beror ju lite på vad man menar med prestanda. Det är ju minst lika viktigt att komma 100 till 0, som andra vägen och bättre bromsar är en del av performancepaketet, så nog tycker jag det är mer än bling. Sen är det andra dämpare, som jag vill påstå definitivt leder till bättre prestanda.Jeppe_E skrev:1: Care by Volvo = 10000 kr/månconnu skrev:Har 2 frågor till er
Fråga 1:
Vad tror ni det skulle kosta att leasa Polestar 2? (Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
/Månad
Fråga 2:
Vad tror ni förmånsvärdet skulle hamna på för Polestar 2? (Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
Bonus fråga:
Hur bra tror ni autopiloten på Polestar 2 är mot Teslas? Båda är ju Autonomy lvl 2. Dock har Teslas AI haft mer tid på sig. Men på andra sidan så använder Polestar2 Nvidias & Volvos nya Autonomous software (Och Polestar2 är första bilen som ska använda den vad jag förstår)
2: Kanske någonstans mitt emellan en TM3 LR AWD och TM3P
Performance-versionen innebär bara lite bling, ingen förändring i prestanda.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
HelectriC skrev:beror ju lite på vad man menar med prestanda. Det är ju minst lika viktigt att komma 100 till 0, som andra vägen och bättre bromsar är en del av performancepaketet, så nog tycker jag det är mer än bling. Sen är det andra dämpare, som jag vill påstå definitivt leder till bättre prestanda.Jeppe_E skrev:1: Care by Volvo = 10000 kr/månconnu skrev:Har 2 frågor till er
Fråga 1:
Vad tror ni det skulle kosta att leasa Polestar 2? (Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
/Månad
Fråga 2:
Vad tror ni förmånsvärdet skulle hamna på för Polestar 2? (Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
Bonus fråga:
Hur bra tror ni autopiloten på Polestar 2 är mot Teslas? Båda är ju Autonomy lvl 2. Dock har Teslas AI haft mer tid på sig. Men på andra sidan så använder Polestar2 Nvidias & Volvos nya Autonomous software (Och Polestar2 är första bilen som ska använda den vad jag förstår)
2: Kanske någonstans mitt emellan en TM3 LR AWD och TM3P
Performance-versionen innebär bara lite bling, ingen förändring i prestanda.
Ja, kortsiktigt tänkt av mig. För MIG hade det inte gett något mer än bling, jag hade inte utnyttjat de ställbara dämparna och de kraftigare brembobromsarna. De guldiga bältena är dessutom asfula. Men det är klart, de där guldiga ventilhattarna... det är en sådan sak som kan få mig att välja till ett performancepaket
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Polestar 2
Well, i detta fallet är det tack vare att "performance" versionen har AWD, släpps 2020 och har lite bättre bromsar o sånt.
Har för mig den "vanliga" bilen släpps 1 år senare och då har den endast främre motor, inte lika bra bromsar (But its a volvo so it should still be good)
Ärligt talat så kommer jag nog vänta tills Polestar2 kommer ut innan jag skaffar elbil.
Jag tycker Tesla Model 3 är en bra elbil, men den är så "bare" på insidan att jag blir uttråkad av tanken att sitta i den o pendla.
Tesla model S är cool, men vill inte lägga typ 1mille på den (Polestar2 bör hamna på runt 600-700tkr).
Vist, kommer inte få typ 3-4sekunder på 0-100km/h men 4.7s för 0-100km/h duger för Polestar2
Har för mig den "vanliga" bilen släpps 1 år senare och då har den endast främre motor, inte lika bra bromsar (But its a volvo so it should still be good)
Ärligt talat så kommer jag nog vänta tills Polestar2 kommer ut innan jag skaffar elbil.
Jag tycker Tesla Model 3 är en bra elbil, men den är så "bare" på insidan att jag blir uttråkad av tanken att sitta i den o pendla.
Tesla model S är cool, men vill inte lägga typ 1mille på den (Polestar2 bör hamna på runt 600-700tkr).
Vist, kommer inte få typ 3-4sekunder på 0-100km/h men 4.7s för 0-100km/h duger för Polestar2
Re: Polestar 2
Blir du uttråkad av en platt-tv på väggen också? Föredrar inbyggd tjocktv i rejäl tv-bänk?connu skrev:Well, i detta fallet är det tack vare att "performance" versionen har AWD, släpps 2020 och har lite bättre bromsar o sånt.
Har för mig den "vanliga" bilen släpps 1 år senare och då har den endast främre motor, inte lika bra bromsar (But its a volvo so it should still be good)
Ärligt talat så kommer jag nog vänta tills Polestar2 kommer ut innan jag skaffar elbil.
Jag tycker Tesla Model 3 är en bra elbil, men den är så "bare" på insidan att jag blir uttråkad av tanken att sitta i den o pendla.
Tesla model S är cool, men vill inte lägga typ 1mille på den (Polestar2 bör hamna på runt 600-700tkr).
Vist, kommer inte få typ 3-4sekunder på 0-100km/h men 4.7s för 0-100km/h duger för Polestar2
Model 3 är sjukt kul att köra. Man vänjer sig snabbt vid inredningen också, likt man snabbt vande sig med platt-tv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
nej, det stämmer inte. Alla varianter som släpps i år/nästa år har AWD. Samma motorer. Skillnaden med performance är andra bromsar, dämpare, hjul och några interiördetaljer.connu skrev:Well, i detta fallet är det tack vare att "performance" versionen har AWD, släpps 2020 och har lite bättre bromsar o sånt.
Har för mig den "vanliga" bilen släpps 1 år senare och då har den endast främre motor, inte lika bra bromsar (But its a volvo so it should still be good)
Ärligt talat så kommer jag nog vänta tills Polestar2 kommer ut innan jag skaffar elbil.
Jag tycker Tesla Model 3 är en bra elbil, men den är så "bare" på insidan att jag blir uttråkad av tanken att sitta i den o pendla.
Tesla model S är cool, men vill inte lägga typ 1mille på den (Polestar2 bör hamna på runt 600-700tkr).
Vist, kommer inte få typ 3-4sekunder på 0-100km/h men 4.7s för 0-100km/h duger för Polestar2
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
connu skrev:Well, i detta fallet är det tack vare att "performance" versionen har AWD, släpps 2020 och har lite bättre bromsar o sånt.
Har för mig den "vanliga" bilen släpps 1 år senare och då har den endast främre motor, inte lika bra bromsar (But its a volvo so it should still be good)
Ärligt talat så kommer jag nog vänta tills Polestar2 kommer ut innan jag skaffar elbil.
Jag tycker Tesla Model 3 är en bra elbil, men den är så "bare" på insidan att jag blir uttråkad av tanken att sitta i den o pendla.
Tesla model S är cool, men vill inte lägga typ 1mille på den (Polestar2 bör hamna på runt 600-700tkr).
Vist, kommer inte få typ 3-4sekunder på 0-100km/h men 4.7s för 0-100km/h duger för Polestar2
Nej. Även den vanliga bilen som släpps 2020 har 4WD och samma 0-100 som performance-tillägget. Det är ett tillvalspaket som innefattar 20" hjul, brembobromsar, öhlinsdämpare och lite guldigt bling.
Jag förhandsbokade en Polestar 2, men valde att köpa en Model 3. Gillar den luftiga och rena kupén, förmodligen mer än den lite mörkare och trängre PS2.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Polestar 2
Huh, okay
Det är ju ännu bättre, kanske man kan spara lite pengar på att INTE behöva köpa performance versionen eftersom den är enda som släpps
Tack för infon, mucho appreciato
Det är ju ännu bättre, kanske man kan spara lite pengar på att INTE behöva köpa performance versionen eftersom den är enda som släpps
Tack för infon, mucho appreciato
Re: Polestar 2
Om du inte förhandsbokat bilen ännu, så är mitt förslag att du gör det. Någonting säger mig att väntetiden kan bli lång. Hundra tusen bilar för de första marknaderna är inte jättelite, men inte jättemycket heller.connu skrev:Huh, okay
Det är ju ännu bättre, kanske man kan spara lite pengar på att INTE behöva köpa performance versionen eftersom den är enda som släpps
Tack för infon, mucho appreciato
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Polestar 2
Tror också förmånsvärdet hamnar därimellan. Frågan är väl vad skatteverket kan tänkas tycka är en jämförbar förbränningsbil. Om XC40 har samma platta kanske XC40 T5 AWD R-Design skulle vara en kandidat. Med rabatt skulle det bli kring 4700/mån så dryga tusenlappen mer än 3LR. Men risken finns väl att Skatteverket fegar ur när det skrivits om alla pengar som "stjäls" ur stadskassan för att rabattera lyxbilar...men man kan ju hoppas...Jeppe_E skrev:1: Care by Volvo = 10000 kr/månconnu skrev:Har 2 frågor till er
Fråga 1:
Vad tror ni det skulle kosta att leasa Polestar 2? (Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
/Månad
Fråga 2:
Vad tror ni förmånsvärdet skulle hamna på för Polestar 2? (Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
Bonus fråga:
Hur bra tror ni autopiloten på Polestar 2 är mot Teslas? Båda är ju Autonomy lvl 2. Dock har Teslas AI haft mer tid på sig. Men på andra sidan så använder Polestar2 Nvidias & Volvos nya Autonomous software (Och Polestar2 är första bilen som ska använda den vad jag förstår)
2: Kanske någonstans mitt emellan en TM3 LR AWD och TM3P
Performance-versionen innebär bara lite bling, ingen förändring i prestanda.
Re: Polestar 2
Med tanke på att volvohybriderna har fått lyxen att jämföras med framhjulsdriven bil istället för AWD så kan det nog tänkas att man fortsättningsvis ger fördel åt Volvo.zed skrev:Tror också förmånsvärdet hamnar därimellan. Frågan är väl vad skatteverket kan tänkas tycka är en jämförbar förbränningsbil. Om XC40 har samma platta kanske XC40 T5 AWD R-Design skulle vara en kandidat. Med rabatt skulle det bli kring 4700/mån så dryga tusenlappen mer än 3LR. Men risken finns väl att Skatteverket fegar ur när det skrivits om alla pengar som "stjäls" ur stadskassan för att rabattera lyxbilar...men man kan ju hoppas...Jeppe_E skrev:1: Care by Volvo = 10000 kr/månconnu skrev:Har 2 frågor till er
Fråga 1:
Vad tror ni det skulle kosta att leasa Polestar 2? (Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
/Månad
Fråga 2:
Vad tror ni förmånsvärdet skulle hamna på för Polestar 2? (Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
Bonus fråga:
Hur bra tror ni autopiloten på Polestar 2 är mot Teslas? Båda är ju Autonomy lvl 2. Dock har Teslas AI haft mer tid på sig. Men på andra sidan så använder Polestar2 Nvidias & Volvos nya Autonomous software (Och Polestar2 är första bilen som ska använda den vad jag förstår)
2: Kanske någonstans mitt emellan en TM3 LR AWD och TM3P
Performance-versionen innebär bara lite bling, ingen förändring i prestanda.
Re: Polestar 2
I nyhetsbrevet som kom nu anger de 1500 kg dragvikt, går framåt.chaffis75 skrev:Ingen fantastisk skillnad men 1400 kg ska den få dra.Zalman3 skrev:Bättre dragvikt säger du, vad är dragvikten för Polestar 2?.chaffis75 skrev:Jag var och tittade på bilen i Göteborg förra fredagen och för mig fick jag väldigt mycket vill ha, mer än när jag provade tesla.
Nackdelen är att den inte går att köpa idag och när den väl kommer så finns de bara I dyr modell typ modell 3 LR.
Ja de finns både för och nackdelar man kan lista men de handlar väldigt mycket om känsla och förväntningar tillslut tror jag.
Några fördelar jag ser.
Bättre baksäte.
Elbaklucka
Stor baklucka dock är nog utrymmena liknande.
Mer traditionell bil.
Stort service nät (polestar folket sa att de kommer används Volvo verkstäder)
Takräcke som kan ha takbox (modell 3s är ju böjda )
Bättre drag vikt.
Ja man kan nog sammanfatta de som mer praktisk bil även om de verkligen inte är den traditionella Svensson V70.
Dessutom lär Polestar 2 vara betydligt mer unik, modell 3 ser ut att bli en dussin bil i Sverige
Och ja tesla har sitt laddnätverk som kommer vara saknat, däremot dess 0—100 siffra är inget som berör mig, tänker mest att de nog drar upp försäkrings kostnaden.
Elbilist sedan 2014
Re: Polestar 2
Fick ett mejl idag från Polestar, där man säger att dragvikten är 1500kg för Polestar 2.
Dragkrok till Polestar 2
Visste du att du kommer kunna välja till en infällbar dragkrok till din Polestar 2,
med kapacitet för 1500 kg på bromsat släp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.
Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.
Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Polestar 2
Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.chaffis75 skrev:Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.
Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
taliz skrev:Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.chaffis75 skrev:Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.
Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).
Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Polestar 2
nej nej nej, Polestar och alla andra icke-Tesla kommer gå i konkurs, ingen vill väl ha nåt annat än Tesla?Jeppe_E skrev:taliz skrev:Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.chaffis75 skrev:Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.
Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).
Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Det är inte att svänga om. Volvo kommer också i eldrivet utförande. Först ut är xc40 strax efter polestar2. Det är ju deklarerat.
Re: Polestar 2
Ja, då passar jag på att be om ursäkt för att några av oss som (konstigt nog) hänger här och gillar bilarna och tänket från Tesla, öppet ger uttryck gör vår uppskattning. Givetvis borde vi inte sprida detta och speciellt inte i ett teslaforum. Dumt av oss. Förlåt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Polestar 2
tänker du på att lyfta Tesla till skyarna och inte se ett enda problem med Tesla men bara se problem hos övriga elbilsproducenter? Ja, ok, ursäkt accepterad! Får hoppas det blir lite mer nyanserat från nu då.Walker skrev:Ja, då passar jag på att be om ursäkt för att några av oss som (konstigt nog) hänger här och gillar bilarna och tänket från Tesla, öppet ger uttryck gör vår uppskattning. Givetvis borde vi inte sprida detta och speciellt inte i ett teslaforum. Dumt av oss. Förlåt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Polestar 2
Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.Jeppe_E skrev:taliz skrev:Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.chaffis75 skrev:Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.
Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).
Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Jag tror du skulle bli förvånad om du insåg hur många delar som PS2 delar med XC40 och andra volvomodeller. Hur funkar det med verkstäder och reservdelslager till Tesla tycker du, med tanke på ägarnas lite smått uppgivna känsla?taliz skrev:Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.Jeppe_E skrev:taliz skrev:Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.chaffis75 skrev:Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.
Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).
Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Polestar 2
Du verkar inte förstå poängen. Det var inte vad som rent praktiskt finns idag, för det finns ju tex inga Saab-handlare eller märkesverkstäder etc sedan många år. Poängen var vad som har funnits. Alla svenskar känner till Saab.Jeppe_E skrev:Jag tror du skulle bli förvånad om du insåg hur många delar som PS2 delar med XC40 och andra volvomodeller. Hur funkar det med verkstäder och reservdelslager till Tesla tycker du, med tanke på ägarnas lite smått uppgivna känsla?taliz skrev:Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.Jeppe_E skrev:taliz skrev:Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.chaffis75 skrev:Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.
Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).
Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Försök förklara Polestar för en typisk Volvo-kund. "Jo men det är faktiskt en Volvo egentligen".
Volvo säljer extremt bra i Sverige, medan de är ett uddamärke internationellt. Vad beror det på? Tradition, märkeskännedom, jante etc. Många skaffar en för att grannarna också kör Volvo, "en bra bil"(men inte för bra).
Det kommer aldrig hända med Polestar. Återigen, extremt få har historiskt lyckats med att bryta ut och skapa separata lyxbilsmärken. Polestar får därmed ses som ett experiment, och tittar man på historiken är det troligt att det inte överlever ett decennium.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Vilket Volvo också är. Men Polestar är ändå skapat av Volvo och ägs till 50% av Volvo (som sen ägs av Geely). Ser man på bilarna så har Polestarbilarna betydligt mycket mer gemensamt med Volvos bilar än med bilarna från övriga Geelykoncernen.Fredrik j skrev:Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.
Re: Polestar 2
Det är det jag menar. Volvo och Polestar är två varumärken kontrollerade av Geely. Man får komma ihåg det när man kommenterar dom som om det var två fristående företag. Givetvis delar man många komponenter och inte bara mellan dessa två utan med fler varumärken. Att så mycket att utvecklingen av Geelys bilar sker i Göteborg är ett styrkebesked för svensk ingenjörskonst. Geely värderar sin svenska gren högt. Man har nu fyra kontor i göteborg. Volvo Cars, CEVT, Polestar och GVAT.Geni87 skrev:Vilket Volvo också är. Men Polestar är ändå skapat av Volvo och ägs till 50% av Volvo (som sen ägs av Geely). Ser man på bilarna så har Polestarbilarna betydligt mycket mer gemensamt med Volvos bilar än med bilarna från övriga Geelykoncernen.Fredrik j skrev:Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.