Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Bruno skrev:
Mycket möjligt, jag vet inte. Jag spekulerar/gissar lite ;-)

Har någon fått leveransbesked på sin bil? För om de är ombord så finns det ETA hamn och då borde man få ett ungefärligt datum. Det tar ungefär 40-45 dagar från från Kina till Belgien.
Inget här än men de säger att man blir kontaktad 4 veckor innan leverans. Oklart om bilarna tar båten eller tåget som det var tänkt ursprungligen
Fredrik j
Inlägg: 10786
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Varför skulle dom inte ta tåget? Volvo har ju importerat/exporterat bilar till kina via tåg i flera år. Båt är ju en otrolig omväg.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Fredrik j skrev:
Varför skulle dom inte ta tåget? Volvo har ju importerat/exporterat bilar till kina via tåg i flera år. Båt är ju en otrolig omväg.
Jo bilarna skall fraktas med volvotåg men någon på Polestar skrev förut att den första batchen kunde komma att skickas med båt.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

Fredrik j skrev:
Varför skulle dom inte ta tåget? Volvo har ju importerat/exporterat bilar till kina via tåg i flera år. Båt är ju en otrolig omväg.

Det har väl med kapacitet att göra, men har de inte många att sälja så kan de ta tåget. Tar 18 dgr till Belgien...

Fartyg och plan kan du typ ha hur många som helst i gång men tåg och bil är begränsat... infrastrukturen begränsar.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Fredrik j
Inlägg: 10786
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Varför skulle dom inte ta tåget? Volvo har ju importerat/exporterat bilar till kina via tåg i flera år. Båt är ju en otrolig omväg.

Det har väl med kapacitet att göra, men har de inte många att sälja så kan de ta tåget. Tar 18 dgr till Belgien...

Fartyg och plan kan du typ ha hur många som helst i gång men tåg och bil är begränsat... infrastrukturen begränsar.
Vet inte vad dom har för kapacitet men man har kört s90 till Europa från kina och övriga modeller åt andra hållet. Antagligen har det varit lite obalans i flödet (fler sålda bilar i kina än s90 i Europa. Läste att man även byggde xc60 hybrid i kina samt numera xc40.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av vigge50 »

Tesla Model X tror jag inte testades förrän 2019 av Euro NCAP och resultatet för Mordel 3 kom först i juli fyra månader efter leveranserna började. Nu kanske stor europeisk tillverkare har lättare att få in sina bilar i testerna men verkar inte finnas något som säger att bilarna ska testas innan de börjar säljas.
Fredrik j
Inlägg: 10786
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
Tesla Model X tror jag inte testades förrän 2019 av Euro NCAP och resultatet för Mordel 3 kom först i juli fyra månader efter leveranserna började. Nu kanske stor europeisk tillverkare har lättare att få in sina bilar i testerna men verkar inte finnas något som säger att bilarna ska testas innan de börjar säljas.
Jag tror NCAP bara testar kundbilar, inte förserie.
Det gör ju att det normalt sker lite efter lansering till kund.
Hur som helst ingår ju 5stjärnor rimligen som ett krav under utvecklingen numera.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Kommer PS2 vara begränsad till 180kmh?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
KristoferL
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 nov 2019 08:52

Re: Polestar 2

Inlägg av KristoferL »

taliz skrev:
Kommer PS2 vara begränsad till 180kmh?
Nej
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

KristoferL skrev:
taliz skrev:
Kommer PS2 vara begränsad till 180kmh?
Nej
Intressant. Hur motiverar dom det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Har ni sett reklamfilerna för polestar 2?
Det är en far och dotter som samtalar och plötsligt säger dotter om han sett mammans nya bil.
Sedan håller de på med google i bilen, och ställer konstiga frågor.
Google. Inte räckvidd, laddhastighet pris m m. google.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
KristoferL skrev:
taliz skrev:
Kommer PS2 vara begränsad till 180kmh?
Nej
Intressant. Hur motiverar dom det?
Inte alls... De försöker inte koppla ihop Polestar med Volvo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

Mickep skrev:
Har ni sett reklamfilerna för polestar 2?
Det är en far och dotter som samtalar och plötsligt säger dotter om han sett mammans nya bil.
Sedan håller de på med google i bilen, och ställer konstiga frågor.
Google. Inte räckvidd, laddhastighet pris m m. google.
Intressant, det enda som är fastställt? :?: Allt annat kan ändras?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 30 nov 2014 20:36
Ort: Borlänge

Re: Polestar 2

Inlägg av fodogen »

Mickep skrev:
Har ni sett reklamfilerna för polestar 2?
Det är en far och dotter som samtalar och plötsligt säger dotter om han sett mammans nya bil.
Sedan håller de på med google i bilen, och ställer konstiga frågor.
Google. Inte räckvidd, laddhastighet pris m m. google.
Nu är det ju just googleoperativsystemet som gör mig mest sugen på bilen. Så helt fel ute är de ju inte.

Ser fram emot massor av tredjepartsappar och ännu bättre assistent än i Teslan. Rätt säker på att det är så här alla biltillverkare blir tvungna att göra till slut då ingen kommer vilja göra speciella appar för varje biltillverkare.
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedenEvGuru »

fodogen skrev:
Mickep skrev:
Har ni sett reklamfilerna för polestar 2?
Det är en far och dotter som samtalar och plötsligt säger dotter om han sett mammans nya bil.
Sedan håller de på med google i bilen, och ställer konstiga frågor.
Google. Inte räckvidd, laddhastighet pris m m. google.
Nu är det ju just googleoperativsystemet som gör mig mest sugen på bilen. Så helt fel ute är de ju inte.

Ser fram emot massor av tredjepartsappar och ännu bättre assistent än i Teslan. Rätt säker på att det är så här alla biltillverkare blir tvungna att göra till slut då ingen kommer vilja göra speciella appar för varje biltillverkare.
Detta som gör Polestar unikt jämfört mot andra Elbilar så helt rätt att ta upp detta i en reklamfilm som alla kan förstå.

Ingen vanlig konsument vill ha teknisk data dom vill få saker enkelt förklarat hur lång är räckvidden, tid att ladda bilen, service kostnader, driftskostnader.

Så Google integrerat i bilen och reklamen är klockren enligt mig och dessutom rolig som sätter sig i minnet.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Polestar 2

Inlägg av themax »

fodogen skrev:

Nu är det ju just googleoperativsystemet som gör mig mest sugen på bilen.
För mig är det precis tvärt om. Google i bilen gör att jag inte kommer välja den. Volvo har rätt snygga integreringar av Android Auto och Apple Carplay och tycker det är synd att de släppt in Google att ta över hela systemet. Jag litar inte för en sekund på det företaget.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
fodogen skrev:

Nu är det ju just googleoperativsystemet som gör mig mest sugen på bilen.
För mig är det precis tvärt om. Google i bilen gör att jag inte kommer välja den. Volvo har rätt snygga integreringar av Android Auto och Apple Carplay och tycker det är synd att de släppt in Google att ta över hela systemet. Jag litar inte för en sekund på det företaget.
Äsch då, Google kommer säkert inte att spara och utnyttja all info om
dig och ditt bilägande/användande.... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Polestar 2

Inlägg av kallekula »

themax skrev:

För mig är det precis tvärt om. Google i bilen gör att jag inte kommer välja den. Volvo har rätt snygga integreringar av Android Auto och Apple Carplay och tycker det är synd att de släppt in Google att ta över hela systemet. Jag litar inte för en sekund på det företaget.
Vad olika det kan vara. Google är ett av de techbolag jag litar mest på.

Hade väldigt gärna haft åtminstone Android Auto i Tesla. Det är nog det som jag saknar mest i min bil.
Polestar2
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 dec 2019 01:20

Re: Polestar 2

Inlägg av Polestar2 »

themax skrev:
fodogen skrev:

Nu är det ju just googleoperativsystemet som gör mig mest sugen på bilen.
För mig är det precis tvärt om. Google i bilen gör att jag inte kommer välja den. Volvo har rätt snygga integreringar av Android Auto och Apple Carplay och tycker det är synd att de släppt in Google att ta över hela systemet. Jag litar inte för en sekund på det företaget.
Google har inte tagit över hela företaget, bilen kommer vara kompatibel med Apple CarPlay för den som föredrar det över Android. Dock inte från start, lär komma sommaren 2021.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Polestar 2

Inlägg av themax »

kallekula skrev:
Vad olika det kan vara. Google är ett av de techbolag jag litar mest på.

Hade väldigt gärna haft åtminstone Android Auto i Tesla. Det är nog det som jag saknar mest i min bil.
Ja, vi har alla olika erfarenheter av Google – min är inte direkt positiv kan jag säga ...

Android Auto och Apple Carplay fungerar bra i Volvo och hade varit det bästa om du frågar mig. Detta eftersom man både kan välja och välja bort de funktionerna. Men här tvingas du i knät på Google – världens största datainsamlare.

Om Polestar går ut och är helt transparenta med vilken data som skickas till Google och vad den används till skulle jag kunna tänka omvärdera min ståndpunkt. Tills dess förbehåller jag mig rätten att vara skeptisk där andra är lyckliga.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

themax skrev:
kallekula skrev:
Vad olika det kan vara. Google är ett av de techbolag jag litar mest på.

Hade väldigt gärna haft åtminstone Android Auto i Tesla. Det är nog det som jag saknar mest i min bil.
Ja, vi har alla olika erfarenheter av Google – min är inte direkt positiv kan jag säga ...

Android Auto och Apple Carplay fungerar bra i Volvo och hade varit det bästa om du frågar mig. Detta eftersom man både kan välja och välja bort de funktionerna. Men här tvingas du i knät på Google – världens största datainsamlare.

Om Polestar går ut och är helt transparenta med vilken data som skickas till Google och vad den används till skulle jag kunna tänka omvärdera min ståndpunkt. Tills dess förbehåller jag mig rätten att vara skeptisk där andra är lyckliga.
Hur är de med Android auto behöver man fortfarande sladd till telefonen eller är de trådlöst i en Volvo?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Polestar 2

Inlägg av themax »

chaffis75 skrev:
Hur är de med Android auto behöver man fortfarande sladd till telefonen eller är de trådlöst i en Volvo?
Hade en Volvo V60 i förra veckan när jag åtgärdade en lackskada och även om jag inte har någon Androidtelefon att testa med så verkar det inte så.

https://www.volvocars.com/se/support/to ... droid-auto
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

themax skrev:
kallekula skrev:
Vad olika det kan vara. Google är ett av de techbolag jag litar mest på.

Hade väldigt gärna haft åtminstone Android Auto i Tesla. Det är nog det som jag saknar mest i min bil.
Ja, vi har alla olika erfarenheter av Google – min är inte direkt positiv kan jag säga ...

Android Auto och Apple Carplay fungerar bra i Volvo och hade varit det bästa om du frågar mig. Detta eftersom man både kan välja och välja bort de funktionerna. Men här tvingas du i knät på Google – världens största datainsamlare.

Om Polestar går ut och är helt transparenta med vilken data som skickas till Google och vad den används till skulle jag kunna tänka omvärdera min ståndpunkt. Tills dess förbehåller jag mig rätten att vara skeptisk där andra är lyckliga.
Man kommer att kunna ha anonyma gästkonton i bilen så att du inte behöver avslöja vem du är, om det är en tröst :)
Fredrik j
Inlägg: 10786
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

themax skrev:
chaffis75 skrev:
Hur är de med Android auto behöver man fortfarande sladd till telefonen eller är de trådlöst i en Volvo?
Hade en Volvo V60 i förra veckan när jag åtgärdade en lackskada och även om jag inte har någon Androidtelefon att testa med så verkar det inte så.

https://www.volvocars.com/se/support/to ... droid-auto
Sladd. Android auto funkar sämre än carplay. Byte faktiskt till iphone bara av den anledningen. Dessutom finns väl inte android auto i Sverige ännu (i appstore)? Man får väl fortfarande installera ”själv”?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
themax skrev:
chaffis75 skrev:
Hur är de med Android auto behöver man fortfarande sladd till telefonen eller är de trådlöst i en Volvo?
Hade en Volvo V60 i förra veckan när jag åtgärdade en lackskada och även om jag inte har någon Androidtelefon att testa med så verkar det inte så.

https://www.volvocars.com/se/support/to ... droid-auto
Sladd. Android auto funkar sämre än carplay. Byte faktiskt till iphone bara av den anledningen. Dessutom finns väl inte android auto i Sverige ännu (i appstore)? Man får väl fortfarande installera ”själv”?
Ok.. Har en iPhone också (jobbets) men är inte als glad i den så de är inget alternativ för mig.
Jag hörde någon prata om att android auto ska funka i Sverige nu men att de kräver android version 10 eller högre i Sverige, fattar dock inte varför de är så.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar