Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Vi får se... Men det är nog ingen vild gissning att den till en början bara kommer erbjudas i form av värstingvarianten med största batteriet och mycket effekt, och då blir det säkert ett pris på motsvarande 600-700k.
Re: Polestar 2
När Volvo själva positionerar den som en konkurrent till Model 3 så kan man nog räkna med att den iaf inte blir billigare än trean...Geni87 skrev:Vi får se... Men det är nog ingen vild gissning att den till en början bara kommer erbjudas i form av värstingvarianten med största batteriet och mycket effekt, och då blir det säkert ett pris på motsvarande 600-700k.
Värstingvariant med största batteriet tror jag också, men snarare runt 800k för den varianten. Åtminstone med samma utrustning som P3D.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Nä billigare lär den inre bli, jag tror att den kommer matcha rätt bra i pris. Vilket frånpris det blir till en början hänger ju mycket på vilka varianter och med vilka utrustningspaket den släpps initialt. Om det är en motsvarande P3D ja då blir nog priset därefter också.Legato skrev:När Volvo själva positionerar den som en konkurrent till Model 3 så kan man nog räkna med att den iaf inte blir billigare än trean...Geni87 skrev:Vi får se... Men det är nog ingen vild gissning att den till en början bara kommer erbjudas i form av värstingvarianten med största batteriet och mycket effekt, och då blir det säkert ett pris på motsvarande 600-700k.
Värstingvariant med största batteriet tror jag också, men snarare runt 800k för den varianten. Åtminstone med samma utrustning som P3D.
Re: Polestar 2
Vad får ni information om att bilen kommer med olika batteristorlekar och effekter?
Troligtvis är det bara ett batteri (i alla fall till att börja med). Man hinner inte fixa olika varianter utan fokuserar på max batteri som man får in i den omgjorda CMA-platformen. Säkerligen ligger då kapaciteten runt 75kWh med en användbar på 62 kWh. Cw kommer inte vara i klass med Tesla 3. Så förbrukningen kanske landar på 1,5kWh/mil. Så en WLTP räckvidd på 41 mil kan vara rimligt. Hoppas bara att dom får till hög laddhastighet som kan kompensera för räckvidden.
Troligtvis är det bara ett batteri (i alla fall till att börja med). Man hinner inte fixa olika varianter utan fokuserar på max batteri som man får in i den omgjorda CMA-platformen. Säkerligen ligger då kapaciteten runt 75kWh med en användbar på 62 kWh. Cw kommer inte vara i klass med Tesla 3. Så förbrukningen kanske landar på 1,5kWh/mil. Så en WLTP räckvidd på 41 mil kan vara rimligt. Hoppas bara att dom får till hög laddhastighet som kan kompensera för räckvidden.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Polestar 2
Tror inte någon har en säker källa på det, men det vore rimligt och det har hintats om det i olika intervjuer med chefer på Volvo bland annat.Magnus71 skrev:Vad får ni information om att bilen kommer med olika batteristorlekar och effekter?
Troligtvis är det bara ett batteri (i alla fall till att börja med). Man hinner inte fixa olika varianter utan fokuserar på max batteri som man får in i den omgjorda CMA-platformen. Säkerligen ligger då kapaciteten runt 75kWh med en användbar på 62 kWh. Cw kommer inte vara i klass med Tesla 3. Så förbrukningen kanske landar på 1,5kWh/mil. Så en WLTP räckvidd på 41 mil kan vara rimligt. Hoppas bara att dom får till hög laddhastighet som kan kompensera för räckvidden.
T.ex. en som Autocar gjorde med Henrik Green som är chef över R&D på Volvo.
“We are building a modular system to meet different customer sectors, both in battery size and electric motor configuration,” said Green. “The goal is to address the broader population with cost-efficient solutions and then address a more premium segment with more motor power and longer range.”
Som har nämnts tidigare är det dock mest troligt med det största batteriet och hög spec vid lansering, så brukar Volvo göra. Dyra varianter först.
Re: Polestar 2
e-Niro har inte heller Cw i närheten av Tesla Model 3, ändå klarar den 455km på 64kWh Man får nästan förutsätta att Polestar 2 har bättre Cw än e-niro och 13kWh overhead i batteriet låter mycket? Men det kan i sin tur leda till hög ladhastighet upp till 80% likt Audi e-tron.Magnus71 skrev:Vad får ni information om att bilen kommer med olika batteristorlekar och effekter?
Troligtvis är det bara ett batteri (i alla fall till att börja med). Man hinner inte fixa olika varianter utan fokuserar på max batteri som man får in i den omgjorda CMA-platformen. Säkerligen ligger då kapaciteten runt 75kWh med en användbar på 62 kWh. Cw kommer inte vara i klass med Tesla 3. Så förbrukningen kanske landar på 1,5kWh/mil. Så en WLTP räckvidd på 41 mil kan vara rimligt. Hoppas bara att dom får till hög laddhastighet som kan kompensera för räckvidden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Polestar 2
Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Polestar 2
Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.Magnus71 skrev:Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Tesla S AWD fick bättre räckvidd eftersom fram och bakaxel hade olika utväxling och kunde därigenom optimeras mot olika hastigheter. Men detta är alltså på asynkronmotorer med klart sämre verkningsgrad än PM motorer som Volvo borde använda.
Med PM motorer kommer knappast vinsten med
olika utväxlingar på fram och bakaxel kompensera för mekaniska förluster och ökad viktsklass i WLTP. Däremot i verklig körning på landsväg kan olika utväxlingar ha praktisk räckviddsförbättring.
Så Volvo kommer säkert ha högre utväxling på bakaxeln för optimering mot lägre fart. Medans främre motorn blir dominerande i högre farter.
Denna lösning kräver dock säkerligen att bakre motorn kan frikopplas helt vid toppfart för att inte övervarvas.
Alternativet är en begränsad utväxlingsskillnad mellan axlarna men därigenom begränsad vinst.
Med PM motorer kommer knappast vinsten med
olika utväxlingar på fram och bakaxel kompensera för mekaniska förluster och ökad viktsklass i WLTP. Däremot i verklig körning på landsväg kan olika utväxlingar ha praktisk räckviddsförbättring.
Så Volvo kommer säkert ha högre utväxling på bakaxeln för optimering mot lägre fart. Medans främre motorn blir dominerande i högre farter.
Denna lösning kräver dock säkerligen att bakre motorn kan frikopplas helt vid toppfart för att inte övervarvas.
Alternativet är en begränsad utväxlingsskillnad mellan axlarna men därigenom begränsad vinst.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Polestar 2
Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.Legato skrev:Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.Magnus71 skrev:Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Polestar 2
Ingenting är självklart! Niro går extremt snålt vill jag mena och är hyfsat stor. Zoe drar MER än en Model S och är mikroskopiskt liten. Jaguar, Audi och Mercedes har alla lagt sig ganska högt i förbrukning. Model 3 är ju en ledstjärna här som är snål, i synnerhet ställt i relation till sina relativt stora och breda hjul och höga prestanda. Vi får väl anta att Ioniq facelift följer efter i sina fotspår med att vara energieffektiv som sin trumf.Geni87 skrev:Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.Legato skrev:Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.Magnus71 skrev:Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Var Volvo gafflar in sig är ju frågan, men jag hoppas på en slank bil som kan komma långt per kWh.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Polestar 2
Jag har nu kört drygt 100 mil med min e-Niro på samma sträckor som jag brukade köra min Zoe (40% 110 km/h, 40% 90 km/h, 20% stads- och tätortstrafik fördelat över 3-5 mil). e-Niron drar bara marginellt mindre än Zoe på dessa sträckor nu under vintern (18.0 kWh/100 km mot 18.5 kWh/100 km). På landsväg i 70-80 km i timmen drar båda 15-16 kWh/100 km en skånsk vinter. Jag vet inte vad en model S skulle dra på dessa sträckor, men om du påstår att en Zoe drar mer än en model S så gör även e-Niron det.Henrik Torphammar skrev:Ingenting är självklart! Niro går extremt snålt vill jag mena och är hyfsat stor. Zoe drar MER än en Model S och är mikroskopiskt liten. Jaguar, Audi och Mercedes har alla lagt sig ganska högt i förbrukning. Model 3 är ju en ledstjärna här som är snål, i synnerhet ställt i relation till sina relativt stora och breda hjul och höga prestanda. Vi får väl anta att Ioniq facelift följer efter i sina fotspår med att vara energieffektiv som sin trumf.Geni87 skrev:Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.Legato skrev:Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.Magnus71 skrev:Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Var Volvo gafflar in sig är ju frågan, men jag hoppas på en slank bil som kan komma långt per kWh.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Polestar 2
Tar man i tillräckligt hårt så passar CCS i Zoe och det går in lika många bananlådor som i Model X så jag förstår inte vad du tutar om.iAkita skrev:Jag har nu kört drygt 100 mil med min e-Niro på samma sträckor som jag brukade köra min Zoe (40% 110 km/h, 40% 90 km/h, 20% stads- och tätortstrafik fördelat över 3-5 mil). e-Niron drar bara marginellt mindre än Zoe på dessa sträckor nu under vintern (18.0 kWh/100 km mot 18.5 kWh/100 km). På landsväg i 70-80 km i timmen drar båda 15-16 kWh/100 km en skånsk vinter. Jag vet inte vad en model S skulle dra på dessa sträckor, men om du påstår att en Zoe drar mer än en model S så gör även e-Niron det.Henrik Torphammar skrev:Ingenting är självklart! Niro går extremt snålt vill jag mena och är hyfsat stor. Zoe drar MER än en Model S och är mikroskopiskt liten. Jaguar, Audi och Mercedes har alla lagt sig ganska högt i förbrukning. Model 3 är ju en ledstjärna här som är snål, i synnerhet ställt i relation till sina relativt stora och breda hjul och höga prestanda. Vi får väl anta att Ioniq facelift följer efter i sina fotspår med att vara energieffektiv som sin trumf.Geni87 skrev:Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.Legato skrev:Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.Magnus71 skrev:Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Var Volvo gafflar in sig är ju frågan, men jag hoppas på en slank bil som kan komma långt per kWh.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Polestar 2
Precis som dina 5 mil i en Zoe är fler än mina 5500 mil menar du?Henrik Torphammar skrev:Tar man i tillräckligt hårt så passar CCS i Zoe och det går in lika många bananlådor som i Model X så jag förstår inte vad du tutar om.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Polestar 2
Detta har ingenting med skadeglädje att göra eller någon intention att trycka ner polestar (som jag tror kan leverera intressanta bilar) men det blir alltid lite lustigt när högteknologiska produkter missar att länka rätt från sina sponsrade instagram annonser...
Re: Polestar 2
Den 27e visar dom upp den via nån livesändning på hemsida.
Kanske blir den beställningsbar efter det!
https://www.nyteknik.se/fordon/da-visar ... -2-6947068
Kanske blir den beställningsbar efter det!
https://www.nyteknik.se/fordon/da-visar ... -2-6947068
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
"We have big plans. Plans such as going all electric, creating new partnerships, and providing a completely new automotive retail experience. And we figured that to really go all in, we needed a fresh start. So now it’s time to move on, to seize the moment, and to exercise our newfound freedom.
Now, we want to focus on the future. See our story Polestar 2 online reveal
On the 27th of February, we’re going to reveal our first post break-up move: the Polestar 2. Tune it to polestar.com at 13:00 CET, and watch our online reveal."
Now, we want to focus on the future. See our story Polestar 2 online reveal
On the 27th of February, we’re going to reveal our first post break-up move: the Polestar 2. Tune it to polestar.com at 13:00 CET, and watch our online reveal."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Hmmm.. Det där var ju i mina ögon en designflopp. Snyggare om ljusrampen legat övers istället. Dvs spegelvänt.
Undra varför där är en skarv i karossen där uppe... Hmm.
Undra varför där är en skarv i karossen där uppe... Hmm.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Polestar 2
Ingen baklucka alls Eller den kanske öppnar i alla skarvar på en gång
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Polestar 2
Den har stöd för alla kontakter bakom laddluckanicreate skrev:Jääättestooor laddlucka?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Polestar 2
Är det bara jag som associerar loggan med citroen ds ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Polestar 2
Oj, verkligen när du säger det!e5m1r skrev:Är det bara jag som associerar loggan med citroen ds ?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021