Polestar 2
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Polestar 2
Ser det inte ut som att den i mitten bara är en ”sportback”-version av Polestar 3? Och den till höger är precept?
Lite som när Volvo byggde upp förväntan på en ”ny” elbil och kom med C40.
Re: Polestar 2
Ingen kombi iaf, tråkigt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Polestar 2
Den nämst Polestar 2 ser ju lite kombi-aktig ut.. fast kanske lite väl hög.dd88 skrev:Ingen kombi iaf, tråkigt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Det är väl en Polestar 3? Ser ju i profilen ut som den bild Polestar la ut nu under sommaren (den som var täckt med ett skynke).joel80 skrev:Den nämst Polestar 2 ser ju lite kombi-aktig ut.. fast kanske lite väl hög.dd88 skrev:Ingen kombi iaf, tråkigt.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 12 aug 2020 16:58
Re: Polestar 2
Från vänster till höger i bild.Hmpftfhdns skrev:Tre nya bilar…
Ser det inte ut som att den i mitten bara är en ”sportback”-version av Polestar 3? Och den till höger är precept?
Lite som när Volvo byggde upp förväntan på en ”ny” elbil och kom med C40.
Polestar 1
Polestar 2
Polestar 3 (stor SUV)
Polestar 4 (mellan SUV)
Polestar 5 (Precept)
Re: Polestar 2
Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:
1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej
3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej
3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
Re: Polestar 2
1: Det är permanent fyrhjulsdrift på den och går inte att frikoppla mekaniskt.Lijo skrev:Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:
1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej
3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
2: Vet inte. Jag har kommit upp till runt 40 mil på min LR DM med 19" utan värmepump på semesterkörning i sommar.
3: Jag tror inte att det funnits några kampanjer eller rabatter allmänt tillgängliga hittills.
För övrigt hade jag en V90 D4 aut som hyrbil ett par dagar den här veckan. Helt galet segt att köra i jämförelse med min PS2, jag trodde först att det var något allvarligt fel på V90:n men det enda felet var att det var en vanlig dieselautomat.
Lycka till med bilfunderingarna!
Re: Polestar 2
Tack för snabba svar!Maw skrev:1: Det är permanent fyrhjulsdrift på den och går inte att frikoppla mekaniskt.Lijo skrev:Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:
1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej
3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
2: Vet inte. Jag har kommit upp till runt 40 mil på min LR DM med 19" utan värmepump på semesterkörning i sommar.
3: Jag tror inte att det funnits några kampanjer eller rabatter allmänt tillgängliga hittills.
För övrigt hade jag en V90 D4 aut som hyrbil ett par dagar den här veckan. Helt galet segt att köra i jämförelse med min PS2, jag trodde först att det var något allvarligt fel på V90:n men det enda felet var att det var en vanlig dieselautomat.
Lycka till med bilfunderingarna!
40mil är egentligen fine för mig, men the more the merrier såklart
Re: Polestar 2
Jag vill understryka att 40 mil är med 20 grader eller mer och torrt väglag, blandad hastighet 90-120 plus omkörningat. Lägre temperaturer, regn, snö, högre fart, osv sänker räckvidden liteLijo skrev:Tack för snabba svar!
40mil är egentligen fine för mig, men the more the merrier såklart
För mig har bilen fungerat bra för alla användningsfall hittills, jag har haft den sedan i början av juni och kört ca 1300 mil. Har bl a provat familjesemester, husvagn, resor till träningsläger med 4 tonåringar plus packning i bilen med mera.
Re: Polestar 2
Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Har du vägarna förbi Bollnäs nåt tag så vore det kul med ett besök för att träffas och kika lite på P2:anjoel80 skrev:Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Polestar 2
Ska jag tänka på.. fast får erkänna att jag ganska sällan passerar Bollnäs.Bjelke skrev:Har du vägarna förbi Bollnäs nåt tag så vore det kul med ett besök för att träffas och kika lite på P2:anjoel80 skrev:Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Ja vem fan vill dit egentligen liksom?joel80 skrev:Ska jag tänka på.. fast får erkänna att jag ganska sällan passerar Bollnäs.Bjelke skrev:Har du vägarna förbi Bollnäs nåt tag så vore det kul med ett besök för att träffas och kika lite på P2:anjoel80 skrev:Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Polestar 2
Nästa månad kommer en trevlig uppdatering inför vintern. I ett svar i en kommentar i officiella Polestar 2-gruppen på Facebook skriver Polestar så här:
P1.7 will begin to roll out incrementally in batches from mid-October.
Det trevliga med den är bl.a att nu kommer förvämning av batteriet för snabbladdning när man navigerar till en snabbladdare via Google i bilen.
Idag släpptes också uppdatering av appen så man äntligen kan ställa timers direkt från den.
Alla releasenotes:
P1.7 release notes:
Range Assistant: new app showing energy information, including current consumption, estimated range based on current consumption, indication of high energy demand to support more efficient driving
Eco climate: new efficiency-optimised climate control included in the Range Assistant, designed to reduce energy consumption according to driver preference
Cold climate battery information: notifies the driver when cold climate may affect battery efficiency and range
Battery preheating for DC charging: optimises battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps
Improved battery preconditioning according to climate timer when plugged in to AC charger for increased range
Improved regenerative braking for increased range
Optimised use of vehicle heat losses: increasing battery efficiency in certain conditions by using surplus heat energy to heat the battery, improving range and charging speed
Charging stability improvements
SiriusXM satellite radio (US only)
P1.7 will begin to roll out incrementally in batches from mid-October.
Det trevliga med den är bl.a att nu kommer förvämning av batteriet för snabbladdning när man navigerar till en snabbladdare via Google i bilen.
Idag släpptes också uppdatering av appen så man äntligen kan ställa timers direkt från den.
Alla releasenotes:
P1.7 release notes:
Range Assistant: new app showing energy information, including current consumption, estimated range based on current consumption, indication of high energy demand to support more efficient driving
Eco climate: new efficiency-optimised climate control included in the Range Assistant, designed to reduce energy consumption according to driver preference
Cold climate battery information: notifies the driver when cold climate may affect battery efficiency and range
Battery preheating for DC charging: optimises battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps
Improved battery preconditioning according to climate timer when plugged in to AC charger for increased range
Improved regenerative braking for increased range
Optimised use of vehicle heat losses: increasing battery efficiency in certain conditions by using surplus heat energy to heat the battery, improving range and charging speed
Charging stability improvements
SiriusXM satellite radio (US only)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Ser lovande ut!joel80 skrev:Nästa månad kommer en trevlig uppdatering inför vintern. I ett svar i en kommentar i officiella Polestar 2-gruppen på Facebook skriver Polestar så här:
P1.7 will begin to roll out incrementally in batches from mid-October.
Det trevliga med den är bl.a att nu kommer förvämning av batteriet för snabbladdning när man navigerar till en snabbladdare via Google i bilen.
Idag släpptes också uppdatering av appen så man äntligen kan ställa timers direkt från den.
Alla releasenotes:
P1.7 release notes:
Range Assistant: new app showing energy information, including current consumption, estimated range based on current consumption, indication of high energy demand to support more efficient driving
Eco climate: new efficiency-optimised climate control included in the Range Assistant, designed to reduce energy consumption according to driver preference
Cold climate battery information: notifies the driver when cold climate may affect battery efficiency and range
Battery preheating for DC charging: optimises battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps
Improved battery preconditioning according to climate timer when plugged in to AC charger for increased range
Improved regenerative braking for increased range
Optimised use of vehicle heat losses: increasing battery efficiency in certain conditions by using surplus heat energy to heat the battery, improving range and charging speed
Charging stability improvements
SiriusXM satellite radio (US only)
Re: Polestar 2
Snyggt!joel80 skrev:Nästa månad kommer en trevlig uppdatering inför vintern. I ett svar i en kommentar i officiella Polestar 2-gruppen på Facebook skriver Polestar så här:
P1.7 will begin to roll out incrementally in batches from mid-October.
Det trevliga med den är bl.a att nu kommer förvämning av batteriet för snabbladdning när man navigerar till en snabbladdare via Google i bilen.
Idag släpptes också uppdatering av appen så man äntligen kan ställa timers direkt från den.
Alla releasenotes:
P1.7 release notes:
Range Assistant: new app showing energy information, including current consumption, estimated range based on current consumption, indication of high energy demand to support more efficient driving
Eco climate: new efficiency-optimised climate control included in the Range Assistant, designed to reduce energy consumption according to driver preference
Cold climate battery information: notifies the driver when cold climate may affect battery efficiency and range
Battery preheating for DC charging: optimises battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps
Improved battery preconditioning according to climate timer when plugged in to AC charger for increased range
Improved regenerative braking for increased range
Optimised use of vehicle heat losses: increasing battery efficiency in certain conditions by using surplus heat energy to heat the battery, improving range and charging speed
Charging stability improvements
SiriusXM satellite radio (US only)
Riktigt kul att det kommit ordentligt igång med OTA-uppdateringar.
Gillar att de tagit tills sig konceptet med automatisk förvärmning av batterierna innan snabbladdning. Riktigt bra!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.
Bra jobbat!
Bra jobbat!
Re: Polestar 2
Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.Maw skrev:Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.
Bra jobbat!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
De förbättringar som beskrivits verkar väl inte vara beroende av VP? En av frågorna var om det krävdes VP för att få del av förbättringarna och svaret var att det inte krävs. Det stämmer att en del av förbättringarna gäller korta resor men t ex återvinning av värme och bättre regenerering gäller rimligtvis även på längre resor.joel80 skrev:Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.Maw skrev:Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.
Bra jobbat!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Polestar 2
På Tesla kan man lägga i N(eutral) och göra precis som du säger, det kan få ned förbrukningen en hel del eftersom regenereringen endast är typ 70% effektiv. Jag brukar göra det själv ibland när jag vill slippa ett extra laddstopp på hemväg på E4, det bör dock vara när det är lite trafik eftersom man lätt irriterar andra när man varierar sin hastighet rätt mycket.Lijo skrev:Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:
1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
Jag vet dock inte om det går att lägga i N på Polestar 2, men det kanske någon ägare kan bekräfta eller dementera?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Polestar 2
Det går att stänga av regenereringen på Polesrar 2 också om man vill. Finns även ett "N-läge" men jag förmodar att det är samma sak som att stänga av regenereringen fast utan möjlighet att öka farten.fth skrev:På Tesla kan man lägga i N(eutral) och göra precis som du säger, det kan få ned förbrukningen en hel del eftersom regenereringen endast är typ 70% effektiv. Jag brukar göra det själv ibland när jag vill slippa ett extra laddstopp på hemväg på E4, det bör dock vara när det är lite trafik eftersom man lätt irriterar andra när man varierar sin hastighet rätt mycket.Lijo skrev:Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:
1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
Jag vet dock inte om det går att lägga i N på Polestar 2, men det kanske någon ägare kan bekräfta eller dementera?
/fth
Re: Polestar 2
Det du kan stänga av är one pedal drive. Det innebär bars att regenereringen aktiveras av bromspedalen istället för att du lyfter högerfoten.
Re: Polestar 2
Jag läste igenom hela chatten. Det kom en följdfråga på det där:Maw skrev:De förbättringar som beskrivits verkar väl inte vara beroende av VP? En av frågorna var om det krävdes VP för att få del av förbättringarna och svaret var att det inte krävs. Det stämmer att en del av förbättringarna gäller korta resor men t ex återvinning av värme och bättre regenerering gäller rimligtvis även på längre resor.joel80 skrev:Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.Maw skrev:Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.
Bra jobbat!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Ja, jag såg också den men jag tolkar det inte som att förbättringen blir sämre utan VP, bara att det varit VP på de bilar de testat med. Om något så tänker jag att återvinning av värme från drivlinan borde ge en bättre besparing utan VP så att du och jag kan få mer än 10%.joel80 skrev:Jag läste igenom hela chatten. Det kom en följdfråga på det där:Maw skrev:De förbättringar som beskrivits verkar väl inte vara beroende av VP? En av frågorna var om det krävdes VP för att få del av förbättringarna och svaret var att det inte krävs. Det stämmer att en del av förbättringarna gäller korta resor men t ex återvinning av värme och bättre regenerering gäller rimligtvis även på längre resor.joel80 skrev:Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.Maw skrev:Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.
Bra jobbat!
Kanske är jag överoptimistisk
Re: Polestar 2
Eftersom temperaturen påverkar förbrukningen så pass mycket så bör man kunna åstadkomma ganska mycket med schemalagd förvärmning så att batteriet värms med el från elnätet istället för batteriet.