Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Polestar ägs av Volvo cars och geely. Volvo cars ägs i sin tur av geely. I en diktatur kan man ju ifrågasätta om inte allt i slutänden kontrolleras av staten men geely är ett privatägt bolag.
Det var i mars 2010 Geely (Zhejiang Geely Holding Group) bestämde sig för att köpa Volvo PV för 13 miljarder. /.../

En annan märklighet var att Geely mörkade vilka som var köparna. Det stod nämligen tidigt klart att Geely ensamt inte hade råd att köpa Volvo PV. Det fanns andra storägare i bakgrunden. Men vilka det var fanns det ingen information om på våren 2010 när ett bindande köpavtal signerades.

Det var först flera månader senare, när köpet skulle slutsigneras i augusti 2010, som Volvos ledning fick fullständig information om vilka som faktiskt hade köpt bolaget. Och uppgifterna presenterades inte för att Volvo bad om det utan för att EIB (Europeiska Investeringsbanken) krävde det.

EIB var i färd med att bevilja Volvo ett stort lån och det var då ägarbilden till slut avslöjades: Volvo PV:s nya ägare var Geely Holding Group med 51 procent, Investeringsfonden i Daqing, 37 procent och investeringsfonden i Jiading, ett industriområde utanför Shanghai, med 12 procent av aktierna. /.../

Li Shufu [Geely] äger alltså bara 51 procent av Volvo och hans del i investeringen är därmed drygt 6 miljarder kronor. Men han hade själv bara runt 1,5 miljarder. Resten fick han låna. Något oortodoxt fick säljaren, det vill säga Ford, låna ut i storleksordningen 1,5 miljarder kronor – helt enkelt en säljrevers till hög ränta på 10–15 procent. Situationen är därmed kusligt lik den när Victor Muller, som själv saknade pengar, skulle köpa Saab och tvingade säljaren GM att låna ut en del av köpesumman.

Men framförallt lånade Li Shufu av statliga banker i Kina – och Kinaregimen hade därmed den forne risbonden i ett järngrepp. Lånet från Ford är i dag återbetalt och sannolikt ersatt med nya lån från Kina. Det kan vara en förklaring till att Li Shufu är hårt trängd av olika kinesiska åtaganden och krav från långivare i olika kinesiska regioner.

[Mina understrykningar.]

KÄLLA: https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
Och det blir så klart 'ännu bättre':
Mer än halva Geely Automobiles vinst, 51 procent, kommer från bidrag från kinesiska staten. Det hävdar en ny studie rapporterar tidskriften The Economist. Mats Harborn, svensk Kinaexpert, menar att statliga bidragsmiljoner till kinesiska bolag skapar stora problem. /.../

Geely Automobile är systerföretag till Volvo Personvagnar. De två bolagen har samma moderbolag (Geely Holding) och samma ordförande, superentreprenören Li Shufu. Geely Automobile kvitterade ut en enorm summa pengar från kinesiska staten 2011. Närmare bestämt 141 miljoner dollar eller 970 miljoner kronor. Den menar åtminstone undersökningsföretaget Fathom China, efter att ha studerat en lång rad privata kinesiska företag. /.../

Volvo Personvagnar har de senaste åren gjort flera kostsamma investeringar i Kina. Tre fabriker har byggts, varav en är klar för invigning, den i Chengdu, i sydvästa Kina. Volvo PV har ännu inte gett någon information hur de tre fabrikerna är finansierade, om Volvo också har fått subventioner från statliga eller lokala aktörer eller om man står för finansieringen själv.

[Mina understrykningar.]

KÄLLA: https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Precis som jag skrev. Kinesiska staten har ett finger med i allt som sker i landet.

Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5413
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
Det är väl självklart att de gör.
Tesla måste köpa kinesiska batterier och vart går vinsten från de?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Är det inte detsamma som den tyska staten gör?
Jag menar det krävs godkännande och godkännande hos staten och vi får anta att skatt kommer tas ut(såvida det inte sker kreativ bokföring)
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
Nej det gör dom säkert inte. Men jag utgår från att dom har synpunkter på vad tesla gör med avkastningen. Jag tror inte det är fritt att ta hem den till US.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Är det inte detsamma som den tyska staten gör?
Jag menar det krävs godkännande och godkännande hos staten och vi får anta att skatt kommer tas ut(såvida det inte sker kreativ bokföring)
Självklart. Men i Tyskland behöver det ske lite mer öppet. Det är ju trots allt en demokrati.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5413
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

nek0 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
[A] Det är väl självklart att de gör.
[C] Tesla måste köpa kinesiska batterier och vart går vinsten från de?
A. Är det? Källa på det?
C. Gör dem? Källa på det?

Den här källan säger att de köper sina batterier till den kinesiska fabriken från LG Chem, som ju är ett sydkoreanskt företag(!)...

KÄLLA: https://www.businessinsider.com/tesla-l ... ?r=US&IR=T
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5413
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
Nej det gör dom säkert inte. Men jag utgår från att dom har synpunkter på vad tesla gör med avkastningen. [1] Jag tror inte det är fritt att ta hem den till US.
1. Källa på det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5413
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev:
Är det inte detsamma som den tyska staten gör?
Jag menar det krävs godkännande och godkännande hos staten och vi får anta att skatt kommer tas ut(såvida det inte sker kreativ bokföring)
Skatt på förvärvsarbete och vinst är en sak. Vinsten som företaget gör är ju en annan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
Nej det gör dom säkert inte. Men jag utgår från att dom har synpunkter på vad tesla gör med avkastningen. [1] Jag tror inte det är fritt att ta hem den till US.
1. Källa på det?
Eftersom jag skriver att jag tror så är det ju min gissning. Hur ska jag kunna ha en källa på det?
Jag baserar det på att kina är en diktatur och enpartistat där jag TROR väldigt få saker händer mot regimens vilja.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Polestar 2

Inlägg av ChristerSjo »

Det är väl så att i en enpartistat måste man ha fullständig kontroll för annars skulle det finnas andra partier.

Detta är min tro och jag har inga källor på det. :D
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev:
nek0 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
[A] Det är väl självklart att de gör.
[C] Tesla måste köpa kinesiska batterier och vart går vinsten från de?
A. Är det? Källa på det?
C. Gör dem? Källa på det?

Den här källan säger att de köper sina batterier till den kinesiska fabriken från LG Chem, som ju är ett sydkoreanskt företag(!)...

KÄLLA: https://www.businessinsider.com/tesla-l ... ?r=US&IR=T
Ja jag skrev fel ord "måste" men menade att det är självklart att man köper batterier där de är billigast och det är väl Kina.
Här har du lite om upplägget mellan kina och Tesla
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/t ... ll-i-kina/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »



(Slå på english captions)
Mest heltäckande testet jag sett hittills. Testar tex snabbladdning, förbrukning på autobahn, navigeringen etc.

Mest intressant enligt mig:
1) Den verkar ladda med strax under 130kw upp till 39%, sen klipper den abrupt ner till 85-87kw.
2) Drar ca 250wh vid 130, och runt 200wh på "landsväg".
3) Navigationen verkar bara inkludera 50kw-laddare och den lägger inte in dem i rutten.
4) Navigationen verkar inte ta hänsyn till ju fort man kör när den beräknar SOC vid ankomst, utan troligen baserad bara på hur långt det är dit.
5) Skyltläsningen verkar inte fungera så bra än, verkar ofta visa fel. Farthållaren anpassar sig heller inte till läst hastighet(kanske av den anledningen...).

Överlag verkar de gilla den, bekväm och med bra kvalitet. De hittade dock en ganska stor "panel gap". :mrgreen:
I slutet har dom en "topp 3" och "flopp 3".

Kanske det kommer gå att installera ABRP som en app? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Moderna strålkastare, halvkombi, eldragkrok som får dra 1500 kg och lite annat har den iaf på pluskontot mot Model 3. Visserligen säkerligen en del minus också. Laddnätverket inte minst. Men på det stora hela är det nog en bra bi.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Moderna strålkastare, halvkombi, eldragkrok som får dra 1500 kg och lite annat har den iaf på pluskontot mot Model 3. Visserligen säkerligen en del minus också. Laddnätverket inte minst. Men på det stora hela är det nog en bra bi.
Inga nyheter det där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Skyltavläsning är ju ibland i fokus. Volvos är sannerligen inte 100% och inget som duger att styra farthållaren efter. På landsväg funkar det hyfsat men den missar ibland. Läser fel. I stadskörning märks att kameran har för snävt sökområde. Vet inte om polestar 2 har ett uppdaterat system. Verkar ju inte så om det fortfarande inte fungerar helt.
Ser det som en kul grej på min bil. Inget jag skulle betala extra för.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Car Maniac gav bilen mkt bra betyg, han hade i stort sett inget att klaga på och det har han nästan alltid. Jag brukar se hans övriga tester och detta var mkt positivt. Nu ser jag grymt mkt fram mot min bil. Synd den inte kom innan semestern.

Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Moderna strålkastare, halvkombi, eldragkrok som får dra 1500 kg och lite annat har den iaf på pluskontot mot Model 3. Visserligen säkerligen en del minus också. Laddnätverket inte minst. Men på det stora hela är det nog en bra bi.
Inga nyheter det där.
Näe, mer sånt som varit standard i många år nu på dom flesta bilar (förutom lyktorna kanske) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Moderna strålkastare, halvkombi, eldragkrok som får dra 1500 kg och lite annat har den iaf på pluskontot mot Model 3.
Verkar vara något mellan 3:an och Y funktionsmässigt, Y betydligt större då utrymmesmässigt. Blir nog inte Sveriges folkelbil men den bör sälja bra.

Vad blir då sveriges folkelbil, nästa generations XC60 ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Volvo envisas med att vara ett premiummärke vilket kan vara ett hinder. Vw också dyra. Som det ser ut idag är asiaterna närmast. Hyundai tänker jag på.
Folkelbilen är def ingen statussymbol utan den som står på de flestas garageuppfart.
Vad krävs då? Tror ett pris på ca 400 kkr, 40 mil (riktiga) kombi (tror mindre bil lite större än golfklassen) praktikaliteten, skall passa som en första bil för en mindre familj.
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: Polestar 2

Inlägg av Elektrifierad »

Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?

Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Volvo envisas med att vara ett premiummärke vilket kan vara ett hinder. Vw också dyra. Som det ser ut idag är asiaterna närmast. Hyundai tänker jag på.
Folkelbilen är def ingen statussymbol utan den som står på de flestas garageuppfart.
Vad krävs då? Tror ett pris på ca 400 kkr, 40 mil (riktiga) kombi (tror mindre bil lite större än golfklassen) praktikaliteten, skall passa som en första bil för en mindre familj.

Ändå ligger Volvo i topp i den svenska försäljningsstatistiken. S/V60 och S/V90 är etta och tvåa och XC60 är på plats fyra. Bara VW Golf klämmer in sig mellan...

Det där med att "folkbilen" ska vara så billig för att sälja är inte riktigt sant. Kollar man topplistan för privatpersoner så är det Golf, Tiguan och XC60 som ligger i topp. Men volymerna är 4-6 tusen medan de mest sålda bilarna totalt ligger på runt 20 tusen. Bara var tionde S/V60 köps av en privatperson t ex. Så vill man åt de stora volymerna i Sverige idag så handlar det om leasingbilar.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

Elektrifierad skrev:
Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?

Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Och varför ska "alla" elbilar ha panorama tak?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Den svenska folkbilen är nog en 2-3år gammal lite dyrare bil köpt begagnad.
Skulle vara intressant att se hur många av dom billigare bilarna i försäljningsstatistiken som rullar som andrabilar vid sidan av en dyrare förmånsbil?
Jag tror det är vanligt.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Elektrifierad skrev:
Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?

Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.

Är det verkligen så viktigt? Hur många vuxna långa män sitter i baksätet?

Elstyrd laddlucka är en mycket riktigt en petitess. Går utmärkt utan.
Skriv svar