Precis som jag skrev. Kinesiska staten har ett finger med i allt som sker i landet.SwedishAdvocate skrev:Fredrik j skrev:Polestar ägs av Volvo cars och geely. Volvo cars ägs i sin tur av geely. I en diktatur kan man ju ifrågasätta om inte allt i slutänden kontrolleras av staten men geely är ett privatägt bolag.Och det blir så klart 'ännu bättre':Det var i mars 2010 Geely (Zhejiang Geely Holding Group) bestämde sig för att köpa Volvo PV för 13 miljarder. /.../
En annan märklighet var att Geely mörkade vilka som var köparna. Det stod nämligen tidigt klart att Geely ensamt inte hade råd att köpa Volvo PV. Det fanns andra storägare i bakgrunden. Men vilka det var fanns det ingen information om på våren 2010 när ett bindande köpavtal signerades.
Det var först flera månader senare, när köpet skulle slutsigneras i augusti 2010, som Volvos ledning fick fullständig information om vilka som faktiskt hade köpt bolaget. Och uppgifterna presenterades inte för att Volvo bad om det utan för att EIB (Europeiska Investeringsbanken) krävde det.
EIB var i färd med att bevilja Volvo ett stort lån och det var då ägarbilden till slut avslöjades: Volvo PV:s nya ägare var Geely Holding Group med 51 procent, Investeringsfonden i Daqing, 37 procent och investeringsfonden i Jiading, ett industriområde utanför Shanghai, med 12 procent av aktierna. /.../
Li Shufu [Geely] äger alltså bara 51 procent av Volvo och hans del i investeringen är därmed drygt 6 miljarder kronor. Men han hade själv bara runt 1,5 miljarder. Resten fick han låna. Något oortodoxt fick säljaren, det vill säga Ford, låna ut i storleksordningen 1,5 miljarder kronor – helt enkelt en säljrevers till hög ränta på 10–15 procent. Situationen är därmed kusligt lik den när Victor Muller, som själv saknade pengar, skulle köpa Saab och tvingade säljaren GM att låna ut en del av köpesumman.
Men framförallt lånade Li Shufu av statliga banker i Kina – och Kinaregimen hade därmed den forne risbonden i ett järngrepp. Lånet från Ford är i dag återbetalt och sannolikt ersatt med nya lån från Kina. Det kan vara en förklaring till att Li Shufu är hårt trängd av olika kinesiska åtaganden och krav från långivare i olika kinesiska regioner.
[Mina understrykningar.]
KÄLLA: https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrumMer än halva Geely Automobiles vinst, 51 procent, kommer från bidrag från kinesiska staten. Det hävdar en ny studie rapporterar tidskriften The Economist. Mats Harborn, svensk Kinaexpert, menar att statliga bidragsmiljoner till kinesiska bolag skapar stora problem. /.../
Geely Automobile är systerföretag till Volvo Personvagnar. De två bolagen har samma moderbolag (Geely Holding) och samma ordförande, superentreprenören Li Shufu. Geely Automobile kvitterade ut en enorm summa pengar från kinesiska staten 2011. Närmare bestämt 141 miljoner dollar eller 970 miljoner kronor. Den menar åtminstone undersökningsföretaget Fathom China, efter att ha studerat en lång rad privata kinesiska företag. /.../
Volvo Personvagnar har de senaste åren gjort flera kostsamma investeringar i Kina. Tre fabriker har byggts, varav en är klar för invigning, den i Chengdu, i sydvästa Kina. Volvo PV har ännu inte gett någon information hur de tre fabrikerna är finansierade, om Volvo också har fått subventioner från statliga eller lokala aktörer eller om man står för finansieringen själv.
[Mina understrykningar.]
KÄLLA: https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.