Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

:D

Plockade ut en v60 förra veckan, skapligt med utrustning. Måste säga att jag är positivt överraskad över helheten, men faller samtidigt mycket på detaljerna.

Pilot assist är väl vad som har imponerat mest, även materialkänslan.

Men, HUD har en lysande ram runt trots lägsta ljusstyrkan, adaptiva helljuset är ryckigt och stolarna är inte så bekväma som jag hoppades på.

Hoppas att Polestar filar lite på detaljerna innan dom släpper lös bilen på marknaden.

Är en bit kvar till de finare tyskarna.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 2 gång.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Sluta med polisbilssnacket nu då!
Fan vad trött man blir :x
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

dd88 skrev:
:D

Plockade ut en v60 förra veckan, skapligt med utrustning. Måste säga att jag är positivt överraskad över helheten, men faller samtidigt mycket på detaljerna.

Pilot assist är väl vad som har imponerat mest, även materialkänslan.

Men, HUD har en lysande ram runt trots lägsta ljusstyrkan, adaptiva helljuset är ryckigt och stolarna är inte så bekväma som jag hoppades på.

Hoppas att Polestar filar lite på detaljerna innan dom släpper lös bilen på marknaden.

Är en bit kvar till de finare tyskarna.
Jo Volvo har verkligen tagit ett stort kliv men faller som sagt lite påvägen. Men helt klart mycket som är ok utav systemen. Däremot upplever jag ingen ram från Hud men plasten speglar sig i rutan men det gör ju iofs högtalaren också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Sluta med polisbilssnacket nu då!
Fan vad trött man blir :x
Gå och lägg dig då? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
:D

Plockade ut en v60 förra veckan, skapligt med utrustning. Måste säga att jag är positivt överraskad över helheten, men faller samtidigt mycket på detaljerna.

Pilot assist är väl vad som har imponerat mest, även materialkänslan.

Men, HUD har en lysande ram runt trots lägsta ljusstyrkan, adaptiva helljuset är ryckigt och stolarna är inte så bekväma som jag hoppades på.

Hoppas att Polestar filar lite på detaljerna innan dom släpper lös bilen på marknaden.

Är en bit kvar till de finare tyskarna.
Men dieselångorna då? Hur skall du känna dig bekväm utan dem?
De kan ju tyvärr Polestar inte efterlikna.
Får dränka en doftgran i diesel och hänga in.
*Sniff sniff aahhhh*
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Har du glömt att ta dina piller Taliz?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Har du glömt att ta dina piller Taliz?
Vad tillför detta inlägg?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Polestar 2

Inlägg av micke_r »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Har du glömt att ta dina piller Taliz?
Vad tillför detta inlägg?
Humor? Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Har du glömt att ta dina piller Taliz?
Tråkmåns!

Nån som vet om stolarna är samma som i XC40?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Polestar som kombi?
Borde sälja bra i kombilandet Sverige.
20200330_004643.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Polestar 2

Inlägg av chpaulin »

Zalman3 skrev:
Polestar som kombi?
Borde sälja bra i kombilandet Sverige.
Yes! Detta skulle vara intressant. Nu behöver bara Polestar signa in sig i Ionity så man kan åka någonstans också.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

chpaulin skrev:
Zalman3 skrev:
Polestar som kombi?
Borde sälja bra i kombilandet Sverige.
Yes! Detta skulle vara intressant. Nu behöver bara Polestar signa in sig i Ionity så man kan åka någonstans också.
Elbilar gynnas ju av kombibilens låga luftmotstånd, jämfört med en SUV, ändå finns ytterst få elkombibilar på marknaden.
Märkligt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Elbilar gynnas ju av kombibilens låga luftmotstånd, jämfört med en SUV, ändå finns ytterst få elkombibilar på marknaden.
Märkligt.
Men dock högre luftmotstånd än avrundade SUV’ar, GT modeller. Eller i alla fall högre Cd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Polestar 2

Inlägg av chpaulin »

Zalman3 skrev:
Elbilar gynnas ju av kombibilens låga luftmotstånd, jämfört med en SUV, ändå finns ytterst få elkombibilar på marknaden.
Märkligt.
Kombi är ju lite av ett Norden-fenomen men jag håller med. Har alltid sagt att en El-Passat eller El-Audi A6 skulle sälja som smööööör!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

chpaulin skrev:
Zalman3 skrev:
Elbilar gynnas ju av kombibilens låga luftmotstånd, jämfört med en SUV, ändå finns ytterst få elkombibilar på marknaden.
Märkligt.
Kombi är ju lite av ett Norden-fenomen men jag håller med. Har alltid sagt att en El-Passat eller El-Audi A6 skulle sälja som smööööör!
Förklaringen är att kombibilar generellt säljer dåligt globalt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Förklaringen är att kombibilar generellt säljer dåligt globalt.
Och även i Europa går det ner:

https://europe.autonews.com/sales-segme ... ech-demand

Sen ser vi en trend mot allt lägre SUV'ar, i-Pace är ungefär lika hög som en V60 cross-country. Model Y är 1.62m hög, jämför det med XC90 som är 1.77m hög. XC60 1.66m hög.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Förklaringen är att kombibilar generellt säljer dåligt globalt.
Och även i Europa går det ner:

https://europe.autonews.com/sales-segme ... ech-demand

Sen ser vi en trend mot allt lägre SUV'ar, i-Pace är ungefär lika hög som en V60 cross-country. Model Y är 1.62m hög, jämför det med XC90 som är 1.77m hög. XC60 1.66m hög.
Trenden går mot SUV med kupeliknande taklinje.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

jag såg ett intressant program på tysk tv igår. Enbart 3,9% av alla nya SUVar som säljs i Tyskland är större än 4,9m, de kompakta SUVarna är mest populära med majoritet! Sen gjorde de en del test med en Golf kombi och en Tiguan allspace, samma motor i båda och samma DSG-låda. Det enda de kunde hitta som fördel med SUVen var högre insteg. Bagage var ungefär lika stort, förbrukning var högre på Tiguan, samt den var svårare att rangera med. Bromssträckan var mycket bättre i golf kombin! När alla dessutom har SUV, så förlorar man ju helt fordelen av att sitta högt och se över alla andra eftersom alla andra sitter lika högt och blockerar utsikten.

Kombi är bra!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Polestar 2

Inlägg av default »

Någon som beställt som fått uppdaterad info om leveranser? Infon på FAQ känns inte aktuell med tanke på rådande situation.

En annan fråga. På samma FAQ står det att Polestar 1 började levereras i mitten på 2019. Stämmer det verkligen? https://www.polestar.com/se/faq
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

default skrev:
Någon som beställt som fått uppdaterad info om leveranser? Infon på FAQ känns inte aktuell med tanke på rådande situation.

En annan fråga. På samma FAQ står det att Polestar 1 började levereras i mitten på 2019. Stämmer det verkligen? https://www.polestar.com/se/faq
En kollega hade inoffciellt fått beskedet att även om de inte hade någon officiell info så kunde han nog förvänta sig att leveransen skulle bli framskjuten i två månader. Denna kollega gjorde dock sin beställning efter årsskiftet så är inte med i första leveransen utan ska/skulle fått sin i augusti.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Polestar 2

Inlägg av StefL »

Edward123 skrev:
default skrev:
Någon som beställt som fått uppdaterad info om leveranser? Infon på FAQ känns inte aktuell med tanke på rådande situation.

En annan fråga. På samma FAQ står det att Polestar 1 började levereras i mitten på 2019. Stämmer det verkligen? https://www.polestar.com/se/faq
En kollega hade inoffciellt fått beskedet att även om de inte hade någon officiell info så kunde han nog förvänta sig att leveransen skulle bli framskjuten i två månader. Denna kollega gjorde dock sin beställning efter årsskiftet så är inte med i första leveransen utan ska/skulle fått sin i augusti.
Jag har sett en (1) Polestar 1 i Stockholm, det var i samband med en filminspelning som pågick på Blasieholmen en kväll sista veckan i februari när jag gick förbi. Bilen stod parkerad på Arsenalsgatan och var inte "on the set" just då så jag vet inte säkert om den ingick i inspelningen men känslan är ju att den hade med det hela att göra. Produktplacering kanske?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Sett Polestar 1 flera gånger i Göteborg, oklart om det är en eller flera bilar i samma färg.

Polestar 2 har ju rullat runt en hel del, det senaste så har även Lync´s SUV kommit ut mer och mer.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

default skrev:
Någon som beställt som fått uppdaterad info om leveranser? Infon på FAQ känns inte aktuell med tanke på rådande situation.

En annan fråga. På samma FAQ står det att Polestar 1 började levereras i mitten på 2019. Stämmer det verkligen? https://www.polestar.com/se/faq
Jag har beställt med leverans i juni. Så här svarade Polestar för några dagar sedan:

"tack för ditt meddelande och ursäkta vårt sena svar. Just nu ser vi inte att COVID-19 skulle påverka leveransen av Polestar 2. Vi är i fas och kommer meddela er om läget kommer att förändras. Om du har fler frågor får du gärna ställa dem"

Fabriken är igång också, är fortsatt hoppfull att kunna ta en bilsemester med P2 i sommar
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

filippb skrev:
default skrev:
Någon som beställt som fått uppdaterad info om leveranser? Infon på FAQ känns inte aktuell med tanke på rådande situation.

En annan fråga. På samma FAQ står det att Polestar 1 började levereras i mitten på 2019. Stämmer det verkligen? https://www.polestar.com/se/faq
Jag har beställt med leverans i juni. Så här svarade Polestar för några dagar sedan:

"tack för ditt meddelande och ursäkta vårt sena svar. Just nu ser vi inte att COVID-19 skulle påverka leveransen av Polestar 2. Vi är i fas och kommer meddela er om läget kommer att förändras. Om du har fler frågor får du gärna ställa dem"

Fabriken är igång också, är fortsatt hoppfull att kunna ta en bilsemester med P2 i sommar
Juni??? WTF, jag reserverade första timmen det överhuvudtaget gick och låste beställningen så fort det bara gick och jag har ändå leverans juli :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
filippb skrev:
default skrev:
Någon som beställt som fått uppdaterad info om leveranser? Infon på FAQ känns inte aktuell med tanke på rådande situation.

En annan fråga. På samma FAQ står det att Polestar 1 började levereras i mitten på 2019. Stämmer det verkligen? https://www.polestar.com/se/faq
Jag har beställt med leverans i juni. Så här svarade Polestar för några dagar sedan:

"tack för ditt meddelande och ursäkta vårt sena svar. Just nu ser vi inte att COVID-19 skulle påverka leveransen av Polestar 2. Vi är i fas och kommer meddela er om läget kommer att förändras. Om du har fler frågor får du gärna ställa dem"

Fabriken är igång också, är fortsatt hoppfull att kunna ta en bilsemester med P2 i sommar
Juni??? WTF, jag reserverade första timmen det överhuvudtaget gick och låste beställningen så fort det bara gick och jag har ändå leverans juli :o
Norrmän... ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar