Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

martinot skrev:

Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?

Mycket smart!
Kolla på det här klippet, blir tydligt hur tekniken fungerar då det är dimma och man ser hur strålkastarna arbetar. Cirka 1:15 in:

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Polestar 2

Inlägg av Curik »

dd88 skrev:
martinot skrev:

Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?

Mycket smart!
Kolla på det här klippet, blir tydligt hur tekniken fungerar då det är dimma och man ser hur strålkastarna arbetar. Cirka 1:15 in:

Det där är riktigt imponerande. Är det någon som har någon uppfattning av hur pålitliga dom där Matrix-lysena är? Hur ofta missar dom att det kommer en bil exempelvis? Anledningen till att jag inte brukar använda adaptiva helljus är för att det räcker att den bländar någon (även om det är sällan) så tröttnar jag och sköter det manuellt istället.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

Curik skrev:
dd88 skrev:
martinot skrev:

Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?

Mycket smart!
Kolla på det här klippet, blir tydligt hur tekniken fungerar då det är dimma och man ser hur strålkastarna arbetar. Cirka 1:15 in:

Det där är riktigt imponerande. Är det någon som har någon uppfattning av hur pålitliga dom där Matrix-lysena är? Hur ofta missar dom att det kommer en bil exempelvis? Anledningen till att jag inte brukar använda adaptiva helljus är för att det räcker att den bländar någon (även om det är sällan) så tröttnar jag och sköter det manuellt istället.
På Volvo kan man ställa snabbhet mellan 3 olika lägen. Kör man på snabbaste så har ingen blinkat på mig iallafall under 3 års tid. Min tidigare bmw fick inte heller blink och uppfattade den som snäppet skarpare i kanterna än Volvo.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Polestar 2

Inlägg av Frippanecci »

Polarens Volvo lyste upp ett rådjur snett framför framförvarande bil, så han bromsade - den framförvarande bilen såg ej rådjuret..
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:
Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.
Kul att höra en personlig rapport av nya PS2 - verkar vara en mycket lyckad elbil! Pappa är mycket intresserad av att köpa en.

Gällande strålkastarna, hur upplever du de i praktiken (kul med techno-snack, men för mig är det mest intressant hur saker fungerar i verkligheten) jämfört med M3?

Själv tycker jag de på M3 är grymt bra, och mycket bättre än de flesta bilar jag kört.

Gillar speciellt den automatiska helljusfunktionen (innan så använde jag knappt helljus, då jag var för lat att slå av/på i ett hela tiden) som gör mycket stor skillnad för mig praktiskt. Helt underbar, och hoppas/antar att PS2 har liknande (skall dock be pappa checka detta innan han köper)?

det jag skrev om de var min erfarenhet av hur de funkar i verkligheten, inte på pappret. De är grymma. GÅr inte att jämföra med vanlig av/på helljus, där får man inte behålla sidorna när ljuset slås av.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
MS är ju en väldigt stor bil, och har för mig (rätta mig om jag har fel) att PS2 är tom. mindre än den mindre M3?

Isf. tycker jag att det hade varit mer intressant att ställa förbrukningen mot en elbil i ungefär samma storleksklass.
För att få förbrukning efter mitt körmönster, så behöver jag jämföra med en bil jag kör i vardagen över längre tid och där har ingen erfarenhet av M3 (har dessutom inte ens kört M3, så jag har noll erfarenhet av den). PS2 är som en M3 i storlek, men väger mer. MS har dessutom bättre aerodynamik, så det går nog på ett upp med PS2 om en av de är större men mer aerodynamisk och en är mindre, men också mindre aerodynamisk. Båda ungefär samma vikt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
martinot skrev:

Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?

Mycket smart!
Kolla på det här klippet, blir tydligt hur tekniken fungerar då det är dimma och man ser hur strålkastarna arbetar. Cirka 1:15 in:

Riktigt grym funktion!

Hoppas att detta kommer på fler bilmodeller (både från Volvo och andra) framöver. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
MS är ju en väldigt stor bil, och har för mig (rätta mig om jag har fel) att PS2 är tom. mindre än den mindre M3?

Isf. tycker jag att det hade varit mer intressant att ställa förbrukningen mot en elbil i ungefär samma storleksklass.
För att få förbrukning efter mitt körmönster, så behöver jag jämföra med en bil jag kör i vardagen över längre tid och där har ingen erfarenhet av M3 (har dessutom inte ens kört M3, så jag har noll erfarenhet av den). PS2 är som en M3 i storlek, men väger mer. MS har dessutom bättre aerodynamik, så det går nog på ett upp med PS2 om en av de är större men mer aerodynamisk och en är mindre, men också mindre aerodynamisk. Båda ungefär samma vikt.
Synd. Både att PS2 är liten som M3, men väger som MS. Men även att du inte kunnat jämföra med M3. Det är trots allt M3 som står mot PS2 för min pappa. Även Volvo själva verkar ha positionerat PS2 direkt mot M3 (inte emot MS).

Så hade varit mycket mer intressant om du någon gång kan testa M3 och jämföra mellan de (nu blir det ju lite som att jämföra Golf med XC90).


HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:
Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.
Kul att höra en personlig rapport av nya PS2 - verkar vara en mycket lyckad elbil! Pappa är mycket intresserad av att köpa en.

Gällande strålkastarna, hur upplever du de i praktiken (kul med techno-snack, men för mig är det mest intressant hur saker fungerar i verkligheten) jämfört med M3?

Själv tycker jag de på M3 är grymt bra, och mycket bättre än de flesta bilar jag kört.

Gillar speciellt den automatiska helljusfunktionen (innan så använde jag knappt helljus, då jag var för lat att slå av/på i ett hela tiden) som gör mycket stor skillnad för mig praktiskt. Helt underbar, och hoppas/antar att PS2 har liknande (skall dock be pappa checka detta innan han köper)?

det jag skrev om de var min erfarenhet av hur de funkar i verkligheten, inte på pappret. De är grymma. GÅr inte att jämföra med vanlig av/på helljus, där får man inte behålla sidorna när ljuset slås av.
Verkar som helt fantastiskt smart konstruktion! Riktigt grym! :)

Gällande jämförelsen med du gjorde med M3 i tråden, så menar jag att det vore intressantare om du jämförde PS2 med M3 i verkligheten (inte bara på pappret och i teoretiska diskussioner på nätet).

(Men ser ovan att du inte ens testkört M3, så där faller ju den frågan.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
dd88 skrev:
martinot skrev:

Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?

Mycket smart!
Kolla på det här klippet, blir tydligt hur tekniken fungerar då det är dimma och man ser hur strålkastarna arbetar. Cirka 1:15 in:

Riktigt grym funktion!

Hoppas att detta kommer på fler bilmodeller (både från Volvo och andra) framöver. :)
Flera bilmärken har erbjudit detta i ca 8-10 år Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
martinot skrev:

Ok, så den kan variera längden av strålkastarljuset helt adaptivt och steglöst?

Mycket smart!
Kolla på det här klippet, blir tydligt hur tekniken fungerar då det är dimma och man ser hur strålkastarna arbetar. Cirka 1:15 in:

Riktigt grym funktion!

Hoppas att detta kommer på fler bilmodeller (både från Volvo och andra) framöver. :)
Flera bilmärken har erbjudit detta i ca 8-10 år Bild
Missat det helt! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Idag var det sol och fint väder. Och då saaaaaknar jag att kunna öppna taket. DET blir en svår kamel att svälja. Men det är ju ingen bil jag vill ha som kan öppna taket längre :( undrar om etron GT får öppningsbart tak :? Taycan har ju det inte, så det ser väl kanske inte så ljust ut där heller.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Idag var det sol och fint väder. Och då saaaaaknar jag att kunna öppna taket. DET blir en svår kamel att svälja. Men det är ju ingen bil jag vill ha som kan öppna taket längre :( undrar om etron GT får öppningsbart tak :? Taycan har ju det inte, så det ser väl kanske inte så ljust ut där heller.
Har inte nuvarande e-tron taklucka som alternativ (har jag för mig)?

Har kört Model S med taklucka, men de kanske inte har de på nya modellerna?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Idag var det sol och fint väder. Och då saaaaaknar jag att kunna öppna taket. DET blir en svår kamel att svälja. Men det är ju ingen bil jag vill ha som kan öppna taket längre :( undrar om etron GT får öppningsbart tak :? Taycan har ju det inte, så det ser väl kanske inte så ljust ut där heller.
Har inte nuvarande e-tron taklucka som alternativ (har jag för mig)?

Har kört Model S med taklucka, men de kanske inte har de på nya modellerna?
Nya Model S kan man inte få det på längre tyvärr. Vanlig eTron är jag inte intresserad av av många anledningar, så den går bort. Är väl bara EQC eventuellt, men den har bara sån liten taklucka, inget ordentligt panoramatak som kan öppnas.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av bjelkeman »

Öppningsbara panoramataket saknar jag mest från min Model S, förutom stora bakluckan. Men bakluckan kan jag få på en Y om jag verkligen behöver en.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Idag var det sol och fint väder. Och då saaaaaknar jag att kunna öppna taket. DET blir en svår kamel att svälja. Men det är ju ingen bil jag vill ha som kan öppna taket längre :( undrar om etron GT får öppningsbart tak :? Taycan har ju det inte, så det ser väl kanske inte så ljust ut där heller.
Har inte nuvarande e-tron taklucka som alternativ (har jag för mig)?

Har kört Model S med taklucka, men de kanske inte har de på nya modellerna?
Nya Model S kan man inte få det på längre tyvärr. Vanlig eTron är jag inte intresserad av av många anledningar, så den går bort. Är väl bara EQC eventuellt, men den har bara sån liten taklucka, inget ordentligt panoramatak som kan öppnas.
PS2 har det inte som alternativ (antar jag eftersom du saknar det), men kanske kommer på någon av de nya större elbilarna från Polestar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Idag var det sol och fint väder. Och då saaaaaknar jag att kunna öppna taket. DET blir en svår kamel att svälja. Men det är ju ingen bil jag vill ha som kan öppna taket längre :( undrar om etron GT får öppningsbart tak :? Taycan har ju det inte, så det ser väl kanske inte så ljust ut där heller.
Har inte nuvarande e-tron taklucka som alternativ (har jag för mig)?

Har kört Model S med taklucka, men de kanske inte har de på nya modellerna?
Nya Model S kan man inte få det på längre tyvärr. Vanlig eTron är jag inte intresserad av av många anledningar, så den går bort. Är väl bara EQC eventuellt, men den har bara sån liten taklucka, inget ordentligt panoramatak som kan öppnas.
PS2 har det inte som alternativ (antar jag eftersom du saknar det), men kanske kommer på någon av de nya större elbilarna från Polestar?

Nej, kunde inte välja det till PS2 tyvärr. Bilarna som säljs nu är ju i stort sett fullutrustade allihopa. Bara några få tillval, som klädsel, lack, fälg, dragkrok och självklart performance paket som går att välja till
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Idag var det sol och fint väder. Och då saaaaaknar jag att kunna öppna taket. DET blir en svår kamel att svälja. Men det är ju ingen bil jag vill ha som kan öppna taket längre :( undrar om etron GT får öppningsbart tak :? Taycan har ju det inte, så det ser väl kanske inte så ljust ut där heller.
Har inte nuvarande e-tron taklucka som alternativ (har jag för mig)?

Har kört Model S med taklucka, men de kanske inte har de på nya modellerna?
Nya Model S kan man inte få det på längre tyvärr. Vanlig eTron är jag inte intresserad av av många anledningar, så den går bort. Är väl bara EQC eventuellt, men den har bara sån liten taklucka, inget ordentligt panoramatak som kan öppnas.
PS2 har det inte som alternativ (antar jag eftersom du saknar det), men kanske kommer på någon av de nya större elbilarna från Polestar?

Nej, kunde inte välja det till PS2 tyvärr. Bilarna som säljs nu är ju i stort sett fullutrustade allihopa. Bara några få tillval, som klädsel, lack, fälg, dragkrok och självklart performance paket som går att välja till
Synd (även om jag personligen inte saknar/önskar sollucka).

Men samtidigt även förståeligt; känns som de kopierat Teslas koncept rakt av där. Inget fel med det (sparar säkert tid och pengar i produktion med färre varianter/konfigurationer) men tyvärr också lite mindre val för oss kunder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14489
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Jo, det finns ju extremer åt det hållet också (skulle själv gärna sett något mellanting hos de flesta biltillverkare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Polestar 2

Inlägg av LasseTM »

taliz skrev:
Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.
frågade en kompis som kör Porsche idag hur han gjorde när han köpte sin bil och han berättade att det tog 2 timmar hos handlaren för att konfigurera bilen :?
Min model 3 tog under 60 sekunder från start till klart, kanske lite för lite val men ändå skönt.
Hade gärna fått ett plåttak på M3.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Polestar 2

Inlägg av PapaD »

TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Polestar 2

Inlägg av Nilp »

PapaD skrev:
TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
Det är flera som undrat samma sak,i chatten men han har träffat flera P2 bilister vid sina laddstoppoch dom har haft samma förbrukning. Våt väg och 6 grader blir hög förbrukning. Tydligen värmer inte P2 batteriet speciellt bra heller, fick bara typ 50kw på Ionity vid sitt första laddstopp. Kan bli jobbigt till vintern om man ska snabbladda och den tar lång tid att värma batteriet. Men en fördel vid kortare resor då bilen inte spenderar en massa energi på att värma batteriet.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

LasseTM skrev:
taliz skrev:
Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.
frågade en kompis som kör Porsche idag hur han gjorde när han köpte sin bil och han berättade att det tog 2 timmar hos handlaren för att konfigurera bilen :?
Min model 3 tog under 60 sekunder från start till klart, kanske lite för lite val men ändå skönt.
Hade gärna fått ett plåttak på M3.
Köper man bil för över en halvmiljon förstår jag inte varför man är emot valmöjligheter
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Polestar 2

Inlägg av LasseTM »

Esterox skrev:
LasseTM skrev:
taliz skrev:
Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.
frågade en kompis som kör Porsche idag hur han gjorde när han köpte sin bil och han berättade att det tog 2 timmar hos handlaren för att konfigurera bilen :?
Min model 3 tog under 60 sekunder från start till klart, kanske lite för lite val men ändå skönt.
Hade gärna fått ett plåttak på M3.
Köper man bil för över en halvmiljon förstår jag inte varför man är emot valmöjligheter
Problemet är ofta inte valmöjligheterna utan att A har ett beroende till B som inte går att få med C utan att du väljer D som inte funkar med A.
Man sitter och hoppas på att det ska funka och när jag vill välja till rostfria pedaler måste jag även köpa till krom lister på utsidan av bilen för 17900:- när Pedalerna bara kostade 700:-
Ofta är det ju inte heller jättetydligt vad man klickar i, speciellt inte hos Porsche.
Men absolut jag hade gärna haft lite fler val hos Tesla, som att köpa gummimattor vid leverans av bil tex. Helt värdelöst att de inte går att få på samma kvitto som bilen eller en UMC för 3-fas
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

LasseTM skrev:
Esterox skrev:
LasseTM skrev:
taliz skrev:
Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.
frågade en kompis som kör Porsche idag hur han gjorde när han köpte sin bil och han berättade att det tog 2 timmar hos handlaren för att konfigurera bilen :?
Min model 3 tog under 60 sekunder från start till klart, kanske lite för lite val men ändå skönt.
Hade gärna fått ett plåttak på M3.
Köper man bil för över en halvmiljon förstår jag inte varför man är emot valmöjligheter
Problemet är ofta inte valmöjligheterna utan att A har ett beroende till B som inte går att få med C utan att du väljer D som inte funkar med A.
Man sitter och hoppas på att det ska funka och när jag vill välja till rostfria pedaler måste jag även köpa till krom lister på utsidan av bilen för 17900:- när Pedalerna bara kostade 700:-
Ofta är det ju inte heller jättetydligt vad man klickar i, speciellt inte hos Porsche.
Men absolut jag hade gärna haft lite fler val hos Tesla, som att köpa gummimattor vid leverans av bil tex. Helt värdelöst att de inte går att få på samma kvitto som bilen eller en UMC för 3-fas
Är väll bara VW som har sådana otydliga tillval. Annars tycker jag det är skapligt enkelt att förstå, Porsche kanske är ett specialfall men då finns ju samtidigt 100000 valmöjligheter och det är ju trevligt. Köper du en tv på 60 sek också eller kikar du olika varianter ?
Skriv svar