Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Polestar 2

Inlägg av wheels »

Aldrig bra när det blir nära monopol eller oligopol på en marknad där konkurrenter inte får möjlighet att komma in

Amen
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

wheels skrev:
Aldrig bra när det blir nära monopol eller oligopol på en marknad där konkurrenter inte får möjlighet att komma in

Amen
Syftar du på att Twitter och facebook har monopol eller oligopol baserat på företagens värdering eller vad är det som avgör?
Av mina tre barn, 21, 18 och 12 så använder ingen av dom varken facebook eller twitter i någon större utsträckning även om dom har users. Ofta är det för att kommunicera med den äldre generationen. Annars är det snapchat som gäller. 21åringen använder tydligen dessutom en del spelkommunitytjänster.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Polestar 2

Inlägg av dfa »

HelectriC skrev:
..., det är iaf inga tyska premium-CEOs som är på varken twitter eller FB vad jag vet :)
https://twitter.com/herbert_diess
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

dfa skrev:
HelectriC skrev:
..., det är iaf inga tyska premium-CEOs som är på varken twitter eller FB vad jag vet :)
https://twitter.com/herbert_diess

FaVe är inte premium. ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
wheels skrev:
Aldrig bra när det blir nära monopol eller oligopol på en marknad där konkurrenter inte får möjlighet att komma in

Amen
Syftar du på att Twitter och facebook har monopol eller oligopol baserat på företagens värdering eller vad är det som avgör?
Av mina tre barn, 21, 18 och 12 så använder ingen av dom varken facebook eller twitter i någon större utsträckning även om dom har users. Ofta är det för att kommunicera med den äldre generationen. Annars är det snapchat som gäller. 21åringen använder tydligen dessutom en del spelkommunitytjänster.
Det finns alternativ och det är som tur var en marknad som ändras snabbt vilket gör det svårt till att behålla ett oligopol under längre tid. Misstänker dock att dina barn använder eller har använt Instagram tex. vilket är Facebook precis som WhatsApp. Alternativ som t.ex. Snapchat, TikTok, Line, Discord, Reddit, Telegram, Signal, Locals, WeChat (Kina...), LBRY, Bitchute, Parler, Gab osv finns och flera av dessa växer. De får dock göra detta i motvind från de större företagen i Silicon Valley. De kan tex blockas från app-butikerna eller motarbetas på andra sätt av konkurrenterna. Det går inte komma ifrån att trots att många aktivt försöker undvika jättarna så har de en totalt dominerande och mångdubbelt större marknadsposition jämfört med konkurrenterna.

Denna diskussion är väl inte helt OT då jag tror att ingen här vill se en total dominans från Tesla inom elbilsmarknaden som jag tror kommer vara liktydigt med bilmarknaden inom en 10 år? Att Volvo/Polestar med flera nu kommer med konkurrenskraftiga modeller är positivt. Det är något som tagit lång tid och som det pratats om under längre tid. Det var länge snack om "Tesla-dödarna" som skulle komma men aldrig kom. Nu är det istället snack om "Tesla-konkurrenterna" och de finns och kommer vilket är positivt även ifall man kan önska sig än större urval bland bilmodellerna än snabbare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Det var länge snack om "Tesla-dödarna" som skulle komma men aldrig kom. Nu är det istället snack om "Tesla-konkurrenterna" och de finns och kommer vilket är positivt även ifall man kan önska sig än större urval bland bilmodellerna än snabbare.
Det var också länge snack om att Tesla relativt snabbt skulle döda alla andra och bli fullständigt dominerande. Många hävdar ju fortfarande det som det troligaste scenariot.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Det var länge snack om "Tesla-dödarna" som skulle komma men aldrig kom. Nu är det istället snack om "Tesla-konkurrenterna" och de finns och kommer vilket är positivt även ifall man kan önska sig än större urval bland bilmodellerna än snabbare.
Det var också länge snack om att Tesla relativt snabbt skulle döda alla andra och bli fullständigt dominerande. Många hävdar ju fortfarande det som det troligaste scenariot.
Tesla är dominerande och ledande bland elbilar. Inte ens med mycket billigare bilar så kommer andra tillverkare i närheten av antalet sålda elbilar globalt sett. Det dröjer nog ett tag till innan andra tillverkare kommer i kapp men nu har t.ex. VW i alla fall vaknat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Det var länge snack om "Tesla-dödarna" som skulle komma men aldrig kom. Nu är det istället snack om "Tesla-konkurrenterna" och de finns och kommer vilket är positivt även ifall man kan önska sig än större urval bland bilmodellerna än snabbare.
Det var också länge snack om att Tesla relativt snabbt skulle döda alla andra och bli fullständigt dominerande. Många hävdar ju fortfarande det som det troligaste scenariot.
Tesla är dominerande och ledande bland elbilar. Inte ens med mycket billigare bilar så kommer andra tillverkare i närheten av antalet sålda elbilar globalt sett. Det dröjer nog ett tag till innan andra tillverkare kommer i kapp men nu har t.ex. VW i alla fall vaknat.
Dominerande på bilmarknaden menar jag naturligtvis.
Dominerande på en nischmarknad är det ju många som är.
Tesla tänker väl bli världens största biltillverkare i antal bilar? Eller har jag missuppfattat målsättningen?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:

Dominerande på bilmarknaden menar jag naturligtvis.
Dominerande på en nischmarknad är det ju många som är.
Tesla tänker väl bli världens största biltillverkare i antal bilar? Eller har jag missuppfattat målsättningen?
De har ett lång mål, ej tidsbestämt på att kunna ersätta 1% eller ca 20 miljoner bilar per år. Detta är väl att räkna lite som sikta mot stjärnorna och rätt typiskt Elon Musk. Normalt brukar väl hans mål vara tidsbestämda och nås ett bra tag efter hans första tid. Nu när målet inte ens är tidsbestämt blir det ännu vagare och mer något att sträva mot, en vision. Om 20 miljoner betyder "världens största biltillverkare" eller inte vet ingen och Tesla har inte gått ut och sagt att de skall bli "världens största biltillverkare".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar en del att önska

uppdaterat test: Polestar 2 – därför sänker vi nu betyget på Volvos elbil

"Efter att ha testat Polestar 2 i höstas fick vi möjlighet att se hur elbilen presterar vintertid. När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del"

https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/poles ... %3A31%3A39
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Bruno skrev:
Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar en del att önska

uppdaterat test: Polestar 2 – därför sänker vi nu betyget på Volvos elbil

"Efter att ha testat Polestar 2 i höstas fick vi möjlighet att se hur elbilen presterar vintertid. När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del"

https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/poles ... %3A31%3A39

Och samtidigt verkar laddhastigheten gått upp skapligt efter senaste mjukvaran.
Kris kom 330km med snittfart 98km/h. Och toppade med 151kW laddhastighet.



Mitt personliga "betyg" har snarare ökat och jag vill ha den mer än någonsin! :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

joel80 skrev:
Bruno skrev:
Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar en del att önska

uppdaterat test: Polestar 2 – därför sänker vi nu betyget på Volvos elbil

"Efter att ha testat Polestar 2 i höstas fick vi möjlighet att se hur elbilen presterar vintertid. När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del"

https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/poles ... %3A31%3A39

Och samtidigt verkar laddhastigheten gått upp skapligt efter senaste mjukvaran.
Kris kom 330km med snittfart 98km/h. Och toppade med 151kW laddhastighet.


Mitt personliga "betyg" har snarare ökat och jag vill ha den mer än någonsin! :D
Håller med, kul att uppdateringen levererar! Att M3 inte ens lyckas få ut 16 mil ur batteriet är väldigt märkligt, skulle ju innebära att förbrukningen låg på över 4,5 kWh/mil. I så fall måste det ju ha varit något fel på bilen.
Sedan tycker jag att såna här tester som Kris och Björn gör egentligen inte säger så mycket när de kör så att de fritt kan välja när de behöver stanna och ladda.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Polestar 2

Inlägg av ippii »

joel80 skrev:
Bruno skrev:
Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar en del att önska

uppdaterat test: Polestar 2 – därför sänker vi nu betyget på Volvos elbil

"Efter att ha testat Polestar 2 i höstas fick vi möjlighet att se hur elbilen presterar vintertid. När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del"

https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/poles ... %3A31%3A39

Och samtidigt verkar laddhastigheten gått upp skapligt efter senaste mjukvaran.
Kris kom 330km med snittfart 98km/h. Och toppade med 151kW laddhastighet.



Mitt personliga "betyg" har snarare ökat och jag vill ha den mer än någonsin! :D
Kris glömde att säga att han körde 1,2 mil kortare med P2 med M3LR. Så "bara 11 minuter" efter Teslan är i verkligheten mer 20 minuter. Dessutom var det mycket kallare när han körde Teslan. Han glömde att navigera till Superchargern när han körde Teslan så den var inte förvärmd för laddning. Han glömde däremot inte att filma sin klocka lite extra mycket. :) Den mannen är en blek kopia av TB och hans utförliga tester.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

ippii skrev:
Den mannen är en blek kopia av TB och hans utförliga tester.
Håller faktiskt inte alls med. Tycker Björn är väldigt flamsig och klipper sina filmer väldigt dåligt. Kollade tex på ett av hans klipp med Mustangen, tror att han visade tre gånger hur den beter sig när man inte gör något åt handvarningen från autopiloten. Han skulle kunna klippa ner sina filmer till hälften utan att tappa information. Dessutom pratar han sämre engelska än Kris så det är jobbigare att se pga det också.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Polestar 2

Inlägg av ippii »

Anderzzon skrev:
ippii skrev:
Den mannen är en blek kopia av TB och hans utförliga tester.
Håller faktiskt inte alls med. Tycker Björn är väldigt flamsig och klipper sina filmer väldigt dåligt. Kollade tex på ett av hans klipp med Mustangen, tror att han visade tre gånger hur den beter sig när man inte gör något åt handvarningen från autopiloten. Han skulle kunna klippa ner sina filmer till hälften utan att tappa information. Dessutom pratar han sämre engelska än Kris så det är jobbigare att se pga det också.
Smaken är som baken. Jag gillar att TB jämför äpplen med äpplen. Och har sina konsekventa förfarande.
Kris pratar "vöri, vöri good english" ;)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

ippii skrev:
Anderzzon skrev:
ippii skrev:
Den mannen är en blek kopia av TB och hans utförliga tester.
Håller faktiskt inte alls med. Tycker Björn är väldigt flamsig och klipper sina filmer väldigt dåligt. Kollade tex på ett av hans klipp med Mustangen, tror att han visade tre gånger hur den beter sig när man inte gör något åt handvarningen från autopiloten. Han skulle kunna klippa ner sina filmer till hälften utan att tappa information. Dessutom pratar han sämre engelska än Kris så det är jobbigare att se pga det också.
Smaken är som baken. Jag gillar att TB jämför äpplen med äpplen. Och har sina konsekventa förfarande.
Kris pratar "vöri, vöri good english" ;)
Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Polestar 2

Inlägg av dfa »

Anderzzon skrev:
Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

dfa skrev:
Anderzzon skrev:
Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.
Välkommen norr om Sundsvall!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
dfa skrev:
Anderzzon skrev:
Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.
Välkommen norr om Sundsvall!
Finns det fler Ionity än SuC norr om sundsvall?
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Polestar 2

Inlägg av peza »

Nope, Sundsvall den mest norrut på E4:an vad jag vet
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
dfa skrev:
Anderzzon skrev:
Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.
Välkommen norr om Sundsvall!
Finns det fler Ionity än SuC norr om sundsvall?
0 Ionity
4 SUC (5 om man räknar in "förlängningen" in på E10)

Söderut ser det bra ut ner till typ Schweiz. Italien och Spanien är fortfarande väldigt lite Ionity.

Spanien verkar det vara:
8 Ionity och 7 på gång
Ca 30 SUC och ca 10 på gång

Italien ser det OK ut ner till Florens, sen är det nästan inget alls.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av AGCF »

Vill bara påminna att jag har ett set The New Aero 19” fälgar till P2. Kan sälja för 9000 kr inkl moms om jag får fota bilen lite
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

Här är ett annat klipp med en som upplever mycket bättre förbrukning:
Frågan är hur de har åstadkommit detta? Stänger bilen numera av ena motorn när den inte behövs kanske?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

dfa skrev:
Anderzzon skrev:
Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.

Tesla har 8 + 20 + 14 + 20 = 62 laddpunkter mellan Stockholm-Göteborg.

Ionity har 2 + 4 + 4 + 4 + 4 = 22 laddpunkter längs samma rutt.

Visst finns de på en extra geografisk plats men det är av mindre betydelse. Vet att jag hellre rullar in mot en station med 20 platser än en med 2 eller 4 platser.

ps. Dessutom är det här en tråd om Polestar 2. Det kostar exakt lika mycket att ladda en Tesla som en Polestar 2 på Ionity så... Då har Tesla helt plötsligt 84 laddpunkter på 9 geografiska platser där man kan ladda riktigt snabbt.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

AGCF skrev:
Vill bara påminna att jag har ett set The New Aero 19” fälgar till P2. Kan sälja för 9000 kr inkl moms om jag får fota bilen lite
Hur var det nu, passade de til performance? Du hade inga bilder av fälg på bil tolkar jag från ditt erbjudande?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar