Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

lawe
Inlägg: 231
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

HelectriC skrev:
Blir kul att snart få den. Min är spårad till att ha ankommit med första skepp i Belgien, så borde bli leverans bland de allra första.
Kunde du spåra den själv eller är det via kundtjänst?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

lawe skrev:
HelectriC skrev:
Blir kul att snart få den. Min är spårad till att ha ankommit med första skepp i Belgien, så borde bli leverans bland de allra första.
Kunde du spåra den själv eller är det via kundtjänst?
det var nån länk som låg på FB. tror det var genom skeppsspårningen på nåt sätt och man la in VIN. Men det var definitivt inte via Polestar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Polestar 2 är inte stor.

Storleksmässigt känns det som en Golf med lite utdragen halvkombibaklucka
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olestar-2/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Kommer Polestar 2 säljas i stora volymer i Sverige när priset sjunker till 400.000kr?

Nästa version av Polestar 2 kommer att få lite mindre batterier som har samma räckvidd, enklare tygklädsel och standardutrustning, skriver tidningen. Den kommer att vara framhjulsdriven och priset kommer att börja kring 400.000 kronor.
https://www.bytbil.com/nyheter/avslojat ... ar-2-29105
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Tippar på 50kwh batteri(men hur kan mindre batteri ge samma räckvidd? Kan inte vara mkt mindre isf) och samma motor, men då bara fram. Dvs 150kw effekt.
Undra hur snabbt den kan laddas? 100kw?
Som en bas-ID3 typ, fast PS2 har väl lite mindre utrymmen?

Och när kommer den? 2022? 2023?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Polestar 2

Inlägg av Nilp »

Norskt test här

Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Kommer Polestar 2 säljas i stora volymer i Sverige när priset sjunker till 400.000kr?

Nästa version av Polestar 2 kommer att få lite mindre batterier som har samma räckvidd, enklare tygklädsel och standardutrustning, skriver tidningen. Den kommer att vara framhjulsdriven och priset kommer att börja kring 400.000 kronor.
https://www.bytbil.com/nyheter/avslojat ... ar-2-29105

Framhjulsdriven? Really? Trodde Polestar skulle stå för lite flärd och körglädje... Finns ingen som helst anledning att göra en elbil framhjulsdriven.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:


Framhjulsdriven? Really? Trodde Polestar skulle stå för lite flärd och körglädje... Finns ingen som helst anledning att göra en elbil framhjulsdriven.
Närmare motorn under motorhuven och ingen sladd när turbon kickar in... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Polestar 2

Inlägg av FredrikR »

Zalman3 skrev:
Kommer Polestar 2 säljas i stora volymer i Sverige när priset sjunker till 400.000kr?

Nästa version av Polestar 2 kommer att få lite mindre batterier som har samma räckvidd, enklare tygklädsel och standardutrustning, skriver tidningen. Den kommer att vara framhjulsdriven och priset kommer att börja kring 400.000 kronor.
https://www.bytbil.com/nyheter/avslojat ... ar-2-29105

Ska man vara riktigt negativ och tro att det är Polestar´s motsvarighet till Toyotas elbil man inte behöver ladda?
Dvs tänker de slänga in en räckviddsförlängare som i BMWi3 Rex?
Fast det står ju mindre batterier (som den fysiska storleken) och inte färre kWh. De sätter ju inget datum på det hela.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

FredrikR skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer Polestar 2 säljas i stora volymer i Sverige när priset sjunker till 400.000kr?

Nästa version av Polestar 2 kommer att få lite mindre batterier som har samma räckvidd, enklare tygklädsel och standardutrustning, skriver tidningen. Den kommer att vara framhjulsdriven och priset kommer att börja kring 400.000 kronor.
https://www.bytbil.com/nyheter/avslojat ... ar-2-29105

Ska man vara riktigt negativ och tro att det är Polestar´s motsvarighet till Toyotas elbil man inte behöver ladda?
Dvs tänker de slänga in en räckviddsförlängare som i BMWi3 Rex?
Fast det står ju mindre batterier (som den fysiska storleken) och inte färre kWh. De sätter ju inget datum på det hela.

Jag har en BMW i3 REX och skulle aldrig få för mig att byta den mot en utan REX. Så här trevligt kan det vara på snabbladdare som det inte står Tesla på. :shock: Jag skulle nog faktiskt kunna tänka mig en Polestar 2 med REX. Men bara om den är bak- eller fyrhjulsdriven.

Vi använder i princip aldrig REX men när den behövs så är den guld värd.
beesöderhamn.png
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8545
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Pontus »

Någon som vet när man kan provköra den?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
mr_tt
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 feb 2020 18:27

Re: Polestar 2

Inlägg av mr_tt »

Pontus skrev:
Någon som vet när man kan provköra den?
Verkar som slutet på juli
• Polestar Space öppnar i Göteborg 10 juli och Stockholm 17 juli
• Provkörning av Polestar 2 från slutet av juli

https://www.polestar.com/se/press/press ... -stockholm
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Polestar 2

Inlägg av FredrikR »

Verdi skrev:
FredrikR skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer Polestar 2 säljas i stora volymer i Sverige när priset sjunker till 400.000kr?

Nästa version av Polestar 2 kommer att få lite mindre batterier som har samma räckvidd, enklare tygklädsel och standardutrustning, skriver tidningen. Den kommer att vara framhjulsdriven och priset kommer att börja kring 400.000 kronor.
https://www.bytbil.com/nyheter/avslojat ... ar-2-29105

Ska man vara riktigt negativ och tro att det är Polestar´s motsvarighet till Toyotas elbil man inte behöver ladda?
Dvs tänker de slänga in en räckviddsförlängare som i BMWi3 Rex?
Fast det står ju mindre batterier (som den fysiska storleken) och inte färre kWh. De sätter ju inget datum på det hela.

Jag har en BMW i3 REX och skulle aldrig få för mig att byta den mot en utan REX. Så här trevligt kan det vara på snabbladdare som det inte står Tesla på. :shock: Jag skulle nog faktiskt kunna tänka mig en Polestar 2 med REX. Men bara om den är bak- eller fyrhjulsdriven.

Vi använder i princip aldrig REX men när den behövs så är den guld värd.
Jag har varit väldigt positiv till bilar med räckviddsförlängare och tycker verkligen det är att föredra framför fosilbilar eller andra hybrider. Tror framförallt att det kan vara något som får fler att våga ta steget.
Opel Ampera/Cheva Volt var faktiskt bilar som fick mig att tro att det var the shit och fick in mig på elektrifiering.
Med det sagt tycker jag det skulle vara ett felaktigt steg för Polestar. Tror inte det är aktuellt utan det var bara jag som tänkte tanken att de gör skulle göra en "Toyota" i marknadsföringen.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
FredrikR skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer Polestar 2 säljas i stora volymer i Sverige när priset sjunker till 400.000kr?

Nästa version av Polestar 2 kommer att få lite mindre batterier som har samma räckvidd, enklare tygklädsel och standardutrustning, skriver tidningen. Den kommer att vara framhjulsdriven och priset kommer att börja kring 400.000 kronor.
https://www.bytbil.com/nyheter/avslojat ... ar-2-29105

Ska man vara riktigt negativ och tro att det är Polestar´s motsvarighet till Toyotas elbil man inte behöver ladda?
Dvs tänker de slänga in en räckviddsförlängare som i BMWi3 Rex?
Fast det står ju mindre batterier (som den fysiska storleken) och inte färre kWh. De sätter ju inget datum på det hela.

Jag har en BMW i3 REX och skulle aldrig få för mig att byta den mot en utan REX. Så här trevligt kan det vara på snabbladdare som det inte står Tesla på. :shock: Jag skulle nog faktiskt kunna tänka mig en Polestar 2 med REX. Men bara om den är bak- eller fyrhjulsdriven.

Vi använder i princip aldrig REX men när den behövs så är den guld värd.
Det du egentligen säger är att andra tillverkare borde satsa mer på laddnätverk, så de likt Tesla slapp fundera på räckviddsförlängare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Verdi skrev:
FredrikR skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer Polestar 2 säljas i stora volymer i Sverige när priset sjunker till 400.000kr?

Nästa version av Polestar 2 kommer att få lite mindre batterier som har samma räckvidd, enklare tygklädsel och standardutrustning, skriver tidningen. Den kommer att vara framhjulsdriven och priset kommer att börja kring 400.000 kronor.
https://www.bytbil.com/nyheter/avslojat ... ar-2-29105

Ska man vara riktigt negativ och tro att det är Polestar´s motsvarighet till Toyotas elbil man inte behöver ladda?
Dvs tänker de slänga in en räckviddsförlängare som i BMWi3 Rex?
Fast det står ju mindre batterier (som den fysiska storleken) och inte färre kWh. De sätter ju inget datum på det hela.

Jag har en BMW i3 REX och skulle aldrig få för mig att byta den mot en utan REX. Så här trevligt kan det vara på snabbladdare som det inte står Tesla på. :shock: Jag skulle nog faktiskt kunna tänka mig en Polestar 2 med REX. Men bara om den är bak- eller fyrhjulsdriven.

Vi använder i princip aldrig REX men när den behövs så är den guld värd.
Det du egentligen säger är att andra tillverkare borde satsa mer på laddnätverk, så de likt Tesla slapp fundera på räckviddsförlängare.
Alla tillverkare kan inte bygga egna laddnätverk som skulle kunna försörja mängden bilar som säljs. Det behövs en gemensam lösning. Tänk om det skulle byggas egna bensinstationer för varje bilmärke. Hur stor kan teslas marknadsandel bli innan nätet behöver byggas ut av kapacitetsskäl?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:

Alla tillverkare kan inte bygga egna laddnätverk som skulle kunna försörja mängden bilar som säljs. Det behövs en gemensam lösning. Tänk om det skulle byggas egna bensinstationer för varje bilmärke. Hur stor kan teslas marknadsandel bli innan nätet behöver byggas ut av kapacitetsskäl?
Vem sa något om "egna"? Poängen var att de mycket väl kunde satsa på fler laddare istället för att stoppa i en avgasmotor.
Superchargernätet byggs ut konstant förövrigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Eget behöver det väl inte vara...
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Superchargernätet byggs ut konstant förövrigt.
Jag vet. Att det finns ganska stor kapacitet i Teslas laddnätverk är ju också tydligt. Ofta är dom ju ganska tomma när man kör förbi.

Du missar min frågeställning.
Frågan var hur stor marknadsandel Teslas laddnät kan försörja? Ofta låter det ju som man är hemma och allt är klart eftersom man har ett eget nät.
Tesla försörjer ju trots allt bara 3 promille av bilparken och 3% av nybilsförsäljningen. Hur många laddstationer skulle behövas om t.ex. 50% av försäljningen skulle vara elbilar fördelat på 15-20 tillverkare som alla skulle bygga egna lösningar?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Superchargernätet byggs ut konstant förövrigt.
Jag vet. Att det finns ganska stor kapacitet i Teslas laddnätverk är ju också tydligt. Ofta är dom ju ganska tomma när man kör förbi.

Du missar min frågeställning.
Frågan var hur stor marknadsandel Teslas laddnät kan försörja? Ofta låter det ju som man är hemma och allt är klart eftersom man har ett eget nät.
Tesla försörjer ju trots allt bara 3 promille av bilparken och 3% av nybilsförsäljningen. Hur många laddstationer skulle behövas om t.ex. 50% av försäljningen skulle vara elbilar fördelat på 15-20 tillverkare som alla skulle bygga egna lösningar?
Lika meningslös frågeställning som "vad skulle hända om alla bytte till elbil imorgon?".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Superchargernätet byggs ut konstant förövrigt.
Jag vet. Att det finns ganska stor kapacitet i Teslas laddnätverk är ju också tydligt. Ofta är dom ju ganska tomma när man kör förbi.

Du missar min frågeställning.
Frågan var hur stor marknadsandel Teslas laddnät kan försörja? Ofta låter det ju som man är hemma och allt är klart eftersom man har ett eget nät.
Tesla försörjer ju trots allt bara 3 promille av bilparken och 3% av nybilsförsäljningen. Hur många laddstationer skulle behövas om t.ex. 50% av försäljningen skulle vara elbilar fördelat på 15-20 tillverkare som alla skulle bygga egna lösningar?

Att det ofta är tomt betyder ingenting egentligen. Så kommer det nog vara. Laddnätverken måste dimensioneras efter stora trafikhelger snarare än vardag.

Återigen. Det behöver inte vara egna nätverk. Räcker med att det finns något nätverk.

Är själv lite tveksam om det går att ha stor andel elbilar i trafiken. Blir jättelika laddstationer.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Superchargernätet byggs ut konstant förövrigt.
Jag vet. Att det finns ganska stor kapacitet i Teslas laddnätverk är ju också tydligt. Ofta är dom ju ganska tomma när man kör förbi.

Du missar min frågeställning.
Frågan var hur stor marknadsandel Teslas laddnät kan försörja? Ofta låter det ju som man är hemma och allt är klart eftersom man har ett eget nät.
Tesla försörjer ju trots allt bara 3 promille av bilparken och 3% av nybilsförsäljningen. Hur många laddstationer skulle behövas om t.ex. 50% av försäljningen skulle vara elbilar fördelat på 15-20 tillverkare som alla skulle bygga egna lösningar?
Lika meningslös frågeställning som "vad skulle hända om alla bytte till elbil imorgon?".
Sluta larva dig och kryp upp från försvarsställning. Jag försöker sätta saken i perspektiv. Helt uppenbarligen är Teslas lösning effektiv och säljer bilar. Naturligtvis behöver nätet även vara överdimensionerat för att det ska finna laddmöjlighet när alla ska på semester.
Jag försöker förstå hur stor teslas försäljning kan bli innan man skulle behöva utöka antalet laddstationer vid sidan om (på samma plats) dom befintliga för att inte laddning skulle bli ett problem. Jag begriper alltså att det inte är dags ännu på långa vägar, men om ni får gissa var vi är på skalan? 30000 bilar?
Enligt väldigt många kommer vi ju bara på några år får se marknadsandelar på 30-40% elbilar. Jag tror märkesunika laddstationer inte är rimligt. Som sagt lika orimligt som om man skulle ha märkesspecifika bensinstationer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Superchargernätet byggs ut konstant förövrigt.
Jag vet. Att det finns ganska stor kapacitet i Teslas laddnätverk är ju också tydligt. Ofta är dom ju ganska tomma när man kör förbi.

Du missar min frågeställning.
Frågan var hur stor marknadsandel Teslas laddnät kan försörja? Ofta låter det ju som man är hemma och allt är klart eftersom man har ett eget nät.
Tesla försörjer ju trots allt bara 3 promille av bilparken och 3% av nybilsförsäljningen. Hur många laddstationer skulle behövas om t.ex. 50% av försäljningen skulle vara elbilar fördelat på 15-20 tillverkare som alla skulle bygga egna lösningar?
Lika meningslös frågeställning som "vad skulle hända om alla bytte till elbil imorgon?".
Sluta larva dig och kryp upp från försvarsställning. Jag försöker sätta saken i perspektiv. Helt uppenbarligen är Teslas lösning effektiv och säljer bilar. Naturligtvis behöver nätet även vara överdimensionerat för att det ska finna laddmöjlighet när alla ska på semester.
Jag försöker förstå hur stor teslas försäljning kan bli innan man skulle behöva utöka antalet laddstationer vid sidan om (på samma plats) dom befintliga för att inte laddning skulle bli ett problem. Jag begriper alltså att det inte är dags ännu på långa vägar, men om ni får gissa var vi är på skalan? 30000 bilar?
Enligt väldigt många kommer vi ju bara på några år får se marknadsandelar på 30-40% elbilar. Jag tror märkesunika laddstationer inte är rimligt. Som sagt lika orimligt som om man skulle ha märkesspecifika bensinstationer.
Titta på Norge så ser du hur man gör. Man utökar befintliga v2 och man bygger v3 på nya ställen. Kort sagt är det knappast brist på utrymme längs våra vägar.
Kom också ihåg att de flesta laddar hemma. Jag har själv kört över 1000 mil nu sedan jag senast snabbladdade.
Det är alltså inte som bensinmackar där ALLA måste stanna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Kom också ihåg att de flesta laddar hemma. Jag har själv kört över 1000 mil nu sedan jag senast snabbladdade.
Det är alltså inte som bensinmackar där ALLA måste stanna.
Fattar det också. Att volymen blir större med drivmedel som bara kan tankas på mack. Men ändå, dom laddstationer som Tesla har idag räcker ju till för dagens antal bilar och sannolikt även en bit in i framtiden. Det finns ju en kvot mellan antal sålda bilar och vilken laddinfrastruktur som behövs.
Även om du mest laddar hemma så räknar du ju med att det finns laddstationer ute längs vägarna om det skulle behövas.

Svårt att jämföra men på 1000 mil tankas en fossilbil 10-15 gånger beroende på utförande. Själv har jag kanske tankat 9 gånger på dom senaste 1000 mil. Jag har använt en och samma mack ganska nära min bostad och spenderat kanske en knapp timme totalt (plus 10 000kr då). Man kan säga att det ur infrastruktursynpunkt är det ganska lika. Det är mycket sällan jag åker mer än 50mil hemifrån till vardags.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kom också ihåg att de flesta laddar hemma. Jag har själv kört över 1000 mil nu sedan jag senast snabbladdade.
Det är alltså inte som bensinmackar där ALLA måste stanna.
Fattar det också. Att volymen blir större med drivmedel som bara kan tankas på mack. Men ändå, dom laddstationer som Tesla har idag räcker ju till för dagens antal bilar och sannolikt även en bit in i framtiden. Det finns ju en kvot mellan antal sålda bilar och vilken laddinfrastruktur som behövs.
Även om du mest laddar hemma så räknar du ju med att det finns laddstationer ute längs vägarna om det skulle behövas.

Svårt att jämföra men på 1000 mil tankas en fossilbil 10-15 gånger beroende på utförande. Själv har jag kanske tankat 9 gånger på dom senaste 1000 mil. Jag har använt en och samma mack ganska nära min bostad och spenderat kanske en knapp timme totalt (plus 10 000kr då). Man kan säga att det ur infrastruktursynpunkt är det ganska lika. Det är mycket sällan jag åker mer än 50mil hemifrån till vardags.
Och så finns det dom som jag som inte kan ladda hemma.
Jag laddar till +95% på SuC. Resten på hotell.

Hade inte snabbladdare funnits. Då hade det varit omöjligt för mig att ha elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kom också ihåg att de flesta laddar hemma. Jag har själv kört över 1000 mil nu sedan jag senast snabbladdade.
Det är alltså inte som bensinmackar där ALLA måste stanna.
Fattar det också. Att volymen blir större med drivmedel som bara kan tankas på mack. Men ändå, dom laddstationer som Tesla har idag räcker ju till för dagens antal bilar och sannolikt även en bit in i framtiden. Det finns ju en kvot mellan antal sålda bilar och vilken laddinfrastruktur som behövs.
Även om du mest laddar hemma så räknar du ju med att det finns laddstationer ute längs vägarna om det skulle behövas.

Svårt att jämföra men på 1000 mil tankas en fossilbil 10-15 gånger beroende på utförande. Själv har jag kanske tankat 9 gånger på dom senaste 1000 mil. Jag har använt en och samma mack ganska nära min bostad och spenderat kanske en knapp timme totalt (plus 10 000kr då). Man kan säga att det ur infrastruktursynpunkt är det ganska lika. Det är mycket sällan jag åker mer än 50mil hemifrån till vardags.
Dom laddstationer Tesla har idag sattes inte alla upp samtidigt. Man har kontinuerligt utökat och byggt nya, och så lär det fortsätta. Det finns inget "tak". Som sagt, det är ingen brist på utrymme längs vägarna.

Nej, det finns väldigt många som "tankar för en hundring" och liknande. Långt ifrån alla tankar fullt och kör tomt. Många kör också mest runt i städer, med små bilar och små bensintankar vilket kräver tankning oftare.
De bilarna har i praktiken betydligt kortare räckvidd än många elbilar då avgasbilar drar betydligt mer i stadstrafik.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar