Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Viss funktionalitet verkar kunna vara beta i många år. Förhoppningsvis blir det inte så för Polestar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Edward123 skrev:
Remuz skrev:
Edward123 skrev:
Utelåst pga icke-fungerande digital key idag. Sambo bortrest. Polestar support inte så bra. Detta var droppen, har trivts rätt bra med bilen på sistone efter initialt strul och övervägt Polestar 3 men nu får det bli någon gammal hederlig tysk istället.
Märkligt, vad är det för lösning? Jag har kortet till min trea i plånboken men har aldrig använt det. Tyckte det gick långsamt med upplåsningen ibland men det har alltid gått till slut.
Är i telefonen. Har funkat oksih, fått starta om appen lite då oxh då och den kan ganska ofta ta några sekunder på sig att känna av att man har nyckeln.

Som supporten sa när jag ringde om hjälp "funktionen är beta, vi rekommenderar att man har fysisk nyckel med sig". Ja tack för info, på villet sätt gör det min situation bättre när jag inte kan starta bilen? Vad är vitsen med funktionen om jag ändå ska ha en fysisk nyckel med mig. Det har gått ganska länge som ni släppte funtionen, hur länge ska den vara beta egentligen?
Har full förståelse för det. Missen som Polestar gjort här inte att det är i beta, men att de inte sett till att ha en smidig backuplösning när det blir problem med telefonen. En vanlig stor fysisk trådlös nyckel är ingen smidig backuplösning. Den är för stor och klumpig för det syftet. Har full förståelse för att du inte vill släpa runt på den.

Vad som helst kan hända med telefonen, inklusive att batteriet tar slut. Jag har därför alltid med mig en reservlösning i form av ett NFC-kort i plånboken. Tar inte mer plats än ett vanligt kreditkort eller körkort (och körkort måste man ändå ha med sig). Polestar borde se till att ha en liknande smidig backuplösning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Ja, en "kreditkortsnyckel" hade varit bra.
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Polestar 2

Inlägg av johanh »

martinot skrev:

Har full förståelse för det. Missen som Polestar gjort här inte att det är i beta, men att de inte sett till att ha en smidig backuplösning när det blir problem med telefonen. En vanlig stor fysisk trådlös nyckel är ingen smidig backuplösning. Den är för stor och klumpig för det syftet. Har full förståelse för att du inte vill släpa runt på den.

Vad som helst kan hända med telefonen, inklusive att batteriet tar slut. Jag har därför alltid med mig en reservlösning i form av ett NFC-kort i plånboken. Tar inte mer plats än ett vanligt kreditkort eller körkort (och körkort måste man ändå ha med sig). Polestar borde se till att ha en liknande smidig backuplösning.
Missen Polestar gjort är att inte utveckla en vettig, fungerande app. Det känns som de är 5-10 år efter Mercedes app i både funktion och design.
För min del är digital nyckel en gimmick, jag testade det kort period men efter att ha behövt starta om appen vid två olika tillfällen slängde jag ut den.

Vad är vitsen att ha en app-nyckel om man ändå måste ha med backupen? Min nyckel är ungefär lika stor som Model X fob och jag lägger den i fickan samtidigt som korthållaren på morgonen när jag åker hemifrån och tar ur den ur fickan när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

johanh skrev:
Vad är vitsen att ha en app-nyckel om man ändå måste ha med backupen?
Normalt fungerar BT-funktionen i telefonappen utmärkt med min Tesla, och då behöver man självklart (normalt) ingen backup. Så smidigt att aldrig behöva ta upp varken nyckel, telefon eller kort ifrån fickan. Bilen låser upp sig, och låser sig, helt automagiskt. Grymt bekvämt!

Men en gång för ca 1 år sedan så hade batteriet på mobilen dött märkte jag först när jag kom till på parkeringen, när jag en sen novemberkväll skulle åka hem ifrån en kvällslabb på Universitet (ellära och mätteknik). Var väldigt trött och grymt blåsigt kallt ute, och telefonen var verkligen stendöd. Då var det enormt smidigt att kunna ta upp kortet (som jag förvarar i samma lilla minimala korthållare som körkortet) och ta mig in i bilen för att kunna köra hem utan problem. Dessutom kunde jag börja ladda mobilen så fort jag kommit in och satt mig i bilen.

Det är lite som villaförsäkring och brandsläckare till huset; förhoppningsvis behöver man aldrig använda de, men har man otur och behov för det någon gång så är det djävligt skönt att de är på plats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Polestar 2

Inlägg av johanh »

martinot skrev:
johanh skrev:
Vad är vitsen att ha en app-nyckel om man ändå måste ha med backupen?
Normalt fungerar BT-funktionen i telefonappen utmärkt med min Tesla, och då behöver man självklart (normalt) ingen backup. Så smidigt att aldrig behöva ta upp varken nyckel, telefon eller kort ifrån fickan. Bilen låser upp sig, och låser sig, helt automagiskt. Grymt bekvämt!

Men en gång för ca 1 år sedan så hade batteriet på mobilen dött märkte jag först när jag kom till på parkeringen, när jag en sen novemberkväll skulle åka hem ifrån en kvällslabb på Universitet (ellära och mätteknik). Var väldigt trött och grymt blåsigt kallt ute, och telefonen var verkligen stendöd. Då var det enormt smidigt att kunna ta upp kortet (som jag förvarar i samma lilla minimala korthållare som körkortet) och ta mig in i bilen för att kunna köra hem utan problem. Dessutom kunde jag börja ladda mobilen så fort jag kommit in och satt mig i bilen.

Det är lite som villaförsäkring och brandsläckare till huset; förhoppningsvis behöver man aldrig använda de, men har man otur och behov för det någon gång så är det djävligt skönt att de är på plats.
Ok, så det är formfaktorn som gör det bekvämt då, dvs inget extra att bära på? PS2 har liksom de flesta andra bilar keyless så man tar aldrig upp nyckeln ur fickan. Det var det som gjorde appen till PS2 osmidig, när jag vid två tillfällen fått ta upp telefonen ur fickan för att starta om appen innan jag kom in bilen tröttnade jag.
Förstår att det var skönt att ha nyckelkort med sig en sån kväll, mardröm att bara ha telefon i sånt läge :)
PS2 nyckel.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

johanh skrev:
martinot skrev:
johanh skrev:
Vad är vitsen att ha en app-nyckel om man ändå måste ha med backupen?
Normalt fungerar BT-funktionen i telefonappen utmärkt med min Tesla, och då behöver man självklart (normalt) ingen backup. Så smidigt att aldrig behöva ta upp varken nyckel, telefon eller kort ifrån fickan. Bilen låser upp sig, och låser sig, helt automagiskt. Grymt bekvämt!

Men en gång för ca 1 år sedan så hade batteriet på mobilen dött märkte jag först när jag kom till på parkeringen, när jag en sen novemberkväll skulle åka hem ifrån en kvällslabb på Universitet (ellära och mätteknik). Var väldigt trött och grymt blåsigt kallt ute, och telefonen var verkligen stendöd. Då var det enormt smidigt att kunna ta upp kortet (som jag förvarar i samma lilla minimala korthållare som körkortet) och ta mig in i bilen för att kunna köra hem utan problem. Dessutom kunde jag börja ladda mobilen så fort jag kommit in och satt mig i bilen.

Det är lite som villaförsäkring och brandsläckare till huset; förhoppningsvis behöver man aldrig använda de, men har man otur och behov för det någon gång så är det djävligt skönt att de är på plats.
Ok, så det är formfaktorn som gör det bekvämt då, dvs inget extra att bära på?
Att slippa att hålla reda på en extra pryl till, och behöva ta med är den stora vinnaren.

Idag tar jag endast med mobiltelefon + glasögon (behöver för körning då jag är närsynt) + körtkortshållare (inklusive två kreditkort och Tesla NFC-kort).

Hade gärna önskat att funktionaliteten kunde rymmas i klockan, för då hade jag inte behövt att alltid ta med mobilen. Hade varit klockrent.

Ju färre prylar att hålla reda på -> ju enklare och bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Remuz skrev:
Grejen som vsr en kopia av Tesla vsr väl att det görs OTA?
Är väl ändå lite mycket att begära i en tid då iPhone precis hade kommit ut på marknaden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

dd88 skrev:
Remuz skrev:
Grejen som vsr en kopia av Tesla vsr väl att det görs OTA?
Är väl ändå lite mycket att begära i en tid då iPhone precis hade kommit ut på marknaden.
Jag begär det inte, men det var nog det som menades....
P85D svart/svart med gratis SuC
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

Jag provkörde Polestar 2 idag på Mobilia i Malmö. Inte jätteimponerad. Den var som en Volvo S40. Kändes som en S60 men lite mindre. Jag fick inte plats bakom mig själv i baksätet. Var rejält seg i gasresponsen också (alltså programmeringen - inte kraften). Men den var rätt mjuk och tyst med härlig Volvointeriör. Vad värre var alla buggar i Android Automotive. Först försvann kartan i instrumentklustret - sen kartan på stora ingotainmentskärmen. Det hände mitt i Malmö i både 408 hk versionen som enklaste basversionen. Skrämmande dåligt! Se foton. Emellanåt blinkade den tillbaka. Kändes som i mobilen när man får dålig täckning på tåget. Men så ska ju inte en inbyggd navigation vara.

Basversionen var sjukt bas - mer bas än en bensin Volvo. Vanlig konstantfarthållare och inte ens automatisk av och på för helljus. Bilen var alldeles för dyr. Sänk priset 100-150 000 kr anser jag. Lär väl inte hända. Men för de 760 000 kr som den fullmatade kostade så tar jag hellre en i4 el Tesla Model Y (med njurbälte) el ngn av koreanerna.
C529C6AB-3E5C-4501-9031-AD3AB33EF98C.png
5AFF22E8-37C0-429E-B810-A75B5F9234CB.png
FDCAC26F-E21B-4102-A78F-DF9E3009A531.png
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

PS2 PP har fått en väldigt mycket högre effekt och bättre laddkurva nu med senaste uppdateringen, så ni som inte redan OTA-uppdaterat har en mycket positiv överraskning som väntar. :D

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jonathan Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 aug 2020 16:58

Re: Polestar 2

Inlägg av Jonathan Johansson »

martinot skrev:
PS2 PP har fått en väldigt mycket högre effekt och bättre laddkurva nu med senaste uppdateringen, så ni som inte redan OTA-uppdaterat har en mycket positiv överraskning som väntar. :D

Nu ingår ju inte effektökningen i den vanliga OTA uppdateringen utan kostar 10000:- om man vill ha den.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Jonathan Johansson skrev:
Nu ingår ju inte effektökningen i den vanliga OTA uppdateringen utan kostar 10000:- om man vill ha den.
Nu tänker jag inte på effektökning av motorernas prestanda (den är jag helt med på kostar), men den effektökning som man får vid uppladdning av batterierna med den senaste programvaruuppdateringen. Gått från ca 130 kW till 150 kW peak, och dessutom laddar med hyfsad effekt även längre upp vid högre SoC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Jonathan Johansson skrev:
Nu ingår ju inte effektökningen i den vanliga OTA uppdateringen utan kostar 10000:- om man vill ha den.
Nu tänker jag inte på effektökning av motorernas prestanda (den är jag helt med på kostar), men den effektökning som man får vid uppladdning av batterierna med den senaste programvaruuppdateringen. Gått från ca 130 kW till 150 kW peak, och dessutom laddar med hyfsad effekt även längre upp vid högre SoC.
Och hur många minuter sparar man?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Och hur många minuter sparar man?
I Björns jämförelse av laddhastighet så var den nya kurvan till och med långsammare till 80%.

Hans 1000 km test säger inte så mycket i jämförelse med det gamla testet eftersom det gjordes på en annan rutt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Och hur många minuter sparar man?
I Björns jämförelse av laddhastighet så var den nya kurvan till och med långsammare till 80%.

Hans 1000 km test säger inte så mycket i jämförelse med det gamla testet eftersom det gjordes på en annan rutt.
Tänker du inte på den "gamla nya kurvan" som kom i somras och som Björn testade då? Den som höjde max öaddhastighet till 155 kW.

Den "nya nya kurvan" kom för bara några veckor sedan och höjer laddkurvan vid lägre SoC. När batteriet är optimalt temprerat verkar det nu gå att ladda upp till ca 40% SoC i 148-155 kW och även hyfsad fart därefter. Samtidigt med den nya laddkurvan kom även förvärmning av batteriet vid navigering till snabbladdare och även optimering av energianvändning vid körning med Eco-climate vilket sänker förbrukningen med ca 10% i svalt väder.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Tänker du inte på den "gamla nya kurvan" som kom i somras och som Björn testade då? Den som höjde max öaddhastighet till 155 kW.

Den "nya nya kurvan" kom för bara några veckor sedan och höjer laddkurvan vid lägre SoC. När batteriet är optimalt temprerat verkar det nu gå att ladda upp till ca 40% SoC i 148-155 kW och även hyfsad fart därefter. Samtidigt med den nya laddkurvan kom även förvärmning av batteriet vid navigering till snabbladdare och även optimering av energianvändning vid körning med Eco-climate vilket sänker förbrukningen med ca 10% i svalt väder.
Tänker på den kurvan inläggen avhandlade, dvs den senaste uppdateringen. Den verkar inte ha gett några direkta sänkningar av laddtid utan nästan tvärtom en längre laddtid ifall man laddar till 80%.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Jag skulle säga att det i de flesta fallen är ointressant att mäta tiden för att ladda till 80%, utan att man i de flesta fall laddar till någonstans mellan 50-75% när man är ute och kör av just effektivitetsskäl. Därför tycker jag att för de flesta bilar (dvs. de som inte har extremt platt laddkurva) är vettigare att mäta tiden från 15-20% till 50-75% någonstans. De är ändå det mer realistiska tiden och scenariot när man snabbladdar på resa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Tänker du inte på den "gamla nya kurvan" som kom i somras och som Björn testade då? Den som höjde max öaddhastighet till 155 kW.

Den "nya nya kurvan" kom för bara några veckor sedan och höjer laddkurvan vid lägre SoC. När batteriet är optimalt temprerat verkar det nu gå att ladda upp till ca 40% SoC i 148-155 kW och även hyfsad fart därefter. Samtidigt med den nya laddkurvan kom även förvärmning av batteriet vid navigering till snabbladdare och även optimering av energianvändning vid körning med Eco-climate vilket sänker förbrukningen med ca 10% i svalt väder.
Tänker på den kurvan inläggen avhandlade, dvs den senaste uppdateringen. Den verkar inte ha gett några direkta sänkningar av laddtid utan nästan tvärtom en längre laddtid ifall man laddar till 80%.
Såg den nu men han har antagligen inte förvärmt batteriet ordentligt. Han fick konsekvent bättre laddhastighet i 1000 km testet som martinot länkade till.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Tänker du inte på den "gamla nya kurvan" som kom i somras och som Björn testade då? Den som höjde max öaddhastighet till 155 kW.

Den "nya nya kurvan" kom för bara några veckor sedan och höjer laddkurvan vid lägre SoC. När batteriet är optimalt temprerat verkar det nu gå att ladda upp till ca 40% SoC i 148-155 kW och även hyfsad fart därefter. Samtidigt med den nya laddkurvan kom även förvärmning av batteriet vid navigering till snabbladdare och även optimering av energianvändning vid körning med Eco-climate vilket sänker förbrukningen med ca 10% i svalt väder.
Tänker på den kurvan inläggen avhandlade, dvs den senaste uppdateringen. Den verkar inte ha gett några direkta sänkningar av laddtid utan nästan tvärtom en längre laddtid ifall man laddar till 80%.
Såg den nu men han har antagligen inte förvärmt batteriet ordentligt. Han fick konsekvent bättre laddhastighet i 1000 km testet som martinot länkade till.
Riktigt. Det verkar vara just kombinationen av förvärmning av batterierna tillsammans med den nya laddkurvan som gjort susen för PS2 PP.

Känns som en solid och bra förbättring av Polestar.

Tycker det är kul att se att de sett på Tesla och nyttan av förvärmning inför snabbladdning (även den nya kartan med info om laddpunkterna i PS2 var ju fin). Samma sak med att kunna släppa OTA-uppdateringar med nya laddkurvor efter en tid när kunnat optimera efter att de fått samlat in mera data.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Jag skulle säga att det i de flesta fallen är ointressant att mäta tiden för att ladda till 80%, utan att man i de flesta fall laddar till någonstans mellan 50-75% när man är ute och kör av just effektivitetsskäl. Därför tycker jag att för de flesta bilar (dvs. de som inte har extremt platt laddkurva) är vettigare att mäta tiden från 15-20% till 50-75% någonstans. De är ändå det mer realistiska tiden och scenariot när man snabbladdar på resa.
Håller med, här är kurvorna före och efter version 1.7 uppmätta av Kris Rifa.
Screenshot_20211207-001412_YouTube.jpg
Totalt från 10%-80% blir förbättringen bara knappt 1.5 minut men den automatiska förvärmningen och den förbättrade laddkurvan har stor betydelse i praktiken.
Screenshot_20211207-001509_YouTube.jpg
Förhoppningsvis kommer ytterligare förbättringar lite längre fram, bilen har ju bara funnits ett drygt år hos kunder ännu :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

Håller med om att att ladda ca 40-60% är det roliga man gör på en resa, iallafall jag, och OTA med denna typen av uppdateringar får jag väl hålla med om, som snart sitte med en E55 från -19 helt utan möjlighet till detta, men att få OTA för att tex få svajig värme som i Tesla kan ju kvitta.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:
Jag skulle säga att det i de flesta fallen är ointressant att mäta tiden för att ladda till 80%, utan att man i de flesta fall laddar till någonstans mellan 50-75% när man är ute och kör av just effektivitetsskäl. Därför tycker jag att för de flesta bilar (dvs. de som inte har extremt platt laddkurva) är vettigare att mäta tiden från 15-20% till 50-75% någonstans. De är ändå det mer realistiska tiden och scenariot när man snabbladdar på resa.
Tycker jag stämmer för många elbilar men Polestar 2 har så hög förbrukning att för många resor så funkar det inte alls att ligga under 80%. I många fall säger ABRP att jag skulle behöva gå över 90% också.

Går vi på Björn Nylands siffror så skulle 10-60% dessutom endast ge dryga 15 mils räckvidd även på sommaren om vi dessutom begränsar farten till 120 km/h.
Maw skrev:

Såg den nu men han har antagligen inte förvärmt batteriet ordentligt. Han fick konsekvent bättre laddhastighet i 1000 km testet som martinot länkade till.
Det är mycket möjligt, det verkar vara ett rätt vanligt förekommande fenomen i hans jämförelser. Såg din andra post att det verkar handla om 1.5 minuter på 10-80%, det är inte fy skam med en sådan förbättring faktiskt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Håller med om att det största problemet med de på många andra sätt annars väldigt bra och fina bilarna PS2 och e-tron, är just deras enormt höga elförbrukning. Är det något som de måste förbättra i nya versioner så är det just främst att komma till rätta med det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

Absolut vore det bra men det är ju främst om det gör att man kommer hela vägen dit man ska utan att ladda, för om man öndå behlver stanna för att ladda så tycker jag att det kvittar om man behöver ladda 20 eller tex 40 kWh om det går snabbt att ladda.

Men visst imman ska ner i Europa eller åka riktigt långt så vore det trevligt med lägre förbrukning.
27,8 kWp solceller
Skriv svar