Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Det finns många definitioner på premium. Den jag tycker stämmer är att det går att ta mer betalt utan att öka kostnaderna lika mycket.
Oftast handlar det om att kunna ta betalt för känslan eller varumärkesimage.
Tesla är ju efter den definitionen en premiumbil. Men det är också mercedes. Kanske inte för samma person men ändå.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Polestar 2

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Leo skrev:
Nja Tesla gör väl samma även om beloppet är lägre.

Privatleasing tycker jag inte ska blanda in kontantinsats. Privatleasing är en slags HYRA så låt det vara en enkelt och ange då hyresbeloppet/månad utan att dribbla med ”kontantinsats” även om det finns verkliga argument utöver att bara försöka vilseleda/lura/ge sken av lägre kostnad.
Nej, och det borde väl kallas förskottshyra isåfall.
Kanske vore intressant med förskottshyra om det är tydligt att den totala kostnaden går ner och om man ändå har pengar som ligger och skräpar på ett 0-räntekonto.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av helix »

Fredrik j skrev:
Model3 är billigare, snabbare och med ett större utbyggt laddnät. Alla konkurrenter som lyckas sälja bilar erbjuder något annat som upplevs som viktigare. Vi får se vad som händer när utbudet ökar.
Vad som är viktigt är nog väldigt subjektivt :)

Tycker personligen det här med "Europeisk Premiumbil" är ganska tramsigt efter att själv ha testat båda sidorna. Körde Porsche Macan Turbo och 911/991 innan jag bytte till Tesla och har parallellt med mitt Tesla-ägande testat många olika bilar från Porsche/Audi inklusive de senaste modellerna. Så sent som förra helgen var jag ute och körde med en Panamera Turbo S e-hybrid som hadedet mesta extra (helläder, Matrix-ljus, Massage-stolar, HUD, Burmester ljudsystem osv). Hur sjukt det än låter som gillar jag min Model 3 mer även om Porsche såklart har sina ljuspunkter. Men när man levt med Teslas minimalism och gillar det är det svårt att gå tillbaka till plottriga instrumentbrädor och röriga menysystem. Det som också slog mig är att ljudsystemet i Model 3 är lika bra som Burmester för 65k i Panameran samt att vägljudet i Panameran med 21" är snarlikt det jag har i min Model 3. Även Matrix-strålkastarna hade jag högre förväntingar på och förutom de adaptiva zonerna så upplever jag halvljus/helljus lika bra i Model 3 nu när jag fått möjlighet att prova bilarna vid mörkerkörning.

Vill också tillägga att kvalitetskänslan i Panameran och den nya 911/992 jag också provade ganska nyligen inte är något utöver det vanliga. Dörrarna när man stänger 911 (som också är karmlösa) lät ganska ihåliga och knackar man på dörrpaneler är det ganska plastigt. Men detta är såklart min högst personliga uppfattning.

Jag upplever många trådar här på forumet där många som har begränsad (eller ingen) erfarenhet av Tesla har bestämt sig för att Tesla inte är premium och att märken som Porsche och Audi erbjuder något alldeles extra i den här kategorin. Jag är av en helt annan uppfattning, men det bevisar kanske främst att vi alla definierar "premium" på olika sätt.

Polestar 2 som tråden handlar om blir en spännande bil och ska bli kul att provköra. Känner dock personligen inte alls något "vill-ha" för den bilen, men jag har heller då aldrig varit speciellt förtjust i Volvo, vilket avviker från vad många andra Svenskar tycker. Vi gillar alla olika och det är härligt! Polestar 2 kommer ut på marknaden och kommer attrahera en kundgrupp som längtar efter en el-Volvo och inte gillar Tesla eller de andra alternativen på marknaden. Win-win :)
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Polestar 2

Inlägg av termosen »

Två saker som får min foliehatt att åka på med Polestar 2 är, kombinationen android i infotainmentsystemet + kinesisk ägare. Hua.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Var och provkörde en Volvo V60 T8 Polestar Engineered idag för att få lite känsla för hur PS2 eventuellt vill kännas på vägen (borde ju vara några likheter kan man tycka). Vägkänsla, styrning och interiör var topp. Gillar det verkligen, så PS2 borde inte göra mig besviken. Körde man V60 i el-läget, så var det en trevlig bil (självklart utan BEV-punch), men hybridläget är bedrövligt. Övergången mellan bensin och el är inte raffinerad alls!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

termosen skrev:
Två saker som får min foliehatt att åka på med Polestar 2 är, kombinationen android i infotainmentsystemet + kinesisk ägare. Hua.
Ja just Android Automotive och kringliggande mjukvara är nog det största frågetecknet.
Google är inte direkt kända för att leverera perfektion på första försöket.
Ibland kan det bli total katastrof som tex Pixel Slate:



Förövrigt en fin lista på allt som Google lagt ner(alla har vi nog använt åtminstone några..):

https://killedbygoogle.com/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
termosen skrev:
Två saker som får min foliehatt att åka på med Polestar 2 är, kombinationen android i infotainmentsystemet + kinesisk ägare. Hua.
Ja just Android Automotive och kringliggande mjukvara är nog det största frågetecknet.
Google är inte direkt kända för att leverera perfektion på första försöket.
Ibland kan det bli total katastrof som tex Pixel Slate:



Förövrigt en fin lista på allt som Google lagt ner(alla har vi nog använt åtminstone några..):

https://killedbygoogle.com/
Den listan har du redan postat här tidigare. Att de lägger ned Google Automotive kommer dock inte att ske på många år, men även den diskussionen har vi redan haft en gång

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av bjelkeman »

Men det kanske inte var alla som såg den förra posten, som jag t.ex.

Android vill jag personligen helt undvika i bilen. Måste säga att jag är rätt nöjd med Teslas programvara, trots endel brister i Spotify mm. Generellt så är menysystemet det bästa jag sett i en bil, tycker jag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Magfo
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 sep 2019 15:37

Re: Polestar 2

Inlägg av Magfo »

Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). 
Har kört Audi e-tron och Mercedes EQC.

Båda har makalöst röriga GUI.

I EQC så skulle säljaren visa AR i framkameran, efter flera minuter sökande gav han upp.

Teslas funktioner når man efter 2, max 3 klick.
Makalöst bra!
Visst, den stora skärmen hjälper till mycket.
Och skärmen är grymt ljusstark, långt bättre än alla andra bilar jag provat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jag testade ProPilot i Volvon (PS2 ska ju ha nåt liknande eller bättre) och det funkade faktiskt förvånansvärt bra. Mycket bättre än eGolf och iPace. Kändes faktiskt som Teslanivå, men utan nervösa ryck och bromsmanövrar. Väldigt skönt att slippa pling-plong varje gång man går ut och in av autopilot och väldigt skönt att kunna ta över styrningen en stund och att sedan få tillbaks det utan att manuellt aktivera igen. Jag var väldigt skeptisk först till att det skulle fungera lika bra, men är nu säker på att PS2 inte kommer göra mig besviken på just den fronten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Magfo skrev:
Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
Magfo skrev:
Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Magfo skrev:
Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Håller med om mycket av det du skriver men "Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser" är lite som att säga att Apple knappt har några intäkter från Mac eller iPad.

Alphabets omsättning exklusive sök är större än tex Ericssons, Volvo Cars eller HMs omsättning...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
taliz skrev:
Magfo skrev:
Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
taliz skrev:
Magfo skrev:
Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Håller med om mycket av det du skriver men "Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser" är lite som att säga att Apple knappt har några intäkter från Mac eller iPad.

Alphabets omsättning exklusive sök är större än tex Ericssons, Volvo Cars eller HMs omsättning...
De flesta skulle nog instämma i uttrycket "Apple tjänar nästan alla sina pengar på iPhone".
(Det håller dock på att ändras, man tjänar allt mer på "Services").
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
Magfo skrev:
Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
Magfo skrev:
Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Rimligen kan man låta sig få inspireras av samsungs framgångar...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Rimligen kan man låta sig få inspireras av samsungs framgångar...
Samsung var dock ett jättebolag med enorma utvecklarresurser redan innan Android.
Volvo? Not so much...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.
Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.
Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Du bygger appar menar du? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.
Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Du bygger appar menar du? Bild
Inte appar. Integration av Googles OS och låg nivå APIer mot en extern hårdvaruleverantör med eget experience (UI, launcher). Kan se en hel del likheter med Automotive.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Rimligen kan man låta sig få inspireras av samsungs framgångar...
Samsung var dock ett jättebolag med enorma utvecklarresurser redan innan Android.
Volvo? Not so much...
Jag tänkte mer på att man inte behöver börja från scratch nu. Man kan ju kanske snegla på hur samsung gjort.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Hur som helst så ligger det fortfarande på biltillverkaren att lyckas med gränssnittet och funktionaliteten men man slipper iaf lägga tid på underliggande system.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skriv svar