererar mot spec, får se om det blir bättre...
//D
Ja 30 mil ska du kunna räkna med även på motorvägen om du kör på 19" och hyfsat lagligt.
Har en bekant som säger att han kommer t.o.r Sandviken - Kista om han kör lagligt. Det är runt 33-34 mil. Motorväg typ hela sträckan.
Känslan är att han kanske kör strax under hastighetsgränserna. Typ håller dem på mätaren så GPS-fart är lite lägre. :)
Det är snarare 35-36 mil motorväg t o r. Imponerande i så fall! :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Eldsig skrev:
Ja, du bor väl också i Gävle? Pendlar du ff till Sthlm och det funkar bra tor? Hur långt kör du på vintern( dvs utan att komma ner på 0%)

(Gammal V60 TE förare/jagrullar...)
//D
Japp det gör jag.. Till Sollentuna så ca 32 mil t.o.r. Just nu kör jag en ID3a men har beställt P2 nu.
Har kört sträckan med Leaf 40kW tidigare (Då klarade jag enkelresa precis med bara nån mils marginal) och även med Ioniq 28kWh... där klarade jag det sommartid men fick stanna o ladda några minuter vintertid. (Kunde klara hela om jag körde sakta, men sparade mer tid på att ligga typ 5km/h över och stanna o ladda några minuter)

Jag tror inte jag kommer klara t.o.r utan laddning med P2 med min körstil... Men då vi har 11kW-laddning på jobbet kommer jag inte riktigt behöva det heller. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

joel80 skrev:
Eldsig skrev:
Ja, du bor väl också i Gävle? Pendlar du ff till Sthlm och det funkar bra tor? Hur långt kör du på vintern( dvs utan att komma ner på 0%)

(Gammal V60 TE förare/jagrullar...)
//D
Japp det gör jag.. Till Sollentuna så ca 32 mil t.o.r. Just nu kör jag en ID3a men har beställt P2 nu.
Har kört sträckan med Leaf 40kW tidigare (Då klarade jag enkelresa precis med bara nån mils marginal) och även med Ioniq 28kWh... där klarade jag det sommartid men fick stanna o ladda några minuter vintertid. (Kunde klara hela om jag körde sakta, men sparade mer tid på att ligga typ 5km/h över och stanna o ladda några minuter)

Jag tror inte jag kommer klara t.o.r utan laddning med P2 med min körstil... Men då vi har 11kW-laddning på jobbet kommer jag inte riktigt behöva det heller. :)
Välkommen till P2-gänget här i Sollentuna snart då Bild Även om det säkert går att komma 32 mil så vill man ju ändå inte behöva ladda till 100% och sedan köra nästan tomt varje gång så laddning på jobbet låter som en bra plan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Nu har jag också testat en PS2(med Performance pack).
Påminde en hel del om min M3P, kändes plötsligt kul att köra bil igen. :lol:
Visst, den har inte samma klipp från 0, men uppe i fart är det typ samma.
Bromsarna tyckte jag sög först, men de var nog fulla med rost("nog ingen som använt dom" som testkillen sa) eller så krävde de lite temperatur, för sen bettade de bättre.
Styrningen kändes lätt, den styr in väl. Kör man "9/10" så är den typ lika bra som en M3P, kanske t.o.m. bättre(känns mindre och "sportigare"). Men kör man "10/10" så går det inte riktigt lika snabbt som med Teslan i kurvorna. Framdäcken har helt enkelt inte nog med fäste. Försökte få den att "rotera" men det var typ omöjligt. Bredare/klistrigare däck kanske skulle hjälpa...

Vad var mindre bra då?
Jag var ju besviken på stereon i ID4an, men tydligen har jag blivit väldigt bortskämd med ljudet i Teslan. PS2 var faktiskt sämre än ID4an. :shock:
Det var rejält med däckljud på motorväg, nog mer än i Teslan tom, och enorm skillnad mot ID4an.
Tjocktvn framför ratten kändes som den satt 1 mil framför mig. Design såväl exteriör som interiör känns mer 2015 än 2020.

När jag sen hoppade in i ID4an kändes det som att kliva upp på kommandobryggan i ett kryssningsskepp, sätta sig i sin kaptensstol(med armstöd!) och glida iväg..
PS2 är en bil man kör, ID4 en bil man åker. Gissa vilken jag föredrar? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

PS2 - du gillar att köra mer aktivt, än att kryssa fram i tillvaron! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Stereon är lite speciell, den kräver att man går in och ställer om en del i equalizern för att det ska bli bra. jag var också missnöjd i början och har läst flera som är det fram tills de fipplat färdigt med inställningarna, då blir de bra. Kul att du gillade bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

HelectriC skrev:
Stereon är lite speciell, den kräver att man går in och ställer om en del i equalizern för att det ska bli bra. jag var också missnöjd i början och har läst flera som är det fram tills de fipplat färdigt med inställningarna, då blir de bra. Kul att du gillade bilen.
Precis, en av de bästa ljudanläggningarna men kräver lite EQ pill:
https://totallyev.net/polestar-2-audio- ... on-system/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Någon som har tillgång till DI och kan berätta vad som sägs i denna nyheten?

"Tvistfinansieringsfirma organiserar grupptalan mot Volvo-ägda Polestar"

https://www.di.se/live/tvistfinansierin ... -polestar/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Polestar 2

Inlägg av ObscureEconomist »

Nu vet jag inte hur reglerna är här men om det inte är ok så får moderator ta bort.

"Bakgrunden till tvisten är att Polestar Norge uppges ha sålt och marknadsfört elbilen Polestar 2 med påståendet att den kan köras från Oslo till Hemsedal och tillbaka på en laddning med god marginal. Denna uppgift har senare visat sig vara oriktig, enligt Kapatens. Polestar ska därför ha ändrat prestandauppgifterna till att elbilen bara kan köras från Oslo till Norefjell. Skillnaden mellan de två destinationerna är 186 kilometer."

Är väl det intressanta stycket och att dom yrkar på 15% prisavdrag.
Företaget bakom jobbar heltid med att hitta såna här saker och försöka tvista till sig pengar.
BMW i4 M50 -22
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Polestar 2

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jag har fått brev (fysiskt) från Kapatens om detta. Verkar som rena USA skiten med masstämningar på löpande band. Sen vill dom ha nästan hälften (inkl moms) av det man ev får ersatt av Polestar. Men dom kommer inte vinna fram med detta, no way.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Jag har fått brev (fysiskt) från Kapatens om detta. Verkar som rena USA skiten med masstämningar på löpande band. Sen vill dom ha nästan hälften (inkl moms) av det man ev får ersatt av Polestar. Men dom kommer inte vinna fram med detta, no way.
Om de inte har en chans att vinna, så kan man ju undra varför de lägger sådan energi på det?

Säger inte att de kommer att vinna (är ju inte alls säkert), men jag skulle inte heller utesluta det helt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Äntligen! På måndag börjar utrullningen OTA av app och mobil som nyckel. Det var på tiden! Blir kul att testa hur det funkar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Någon som fått den digitala nyckeln?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Äntligen! På måndag börjar utrullningen OTA av app och mobil som nyckel. Det var på tiden! Blir kul att testa hur det funkar.
Kul! :)

Alla bilar (nästan) har ju appar för fjärrstyrning/fjärrstatus, men något som jag verkligen uppskattar när jag tar vår M3 är ju just den telefonbaserade nyckeln. Så otroligt smidigt jämfört med när jag tar vår fossil-Merca!

Är övertygad om att detta kommer att bli lika uppskattat av er med PS2. Helt suverän funktion som många av er (som inte har haft en M3) kommer upptäcka rätt snabbt.

Men kan bara gratulera er PS2-användare att Polestar/Volvo tagit fram en liknande funktion för er. Ni kommer älska den, och kul att de rullar ut flera OTA-uppdateringar för PS2 med bra fart nu!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Den sägs också vara säkrare än vanlig nyckel (svårare att skimma) och skall kunna känna av från vilket håll användaren närmar sig så den kan låsa upp laddluckan eller motsvarande dörr.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
Den sägs också vara säkrare än vanlig nyckel (svårare att skimma) och skall kunna känna av från vilket håll användaren närmar sig så den kan låsa upp laddluckan eller motsvarande dörr.
det är inget lås på laddluckan dock.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Eftersom det är bluetooth så ska det inte gå att genomföra en relay attack då det krävs pairing för att komma åt innehållet i trafiken mellan mobilen och bilen. Sitter 18 sensorer i bilen om jag minns rätt.
mroek
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 aug 2020 10:43

Re: Polestar 2

Inlägg av mroek »

Jag har designat lite mer prylar till PS2, om någon är interesserad.

Rendrad bild:
ps2-center-console-shelf-and-bin.jpg
Monterat i bilen:
left_shelf_and_bin.jpg
Video:


Link till filerna (inte gratis att ladda ner):
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... ccessories
Skriv svar