Älskar pilot assist på xc60 jag hyr nu. Man kan dra i ratten, blinka och byta fil, utan att den ilsket kopplar ur. När jag testade ps2, minns inte hur länge sedan nu, så svajade den mellan linjerna som en full tonåring, den här är oändligt mer stabil. Kommer den när en kant så kan man styra bort den, 3P kopplar ur, bilen piper och det blir ett rejält ryck åt sidan i bilen.
Jag har hyrt rätt många Volvo (av olika modell) från Hertz sista åren och jag tycker att Volvos Pilot Assist blivit över lag sämre och det varierar från bil till bil hur bra den ligger på vägen - vissa exemplar ligger mitt i filen utan problem och andra ligger på tok för långt till höger eller vänster. Dessutom är den numera ganska seg på att styra i många situationer vilket gör att den sent gör en lite kraftigare korrigering. Inget som stör på motorväg, men när man kör i Stockholm på lite större vägar kan det vara riktigt störigt.
Den XC40 jag har just nu är dessutom väldigt förtjust i avfarter och att gå ut i omkörningsfilen på 1+2-vägar även om jag inte vill det. Skulle säga att detta exemplar är ett av de mer usla jag haft sista året och det var en sprillans ny bil (den hade bara rullat av trailern på ARN).
Jag har bara haft en PS2 som hyrbil en gång, men jag upplevde den ganska exakt som en Volvo, så jag tror att mina erfarenheter från dessa bilar är högst relevanta.
Den XC60 jag har nu hade gått 22km när jag hämtade den, dvs helt ny, i trafik bara veckan knnan. Bästa AP jag haft alla olika tesla jag testat inräknade och då älskade jag AP1 som jag hade på min första X.
Den drar dock EN hel liter per mil vid sparsam körning. Herregud, 20+kr milen bara i bränsle.
Sorry för OT, men jag gissar att Pilot är samma på Volvo och PS?
Grattis - du har uppenbarligen fått ett exemplar som Pilot Assist funkar bra i. De flesta är helt OK, men det varierar som sagt.
Och jag håller med om bränsleförbrukningen. XC40 jag har just nu drar 0.8/mil och det tycker jag är helt oacceptabelt för en ny bil även om den är stor.
Grattis - du har uppenbarligen fått ett exemplar som Pilot Assist funkar bra i. De flesta är helt OK, men det varierar som sagt.
Och jag håller med om bränsleförbrukningen. XC40 jag har just nu drar 0.8/mil och det tycker jag är helt oacceptabelt för en ny bil även om den är stor.
XC40 stor bil, näää. Så inte ok, åkte Audi a6 igår och den drog 0,6 och den är stor…
Den är stor om man tittar på ytan som tar luft framifrån - den är ju typ som en ladugårdsvägg då. Därmed inte sagt att den har speciellt mycket plats invändigt för passagerare och last. Mindre lastutrymme får man nog leta efter. Men nog med OT.
Grattis - du har uppenbarligen fått ett exemplar som Pilot Assist funkar bra i. De flesta är helt OK, men det varierar som sagt.
Och jag håller med om bränsleförbrukningen. XC40 jag har just nu drar 0.8/mil och det tycker jag är helt oacceptabelt för en ny bil även om den är stor.
XC40 stor bil, näää. Så inte ok, åkte Audi a6 igår och den drog 0,6 och den är stor…
Det beror på hur fort man kör också. Här är min senaste resa med min Volvo. Den är ganska typisk för mig.
Jag körde stockholm-linköping-kalmar-stockholm med farthållare enl gällande hastighetsbegränsningar och mestadels med farthållare. Det går inte att komma ifrån att en XC40 T4 drar på tok för mycket.
Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Avbeställa och beställa igen?
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Avbeställa och beställa igen?
Det går ju inte i vår beställningsrutin, annars hade det ju gått att ändra också
Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Du får glädja dig med att den blir väldigt billig iaf . Med nuvarande räntenivåer blir den inte lika rolig som privatperson.
Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Du får glädja dig med att den blir väldigt billig iaf . Med nuvarande räntenivåer blir den inte lika rolig som privatperson.
Sjukt billig om andrahandsvärdet beter sig lite mer "normalt" om 30mån. Fick bud på min kraschade 3P på 600k stående på verkstaden, bilfirman driver det vidare. Inte optimalt för så måste jag har hyrbil 6mån och det kostar rejält. Försökte sälja den här på forumet för 535k för ett halvår sedan typ för att skaffa en YP. Beter sig ps2s värde på samma sätt kan den blir dyr mot privatköp
Lite långt från Linköping tyvärr, är sugen på att provköra. Troligen för törstig och garanterat för liten men intressant att få en uppfattning inför P3..
Min e-tron leasing går ut i april och jag har riktigt huvudbry på vilken bil det blir sen… Med höjda räntor överlag så börjar jag inse att det vore vettigt att kliva ner lite på förmånsvärdet för att kompensera mot höjd ränta bland annat.
Såg att både MY och P2 har ganska låga förmånsvärden båda två med humana leveranstider. Men bara P2 kvalificeras för miljöbonusen. Så en P2 börjar locka mer och mer nu.
Har två barn som sitter i framåtvända stolar bak sen så klart med det rejält med packning så fort man ska någonstans…
Min e-tron leasing går ut i april och jag har riktigt huvudbry på vilken bil det blir sen… Med höjda räntor överlag så börjar jag inse att det vore vettigt att kliva ner lite på förmånsvärdet för att kompensera mot höjd ränta bland annat.
Såg att både MY och P2 har ganska låga förmånsvärden båda två med humana leveranstider. Men bara P2 kvalificeras för miljöbonusen. Så en P2 börjar locka mer och mer nu.
Har två barn som sitter i framåtvända stolar bak sen så klart med det rejält med packning så fort man ska någonstans…
Vi har en PS2 och en MY LR, mina föräldrar har en M3.
PS2 är inte jättestor men ingen lite bil heller. Två barn är inga problem att ha bak i PS2. Jag har flera gånger kört fyra tonårstjejer till och från volleybolläger och tävlingar med packning och det har fungerat även om det blir lite trångt. Däremot är den förstås mindre än en Fat etron eller en Model Y, det är ganska stor skillnad.
PS2 är ganska lik M3 i storlek men med fördelen att den har hatchback så bagaet är mer lättlastat och kan utökas med utrymmet över hatthyllan vid behov. Mittenplatsen i baksätet är sämre i PS2 än i M3 pga "kardantunneln" men annars sitter jag bättre bak i PS2 pga att sätet är högre i förhållande till golvet så man slipper ha knäna strax under hakan
BMW i4 är väl också jämförbar i storlek men jag blev inte imponerad av utrymmet i baksätet i den när jag provkörde. Jag upplevde PS2 som mer rymlig i baksätet. Framförallt begränsade takluckans utrymme sikten bak i I4 det kändes som att man tittade rakt in i taket som stack ner lite precis framför huvudet.
Min e-tron leasing går ut i april och jag har riktigt huvudbry på vilken bil det blir sen… Med höjda räntor överlag så börjar jag inse att det vore vettigt att kliva ner lite på förmånsvärdet för att kompensera mot höjd ränta bland annat.
Såg att både MY och P2 har ganska låga förmånsvärden båda två med humana leveranstider. Men bara P2 kvalificeras för miljöbonusen. Så en P2 börjar locka mer och mer nu.
Har två barn som sitter i framåtvända stolar bak sen så klart med det rejält med packning så fort man ska någonstans…
Vi har en PS2 och en MY LR, mina föräldrar har en M3.
PS2 är inte jättestor men ingen lite bil heller. Två barn är inga problem att ha bak i PS2. Jag har flera gånger kört fyra tonårstjejer till och från volleybolläger och tävlingar med packning och det har fungerat även om det blir lite trångt. Däremot är den förstås mindre än en Fat etron eller en Model Y, det är ganska stor skillnad.
PS2 är ganska lik M3 i storlek men med fördelen att den har hatchback så bagaet är mer lättlastat och kan utökas med utrymmet över hatthyllan vid behov. Mittenplatsen i baksätet är sämre i PS2 än i M3 pga "kardantunneln" men annars sitter jag bättre bak i PS2 pga att sätet är högre i förhållande till golvet så man slipper ha knäna strax under hakan
BMW i4 är väl också jämförbar i storlek men jag blev inte imponerad av utrymmet i baksätet i den när jag provkörde. Jag upplevde PS2 som mer rymlig i baksätet. Framförallt begränsade takluckans utrymme sikten bak i I4 det kändes som att man tittade rakt in i taket som stack ner lite precis framför huvudet.
Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?
Frågar åt en kompis
Har inte gjort någon långkörning, den här resan gick störst del efter 84:an mellan Forsa och Delsbo. 4-hjulning som last åt ena hållet tom det andra. Vintertid med skoter på flaket ligger förbrukningen på ca: 36 kWh/100 då åker jag ca: 45km enkel resa.
Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?
Frågar åt en kompis
Jag kör just nu mycket släpvagn, renoverar en lägenhet i Luleå och bor strax söder om Piteå. Släpet är ett 4P 380 - alltså med utanpåliggande hjulhus - och måste räknas till de mer lättdragna. Så det blir rätt ofta körningar med släp på 18-20 mil/resa. Normalt startar jag med 80% laddning, vill jag ha lite mer marginal med 90%. Det är ca 8 mil E4 mellan boendet och Luleå, farthållaren på 90 km/h.
Förbrukningen ligger just nu på ca 2.9 - 3.2 kWh/mil beroende på förhållanden och last. Jag räknar vintertid med 3.5-3.7 kWh/mil. Jag åker strax iväg då det ska fraktas gips, plywood och innerdörrar till lgh, sedan ska rivningsmaterial till ÅVC och vitvaror hem.
Ska hålla koll på förbrukningen och uppdaterar denna post under dagen
Kör kompisen t ex en dubbelaxlad hästtransport gissar jag att siffrorna kan öka 10-15%.
Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?
Frågar åt en kompis
Jag kör just nu mycket släpvagn, renoverar en lägenhet i Luleå och bor strax söder om Piteå. Släpet är ett 4P 380 - alltså med utanpåliggande hjulhus - och måste räknas till de mer lättdragna. Så det blir rätt ofta körningar med släp på 18-20 mil/resa. Normalt startar jag med 80% laddning, vill jag ha lite mer marginal med 90%. Det är ca 8 mil E4 mellan boendet och Luleå, farthållaren på 90 km/h.
Förbrukningen ligger just nu på ca 2.9 - 3.2 kWh/mil beroende på förhållanden och last. Jag räknar vintertid med 3.5-3.7 kWh/mil. Jag åker strax iväg då det ska fraktas gips, plywood och innerdörrar till lgh, sedan ska rivningsmaterial till ÅVC och vitvaror hem.
Ska hålla koll på förbrukningen och uppdaterar denna post under dagen
Kör kompisen t ex en dubbelaxlad hästtransport gissar jag att siffrorna kan öka 10-15%.
Okey, mitt ekipage ser Du på bilden, bifogar även bild från färddatorn efter hemkomsten och ekipaget (totalvikt släp 1 200 kg). Av total körsträcka är alltså ca 15 mil på E4, 2 av milen dock utan släp. Småkörningen är inte särskilt effektiv - kryssa i byggvaruhandelns hallar, lastning och lossning samt långsam körning vid ÅVC och på gårdsplanen drar ned snittfarten.
Började dagen med 90% laddning, parkerade med 19% kvar i batteriet. Torrt väglag.