Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Den där är väl inte mer lik en Model 3 än vad en Audi A4 är lik en Mercedes C-klass? Snarare mindre lik.
Bild

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Den där är väl inte mer lik en Model 3 än vad en Audi A4 är lik en Mercedes C-klass? Snarare mindre lik.
Håller inte med. Den är kantigare än Saab. Mer lik Kia Stinger då. (förutom att A-stolpen inte är svart på den, vilket antagligen är det som gjort att man tycker att den är lik Saaben)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Den där är väl inte mer lik en Model 3 än vad en Audi A4 är lik en Mercedes C-klass? Snarare mindre lik.
Håller inte med. Den är kantigare än Saab. Mer lik Kia Stinger då. (förutom att A-stolpen inte är svart på den, vilket antagligen är det som gjort att man tycker att den är lik Saaben)
Ja, precis

Ända sedan jag såg stingern tänkte jag... synd att det inte är en elbil. Väldigt snygg kaross
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Polestar 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Beigler skrev:
Jag tycker hela grejen känns riktigt pinsam. De säljer saker som att det är revolutionerande trots att tesla mfl gjort alla dessa saker i flera år. Om den inte finns förän tidigast om ett år och då med förhoppningsvis 50 Mils räckvidd och förhoppningsvis 4,7 på 0-100 osv så vill jag nog påstå att de är kraftigt på efterkälken.

Lägg på lite förseningar och låg leveranskapacitet i början så kommer det att finnas tio ggr fler Model Y på vägarna innan man får tillgång till denna. Så dragkrok som enda unika pitch från en chatt känns som extremt vagt.

Sorry att jag är neggo, men det är lite pinsamt att vara Svensk ingenjör idag. Känns som att vi har tagit över den Kinesiska kopieringen.
Exakt min spontana reaktion också. Pinsamt!
Det fanns ju ingenting nytt. Alla fantastiska saker som presenteras som nyheter finns redan på marknaden och Polstar ska ha ytterligare över ett år på sig innan man kommer ut med dessa på marknaden.

Men en pinsam presentation gör inte bilen sämre. Den kan helt säkert bli ett intressant allternativ när laddinfrastrukturen byggts ut. Och det lär ju hända en del på den fronten på 1,5 år innan Pållsta 2 börjar komma ut på marknaden.

Men räckvidden på Pållsta 2 LR vet vi inte ännu. 500 km WLTP är endast ett mål, inte ett faktum. Blir det i slutänden 480 km så är det 8 mil kortare än Model 3.

En fundering: Är den bara 4-sitsig? Med tanke på batteriets utformning så lär det inte kunna sitta tre vuxna bak. Och på presentationen klev det bara ut 2 personer från baksätet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Nicke Nyfiken skrev:
Beigler skrev:
Jag tycker hela grejen känns riktigt pinsam. De säljer saker som att det är revolutionerande trots att tesla mfl gjort alla dessa saker i flera år. Om den inte finns förän tidigast om ett år och då med förhoppningsvis 50 Mils räckvidd och förhoppningsvis 4,7 på 0-100 osv så vill jag nog påstå att de är kraftigt på efterkälken.

Lägg på lite förseningar och låg leveranskapacitet i början så kommer det att finnas tio ggr fler Model Y på vägarna innan man får tillgång till denna. Så dragkrok som enda unika pitch från en chatt känns som extremt vagt.

Sorry att jag är neggo, men det är lite pinsamt att vara Svensk ingenjör idag. Känns som att vi har tagit över den Kinesiska kopieringen.
Exakt min spontana reaktion också. Pinsamt!
Det fanns ju ingenting nytt. Alla fantastiska saker som presenteras som nyheter finns redan på marknaden och Polstar ska ha ytterligare över ett år på sig innan man kommer ut med dessa på marknaden.

Men en pinsam presentation gör inte bilen sämre. Den kan helt säkert bli ett intressant allternativ när laddinfrastrukturen byggts ut. Och det lär ju hända en del på den fronten på 1,5 år innan Pållsta 2 börjar komma ut på marknaden.

Men räckvidden på Pållsta 2 LR vet vi inte ännu. 500 km WLTP är endast ett mål, inte ett faktum. Blir det i slutänden 480 km så är det 8 mil kortare än Model 3.

En fundering: Är den bara 4-sitsig? Med tanke på batteriets utformning så lär det inte kunna sitta tre vuxna bak. Och på presentationen klev det bara ut 2 personer från baksätet.
Nåja, lite nyheter fanns det nog va? och även om det inte är nytt, så är det ju nytt för volvo...

5-sitsig, men precis som i Model 3 så blir det nog trångt bak. Ja, bilen har en "kardantunnel" men då sätter man helt enkelt en fot på var sida. Det är inte så svårt. Jag lovar. Det är fantastiskt att se hur folk kan hitta på fiktiva problem för att hitta brister hos bilen.

Jag har en XC60 och gångerna som vi varit 5 vuxna i den kan lätt räkna på ena handes fingrar.. På 8 år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Beigler skrev:
Jag tycker hela grejen känns riktigt pinsam. De säljer saker som att det är revolutionerande trots att tesla mfl gjort alla dessa saker i flera år. Om den inte finns förän tidigast om ett år och då med förhoppningsvis 50 Mils räckvidd och förhoppningsvis 4,7 på 0-100 osv så vill jag nog påstå att de är kraftigt på efterkälken.

Lägg på lite förseningar och låg leveranskapacitet i början så kommer det att finnas tio ggr fler Model Y på vägarna innan man får tillgång till denna. Så dragkrok som enda unika pitch från en chatt känns som extremt vagt.

Sorry att jag är neggo, men det är lite pinsamt att vara Svensk ingenjör idag. Känns som att vi har tagit över den Kinesiska kopieringen.
Exakt min spontana reaktion också. Pinsamt!
Det fanns ju ingenting nytt. Alla fantastiska saker som presenteras som nyheter finns redan på marknaden och Polstar ska ha ytterligare över ett år på sig innan man kommer ut med dessa på marknaden.

Men en pinsam presentation gör inte bilen sämre. Den kan helt säkert bli ett intressant allternativ när laddinfrastrukturen byggts ut. Och det lär ju hända en del på den fronten på 1,5 år innan Pållsta 2 börjar komma ut på marknaden.

Men räckvidden på Pållsta 2 LR vet vi inte ännu. 500 km WLTP är endast ett mål, inte ett faktum. Blir det i slutänden 480 km så är det 8 mil kortare än Model 3.

En fundering: Är den bara 4-sitsig? Med tanke på batteriets utformning så lär det inte kunna sitta tre vuxna bak. Och på presentationen klev det bara ut 2 personer från baksätet.

Hur skulle de ha gjort då? Det mest pinsamma hittills i den här soppan är folk som skriver fel på namnet med flit. Låg nivå.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Det är fantastiskt att se hur folk kan hitta på fiktiva problem för att hitta brister hos bilen.
Det är precis så Tesla blir behandlade av utomstående. Folk dömer ut Model 3 för att den inte har rattvärme osv. Känns sjukt tragiskt att samma sak händer här fast åt "andra hållet".
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
Det är fantastiskt att se hur folk kan hitta på fiktiva problem för att hitta brister hos bilen.
Det är precis så Tesla blir behandlade av utomstående. Folk dömer ut Model 3 för att den inte har rattvärme osv. Känns sjukt tragiskt att samma sak händer här fast åt "andra hållet".
Det finns likheter ja. :) Även om det är lite skillnad på att sakna en viss funktion i en bil, mot att rent allmänt skrika "skit", "pinsamt" och "Teslakopia". Det finns dock gott om folk som spyr allmän galla på Tesla som du säger, vilket är trist.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.

Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
Det är fantastiskt att se hur folk kan hitta på fiktiva problem för att hitta brister hos bilen.
Det är precis så Tesla blir behandlade av utomstående. Folk dömer ut Model 3 för att den inte har rattvärme osv. Känns sjukt tragiskt att samma sak händer här fast åt "andra hållet".

Hahaha :lol:

Jag har nog aldrig klagat på Model 3, mer på Tesla som företag :) Model 3 är en fantastisk bil, Polestar 2 känns minst lika fantastisk oavsett hur lika funktionerna är. Det skulle ju vara som att alla mobiltillverkare efter iPhone bara är kopior av den. Finns ju mängder av saker/detaljer/funktioner som skiljer PS2 från M3.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.

Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Model Y kommer ju tidigast att finnas på USA-marknaden 2020, i EU förmodligen 2021.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.

Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Jag fattar inte. Exakt vad är det som inte är bra?
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.

Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Model Y kommer ju tidigast att finnas på USA-marknaden 2020, i EU förmodligen 2021.

Exakt. Och så sugen på en SUV är jag ändå inte.

Polestar har kanske inte ett superchargernätverk men de har ett stort nätverk med Volvo-verkstäder och en mer mogen organisation. Kaoset kring Model 3 hade inte hänt Volvo. Så jag tycker man ska försöka zooma ut lite och försöka se saker från flera håll.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Polestar 2

Inlägg av Mr S »

Jag älskar Tesla även att jag inte äger eller kommer äga någon den närmsta tiden. Det blir e tron för oss.

Vad älskar jag då med Tesla och Elon? Jo, hans extrema och visionära galenskap i kombination med ett skevt tidsperspektiv, har vänt upp och ner på hela fossil-industrin. Hans tidsplaner spricker alltid, men det mesta går i mål tillslut. Så är det inte bättre att vara galen och få saker att hända än att vara konservativt normal och bara prata om vad som borde göras?

Polestar 2, superfin bil, hade inte existerat ens i tanken om inte Tesla funnits. Inte e tron heller. Så jag tycker att debatten är löjlig om vem som är först med vad, huvudsaken är ju att vi går åt rätt håll. Jag tycker oxå att det är löjligt att döma ut en bil, som inte ens existerar än, på grund av någon liten detalj. Alla är olika och uppskattar olika saker.

Grattis till alla er som boka, ni kommer bli sjukt nöjda och bilen kommer säkert passa er.

Grattis till alla som äntligen får sin Model 3, kanske redan på fredag. Sjukt fin bil trots att den saknar rattvärme.

Grattis till mig som snart får hämta ut sin e tron. Den Kommer passa min familjs behov helt perfekt, trots att den är långsam som en snigel och dricker fler elektroner per km än många andra bilar.

Grattis jorden för att vi tillsammans kan bidra till ett mer fossilfritt levene!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.

Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Hur menar du? XC40 kommer som elbil, den lär ha ett Volvomärke i fronten, och det är nog mer den som Model Y kommer konkurrera med. Polestar är ett nytt märke som Volvo har ansett sig behöva av någon anledning (jag är inte helt med på anledningen, men det är en annan femma). Volvo kommer med elbilar både som Volvo och som Polestar, så det där argumentet känns lite uttjatat.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Varför måste allting en bil har vara revolutionerande varje presentation? Är det verkligen något riktigt speciellt med våra Teslor förutom drivlinan och mjukvarutänket? Dessa två verkar ju Polestar 2 göra bra, mjukvaran rent av bättre än Tesla på pappret när de kör Android och har faktiska Google Assistant inbyggt. Resten är ju mer eller mindre små förändringar jämfört med andra bilar även hos Tesla.

EDIT: Kanske skall nämna innan någon blir upprörd att det var ju rätt revolutionerande av Tesla att ge sig in och bygga eget laddnätverk också såklart men det behovet blir ju mindre och mindre med tiden.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Mr S skrev:
Jag älskar Tesla även att jag inte äger eller kommer äga någon den närmsta tiden. Det blir e tron för oss.

Vad älskar jag då med Tesla och Elon? Jo, hans extrema och visionära galenskap i kombination med ett skevt tidsperspektiv, har vänt upp och ner på hela fossil-industrin. Hans tidsplaner spricker alltid, men det mesta går i mål tillslut. Så är det inte bättre att vara galen och få saker att hända än att vara konservativt normal och bara prata om vad som borde göras?

Polestar 2, superfin bil, hade inte existerat ens i tanken om inte Tesla funnits. Inte e tron heller. Så jag tycker att debatten är löjlig om vem som är först med vad, huvudsaken är ju att vi går åt rätt håll. Jag tycker oxå att det är löjligt att döma ut en bil, som inte ens existerar än, på grund av någon liten detalj. Alla är olika och uppskattar olika saker.

Grattis till alla er som boka, ni kommer bli sjukt nöjda och bilen kommer säkert passa er.

Grattis till alla som äntligen får sin Model 3, kanske redan på fredag. Sjukt fin bil trots att den saknar rattvärme.

Grattis till mig som snart får hämta ut sin e tron. Den Kommer passa min familjs behov helt perfekt, trots att den är långsam som en snigel och dricker fler elektroner per km än många andra bilar.

Grattis jorden för att vi tillsammans kan bidra till ett mer fossilfritt levene!
+1
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.

Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Hur menar du? XC40 kommer som elbil, den lär ha ett Volvomärke i fronten, och det är nog mer den som Model Y kommer konkurrera med. Polestar är ett nytt märke som Volvo har ansett sig behöva av någon anledning (jag är inte helt med på anledningen, men det är en annan femma). Volvo kommer med elbilar både som Volvo och som Polestar, så det där argumentet känns lite uttjatat.
Man använder Polestar för att doppa tårna lite så att säga.
Får den kritik så är det inte Volvo som drabbas image-mässigt, och får den lovord så har Volvo något att bygga vidare på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.

Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Model Y kommer ju tidigast att finnas på USA-marknaden 2020, i EU förmodligen 2021.

Exakt. Och så sugen på en SUV är jag ändå inte.

Polestar har kanske inte ett superchargernätverk men de har ett stort nätverk med Volvo-verkstäder och en mer mogen organisation. Kaoset kring Model 3 hade inte hänt Volvo. Så jag tycker man ska försöka zooma ut lite och försöka se saker från flera håll.
Model Y kommer ju presenteras rätt snart, och det vet väl alla att det viktigaste med elbilar är att visa att de finns, på pappret. ;)

Med tanke på att det är ett svenskt märke som har en stor del av försäljningen här, så kan man tycka att de borde satsa lite på just Sverige. Satsa rejält på att täcka Sverige med snabba laddstationer. Satsa på vehicle 2 grid.
Kom med något som gör att man vill ha bilen.

Jag tror det är rätt rejält kaos hos Volvo just nu. Försäljningen rasar ju. De har tvingats sänka priserna rejält. Och att tro att deras verkstäder ska kunna serva elbilar från start... nja... mina upplevelser av service hos Volvo har inte varit de bästa, ens med ny avgasbil...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.

Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Model Y kommer ju tidigast att finnas på USA-marknaden 2020, i EU förmodligen 2021.

Exakt. Och så sugen på en SUV är jag ändå inte.

Polestar har kanske inte ett superchargernätverk men de har ett stort nätverk med Volvo-verkstäder och en mer mogen organisation. Kaoset kring Model 3 hade inte hänt Volvo. Så jag tycker man ska försöka zooma ut lite och försöka se saker från flera håll.
Model Y kommer ju presenteras rätt snart, och det vet väl alla att det viktigaste med elbilar är att visa att de finns, på pappret. ;)

Med tanke på att det är ett svenskt märke som har en stor del av försäljningen här, så kan man tycka att de borde satsa lite på just Sverige. Satsa rejält på att täcka Sverige med snabba laddstationer. Satsa på vehicle 2 grid.
Kom med något som gör att man vill ha bilen.

Jag tror det är rätt rejält kaos hos Volvo just nu. Försäljningen rasar ju. De har tvingats sänka priserna rejält. Och att tro att deras verkstäder ska kunna serva elbilar från start... nja... mina upplevelser av service hos Volvo har inte varit de bästa, ens med ny avgasbil...

Nej, det lär ju bli liknande som hos BMW att verkstäder och mekaniker får certifiera sig på elbilarna. Men den processen lär ju vara snabbare än Teslas om man ser till geografisk spridning i landet. :)

Jag hade Volvo ett kortare tag och Upplands Motor erbjuder faktiskt en hög servicenivå. T ex så kunde man få bilen servad under tiden som man fick gratis frukost eller lunch i deras matsal. Och så ligger verkstaden typ 400 meter från en av mina arbetsplatser.

Nu när jag googlade hittade jag dessutom den här artikeln vilket var lite roligt: "Årets återförsäljare av elbilar" http://www.mynewsdesk.com/se/upplands-m ... ar-2834335
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av dhanjel »

taliz skrev:
Jag tror det är rätt rejält kaos hos Volvo just nu. Försäljningen rasar ju. De har tvingats sänka priserna rejält. Och att tro att deras verkstäder ska kunna serva elbilar från start... nja... mina upplevelser av service hos Volvo har inte varit de bästa, ens med ny avgasbil...
What?
Volvo cars sålde 2018 642.253 bilar globalt. En ökning med 12,4 procent jämfört med föregående år. Det är nytt rekord.
https://www.nyteknik.se/fordon/nytt-for ... rs-6943775

Tesla har ju inte direkt fått beröm för sina servicecenter heller, så det kanske man inte behöver ta upp :) Jag tar åtminstone en verkstad på orten istället för att behöva ta ledigt från jobbet för att åka till närmaste Tesla 22 mil bort.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Polestar 2

Inlägg av Beigler »

Det kanske blir en lagom bra bil som säljer bra. Fullt möjligt. Det jag tycker är pinsamt är att man bara lyckats kopiera. Och dessutom kopierat något som inte är det allra senaste utan ett par år tillbaka i tiden. Finns liksom inget nytt. Det är helt ok. Men som tidigare stolt högteknologisk nation står jag för att det är pinsamt om våra främsta fordonsingenjörer inte klarar av mer än att kopiera.

Kopiera är bra. Kopiera och vidareutveckla är ännu bättre!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

dhanjel skrev:
taliz skrev:
Jag tror det är rätt rejält kaos hos Volvo just nu. Försäljningen rasar ju. De har tvingats sänka priserna rejält. Och att tro att deras verkstäder ska kunna serva elbilar från start... nja... mina upplevelser av service hos Volvo har inte varit de bästa, ens med ny avgasbil...
What?
Volvo cars sålde 2018 642.253 bilar globalt. En ökning med 12,4 procent jämfört med föregående år. Det är nytt rekord.
https://www.nyteknik.se/fordon/nytt-for ... rs-6943775

Tesla har ju inte direkt fått beröm för sina servicecenter heller, så det kanske man inte behöver ta upp :) Jag tar åtminstone en verkstad på orten istället för att behöva ta ledigt från jobbet för att åka till närmaste Tesla 22 mil bort.
Förra året gick bra, om än med minskande marginaler. 2019 ser ut att bli utmanande. Tullar, kvalitetsproblem, prispress m.m.

PS2 kommer bara säljas i den dyraste varianten hela första året. Dvs billigare varianter kommer vi inte se förrän tidigast 2021.
Och vem har sagt att de kommer kunna servas överallt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:

Jag tror det är rätt rejält kaos hos Volvo just nu. Försäljningen rasar ju. De har tvingats sänka priserna rejält. Och att tro att deras verkstäder ska kunna serva elbilar från start... nja... mina upplevelser av service hos Volvo har inte varit de bästa, ens med ny avgasbil...

Ursäkta? Det där är ju fake news. Vi vet ju alla var kaoset är ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Beigler skrev:
Det kanske blir en lagom bra bil som säljer bra. Fullt möjligt. Det jag tycker är pinsamt är att man bara lyckats kopiera. Och dessutom kopierat något som inte är det allra senaste utan ett par år tillbaka i tiden. Finns liksom inget nytt. Det är helt ok. Men som tidigare stolt högteknologisk nation står jag för att det är pinsamt om våra främsta fordonsingenjörer inte klarar av mer än att kopiera.

Kopiera är bra. Kopiera och vidareutveckla är ännu bättre!
Det pratas en del om kopiering. Jag är bara nyfiken på exakt vad det är de har kopierat och vilka de isf har kopierat från?

Tvärt om så ser jag ganska stora skillnader i konstruktionen, inom de ramar som man kan designa en drivlina till en elbil på ett vettigt sätt. De har ett annorlunda utformat batteripack med en annan celltyp jämfört med Tesla. De verkar ha valt en annan layout på elmaskin/transmission. Sen kan jag iofs hålla med om att presentationen stundtals var lite tramsig, men det är en annan femma.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar