Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
En fråga till er som fått mer erfarenhet av ps2. När jag var i Göteborg och tittade på den strax efter den hade visats upp så pratade man om nycklar liknande de som man har för tesla, blev de så eller vad för nyckel system har man på polestar nu när den hamnade i produktion?
mobil som nyckel kommer under hösten, men nu i början får man hålla till godo med vanlig FOB och aktivitetsnyckel (vattentät nyckel)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
chaffis75 skrev:
En fråga till er som fått mer erfarenhet av ps2. När jag var i Göteborg och tittade på den strax efter den hade visats upp så pratade man om nycklar liknande de som man har för tesla, blev de så eller vad för nyckel system har man på polestar nu när den hamnade i produktion?
mobil som nyckel kommer under hösten, men nu i början får man hålla till godo med vanlig FOB och aktivitetsnyckel (vattentät nyckel)
Aa, ok.. Tack..

De förklarar varför man inte sett något om de I tester..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
DrW
elbilist
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jul 2020 15:40

Re: Polestar 2

Inlägg av DrW »

filippb skrev:
DrW skrev:
Zalman3 skrev:
fth skrev:
Om man kollar på kartan så är 283 registrerade i Stockholmsområdet. Förefaller vara registrerade på de två bilhandlarna som ska lämna ut dem. 2 reg inne i Stockholm. Bilar på Polestar space?
I Göteborg är de mer utspridda. Har utlämnandet inte kommit igång i Stockholm?
Inga kundleveranser i Stockholm än vad jag vet. Jag har min tid bokad i Stockholm på onsdag så blir en av de första här. Göteborg har levererat hela förra veckan så de är lite före.
Nu fick jag min tid också. Lite kort framförhållning men jag fick en tid om en vecka precis!
Finns ingen app ute än väl?
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Jjonas »

Ingen app, ingen OTA uppdatering. Känns sådär. Hur länge kommer bilarna som rullar ut nu få uppdateringar tror ni? Har ju svårt att tänka mig att det blir i närheten av teslas funktionsuppdateringar.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Polestar 2

Inlägg av TobbeTesla »

Jjonas skrev:
Ingen app, ingen OTA uppdatering. Känns sådär. Hur länge kommer bilarna som rullar ut nu få uppdateringar tror ni? Har ju svårt att tänka mig att det blir i närheten av teslas funktionsuppdateringar.
Har också svårt att se det. Bara att titta på Volvos appar och mjukvara i bilarna och jämföra med Tesla, det märks att Tesla rekryterat mycket utvecklare från Apple, de har liknande mentalitet kring uppdateringar som Apple vs Android.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Det är Google, har svårt att tro att de inte får till det.
Min bil fick uppdatering i senaste servicen. Är mer än 12 år.
Så länge. Sedan kan man fundera på uppdateringsfrekvens. Volvo har en app.(flera) så tvekar inte att en sådan kommer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Jjonas skrev:
Ingen app, ingen OTA uppdatering. Känns sådär. Hur länge kommer bilarna som rullar ut nu få uppdateringar tror ni? Har ju svårt att tänka mig att det blir i närheten av teslas funktionsuppdateringar.
Ja man får hoppas det inte blir som med Audis feature on demand. 2 år senare funkar det väl fortfarande inte...

Men en hel del hänger väl på Google, det är ju deras operativsystem. Får de fler tillverkare att nappa så bör det väl bli lite mer fart på det hela.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Jjonas skrev:
Ingen app, ingen OTA uppdatering. Känns sådär. Hur länge kommer bilarna som rullar ut nu få uppdateringar tror ni? Har ju svårt att tänka mig att det blir i närheten av teslas funktionsuppdateringar.
Appen skall komma i september, OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment. Känns bra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Det är Google, har svårt att tro att de inte får till det.
Google dödar projekt stup i kvarten. Du har säkert använt en hel del här:
https://killedbygoogle.com/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
De hos Polestar hävdade iaf att mer än infotainment kan uppdateras via OTA, däremot kommer vissa saker inte skickas ut som OTA "av säkerhetsskäl". Är väl vettigt i vissa fall men frågan är var de drar gränsen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
De hos Polestar hävdade iaf att mer än infotainment kan uppdateras via OTA, däremot kommer vissa saker inte skickas ut som OTA "av säkerhetsskäl". Är väl vettigt i vissa fall men frågan är var de drar gränsen.
Det vore ju märkligt om infotainmentsystemet i en polestar 2 inte kunde uppdateras OTA när Volvo har gjort det sedan xc90 2015.
Vad är det för uppdateringar ni pratar om? Tror jag läst att man kommer skicka ut ”phone as key” som uppdatering senare i höst. Är den inte färdig kanske?
Vad är det mer som ska uppdateras?
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
filippb skrev:
OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):
Ja det var ju faktiskt rätt tydligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):
Ja det var ju faktiskt rätt tydligt.
Attans du! Där klarade du inte att hålla det negativa :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

En svacka i motgångarna :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):
Ja det var ju faktiskt rätt tydligt.
Attans du! Där klarade du inte att hålla det negativa :lol:
Hehe, notera att jag inte skrivit kommentarer om alla reviews jag pejstat. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Polestar 2

Inlägg av lukasf »

filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):
Ja, hon säger att de kan uppdatera IHU, alltså infotainment head unit, och sen går det ut till alla noder. Det bekräftar det jag sett om CMA-plattformen om att själva mjukvaran i ECU:erna inte kan bli uppdaterad men att konfiguration etc kan uppdateras. Och allt som styrs av IHUn kan "uppdateras".

Men jag ska inte deraila tråden om tekniska detaljer och lösningar ;) poängen är ju ändå att slutkund får nya features genom uppdateringar över nätet, oavsett hur det fungerar tekniskt och vad plattformen stöder.

Dock intressant att de säger att OTA kommer senare i år. Menar de att första uppdateringen eller att själva funktionalitet för OTA kommer senare i år?
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

hon säger ju också att de teoretiskt kan skruva upp motorstyrkan tex via OTA, så det måste ju betyda att det är OTA på mer än bara infotainment.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Jag tycker hon är väldigt tydlig att de kan uppdatera alla ecuer I bilen dock kommer de nog inte uppdatera jätte ofta (vilket är ett aktivt val från deras sida).. Sen att de går via ihu är väl inget konstigt, de fungerar garanterat på liknade sätt i en tesla, dvs en nod laddar ner allt och sedan står den för laddning av mjukvaran I övriga noder.

Man jag ju se de som att ihu har service verkstäderna mjukvara inbyggd i sig som normalt kopplas via odb interfacet...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Polestar 2

Inlägg av lukasf »

HelectriC skrev:
hon säger ju också att de teoretiskt kan skruva upp motorstyrkan tex via OTA, så det måste ju betyda att det är OTA på mer än bara infotainment.
Det är dock endast en konfiguration och den ligger inte i ECU:erna som styr motorerna. Konfigurationen ligger i IHU:n för sådant. Men med det sagt så är det inte ett måste att kunna uppdatera mjukvaran i ECU:er utan det räcker oftast med IHU:n för att lägga till nya funktioner eller för att konfigurera om delar av bilen.

Tillägg: IHU består inte endast av infotainment även om namnet kan antyda det. Den innehåller även en del för alla konfiguration av bilens noder och till viss del styrning av dem. Så det är mycket mer än bara infotainmentsystemet som finns i en IHU.
Senast redigerad av lukasf, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Polestar 2

Inlägg av lukasf »

chaffis75 skrev:
Jag tycker hon är väldigt tydlig att de kan uppdatera alla ecuer I bilen dock kommer de nog inte uppdatera jätte ofta (vilket är ett aktivt val från deras sida).. Sen att de går via ihu är väl inget konstigt, de fungerar garanterat på liknade sätt i en tesla, dvs en nod laddar ner allt och sedan står den för laddning av mjukvaran I övriga noder.

Man jag ju se de som att ihu har service verkstäderna mjukvara inbyggd i sig som normalt kopplas via odb interfacet...
Jag tycker precis tvärtom :) Att hon snarare kör säljsnacket att det går att uppdatera alla noder i bilen via OTA, men inga tekniska detaljer om exakt hur. Men spelar det någon roll för slutkund? Jag skulle säga att det inte gör det, för mig som kund så spelar det ingen roll om det är mjukvaran i ECU:n som uppdateras eller om det är ECU:ns konfiguration som ligger på IHU så länge jag får ny funktionalitet. I exemplet de pratar om att öka motorstyrka etc så är det garanterat en konfiguration i IHU:n.

Tesla har en helt annan arkitektur med nästa alla ECU:er virtuellt i en central styrenhet (den kallas då inte längre för en IHU), de har istället "dumma" noder där det behövs som helt styrs från den centrala styrenheten. Volvo utvecklar SPA2 med en väldigt lik arkitektur såsom Tesla har på de allra nyaste bilarna.

Självklart har man oftast bara en väg in och att den går via IHU:n är absolut inget konstigt, men det jag ställer mig tveksam till är att de kan uppdatera mjukvaran i ECU:er via IHU:n på CMA-plattformen. För vad jag vet om den plattformen så finns inte riktigt den möjligheten för alla bilens noder. Om de har gjort en lösning där den Google baserade IHU:n kommer åt precis alla noder så blir jag lite orolig då CMA-plattformen aldrig utvecklades med tillräcklig säkerhet för en sådan lösning.

Men den som lever får se :) Oavsett så är det spännande för Volvo och Polestar med dessa möjligheter utan att behöva vänta på SPA2. Och för slutkund så kommer det nog inte märkas någon direkt skillnad om det är ECU:er som uppdateras eller endast IHU:n, det mest är ju som sagt konfigurerbart på den nivån.
M3 LR AWD 2020
Jonathan Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 aug 2020 16:58

Re: Polestar 2

Inlägg av Jonathan Johansson »

fth skrev:
Jag var ute med jycken och promenerade runt Skeppsholmen igår och träffade på en PS2 som stod parkerad nära Af Chapman.

Det visade sig vara ett gäng från Polestar som var ute och filmade med drönare (material till kommande reklamfilmer?).

Jag pratade en stund med en av killarna, det lät som han kom från Tyskland, mycket entusiastisk och intresserad, "very happy with the car", när jag nämnde att jag hade en X så berättade han lite om Polestar 3.

Trevligt gäng, och mycket snygg bil, det här kommer att bli bra! :D

/fth
Du får gärna återge vad han nämnde om Polestar 3!
mr_tt
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 feb 2020 18:27

Re: Polestar 2

Inlägg av mr_tt »



Nytt klipp från fabriken, kanske nån finner intressant :)
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Polestar 2

Inlägg av Wahll »

Melodi: Miss Li - Här kommer natten

Här kommer Polestar
Bred men underbart trång
Här kommer P2
Dape - dape -dape - da - da -da

Som alla betalt djupt ur egen ficka
Då kommer Polestar
Dape - dape -dape - da - da -da

När du kommer
Ska jag sätta mig och tala om allt för dig
När du går
Vet jag inte vart du är

Se dina lysen
I alla regnbågens färger
Se dina lysen
Dape - dape -dape - da - da -da

Se'ru alla männskor?
Som går skatar och glider
Här kommer Polestar
Dape - dape -dape - da - da -da

Åh när kommer du
Ska jag sitta här och tappa F5 till december
När du går
Vet jag inte vart du är

Åh när kommer du
Ska jag sitta här och tappa F5 till december
När du går
Vet jag inte vart du är
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Skriv svar