Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Aldrig bra när det blir nära monopol eller oligopol på en marknad där konkurrenter inte får möjlighet att komma in
Amen
Amen
Re: Polestar 2
Syftar du på att Twitter och facebook har monopol eller oligopol baserat på företagens värdering eller vad är det som avgör?wheels skrev:Aldrig bra när det blir nära monopol eller oligopol på en marknad där konkurrenter inte får möjlighet att komma in
Amen
Av mina tre barn, 21, 18 och 12 så använder ingen av dom varken facebook eller twitter i någon större utsträckning även om dom har users. Ofta är det för att kommunicera med den äldre generationen. Annars är det snapchat som gäller. 21åringen använder tydligen dessutom en del spelkommunitytjänster.
Re: Polestar 2
https://twitter.com/herbert_diessHelectriC skrev:..., det är iaf inga tyska premium-CEOs som är på varken twitter eller FB vad jag vet
Re: Polestar 2
dfa skrev:https://twitter.com/herbert_diessHelectriC skrev:..., det är iaf inga tyska premium-CEOs som är på varken twitter eller FB vad jag vet
FaVe är inte premium.
Re: Polestar 2
Det finns alternativ och det är som tur var en marknad som ändras snabbt vilket gör det svårt till att behålla ett oligopol under längre tid. Misstänker dock att dina barn använder eller har använt Instagram tex. vilket är Facebook precis som WhatsApp. Alternativ som t.ex. Snapchat, TikTok, Line, Discord, Reddit, Telegram, Signal, Locals, WeChat (Kina...), LBRY, Bitchute, Parler, Gab osv finns och flera av dessa växer. De får dock göra detta i motvind från de större företagen i Silicon Valley. De kan tex blockas från app-butikerna eller motarbetas på andra sätt av konkurrenterna. Det går inte komma ifrån att trots att många aktivt försöker undvika jättarna så har de en totalt dominerande och mångdubbelt större marknadsposition jämfört med konkurrenterna.Fredrik j skrev:Syftar du på att Twitter och facebook har monopol eller oligopol baserat på företagens värdering eller vad är det som avgör?wheels skrev:Aldrig bra när det blir nära monopol eller oligopol på en marknad där konkurrenter inte får möjlighet att komma in
Amen
Av mina tre barn, 21, 18 och 12 så använder ingen av dom varken facebook eller twitter i någon större utsträckning även om dom har users. Ofta är det för att kommunicera med den äldre generationen. Annars är det snapchat som gäller. 21åringen använder tydligen dessutom en del spelkommunitytjänster.
Denna diskussion är väl inte helt OT då jag tror att ingen här vill se en total dominans från Tesla inom elbilsmarknaden som jag tror kommer vara liktydigt med bilmarknaden inom en 10 år? Att Volvo/Polestar med flera nu kommer med konkurrenskraftiga modeller är positivt. Det är något som tagit lång tid och som det pratats om under längre tid. Det var länge snack om "Tesla-dödarna" som skulle komma men aldrig kom. Nu är det istället snack om "Tesla-konkurrenterna" och de finns och kommer vilket är positivt även ifall man kan önska sig än större urval bland bilmodellerna än snabbare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Det var också länge snack om att Tesla relativt snabbt skulle döda alla andra och bli fullständigt dominerande. Många hävdar ju fortfarande det som det troligaste scenariot.Svenssons skrev:Det var länge snack om "Tesla-dödarna" som skulle komma men aldrig kom. Nu är det istället snack om "Tesla-konkurrenterna" och de finns och kommer vilket är positivt även ifall man kan önska sig än större urval bland bilmodellerna än snabbare.
Re: Polestar 2
Tesla är dominerande och ledande bland elbilar. Inte ens med mycket billigare bilar så kommer andra tillverkare i närheten av antalet sålda elbilar globalt sett. Det dröjer nog ett tag till innan andra tillverkare kommer i kapp men nu har t.ex. VW i alla fall vaknat.Fredrik j skrev:Det var också länge snack om att Tesla relativt snabbt skulle döda alla andra och bli fullständigt dominerande. Många hävdar ju fortfarande det som det troligaste scenariot.Svenssons skrev:Det var länge snack om "Tesla-dödarna" som skulle komma men aldrig kom. Nu är det istället snack om "Tesla-konkurrenterna" och de finns och kommer vilket är positivt även ifall man kan önska sig än större urval bland bilmodellerna än snabbare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Dominerande på bilmarknaden menar jag naturligtvis.Svenssons skrev:Tesla är dominerande och ledande bland elbilar. Inte ens med mycket billigare bilar så kommer andra tillverkare i närheten av antalet sålda elbilar globalt sett. Det dröjer nog ett tag till innan andra tillverkare kommer i kapp men nu har t.ex. VW i alla fall vaknat.Fredrik j skrev:Det var också länge snack om att Tesla relativt snabbt skulle döda alla andra och bli fullständigt dominerande. Många hävdar ju fortfarande det som det troligaste scenariot.Svenssons skrev:Det var länge snack om "Tesla-dödarna" som skulle komma men aldrig kom. Nu är det istället snack om "Tesla-konkurrenterna" och de finns och kommer vilket är positivt även ifall man kan önska sig än större urval bland bilmodellerna än snabbare.
Dominerande på en nischmarknad är det ju många som är.
Tesla tänker väl bli världens största biltillverkare i antal bilar? Eller har jag missuppfattat målsättningen?
Re: Polestar 2
De har ett lång mål, ej tidsbestämt på att kunna ersätta 1% eller ca 20 miljoner bilar per år. Detta är väl att räkna lite som sikta mot stjärnorna och rätt typiskt Elon Musk. Normalt brukar väl hans mål vara tidsbestämda och nås ett bra tag efter hans första tid. Nu när målet inte ens är tidsbestämt blir det ännu vagare och mer något att sträva mot, en vision. Om 20 miljoner betyder "världens största biltillverkare" eller inte vet ingen och Tesla har inte gått ut och sagt att de skall bli "världens största biltillverkare".Fredrik j skrev:
Dominerande på bilmarknaden menar jag naturligtvis.
Dominerande på en nischmarknad är det ju många som är.
Tesla tänker väl bli världens största biltillverkare i antal bilar? Eller har jag missuppfattat målsättningen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar en del att önska
uppdaterat test: Polestar 2 – därför sänker vi nu betyget på Volvos elbil
"Efter att ha testat Polestar 2 i höstas fick vi möjlighet att se hur elbilen presterar vintertid. När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del"
https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/poles ... %3A31%3A39
uppdaterat test: Polestar 2 – därför sänker vi nu betyget på Volvos elbil
"Efter att ha testat Polestar 2 i höstas fick vi möjlighet att se hur elbilen presterar vintertid. När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del"
https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/poles ... %3A31%3A39
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Bruno skrev:Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar en del att önska
uppdaterat test: Polestar 2 – därför sänker vi nu betyget på Volvos elbil
"Efter att ha testat Polestar 2 i höstas fick vi möjlighet att se hur elbilen presterar vintertid. När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del"
https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/poles ... %3A31%3A39
Och samtidigt verkar laddhastigheten gått upp skapligt efter senaste mjukvaran.
Kris kom 330km med snittfart 98km/h. Och toppade med 151kW laddhastighet.
Mitt personliga "betyg" har snarare ökat och jag vill ha den mer än någonsin!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Håller med, kul att uppdateringen levererar! Att M3 inte ens lyckas få ut 16 mil ur batteriet är väldigt märkligt, skulle ju innebära att förbrukningen låg på över 4,5 kWh/mil. I så fall måste det ju ha varit något fel på bilen.joel80 skrev:Bruno skrev:Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar en del att önska
uppdaterat test: Polestar 2 – därför sänker vi nu betyget på Volvos elbil
"Efter att ha testat Polestar 2 i höstas fick vi möjlighet att se hur elbilen presterar vintertid. När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del"
https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/poles ... %3A31%3A39
Och samtidigt verkar laddhastigheten gått upp skapligt efter senaste mjukvaran.
Kris kom 330km med snittfart 98km/h. Och toppade med 151kW laddhastighet.
Mitt personliga "betyg" har snarare ökat och jag vill ha den mer än någonsin!
Sedan tycker jag att såna här tester som Kris och Björn gör egentligen inte säger så mycket när de kör så att de fritt kan välja när de behöver stanna och ladda.
Re: Polestar 2
Kris glömde att säga att han körde 1,2 mil kortare med P2 med M3LR. Så "bara 11 minuter" efter Teslan är i verkligheten mer 20 minuter. Dessutom var det mycket kallare när han körde Teslan. Han glömde att navigera till Superchargern när han körde Teslan så den var inte förvärmd för laddning. Han glömde däremot inte att filma sin klocka lite extra mycket. Den mannen är en blek kopia av TB och hans utförliga tester.joel80 skrev:Bruno skrev:Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar en del att önska
uppdaterat test: Polestar 2 – därför sänker vi nu betyget på Volvos elbil
"Efter att ha testat Polestar 2 i höstas fick vi möjlighet att se hur elbilen presterar vintertid. När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del"
https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/poles ... %3A31%3A39
Och samtidigt verkar laddhastigheten gått upp skapligt efter senaste mjukvaran.
Kris kom 330km med snittfart 98km/h. Och toppade med 151kW laddhastighet.
Mitt personliga "betyg" har snarare ökat och jag vill ha den mer än någonsin!
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Polestar 2
Håller faktiskt inte alls med. Tycker Björn är väldigt flamsig och klipper sina filmer väldigt dåligt. Kollade tex på ett av hans klipp med Mustangen, tror att han visade tre gånger hur den beter sig när man inte gör något åt handvarningen från autopiloten. Han skulle kunna klippa ner sina filmer till hälften utan att tappa information. Dessutom pratar han sämre engelska än Kris så det är jobbigare att se pga det också.ippii skrev:Den mannen är en blek kopia av TB och hans utförliga tester.
Re: Polestar 2
Smaken är som baken. Jag gillar att TB jämför äpplen med äpplen. Och har sina konsekventa förfarande.Anderzzon skrev:Håller faktiskt inte alls med. Tycker Björn är väldigt flamsig och klipper sina filmer väldigt dåligt. Kollade tex på ett av hans klipp med Mustangen, tror att han visade tre gånger hur den beter sig när man inte gör något åt handvarningen från autopiloten. Han skulle kunna klippa ner sina filmer till hälften utan att tappa information. Dessutom pratar han sämre engelska än Kris så det är jobbigare att se pga det också.ippii skrev:Den mannen är en blek kopia av TB och hans utförliga tester.
Kris pratar "vöri, vöri good english"
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Polestar 2
Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.ippii skrev:Smaken är som baken. Jag gillar att TB jämför äpplen med äpplen. Och har sina konsekventa förfarande.Anderzzon skrev:Håller faktiskt inte alls med. Tycker Björn är väldigt flamsig och klipper sina filmer väldigt dåligt. Kollade tex på ett av hans klipp med Mustangen, tror att han visade tre gånger hur den beter sig när man inte gör något åt handvarningen från autopiloten. Han skulle kunna klippa ner sina filmer till hälften utan att tappa information. Dessutom pratar han sämre engelska än Kris så det är jobbigare att se pga det också.ippii skrev:Den mannen är en blek kopia av TB och hans utförliga tester.
Kris pratar "vöri, vöri good english"
Re: Polestar 2
Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.Anderzzon skrev:Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
Re: Polestar 2
Välkommen norr om Sundsvall!dfa skrev:Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.Anderzzon skrev:Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Finns det fler Ionity än SuC norr om sundsvall?Zalman3 skrev:Välkommen norr om Sundsvall!dfa skrev:Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.Anderzzon skrev:Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
Re: Polestar 2
Nope, Sundsvall den mest norrut på E4:an vad jag vet
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Polestar 2
0 IonityFredrik j skrev:Finns det fler Ionity än SuC norr om sundsvall?Zalman3 skrev:Välkommen norr om Sundsvall!dfa skrev:Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.Anderzzon skrev:Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
4 SUC (5 om man räknar in "förlängningen" in på E10)
Söderut ser det bra ut ner till typ Schweiz. Italien och Spanien är fortfarande väldigt lite Ionity.
Spanien verkar det vara:
8 Ionity och 7 på gång
Ca 30 SUC och ca 10 på gång
Italien ser det OK ut ner till Florens, sen är det nästan inget alls.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Vill bara påminna att jag har ett set The New Aero 19” fälgar till P2. Kan sälja för 9000 kr inkl moms om jag får fota bilen lite
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Polestar 2
Här är ett annat klipp med en som upplever mycket bättre förbrukning:
Frågan är hur de har åstadkommit detta? Stänger bilen numera av ena motorn när den inte behövs kanske?
Frågan är hur de har åstadkommit detta? Stänger bilen numera av ena motorn när den inte behövs kanske?
Re: Polestar 2
dfa skrev:Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.Anderzzon skrev:Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
Tesla har 8 + 20 + 14 + 20 = 62 laddpunkter mellan Stockholm-Göteborg.
Ionity har 2 + 4 + 4 + 4 + 4 = 22 laddpunkter längs samma rutt.
Visst finns de på en extra geografisk plats men det är av mindre betydelse. Vet att jag hellre rullar in mot en station med 20 platser än en med 2 eller 4 platser.
ps. Dessutom är det här en tråd om Polestar 2. Det kostar exakt lika mycket att ladda en Tesla som en Polestar 2 på Ionity så... Då har Tesla helt plötsligt 84 laddpunkter på 9 geografiska platser där man kan ladda riktigt snabbt.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Polestar 2
Hur var det nu, passade de til performance? Du hade inga bilder av fälg på bil tolkar jag från ditt erbjudande?AGCF skrev:Vill bara påminna att jag har ett set The New Aero 19” fälgar till P2. Kan sälja för 9000 kr inkl moms om jag får fota bilen lite
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14