Ptjaa, såväl XC40 som Polestar 2 bygger ju på en helt annan plattform än SPA, nämligen CMA och därmed lär korsbefruktningen vara begränsad. Nu har ju P2 funnits ute i drygt 2 år och jag har i alla fall inte lyckats hitta några artiklar eller inlägg som pekar på ökad risk för rostangrepp. Efter två år och 5 000 mil i vår bil är jag faktiskt positivt överraskad då slammer från hjulupphängning, gnirkande i karossen och andra iakttagelser som brukar komma när bilarna rullat ett par år lyser med sin frånvaro. Därför är min personliga uppfattning att bilens intryck av att vara väldesignad och -byggd verkar hålla över tid. Visst kan det hjälpa att plattformen redan använts för produktion innan den elektifierades.SwedishAdvocate skrev:Cross-postar följande p.g.a relevans för tråden:Från den här tråden: viewtopic.php?f=8&t=29760#p632544martinot skrev:Här är nog en av orsakerna till att Volvo får så låga betyg:
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar
Ovan länkade artikel handlar om en Volvo V90 från nov. 2017. Undrar vad det innebär för rostskyddet på Polestar 2?....../ Vi Bilägares fyrhjulsdrivna Volvo V90 köptes ny i november 2017 och har nu rullat 13 410 mil på fem år. Modellen byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60, en plattform som tyvärr har visat sig ha anmärkningsvärt svagt rostskydd. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström noterade svagheterna när V90 var ny och gav den en trea i rostbetyg på grund av flera obehandlade ytor, oskyddades skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har även minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår populära storkombi.
– För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström. /...
Ägarundersökningar är kanske en något vansklig källa att luta sig emot, olika bilar och olika fabrikat tenderar att attrahera olika kundgrupper med sina preferenser och lojaliteter. De bör nog kompletteras med annan relevant statistik för att fungera som underlag för mer definitiva slutsatser Mina 2p