XC40 ska byggas i Belgien.Tellus skrev:Är XC40 och PS2 byggda i Kina?
https://electrek.co/2020/03/09/volvo-la ... crossover/
Moderator: Redaktion
XC40 ska byggas i Belgien.Tellus skrev:Är XC40 och PS2 byggda i Kina?
Enligt Polestar byggs PS2 i Kina.Tellus skrev:Är XC40 och PS2 byggda i Kina?
Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.Fredrik j skrev:XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.Laban skrev:Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.Fredrik j skrev:XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
En aspekt som sällan nämns men som faktiskt påverkar, åtminstone den "upplevda" månadskostnaden för bilen, är att Tesla (via DNB) hittills jobbat med relativt låga räntor när det kommer till finansiering. Jämför med tex Volvo billån eller dylikt á ca 4,50% så gör det sitt på en finansiering av en 6-700k bil.Fredrik j skrev:Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.Laban skrev:Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.Fredrik j skrev:XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
De som köper Model 3 är inte intresserade av konverterade avgasbilar....Fredrik j skrev:Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.Laban skrev:Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.Fredrik j skrev:XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
Det tror inte jag heller. Det är ju sannolikt inte teslaägare som är målgruppen heller.taliz skrev:De som köper Model 3 är inte intresserade av konverterade avgasbilar....
Ekvationen är förstås densamma. Men det känns bara som fel typ av bil när det gäller prestanda samt pris. Fler köper BMW 3 serie med 250+ hk än XC 40.. (tror jag).Fredrik j skrev:Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Till och med Volvo har väl mer än 250hk i sina toppmodeller idag?Laban skrev:Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
En elbil med 250 hk kommer upplevas betydligt kvickare än en bensinbil med maxeffekt på 250 hk. Ur den senare får du bara ut max effekt när du varvar ur den rejält.Laban skrev:Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
dd88 skrev:Till och med Volvo har väl mer än 250hk i sina toppmodeller idag?Laban skrev:Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
heldiggrisen skrev:HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.
Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil"
Effekt ggr tid är energi. Ett fordon i rörelse har rörelseenergi. Hur motorn uppnår effekten är helt ointressant.Laban skrev:
Det är väl lite förenklat, åtminstone i förbränningsmotorvärlden. Ett för smalt effektband är inte bra om man inte har en CVT. Man vill kanske heller inte ha max effekt vid 15 000 rpm i en bil pga ljudvolymen. Medans man i en motorcykel vill ha mycket effekt ur en liten motor och där kan acceptera att max effekt ligger en bra biter över 10 000 rpm.Verdi skrev:Effekt ggr tid är energi. Ett fordon i rörelse har rörelseenergi. Hur motorn uppnår effekten är helt ointressant.
Det är lite så jag tänker. Att alla bilar såsmåningom har 400hk och kan sprinta 0-100 på ca 4 sekunder.Verdi skrev:En elbil med 250 hk kommer upplevas betydligt kvickare än en bensinbil med maxeffekt på 250 hk. Ur den senare får du bara ut max effekt när du varvar ur den rejält.Laban skrev:Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
I vardagen har man inte så mycket användning av effekten heller. Att hålla normalt tempo i trafiken kräver inte många hästar...
Förlåt att jag söndrade trådenVerdi skrev:heldiggrisen skrev:HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.
Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil"
Å nej...
Får man fråga hur insyltad tesla får vara med kinesiska diktaturen innan du placerar model Y på listan över bilar du inte köper? Om det skulle bli kinesiska batterier t.ex.? Skulle det vara ok?heldiggrisen skrev:Förlåt att jag söndrade trådenVerdi skrev:heldiggrisen skrev:HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.
Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil"
Å nej...
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.
Det är storleken och avsaknaden av SUC som gör att jag inte kommer att köpa PS2.Fredrik j skrev:Får man fråga hur insyltad tesla får vara med kinesiska diktaturen innan du placerar model Y på listan över bilar du inte köper? Om det skulle bli kinesiska batterier t.ex.? Skulle det vara ok?heldiggrisen skrev:Förlåt att jag söndrade trådenVerdi skrev:heldiggrisen skrev:HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.
Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil"
Å nej...
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.
Jag tänker inte lägga mer energi på den diskussionen iafVerdi skrev:heldiggrisen skrev:HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.
Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil"
Å nej...