Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

roffe_s skrev:
På tal om ingenting alls - en tidigare arbetskollega från ett grannland ringde tidigare i dag, han var i staden och ville gärna provköra Polaren. Han är inne på sin tredje Tesla MS och vi stämde naturligtvis träff i eftermiddag. Så han körde min P2, jag testade hans MS100P. Vi enades om några saker:
1 - Hans Tesla i Ludicrous-läge är löjligt snabb, dessutom rymlig. Luftfjädringen ger komfort men kostar lite precision.
2 - P2 är en elbilarnas sportbil med ett riktigt välbalanserat chassi, väl ihopskruvad.
3 - På våra breddgrader är stort batteri fortfarande en fördel (han har 85 mil enkel väg hit).
4 - Det är fantastiskt nyttigt att kunna hoppa mellan två bilar och jämföra egenskaperna.

Det roliga var att karln beställt en Plaid, motiveringen var räckvidden. Jag bokade naturligtvis en provkörning på stående fot. Det kan ju bli intressant, ur strikt vetenskaplig synpunkt förstås… ;)
Vet han om att Plaid+ inte kommer?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 622
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

MWall skrev:
Vet han om att Plaid+ inte kommer?
Jupp, det var en sådan han beställt men han visste att den inte var aktuell i nuläget. Ärligt talat - han är om jag förstått det rätt en av de tidiga Tesla-entusiasterna där han bor, han hade nog tacksamt tagit emot vad helst de levererar :)

Kul i alla fall att han verkade uppskatta P2 för de egenskaper jag gillar, sedan får han helt klart ut fler mil på sitt batteri. Förbrukningen verkade vara vara rätt likvärdig i rimliga hastigheter och då vinner naturligtvis det större batteriet :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Polestar 2

Inlägg av johanh »

Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Ja precis, min uppfattning är att bilen är helt standard. Imponerande bra med tanke på vikten. Men kanske också en hel del beroende på att det är en väldigt bra förare jämfört med de bilarna de kör ikapp/om.
Jag tror inte bilen är helt standard. Finns några saker som pekar på detta.
Första är att Misha frågar det så fort han trampar lite på gasen.
Andra är att batteriet visar 460km vid 97%, en vanlig dual motor kommer inte över 400km vid 100%, det är ett fixt värde oavsett körstil.
Tredje är toppfarten, den är begränsad till 205km/h och på raksträcka visar den 210 på mätaren, har kommit upp i 211 i nedförsbackar, han når 215 förvisso i utförslut.
Detta jämfört med min icke-performance med krok som enda tillval, performance har generellt sätt sämre räckvidd än icke performance så något udda är det med hans 460km i uppskattad räckvidd. Min bil har P2130.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3269
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

johanh skrev:
Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Ja precis, min uppfattning är att bilen är helt standard. Imponerande bra med tanke på vikten. Men kanske också en hel del beroende på att det är en väldigt bra förare jämfört med de bilarna de kör ikapp/om.
Jag tror inte bilen är helt standard. Finns några saker som pekar på detta.
Första är att Misha frågar det så fort han trampar lite på gasen.
Andra är att batteriet visar 460km vid 97%, en vanlig dual motor kommer inte över 400km vid 100%, det är ett fixt värde oavsett körstil.
Tredje är toppfarten, den är begränsad till 205km/h och på raksträcka visar den 210 på mätaren, har kommit upp i 211 i nedförsbackar, han når 215 förvisso i utförslut.
Detta jämfört med min icke-performance med krok som enda tillval, performance har generellt sätt sämre räckvidd än icke performance så något udda är det med hans 460km i uppskattad räckvidd. Min bil har P2130.
Håller med om att det är lite konstigt att den ligger på 460 km vid 97% men det är inte ett fixt värde utan beror på tidigare körningar. Jag har haft minst 440 km vid 100% och 400 km vid 90% efter laddning efter en lugn körning. Kan även ha haft ännu mer vid några tillfällen.

Säger de inte i filmen att den är standard?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Skulle bli ganska förvånad om han från Polestar sitter och ljuger rätt i kameran. Räckviddsvärdet är tydligen inte fixed på alla bilar. Någon har fått väldigt höga tal, så det verkar inte gå att lita på helt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Polestar 2

Inlägg av johanh »

HelectriC skrev:
Skulle bli ganska förvånad om han från Polestar sitter och ljuger rätt i kameran. Räckviddsvärdet är tydligen inte fixed på alla bilar. Någon har fått väldigt höga tal, så det verkar inte gå att lita på helt.
Spännande, min har alltid visat 360km varje morgon, då laddar jag den till 90%, oavsett om jag dagen innan haft en snittförbrukning på över 35 eller om den legat under 25. Det känns förvisso väldigt osmart att sitta och ljuga men han kanske var kreativ med sanningen istället ;)
Undras om hastighetsmätaren beror på att de har fel storlek på däcken då, det är inte direkt som att köra in i en vägg i 205 med en standard Polestar utan en en ganska mjuk övergång upp till 210 på mätaren.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

johanh skrev:
HelectriC skrev:
Skulle bli ganska förvånad om han från Polestar sitter och ljuger rätt i kameran. Räckviddsvärdet är tydligen inte fixed på alla bilar. Någon har fått väldigt höga tal, så det verkar inte gå att lita på helt.
Spännande, min har alltid visat 360km varje morgon, då laddar jag den till 90%, oavsett om jag dagen innan haft en snittförbrukning på över 35 eller om den legat under 25. Det känns förvisso väldigt osmart att sitta och ljuga men han kanske var kreativ med sanningen istället ;)
Undras om hastighetsmätaren beror på att de har fel storlek på däcken då, det är inte direkt som att köra in i en vägg i 205 med en standard Polestar utan en en ganska mjuk övergång upp till 210 på mätaren.
Det är väl iofs ganska vanligt att mätaren visar 10-15kmh fel vid hastigheter över 200
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

HelectriC skrev:

Det är väl iofs ganska vanligt att mätaren visar 10-15kmh fel vid hastigheter över 200
Precis, och det kan diffa några procent åt olika håll beroende på däck.

Att han tycker det känns annorlunda när han trycker ner gasen kan helt klart bero på det dom också säger i videon, att förra gången var det vinterdäck på bilen samt rätt fuktigt på vägen. Det hämmar ju bilen, den jobbar snabbt med antispinn. :)

Att den visar 460km tycker jag också är skumt. Har sett att det kan gå upp från 400km om man kör snålt, men är det rimligt att tro att nån kört toksnålt med den bilen innan?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Polestar 2

Inlägg av johanh »

joel80 skrev:
HelectriC skrev:

Det är väl iofs ganska vanligt att mätaren visar 10-15kmh fel vid hastigheter över 200
Precis, och det kan diffa några procent åt olika håll beroende på däck.

Att han tycker det känns annorlunda när han trycker ner gasen kan helt klart bero på det dom också säger i videon, att förra gången var det vinterdäck på bilen samt rätt fuktigt på vägen. Det hämmar ju bilen, den jobbar snabbt med antispinn. :)

Att den visar 460km tycker jag också är skumt. Har sett att det kan gå upp från 400km om man kör snålt, men är det rimligt att tro att nån kört toksnålt med den bilen innan?
Jag har inte så stor erfarenhet av olika bilar och däck :)
Min förra Merca gjorde 255 på mätaren, BMW:n visar 258 med två olika uppsättningar däck. Jag har hyrt två olika BMW M4 på BMW Welt för några år sedan och de båda visade samma toppfart på mätaren, likadana fälgar men oklart om däcken var samma.

När det gäller fukt på vägen tycker jag att man märker rätt tydligt att den korrigerar och begränsar effekt men köper helt klart att vinterdäck har andra egenskaper som påverkar accelerationen.

Jag håller med om att det känns lite konstigt att tok-eco-köra en performance som skall ner genom Tyskland för att köra bana.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Polestar börsnoteras.

Skulle gärna se att uppställningen fick minst dubbelt så snabb laddning (under längre tid) för att möta konkurrensen från öster (och väst).
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Polestar 2

Inlägg av Hmpftfhdns »

26ADA3FF-79C3-4A45-BD84-56AF7129F786.jpeg
Tre nya bilar…

Ser det inte ut som att den i mitten bara är en ”sportback”-version av Polestar 3? Och den till höger är precept?

Lite som när Volvo byggde upp förväntan på en ”ny” elbil och kom med C40.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Ingen kombi iaf, tråkigt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

dd88 skrev:
Ingen kombi iaf, tråkigt.
Den nämst Polestar 2 ser ju lite kombi-aktig ut.. fast kanske lite väl hög.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av thnis »

joel80 skrev:
dd88 skrev:
Ingen kombi iaf, tråkigt.
Den nämst Polestar 2 ser ju lite kombi-aktig ut.. fast kanske lite väl hög.
Det är väl en Polestar 3? Ser ju i profilen ut som den bild Polestar la ut nu under sommaren (den som var täckt med ett skynke).
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Jonathan Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 aug 2020 16:58

Re: Polestar 2

Inlägg av Jonathan Johansson »

Hmpftfhdns skrev:
26ADA3FF-79C3-4A45-BD84-56AF7129F786.jpeg
Tre nya bilar…

Ser det inte ut som att den i mitten bara är en ”sportback”-version av Polestar 3? Och den till höger är precept?

Lite som när Volvo byggde upp förväntan på en ”ny” elbil och kom med C40.
Från vänster till höger i bild.
Polestar 1
Polestar 2
Polestar 3 (stor SUV)
Polestar 4 (mellan SUV)
Polestar 5 (Precept)
Lijo
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 sep 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Lijo »

Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:

1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?

2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej

3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3269
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Lijo skrev:
Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:

1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?

2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej

3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
1: Det är permanent fyrhjulsdrift på den och går inte att frikoppla mekaniskt.
2: Vet inte. Jag har kommit upp till runt 40 mil på min LR DM med 19" utan värmepump på semesterkörning i sommar.
3: Jag tror inte att det funnits några kampanjer eller rabatter allmänt tillgängliga hittills.

För övrigt hade jag en V90 D4 aut som hyrbil ett par dagar den här veckan. Helt galet segt att köra i jämförelse med min PS2, jag trodde först att det var något allvarligt fel på V90:n men det enda felet var att det var en vanlig dieselautomat. :D

Lycka till med bilfunderingarna!
Lijo
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 sep 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Lijo »

Maw skrev:
Lijo skrev:
Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:

1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?

2: Många antyder att värmepumpen i pluspaketet ska dra ner förbrukningen med ett par procent beroende på väderlek. Någon som känner till om någon testat detta? Har sett norrmannen som körde en Long rage single motor 40mil på 20fälgar eller vad det var som inte upplevde längre räckvidd än dual motor men hade varit intressant att veta om single motor 19fälg och värmepump kommer några mil till eller ej

3: Har det någonsin talats om kampanjer eller är det betala fullpris på hemsidan som gäller?
1: Det är permanent fyrhjulsdrift på den och går inte att frikoppla mekaniskt.
2: Vet inte. Jag har kommit upp till runt 40 mil på min LR DM med 19" utan värmepump på semesterkörning i sommar.
3: Jag tror inte att det funnits några kampanjer eller rabatter allmänt tillgängliga hittills.

För övrigt hade jag en V90 D4 aut som hyrbil ett par dagar den här veckan. Helt galet segt att köra i jämförelse med min PS2, jag trodde först att det var något allvarligt fel på V90:n men det enda felet var att det var en vanlig dieselautomat. :D

Lycka till med bilfunderingarna!
Tack för snabba svar!
40mil är egentligen fine för mig, men the more the merrier såklart
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3269
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Lijo skrev:
Tack för snabba svar!
40mil är egentligen fine för mig, men the more the merrier såklart
Jag vill understryka att 40 mil är med 20 grader eller mer och torrt väglag, blandad hastighet 90-120 plus omkörningat. Lägre temperaturer, regn, snö, högre fart, osv sänker räckvidden lite :)

För mig har bilen fungerat bra för alla användningsfall hittills, jag har haft den sedan i början av juni och kört ca 1300 mil. Har bl a provat familjesemester, husvagn, resor till träningsläger med 4 tonåringar plus packning i bilen med mera.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet. :)



Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet. :)
Har du vägarna förbi Bollnäs nåt tag så vore det kul med ett besök för att träffas och kika lite på P2:an :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet. :)
Har du vägarna förbi Bollnäs nåt tag så vore det kul med ett besök för att träffas och kika lite på P2:an :)
Ska jag tänka på.. fast får erkänna att jag ganska sällan passerar Bollnäs. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Jag körde en "testladdning" häromdagen och filmade/tog tid mellan olika delar. 10-80% på knappt 38 minuter. Och vill man komma fram ännu snabbare så laddar man bara till ca 50-60% så länge man har en bra snabbladdare inom det avståndet. :)
Har du vägarna förbi Bollnäs nåt tag så vore det kul med ett besök för att träffas och kika lite på P2:an :)
Ska jag tänka på.. fast får erkänna att jag ganska sällan passerar Bollnäs. :)
Ja vem fan vill dit egentligen liksom? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Nästa månad kommer en trevlig uppdatering inför vintern. I ett svar i en kommentar i officiella Polestar 2-gruppen på Facebook skriver Polestar så här:

P1.7 will begin to roll out incrementally in batches from mid-October.

Det trevliga med den är bl.a att nu kommer förvämning av batteriet för snabbladdning när man navigerar till en snabbladdare via Google i bilen.

Idag släpptes också uppdatering av appen så man äntligen kan ställa timers direkt från den.


Alla releasenotes:

P1.7 release notes:
Range Assistant: new app showing energy information, including current consumption, estimated range based on current consumption, indication of high energy demand to support more efficient driving
Eco climate: new efficiency-optimised climate control included in the Range Assistant, designed to reduce energy consumption according to driver preference
Cold climate battery information: notifies the driver when cold climate may affect battery efficiency and range
Battery preheating for DC charging: optimises battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps
Improved battery preconditioning according to climate timer when plugged in to AC charger for increased range
Improved regenerative braking for increased range
Optimised use of vehicle heat losses: increasing battery efficiency in certain conditions by using surplus heat energy to heat the battery, improving range and charging speed
Charging stability improvements
SiriusXM satellite radio (US only)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3269
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

joel80 skrev:
Nästa månad kommer en trevlig uppdatering inför vintern. I ett svar i en kommentar i officiella Polestar 2-gruppen på Facebook skriver Polestar så här:

P1.7 will begin to roll out incrementally in batches from mid-October.

Det trevliga med den är bl.a att nu kommer förvämning av batteriet för snabbladdning när man navigerar till en snabbladdare via Google i bilen.

Idag släpptes också uppdatering av appen så man äntligen kan ställa timers direkt från den.


Alla releasenotes:

P1.7 release notes:
Range Assistant: new app showing energy information, including current consumption, estimated range based on current consumption, indication of high energy demand to support more efficient driving
Eco climate: new efficiency-optimised climate control included in the Range Assistant, designed to reduce energy consumption according to driver preference
Cold climate battery information: notifies the driver when cold climate may affect battery efficiency and range
Battery preheating for DC charging: optimises battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps
Improved battery preconditioning according to climate timer when plugged in to AC charger for increased range
Improved regenerative braking for increased range
Optimised use of vehicle heat losses: increasing battery efficiency in certain conditions by using surplus heat energy to heat the battery, improving range and charging speed
Charging stability improvements
SiriusXM satellite radio (US only)
Ser lovande ut! :D
Skriv svar