Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Headline »

Ferro94 skrev:
lawe skrev:
Vad säger ni som är lite mer rutinerade på det här med elbil om värmepump? Tydligen går det inte att konfigurera med sådan inledningsvis men ska komma senare.

Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
Värmepumpsfrågan gällande Polestar är löst. Fick precis nedan info från Polestars kundtjänst:

"Polestar 2 kommer inte att ha en värmepump från produktionsstart.
Och det är inget man kommer att kunna eftermontera.

Polestar 2 är utrustad med en egen fläktvärmare. Denna fläkt är ansluten till bilens högspänningsbatteri. Det betyder att du kan förvärma din bil var du än är. Om den är ansluten till en laddkabel dras energin direkt från uttaget snarare än från bilens batteri. Värmaren, som är ungefär 7 kW, kommer att lyckas hålla klimatet i bilen, även på -25 C. Om du inte har förkonditionerat bilen, kommer det naturligtvis att ta lite tid att värma hela bilen. Vi rekommenderar alltid förkonditionering under kalla klimatförhållanden, och du kan naturligtvis använda den här funktionen via Polestar-appen.

Utöver detta använder vi ett vätskebaserat värmesystem / kylsystem som också värmer upp battericellerna vid behov för att säkerställa optimal prestanda även i kalla klimat, och i heta klimat kan batterierna kylas med kylsystemet."

Då kan man ju anta att det slår en del på räckvidden när det finns värmebehov.

Finns det inte någon jämförelse på hur en värmepump påverkar räckvidden eller test mellan bilar med och utan?
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Headline skrev:
Ferro94 skrev:
lawe skrev:
Vad säger ni som är lite mer rutinerade på det här med elbil om värmepump? Tydligen går det inte att konfigurera med sådan inledningsvis men ska komma senare.

Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
Värmepumpsfrågan gällande Polestar är löst. Fick precis nedan info från Polestars kundtjänst:

"Polestar 2 kommer inte att ha en värmepump från produktionsstart.
Och det är inget man kommer att kunna eftermontera.

Polestar 2 är utrustad med en egen fläktvärmare. Denna fläkt är ansluten till bilens högspänningsbatteri. Det betyder att du kan förvärma din bil var du än är. Om den är ansluten till en laddkabel dras energin direkt från uttaget snarare än från bilens batteri. Värmaren, som är ungefär 7 kW, kommer att lyckas hålla klimatet i bilen, även på -25 C. Om du inte har förkonditionerat bilen, kommer det naturligtvis att ta lite tid att värma hela bilen. Vi rekommenderar alltid förkonditionering under kalla klimatförhållanden, och du kan naturligtvis använda den här funktionen via Polestar-appen.

Utöver detta använder vi ett vätskebaserat värmesystem / kylsystem som också värmer upp battericellerna vid behov för att säkerställa optimal prestanda även i kalla klimat, och i heta klimat kan batterierna kylas med kylsystemet."

Då kan man ju anta att det slår en del på räckvidden när det finns värmebehov.

Finns det inte någon jämförelse på hur en värmepump påverkar räckvidden eller test mellan bilar med och utan?
BMW i3 BEV har värmepump. BMW i3 REX har ingen värmepump. Visst skiljer det säkert lite i förbrukning vintertid men det är knappast mer än kanske 5%? (min gissning)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Headline skrev:
Ferro94 skrev:
lawe skrev:
Vad säger ni som är lite mer rutinerade på det här med elbil om värmepump? Tydligen går det inte att konfigurera med sådan inledningsvis men ska komma senare.

Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
Värmepumpsfrågan gällande Polestar är löst. Fick precis nedan info från Polestars kundtjänst:

"Polestar 2 kommer inte att ha en värmepump från produktionsstart.
Och det är inget man kommer att kunna eftermontera.

Polestar 2 är utrustad med en egen fläktvärmare. Denna fläkt är ansluten till bilens högspänningsbatteri. Det betyder att du kan förvärma din bil var du än är. Om den är ansluten till en laddkabel dras energin direkt från uttaget snarare än från bilens batteri. Värmaren, som är ungefär 7 kW, kommer att lyckas hålla klimatet i bilen, även på -25 C. Om du inte har förkonditionerat bilen, kommer det naturligtvis att ta lite tid att värma hela bilen. Vi rekommenderar alltid förkonditionering under kalla klimatförhållanden, och du kan naturligtvis använda den här funktionen via Polestar-appen.

Utöver detta använder vi ett vätskebaserat värmesystem / kylsystem som också värmer upp battericellerna vid behov för att säkerställa optimal prestanda även i kalla klimat, och i heta klimat kan batterierna kylas med kylsystemet."

Då kan man ju anta att det slår en del på räckvidden när det finns värmebehov.

Finns det inte någon jämförelse på hur en värmepump påverkar räckvidden eller test mellan bilar med och utan?
första generation egolf fanns med VP och utan, det skiljde kanske 15km mellan dessa varianter, så ingen kris. Tesla klarar sig bra utan VP, så det är nog ingen fara.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Polestar 2

Inlägg av Teslared »

Man kan ju räkna lite på det.
Antag att ex.vis bilen drar 200Wh/km i några plusgrader och du kör 90 km/h, på 2 timmar har du kört 180 km. Bilens framdrivning har då tagit 36 kWh. Värmen i bilen kanske tar 3.6 kW. Om den inte har värmepump så blir det tillsammans 43.2 kWh.
Med värmepump så kanske värmen tar en tredjedel så mycket dvs 2.4 kWh och tillsammans 38.4 kWh, en mindre förbrukning på typ 89% eller 12.5%% bättre räckvidd.
Om värmen bara skulle dra 2.1 kW istället, så blir det 93% eller 7.5% bättre räckvidd.

Vid minus 10-15 grader så ger värmepumpen inte så mycket mer eller inget alls beroende på bilmodell.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Beror helt hur man räknar.
Om man får 10% längre räckvidd med värmepump. kan man ställa det mot att få 10% längre räckvidd med ett större batteri. Så det blir en kostnadsfråga.
Behöver man inte längre räckvidd så behöver ingetdera.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Polestar 2

Inlägg av Teslared »

Det var bara en räkneövning för att belysa inverkan av värmepumpen.
Tror sjutton det att du får mer räckvidd med större batteri, självklart!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3599
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

Kolla panel gapsen runt strålkastaren och huven :lol:
Ser annars ut som en Skoda
Nu ska jag inte säga nått mer dumt, stjärnstopp.
8D6FD20A-3DB3-4F84-A955-6CE8E5BD613F.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev:
Kolla panel gapsen runt strålkastaren och huven :lol:
Ser annars ut som en Skoda
Nu ska jag inte säga nått mer dumt, stjärnstopp.
Ska vi gissa på testbil? Med tanke på prylarna på taket.
Dock är faktiskt passning motorhuv det enda jag har haft min s90 på verkstad för. Den var bedrövlig. Den blev perfekt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Är det en LIDAR på taket?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Är det en LIDAR på taket?
Ja den är väldans lik Velodyne iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Här är en intressant analys av Tesla som koncept av Lars Wilderäng. Han förutspår fossilbilsjättarnas död men har samtidigt en intressant teori om varför Geely lagt utvecklingen av elbilar i ett separat bolag.

https://cornucopia.cornubot.se/2020/01/ ... ch-de.html
Eller så startar man ett separat bilmärke i koncernen. Börjar med en laddhybrid, för att få igång produktionslinan. En lite udda laddhybrid, inte avsedd att sälja, t ex med bara två dörrar. Fossilmotorn använder man från den gamla delen av koncernen. Sedan lanserar man och börjar tillverka en riktigt fin riktig elbil när strukturerna är på plats. Man kör detta i ett annat land, i ägarens hemland. Bilen säljer man bara online, utan återförsäljare. Bilen är uppkopplad också, förstås.

I nästa steg lägger man ner fossilbildelen i den gamla delen av koncernen. Kanske sätter den i konkurs och går därifrån. Innan dess flyttade man över de ingenjörer man ville ha kvar till ett separat utvecklingsbolag, som inte kommer beröras av konkursen.

Så kan man transformera och göra sig av med den gamla fossildelen och ta steget in i den nya paradigmen för bilindustrin - utan återförsäljare, utan serviceverkstäder, och utan en massa gamla fabriker man inte längre behöver.

T ex om man heter Geely och köper Volvo Car, och börjar tillverka en utmärkt elbil i Kina under varumärket Polestar, samt skapar ett separat utvecklingsbolag utanför Volvo Car dit man flyttar önskade ingenjörer i Göteborg.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

fast man kommer inte låta varumärket Volvo gå i graven frivilligt. Det varumärket är värt otroligt mycket och kan inte ersättas av Polestar på kort sikt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Tror absolut inte att planen är att se Volvo gå i graven. Men jag är glad att man har valt att bryta ut Polestar helt. Då slipper alla beslut först behöva gå genom flera Volvochefer som ska fundera på kannibalisering, hur bra Polestar får bli osv osv.

Nu får Polestar en ärlig chans att stå på egna ben och visa vad man går för, bygga upp egen organisation och strategi. Det tror jag är mycket bättre än att försöka blanda det gamla med det nya såsom Audi, MB etc får göra.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Helt klart!
så kan PS ta det av delar som passar från Volvo och köra eget race på resten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av MarkusL »

HelectriC skrev:
fast man kommer inte låta varumärket Volvo gå i graven frivilligt. Det varumärket är värt otroligt mycket och kan inte ersättas av Polestar på kort sikt.
Som Saab ungefär
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

MarkusL skrev:
HelectriC skrev:
fast man kommer inte låta varumärket Volvo gå i graven frivilligt. Det varumärket är värt otroligt mycket och kan inte ersättas av Polestar på kort sikt.
Som Saab ungefär
ja precis, det var ju konstgjord andning långt efter "bäst före"-datum på SAAB.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av larsw »

MarkusL skrev:
HelectriC skrev:
fast man kommer inte låta varumärket Volvo gå i graven frivilligt. Det varumärket är värt otroligt mycket och kan inte ersättas av Polestar på kort sikt.
Som Saab ungefär
Ja, utanför Sverige med sina 10 miljoner invånare, hur starkt är varumärket Volvo hos världens övriga 7690 miljoner invånare?

/han som skrev analysen (ta den för vad den här, funderingar)
Författare och bloggare. Model S 2023
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerka »

Varumärket Volvo är nog bra mycket starkare än Polestar och Geely i alla fall.

Volvo må vara ett litet bilmärke globalt, men de flesta i t.ex. USA känner åtminstone till det. De är dessutom stora på lastbilar med bl.a. 15% marknadsandel i Europa på tunga lastbilar. I och för sig ett annat företag men märket är ju samma.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

larsw skrev:
MarkusL skrev:
HelectriC skrev:
fast man kommer inte låta varumärket Volvo gå i graven frivilligt. Det varumärket är värt otroligt mycket och kan inte ersättas av Polestar på kort sikt.
Som Saab ungefär
Ja, utanför Sverige med sina 10 miljoner invånare, hur starkt är varumärket Volvo hos världens övriga 7690 miljoner invånare?

/han som skrev analysen (ta den för vad den här, funderingar)
Volvo säljer ungefär 9% av sina bilar i sverige.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
larsw skrev:
MarkusL skrev:
HelectriC skrev:
fast man kommer inte låta varumärket Volvo gå i graven frivilligt. Det varumärket är värt otroligt mycket och kan inte ersättas av Polestar på kort sikt.
Som Saab ungefär
Ja, utanför Sverige med sina 10 miljoner invånare, hur starkt är varumärket Volvo hos världens övriga 7690 miljoner invånare?

/han som skrev analysen (ta den för vad den här, funderingar)
Volvo säljer ungefär 9% av sina bilar i sverige.
Jag tror att Volvo får det tufft.
Hur ska de fixa?
1. Billiga och bra batterier, med snabb leverans?
2. Ren elbilsplattform. Flera tillverkare satsar på flexplattformar så att de kan sälja elbilar eller fossilbilar efter behov. Dock är en elbil byggd på en fossilbilsplattform, tyngre, mindre rymlig, högre tyngdpunkt, sämre fjädring, mindre räckvidd, dyrare. Sammanlagt så gör många små saker den till en mycket sämre bil.
3. Tesla och VW MEB driveunit kommer att säljas i miljoner exemplar. Detta ger en tillverkningskostnad på under 1000 dollar för elmotor, transmission och kraftelektronik. Volvos små serier gör att de kanske ligger på 2000 dollar för samma enhet.
4. De sitter kanske allra djupast i dieselberoendet. 2016 var 85% av Volvos försäljning dieselbilar.
5. Stor andel av Volvos försäljning än tunga Suvbilar. De måste få fram mindre lättare bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

du glömmer att dom har en stor stark kines i ryggen, som kan hjälpa till med motor, batteri eller vad som kan tänkas behövas.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
du glömmer att dom har en stor stark kines i ryggen, som kan hjälpa till med motor, batteri eller vad som kan tänkas behövas.
Men vad vill Geely göra?

Sälja elbilar från Geely.
Volvo får stå för en allt snabbare krympande fossilbilsmarknad!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Polestar 2

Inlägg av JorgenM »

Har som vanligt försökt söka igenom forumet och på polestars hemsida, utan att hitta svar :'(.

Vet någon hur fällningen av baksätet är konfigurerat?

Model-Y verkar få 40/20/40 vilket skulle vara optimalt för oss (vill kunna köra skidor utan att behöva sätta på buller-boxen), men en polestar2 skulle också kunna fungera om de har valt att ha samma fällning (eller en skidlucka (om nu ett gäng feta skidor får plats i en sådan ;) )..
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

JorgenM skrev:
Har som vanligt försökt söka igenom forumet och på polestars hemsida, utan att hitta svar :'(.

Vet någon hur fällningen av baksätet är konfigurerat?

Model-Y verkar få 40/20/40 vilket skulle vara optimalt för oss (vill kunna köra skidor utan att behöva sätta på buller-boxen), men en polestar2 skulle också kunna fungera om de har valt att ha samma fällning (eller en skidlucka (om nu ett gäng feta skidor får plats i en sådan ;) )..
PS2 har 60/40 med skidlucka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Hur är storleken mot en Model 3 egentligen? Som vanligt med Tesla kan de ju inte bara skriva ut måtten och jag hittar olika på nätet (t.ex. att den är 193 cm bred utan speglar vilket är typ som en S). Eftersom ingen av dem har ett fungerande mittensäte men lär ha 4 sköna stolar så vill man ju minimera storleken.
Skriv svar