Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Remuz skrev:
Vore kul att veta hur piloten står sig mot AP
Brukar titta på denna killen ibland han äger en Polestar och lånade nyligen en Tesla Model 3.
Videon startar med svar på din fråga, ur hans synvinkel.

https://youtu.be/aJraN8_eXlU?t=297

Han fortsatte lite här också:
https://youtu.be/aJraN8_eXlU?t=679
Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Eldsig »

martinot skrev:
Nect skrev:
Har ni nått bra middagstips till helgen? :roll: :mrgreen:
Sorry för lite OT, men är så grymt trevliga tider för en grillnörd/matnörd! Även om jag grillat en del i vintern även vid minusgrader, så är det så mycket trevligare i solskenet. :)

Så hoppas att du fick lite vår-grillinspiration till helgen! :D
Du kan ju inte heta martinOT för intet!
Själv grillar jag hamburgare, korv, kyckling, oxe och fläsk året runt, men sällan så extravagant som du...

Jag gillar även grillen på PS2!

Hur upplever ni generellt byggkvaliteten ni som har en idag? Den nya 2WD LR har seglat in som ett alternativ för mig...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Eldsig skrev:
martinot skrev:
Nect skrev:
Har ni nått bra middagstips till helgen? :roll: :mrgreen:
Sorry för lite OT, men är så grymt trevliga tider för en grillnörd/matnörd! Även om jag grillat en del i vintern även vid minusgrader, så är det så mycket trevligare i solskenet. :)

Så hoppas att du fick lite vår-grillinspiration till helgen! :D
Du kan ju inte heta martinOT för intet!
Själv grillar jag hamburgare, korv, kyckling, oxe och fläsk året runt, men sällan så extravagant som du...

Jag gillar även grillen på PS2!

Hur upplever ni generellt byggkvaliteten ni som har en idag? Den nya 2WD LR har seglat in som ett alternativ för mig...
*LOL* :lol:

Njae, jag grillar, eller lagar på annat sätt, visserligen mest viltkött, fisk och grönsaker, men det är inte speciellt dyrt eller extravagant att laga mat själv från grunden. Bara intresse och några minuter extra (tar oftast inte alls så mycket tid som folk kanske tror; lagar oftast mat snabbt och effektivt). :)

Även bra råvaror är relativt billiga, och vi köper nästan aldrig take away, färdigmat, eller ens halvfabrikat (ok, gör inte alltid vår egna pasta, utan blir en del färdigköpt torr/färskpasta, och färdigbakade bröd/knäckebröd). Marulksfilerna idag var väldigt billiga (ett halvt kilo nästan rent kött, och räcker även till ett par luncher); 280 kr/kg hos lokala fiskbilen. Det "lyxigaste" jag köpte idag var nog ett halvkilo färska räkor, som jag gjorde ett par räckmackor med majonäs (ej hemgjord dock) till lunch med.

Så är inte säker på att vårt matkonto är speciellt mycket högre än de flesta andras. Handlar mer om intresse och prioritera rätt. Tycker viltkött oftast smakar mycket mer och bättre än odlat kött, och känns nyttigare. Lite samma sak med fisk; äter normalt inte heller odlad lax eller annan odlad fisk.

Men för att gå lite on-topic, så gillar jag inte alls grillen på PS2. Faktiskt den exteriöra saken jag tycker är sämst om på bilen. Annars är den väldigt snygg och läcker (exteriört) tycker jag!

Nästa modell, om det blir liknande deras Precept, gillar jag fronten på extremt mycket mer. Se bild nedan till höger.

Upplever byggkvaliteten som mycket god på de PS2 jag sett på (inklusive ute hos Volvo själva). Extremt mycket högre än allt hos Tesla. Klassisk väldigt god Volvo-kvalitet ställt mot ordinär halvdan amerikansk passning, och sådär byggkvalitet (som de flesta andra amerikanska bilar). Trots att det är kinabygge. Inget snack om den saken.

10-1 till Polestar-Tesla där. :D
PS2 6.PNG
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
mroek
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 aug 2020 10:43

Re: Polestar 2

Inlägg av mroek »

Den bakre kopphållaren i PS2 är svåråtkomlig, så jag har designad en kopphållare som man hänger på locket til handskfacket:
ps2-cup-holder-render.jpg
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... lder-mroek

Video:



Filerna är dock inte gratis, av olika skäl.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

mroek skrev:
Den bakre kopphållaren i PS2 är svåråtkomlig, så jag har designad en kopphållare som man hänger på locket til handskfacket:
ps2-cup-holder-render.jpg
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... lder-mroek

Video:



Filerna är dock inte gratis, av olika skäl.
Wow! Supersnyggt jobbat! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Schysst! Håller den för diverse tunga flaskor och ut/in många gånger?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
mroek
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 aug 2020 10:43

Re: Polestar 2

Inlägg av mroek »

HelectriC skrev:
Schysst! Håller den för diverse tunga flaskor och ut/in många gånger?
Den största diameter kopp/flaska som passar är 69 mm, så jag tror inte man hittar någon kopp/flaska som är for tung (koppen i videon är största Circle-K-koppen, som är ganska tung) . Slitage lär inte vara något problem, däremot kann nog hög temperatur i bilen (typ om sommaren) åstadkomma deformering om man printer i t.ex PLA. Mer temperaturtåliga filament (t.ex PET-G) rekommenderas.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

"Polestar tar in 4,7 miljarder och får externa ägare för första gången".

Pengarna ska användas till att skala upp produktionen inför nya modeller.

https://www.gp.se/ekonomi/polestar-tar- ... 1.44954210
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Bytte till sommarhjulen idag och gjorde en intressant iakttagelse. Jag har ju performancepaketet och då får man som känt andra fälgar och däck. Däcken är conti sport Contact 6. När jag kollar lite mer noggrant på däcken så har de dels Contisilent (är väl sånt skum som ska reducera ljud?), men är även märkta ”POL”. Det är alltså en egen variant av sport contact 6 som är speciellt framtagna för Polestar. Undrar vad skillnaden är mot vanliga sport contact 6 :? antar att däcken dessutom är svindyra när de är specialgjorda för 1 märke enbart. Får se till att byta bil innan däcken behöver bytas ut pga slitage :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Brukar dessvärre inte vara så spännande, vissa tillverkare vill ha en annan gummiblandning för att få ökat grepp (samt minskad livslängd), andra styvare sidoväggar för att bättre kunna hantera en tung bil.

Skulle gissa på något sådant.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

HelectriC skrev:
Bytte till sommarhjulen idag och gjorde en intressant iakttagelse. Jag har ju performancepaketet och då får man som känt andra fälgar och däck. Däcken är conti sport Contact 6. När jag kollar lite mer noggrant på däcken så har de dels Contisilent (är väl sånt skum som ska reducera ljud?), men är även märkta ”POL”. Det är alltså en egen variant av sport contact 6 som är speciellt framtagna för Polestar. Undrar vad skillnaden är mot vanliga sport contact 6 :? antar att däcken dessutom är svindyra när de är specialgjorda för 1 märke enbart. Får se till att byta bil innan däcken behöver bytas ut pga slitage :D
Rätt säker att även vanliga 19" är polestar-specifika, har troligtvis med kombinationen dimension+viktklass+hastighetsklass att göra och lär vara något dyrare att få tag på ja Bild

Edit:
Michelin Primacy 4 245/45 R19 102V XL Acoustic, DT, POL, ST
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... -432220__X
Senast redigerad av filippb, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Nja. Porsche har ju sin N-märkning. Dom däcken kan vara något dyrare men inte häpnadsväckande. Även tesla har väl en egen däckkod?
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Tog en provtur i polestar 2 nu när de är i Malmö.
Blev förvånad att det var så lite plats, både på längden och höjden, i baksätet. Har ju samma yttermått som min tesla sr+ som har mer utrymme i baksätet.
Som tur är så är vi nästan alltid bara två i bilen på våra resor.
Men kändes skön att köra, så nu går jag från tesla sr+ till Polestar 2 i mitten av maj :D
Polestar 2 awd -21
Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Eldsig »

LarsA skrev:
Tog en provtur i polestar 2 nu när de är i Malmö.
Blev förvånad att det var så lite plats, både på längden och höjden, i baksätet. Har ju samma yttermått som min tesla sr+ som har mer utrymme i baksätet.
Som tur är så är vi nästan alltid bara två i bilen på våra resor.
Men kändes skön att köra, så nu går jag från tesla sr+ till Polestar 2 i mitten av maj :D
Spännande!

Kan du berätta lite mer om varför just du byter? För-/nackdelar med de båda?
//D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Bytte till sommarhjulen idag och gjorde en intressant iakttagelse. Jag har ju performancepaketet och då får man som känt andra fälgar och däck. Däcken är conti sport Contact 6. När jag kollar lite mer noggrant på däcken så har de dels Contisilent (är väl sånt skum som ska reducera ljud?), men är även märkta ”POL”. Det är alltså en egen variant av sport contact 6 som är speciellt framtagna för Polestar. Undrar vad skillnaden är mot vanliga sport contact 6 :? antar att däcken dessutom är svindyra när de är specialgjorda för 1 märke enbart. Får se till att byta bil innan däcken behöver bytas ut pga slitage :D
Rätt vanligt att biltillverkare (som köper enorma volymer däck) har sina egna varianter de beställer. Volvo och andra biltillverkare gör det i många fall, och gällande elbilar så beställer Tesla också egna däck från tex. Michelin (fyllda med skum). De originaldäck som är för Tesla ifrån Michelin är märkta med "TO" i betäckningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

LarsA skrev:
Tog en provtur i polestar 2 nu när de är i Malmö.
PS2 är ju en av få elbilar jag inte provat.
Är dom här nere permanent eller var det bara något event?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

taliz skrev:
LarsA skrev:
Tog en provtur i polestar 2 nu när de är i Malmö.
PS2 är ju en av få elbilar jag inte provat.
Är dom här nere permanent eller var det bara något event?
Fram till 5e maj tydligen: https://www.polestar.com/se/malmo
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av thnis »

LarsA skrev:
Tog en provtur i polestar 2 nu när de är i Malmö.
Blev förvånad att det var så lite plats, både på längden och höjden, i baksätet. Har ju samma yttermått som min tesla sr+ som har mer utrymme i baksätet.
Som tur är så är vi nästan alltid bara två i bilen på våra resor.
Men kändes skön att köra, så nu går jag från tesla sr+ till Polestar 2 i mitten av maj :D
Kul! :) Vilken version blir det?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

frippan skrev:
Polestar och Koenigsegg har något på G tillsammansBild
En film! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Eldsig skrev:
LarsA skrev:
Tog en provtur i polestar 2 nu när de är i Malmö.
Blev förvånad att det var så lite plats, både på längden och höjden, i baksätet. Har ju samma yttermått som min tesla sr+ som har mer utrymme i baksätet.
Som tur är så är vi nästan alltid bara två i bilen på våra resor.
Men kändes skön att köra, så nu går jag från tesla sr+ till Polestar 2 i mitten av maj :D
Spännande!

Kan du berätta lite mer om varför just du byter? För-/nackdelar med de båda?
//D
Blir utan perfomance, svart med dragkrok och mattor. Tyckte inte färgvalen var intressanta, var först inne på moon men den var ju super beige och inte som vi trodde mässingsfärgad, så för första gången ska vi färgsätta med folie.

Vi bor på landet med mycket 70 och 80 vägar, teslan fantombromsar ofta och körningen blir därför ryckigt otrevlig. Så körkänslan är bättre i PS2.
"Tack" vare detta är min sambo positiv till att vi byter ut teslan efter bara 13 månader (normalt äger vi bilarna i 8-10 år).

Vi kör ofta med släp och teslans dragkrokslösning är bökig jämfört med PS2, plus att PS2 kan dra 1.500 kg.

Har problem med att teslan ska öppna när man kommer fram med mobilen i fickan, varannan gång fungerar det inte. Då får man fibbla med appen som jag upplever som seg, tänk att kunna öppna bakluckan med en viftning med foten som på PS2.

Men teslan model 3 är bättre på;
-Lägre förbrukning
-Snabbare laddning (nu laddar vi till 95% hemma, så där blir det inte mycket skillnad)
-Eget laddnätverk
-Mer utrymme i fram- och baksätet, upplevs som ljusare.
-Har app
-Mer förvaringsutrymme vid förarsättet.
-Större frunk
-Godkänner att man utför service själv.

Men körkänslan är så viktigt att därför byter vi bil, trotts att det ekonomiskt nog är en dum affär.
Polestar 2 awd -21
Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Eldsig »

LarsA skrev:
...Men körkänslan är så viktigt att därför byter vi bil, trotts att det ekonomiskt nog är en dum affär.
Tack!

Gällande service så har jag för mig att jag läst att det ingår 3 års service på P2 och sen är det frivilligt? Är inte det i princip samma som Tesla?

Nåväl steg 1 för mig är att hitta en att provköra. Jag har dessutom min e-tron i 11 månader till, så det hinner ju rinna lite vatten under broarna innan dess...
//D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Vi bor på landet med mycket 70 och 80 vägar, teslan fantombromsar ofta och körningen blir därför ryckigt otrevlig. Så körkänslan är bättre i PS2.

Vi kör ofta med släp och teslans dragkrokslösning är bökig jämfört med PS2, plus att PS2 kan dra 1.500 kg.

Har problem med att teslan ska öppna när man kommer fram med mobilen i fickan, varannan gång fungerar det inte. Då får man fibbla med appen som jag upplever som seg, tänk att kunna öppna bakluckan med en viftning med foten som på PS2.
Håller med om det stökiga med fantombromsar, och att PS2 har bättre pilot.

Den kassa manuella dragkrokslösningen gillar jag inte heller på M3 (så skall det inte vara på en modern bil), och även rätt dålig låg dragvikt. Så håller helt med dig även där. En orsak till att jag skiter att välja till krok på M3 (blir även utan krok om jag byter till ny M3 innan den 1/7).

PS2 är helt klart grymt mycket bättre på bägge de punkterna. Tror du kommer bli nöjd med den.

Mobilen (iPhone 8) fungerar klockrent för att både låsa upp och låsa bilen för mig, och gjort så under mer eller mindre två års tid. Så den funktionen älskar jag verkligen! :D

Grymt praktisk funktion i vardagen. Hatar när jag skall ta vår Mercedes för ett kort ärende och måste ha med mig en gammaldags fysisk nyckel. Glömmer dessutom ofta att låsa bilen när jag skall in till affären! :shock:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Eldsig »

Så det enda problemet med P2 kanske är verklig räckvidd mot specad? Vad fick ni ut i vintras egentligen. Kan man hoppas på nästan 30mil iaf?

Det ska ju bli spännande att se vad 2wd levererar mot spec, får se om det blir bättre...
//D
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Eldsig skrev:
Så det enda problemet med P2 kanske är verklig räckvidd mot specad? Vad fick ni ut i vintras egentligen. Kan man hoppas på nästan 30mil iaf?

Det ska ju bli spännande att se vad 2wd levererar mot spec, får se om det blir bättre...
//D
Ja 30 mil ska du kunna räkna med även på motorvägen om du kör på 19" och hyfsat lagligt.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

filippb skrev:
Eldsig skrev:
Så det enda problemet med P2 kanske är verklig räckvidd mot specad? Vad fick ni ut i vintras egentligen. Kan man hoppas på nästan 30mil iaf?

Det ska ju bli spännande att se vad 2wd levererar mot spec, får se om det blir bättre...
//D
Ja 30 mil ska du kunna räkna med även på motorvägen om du kör på 19" och hyfsat lagligt.
Har en bekant som säger att han kommer t.o.r Sandviken - Kista om han kör lagligt. Det är runt 33-34 mil. Motorväg typ hela sträckan.
Känslan är att han kanske kör strax under hastighetsgränserna. Typ håller dem på mätaren så GPS-fart är lite lägre. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar