Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Polestar 2

Inlägg av Hmpftfhdns »

26ADA3FF-79C3-4A45-BD84-56AF7129F786.jpeg
Tre nya bilar…

Ser det inte ut som att den i mitten bara är en ”sportback”-version av Polestar 3? Och den till höger är precept?

Lite som när Volvo byggde upp förväntan på en ”ny” elbil och kom med C40.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Ingen kombi iaf, tråkigt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

dd88 skrev:
Ingen kombi iaf, tråkigt.
Den nämst Polestar 2 ser ju lite kombi-aktig ut.. fast kanske lite väl hög.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av thnis »

joel80 skrev:
dd88 skrev:
Ingen kombi iaf, tråkigt.
Den nämst Polestar 2 ser ju lite kombi-aktig ut.. fast kanske lite väl hög.
Det är väl en Polestar 3? Ser ju i profilen ut som den bild Polestar la ut nu under sommaren (den som var täckt med ett skynke).
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Jonathan Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 aug 2020 16:58

Re: Polestar 2

Inlägg av Jonathan Johansson »

Hmpftfhdns skrev:
26ADA3FF-79C3-4A45-BD84-56AF7129F786.jpeg
Tre nya bilar…

Ser det inte ut som att den i mitten bara är en ”sportback”-version av Polestar 3? Och den till höger är precept?

Lite som när Volvo byggde upp förväntan på en ”ny” elbil och kom med C40.
Från vänster till höger i bild.
Polestar 1
Polestar 2
Polestar 3 (stor SUV)
Polestar 4 (mellan SUV)
Polestar 5 (Precept)
Lijo
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 sep 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Lijo »

Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:

1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?

2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej

3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Lijo skrev:
Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:

1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?

2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej

3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
1: Det är permanent fyrhjulsdrift på den och går inte att frikoppla mekaniskt.
2: Vet inte. Jag har kommit upp till runt 40 mil på min LR DM med 19" utan värmepump på semesterkörning i sommar.
3: Jag tror inte att det funnits några kampanjer eller rabatter allmänt tillgängliga hittills.

För övrigt hade jag en V90 D4 aut som hyrbil ett par dagar den här veckan. Helt galet segt att köra i jämförelse med min PS2, jag trodde först att det var något allvarligt fel på V90:n men det enda felet var att det var en vanlig dieselautomat. :D

Lycka till med bilfunderingarna!
Lijo
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 sep 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Lijo »

Maw skrev:
Lijo skrev:
Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:

1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?

2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej

3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
1: Det är permanent fyrhjulsdrift på den och går inte att frikoppla mekaniskt.
2: Vet inte. Jag har kommit upp till runt 40 mil på min LR DM med 19" utan värmepump på semesterkörning i sommar.
3: Jag tror inte att det funnits några kampanjer eller rabatter allmänt tillgängliga hittills.

För övrigt hade jag en V90 D4 aut som hyrbil ett par dagar den här veckan. Helt galet segt att köra i jämförelse med min PS2, jag trodde först att det var något allvarligt fel på V90:n men det enda felet var att det var en vanlig dieselautomat. :D

Lycka till med bilfunderingarna!
Tack för snabba svar!
40mil är egentligen fine för mig, men the more the merrier såklart
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Lijo skrev:
Tack för snabba svar!
40mil är egentligen fine för mig, men the more the merrier såklart
Jag vill understryka att 40 mil är med 20 grader eller mer och torrt väglag, blandad hastighet 90-120 plus omkörningat. Lägre temperaturer, regn, snö, högre fart, osv sänker räckvidden lite :)

För mig har bilen fungerat bra för alla användningsfall hittills, jag har haft den sedan i början av juni och kört ca 1300 mil. Har bl a provat familjesemester, husvagn, resor till träningsläger med 4 tonåringar plus packning i bilen med mera.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet. :)



Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet. :)
Har du vägarna förbi Bollnäs nåt tag så vore det kul med ett besök för att träffas och kika lite på P2:an :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet. :)
Har du vägarna förbi Bollnäs nåt tag så vore det kul med ett besök för att träffas och kika lite på P2:an :)
Ska jag tänka på.. fast får erkänna att jag ganska sällan passerar Bollnäs. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet. :)
Har du vägarna förbi Bollnäs nåt tag så vore det kul med ett besök för att träffas och kika lite på P2:an :)
Ska jag tänka på.. fast får erkänna att jag ganska sällan passerar Bollnäs. :)
Ja vem fan vill dit egentligen liksom? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Nästa månad kommer en trevlig uppdatering inför vintern. I ett svar i en kommentar i officiella Polestar 2-gruppen på Facebook skriver Polestar så här:

P1.7 will begin to roll out incrementally in batches from mid-October.

Det trevliga med den är bl.a att nu kommer förvämning av batteriet för snabbladdning när man navigerar till en snabbladdare via Google i bilen.

Idag släpptes också uppdatering av appen så man äntligen kan ställa timers direkt från den.


Alla releasenotes:

P1.7 release notes:
Range Assistant: new app showing energy information, including current consumption, estimated range based on current consumption, indication of high energy demand to support more efficient driving
Eco climate: new efficiency-optimised climate control included in the Range Assistant, designed to reduce energy consumption according to driver preference
Cold climate battery information: notifies the driver when cold climate may affect battery efficiency and range
Battery preheating for DC charging: optimises battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps
Improved battery preconditioning according to climate timer when plugged in to AC charger for increased range
Improved regenerative braking for increased range
Optimised use of vehicle heat losses: increasing battery efficiency in certain conditions by using surplus heat energy to heat the battery, improving range and charging speed
Charging stability improvements
SiriusXM satellite radio (US only)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

joel80 skrev:
Nästa månad kommer en trevlig uppdatering inför vintern. I ett svar i en kommentar i officiella Polestar 2-gruppen på Facebook skriver Polestar så här:

P1.7 will begin to roll out incrementally in batches from mid-October.

Det trevliga med den är bl.a att nu kommer förvämning av batteriet för snabbladdning när man navigerar till en snabbladdare via Google i bilen.

Idag släpptes också uppdatering av appen så man äntligen kan ställa timers direkt från den.


Alla releasenotes:

P1.7 release notes:
Range Assistant: new app showing energy information, including current consumption, estimated range based on current consumption, indication of high energy demand to support more efficient driving
Eco climate: new efficiency-optimised climate control included in the Range Assistant, designed to reduce energy consumption according to driver preference
Cold climate battery information: notifies the driver when cold climate may affect battery efficiency and range
Battery preheating for DC charging: optimises battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps
Improved battery preconditioning according to climate timer when plugged in to AC charger for increased range
Improved regenerative braking for increased range
Optimised use of vehicle heat losses: increasing battery efficiency in certain conditions by using surplus heat energy to heat the battery, improving range and charging speed
Charging stability improvements
SiriusXM satellite radio (US only)
Ser lovande ut! :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
Nästa månad kommer en trevlig uppdatering inför vintern. I ett svar i en kommentar i officiella Polestar 2-gruppen på Facebook skriver Polestar så här:

P1.7 will begin to roll out incrementally in batches from mid-October.

Det trevliga med den är bl.a att nu kommer förvämning av batteriet för snabbladdning när man navigerar till en snabbladdare via Google i bilen.

Idag släpptes också uppdatering av appen så man äntligen kan ställa timers direkt från den.


Alla releasenotes:

P1.7 release notes:
Range Assistant: new app showing energy information, including current consumption, estimated range based on current consumption, indication of high energy demand to support more efficient driving
Eco climate: new efficiency-optimised climate control included in the Range Assistant, designed to reduce energy consumption according to driver preference
Cold climate battery information: notifies the driver when cold climate may affect battery efficiency and range
Battery preheating for DC charging: optimises battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps
Improved battery preconditioning according to climate timer when plugged in to AC charger for increased range
Improved regenerative braking for increased range
Optimised use of vehicle heat losses: increasing battery efficiency in certain conditions by using surplus heat energy to heat the battery, improving range and charging speed
Charging stability improvements
SiriusXM satellite radio (US only)
Snyggt!

Riktigt kul att det kommit ordentligt igång med OTA-uppdateringar. :)

Gillar att de tagit tills sig konceptet med automatisk förvärmning av batterierna innan snabbladdning. Riktigt bra!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.

Bra jobbat! :)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Maw skrev:
Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.

Bra jobbat! :)
Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

joel80 skrev:
Maw skrev:
Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.

Bra jobbat! :)
Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.
De förbättringar som beskrivits verkar väl inte vara beroende av VP? En av frågorna var om det krävdes VP för att få del av förbättringarna och svaret var att det inte krävs. Det stämmer att en del av förbättringarna gäller korta resor men t ex återvinning av värme och bättre regenerering gäller rimligtvis även på längre resor.
Screenshot_20210930-174331_Facebook.jpg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Polestar 2

Inlägg av fth »

Lijo skrev:
Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:

1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
På Tesla kan man lägga i N(eutral) och göra precis som du säger, det kan få ned förbrukningen en hel del eftersom regenereringen endast är typ 70% effektiv. Jag brukar göra det själv ibland när jag vill slippa ett extra laddstopp på hemväg på E4, det bör dock vara när det är lite trafik eftersom man lätt irriterar andra när man varierar sin hastighet rätt mycket. :D

Jag vet dock inte om det går att lägga i N på Polestar 2, men det kanske någon ägare kan bekräfta eller dementera?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

fth skrev:
Lijo skrev:
Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:

1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
På Tesla kan man lägga i N(eutral) och göra precis som du säger, det kan få ned förbrukningen en hel del eftersom regenereringen endast är typ 70% effektiv. Jag brukar göra det själv ibland när jag vill slippa ett extra laddstopp på hemväg på E4, det bör dock vara när det är lite trafik eftersom man lätt irriterar andra när man varierar sin hastighet rätt mycket. :D

Jag vet dock inte om det går att lägga i N på Polestar 2, men det kanske någon ägare kan bekräfta eller dementera?

/fth
Det går att stänga av regenereringen på Polesrar 2 också om man vill. Finns även ett "N-läge" men jag förmodar att det är samma sak som att stänga av regenereringen fast utan möjlighet att öka farten.
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Det du kan stänga av är one pedal drive. Det innebär bars att regenereringen aktiveras av bromspedalen istället för att du lyfter högerfoten.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Maw skrev:
joel80 skrev:
Maw skrev:
Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.

Bra jobbat! :)
Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.
De förbättringar som beskrivits verkar väl inte vara beroende av VP? En av frågorna var om det krävdes VP för att få del av förbättringarna och svaret var att det inte krävs. Det stämmer att en del av förbättringarna gäller korta resor men t ex återvinning av värme och bättre regenerering gäller rimligtvis även på längre resor.
Jag läste igenom hela chatten. Det kom en följdfråga på det där:
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

joel80 skrev:
Maw skrev:
joel80 skrev:
Maw skrev:
Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.

Bra jobbat! :)
Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.
De förbättringar som beskrivits verkar väl inte vara beroende av VP? En av frågorna var om det krävdes VP för att få del av förbättringarna och svaret var att det inte krävs. Det stämmer att en del av förbättringarna gäller korta resor men t ex återvinning av värme och bättre regenerering gäller rimligtvis även på längre resor.
Jag läste igenom hela chatten. Det kom en följdfråga på det där:
Bild
Ja, jag såg också den men jag tolkar det inte som att förbättringen blir sämre utan VP, bara att det varit VP på de bilar de testat med. Om något så tänker jag att återvinning av värme från drivlinan borde ge en bättre besparing utan VP så att du och jag kan få mer än 10%.

Kanske är jag överoptimistisk ;)
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Eftersom temperaturen påverkar förbrukningen så pass mycket så bör man kunna åstadkomma ganska mycket med schemalagd förvärmning så att batteriet värms med el från elnätet istället för batteriet.
Skriv svar