Iskall är den väl inte. Mera mellanmjölk.Banane skrev:En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
Trygg men lite tråkig.
Lite som en I-Pace.
Moderator: Redaktion
Iskall är den väl inte. Mera mellanmjölk.Banane skrev:En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
Bara en känsla.Anderzzon skrev:På vilket sätt? Mitt intryck är att det är en bil som är bättre än Model 3 (som den oftast jämförs mot) på i stort sätt allt utom räckvidd och snabbladdning.Banane skrev:En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
Tror det kan vara lätt att hamna i en informationsbubbla. Hänger man här kan man ju få intrycket att alla antingen har eller väntar på leverans av en model3.Banane skrev:Bara en känsla.Anderzzon skrev:På vilket sätt? Mitt intryck är att det är en bil som är bättre än Model 3 (som den oftast jämförs mot) på i stort sätt allt utom räckvidd och snabbladdning.Banane skrev:En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
Nä, men nu kan man leasa en E-Tron 55 för väldigt bra priser. Man kan även få en ID.3 för nästan ingenting på privatleasing. Och båda kan man få med abonnemang så man kan ladda på Ionity till rimliga priser.Fredrik j skrev:Tror det kan vara lätt att hamna i en informationsbubbla. Hänger man här kan man ju få intrycket att alla antingen har eller väntar på leverans av en model3.Banane skrev:Bara en känsla.Anderzzon skrev:På vilket sätt? Mitt intryck är att det är en bil som är bättre än Model 3 (som den oftast jämförs mot) på i stort sätt allt utom räckvidd och snabbladdning.Banane skrev:En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.Fredrik j skrev:Tror det kan vara lätt att hamna i en informationsbubbla. Hänger man här kan man ju få intrycket att alla antingen har eller väntar på leverans av en model3.Banane skrev:Bara en känsla.Anderzzon skrev:På vilket sätt? Mitt intryck är att det är en bil som är bättre än Model 3 (som den oftast jämförs mot) på i stort sätt allt utom räckvidd och snabbladdning.Banane skrev:En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
Zalman3 skrev:Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.
Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!
Du menar om man inte kan ladda hemma?Zalman3 skrev:Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.Fredrik j skrev:Tror det kan vara lätt att hamna i en informationsbubbla. Hänger man här kan man ju få intrycket att alla antingen har eller väntar på leverans av en model3.Banane skrev:Bara en känsla.Anderzzon skrev:På vilket sätt? Mitt intryck är att det är en bil som är bättre än Model 3 (som den oftast jämförs mot) på i stort sätt allt utom räckvidd och snabbladdning.Banane skrev:En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.
Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!
Jag har nu kört ca 11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma. Laddar till +95% på SuC.Banane skrev:Zalman3 skrev:Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.
Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!
Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Zalman3 skrev:Jag har nu kört ca 11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma. Laddar till +95% på SuC.Banane skrev:Zalman3 skrev:Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.
Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!
Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Många som bor i lägenhet är helt beroende av att kunna ladda på en snabbladdare.
Och hur kul är det då att åka till EN CCS 50kW laddare, stå i kö, sen vänta 1,5 timmar för att ladda?
Det skulle vara intressant att se statistik över hur stor andel av svenska elbilsägare som inte kan ladda hemma. Jag antar att tesla vet exakt när det gäller deras kunder.Banane skrev:Zalman3 skrev:Jag har nu kört ca 11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma. Laddar till +95% på SuC.Banane skrev:Zalman3 skrev:Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.
Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!
Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Många som bor i lägenhet är helt beroende av att kunna ladda på en snabbladdare.
Och hur kul är det då att åka till EN CCS 50kW laddare, stå i kö, sen vänta 1,5 timmar för att ladda?
Ja fast hur representativ är du?
Min syster som bor 6 mil från Umeå.Banane skrev:Zalman3 skrev:Jag har nu kört ca 11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma. Laddar till +95% på SuC.Banane skrev:Zalman3 skrev:Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.
Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!
Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Många som bor i lägenhet är helt beroende av att kunna ladda på en snabbladdare.
Och hur kul är det då att åka till EN CCS 50kW laddare, stå i kö, sen vänta 1,5 timmar för att ladda?
Ja fast hur representativ är du?
Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?Zalman3 skrev:Min syster som bor 6 mil från Umeå.Banane skrev:Zalman3 skrev:Jag har nu kört ca 11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma. Laddar till +95% på SuC.Banane skrev:Zalman3 skrev:Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.
Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!
Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Många som bor i lägenhet är helt beroende av att kunna ladda på en snabbladdare.
Och hur kul är det då att åka till EN CCS 50kW laddare, stå i kö, sen vänta 1,5 timmar för att ladda?
Ja fast hur representativ är du?
MÅSTE vara säker på att kunna ladda, för att kunna komma hem igen.
Att då åka runt stan för att hitta en laddare som fungerar och inte har kö, är inte kul, när man har en Nissan Leaf med 24kWh batteri. Speciellt på vintern.
Hon är avundsjuk på mig som är trygg med att alltid kunna snabbladda, snabbt och enkelt.
Det finns faktisk folk som bor mer än 6 mil från Umeå också!Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?
Ja om jag studerar kartan så bor det tydligen folk där. Hittar nämligen två ID3 i Arvidsjaur, en mitt mellan Voulerim och Jockmock, två i Gällevari och fyra i Kiruna. Finns Polestar i Storuman och i Arvidsjaur också. De kanske inte jobbar som säljare i Norrland, men den som bara inriktar sig på att sälja bilar till norrlandssäljare lär inte bli fet.Zalman3 skrev:Det finns faktisk folk som bor mer än 6 mil från Umeå också!Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?
Jag är resande i Norrland. Idag kan jag faktiskt bara rekommendera Tesla om man ska köra elbil och köra mycket i Norrland.
Går jag in på Chargefinder och letar efter +100kW CCS laddare så hittar jag 2st norr om Sundsvall/Östersund.
Samma sak gäller i norra Norge (dvs. norr om Trondheim) enligt Björn Nyland.Zalman3 skrev:Det finns faktisk folk som bor mer än 6 mil från Umeå också!Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?
Jag är resande i Norrland. Idag kan jag faktiskt bara rekommendera Tesla om man ska köra elbil och köra mycket i Norrland.
Går jag in på Chargefinder och letar efter +100kW CCS laddare så hittar jag 2st norr om Sundsvall/Östersund.
Ionity storsatsar ju inte norr om Uppsala.martinot skrev:Samma sak gäller i norra Norge (dvs. norr om Trondheim) enligt Björn Nyland.Zalman3 skrev:Det finns faktisk folk som bor mer än 6 mil från Umeå också!Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?
Jag är resande i Norrland. Idag kan jag faktiskt bara rekommendera Tesla om man ska köra elbil och köra mycket i Norrland.
Går jag in på Chargefinder och letar efter +100kW CCS laddare så hittar jag 2st norr om Sundsvall/Östersund.
Känns som Ionity helt struntar i norra Skandinavien.
Kanske inte så konstigt när det är en försvinnande liten andel av elbilar som rullar där.martinot skrev:Samma sak gäller i norra Norge (dvs. norr om Trondheim) enligt Björn Nyland.Zalman3 skrev:Det finns faktisk folk som bor mer än 6 mil från Umeå också!Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?
Jag är resande i Norrland. Idag kan jag faktiskt bara rekommendera Tesla om man ska köra elbil och köra mycket i Norrland.
Går jag in på Chargefinder och letar efter +100kW CCS laddare så hittar jag 2st norr om Sundsvall/Östersund.
Känns som Ionity helt struntar i norra Skandinavien.
Och enligt Tibor finns det ett bra sätt att få folk att köpa elbil.HelectriC skrev:Kanske inte så konstigt när det är en försvinnande liten andel av elbilar som rullar där.martinot skrev:Samma sak gäller i norra Norge (dvs. norr om Trondheim) enligt Björn Nyland.Zalman3 skrev:Det finns faktisk folk som bor mer än 6 mil från Umeå också!Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?
Jag är resande i Norrland. Idag kan jag faktiskt bara rekommendera Tesla om man ska köra elbil och köra mycket i Norrland.
Går jag in på Chargefinder och letar efter +100kW CCS laddare så hittar jag 2st norr om Sundsvall/Östersund.
Känns som Ionity helt struntar i norra Skandinavien.
https://teslaclubsweden.se/enkla-knepet ... ndsbygden/Enkla knepet för att få elbilar på landsbygden
Med tanke på hur många år det tog innan Tesla började bygga SuC i Norrland så kan vi utgå ifrån att Ionity inte kommer bygga nånting alls, åtminstone de närmaste åren.Zalman3 skrev:Ionity storsatsar ju inte norr om Uppsala.
Sundsvall och Östersund är igång. Och en på gång i Hudiksvall.
Mer än så blir det nog inte.
Min syster har en Nissan Leaf 24kWh som förstabil och bor mitt i skogen. Hennes kompisar som också köpte en Leaf 24kWh har redan bytt till elbilar med längre räckvidd.mati skrev:Med tanke på hur många år det tog innan Tesla började bygga SuC i Norrland så kan vi utgå ifrån att Ionity inte kommer bygga nånting alls, åtminstone de närmaste åren.Zalman3 skrev:Ionity storsatsar ju inte norr om Uppsala.
Sundsvall och Östersund är igång. Och en på gång i Hudiksvall.
Mer än så blir det nog inte.
Nån måste ju köpa deras fossilbilar och laddhybrider också.
För egen del så har vi helt enkelt slutat åka till Norrland, det funkar ju i princip inte alls med dagens laddnätverk i kombination med en törstig bil som e-tron. Men om man bor i Norrland eller har stuga där så får jag erkänna att jag inte riktigt förstår hur folk bär sig åt med en elbil som inte är en Tesla. Eller används de enbart som andrabilar kanske, och för långturer tar man dieseln?
Tja, i Norrbotten bor det ca 250.000 människor, likaså i Västerbotten. Så "ödemark" är knappast rätt beskrivning av behovet av laddare. Däremot kräver avstånden att det faktiskt finns laddare på regelbundna avstånd.dd88 skrev:Men är någon förvånad över att man prioriterar områden med mycket folk i rörelse i jämförelse med vad man i sammanhanget mer eller mindre kan klassa som ödemark?
Prestanda, mått på insidan, mjukvara/uppkoppling, driftsäkerhet (P2 har haft återkallande) är några till punkter där Model 3 är bättre än P2 enl mig förutom räckvidd och laddning.Anderzzon skrev:På vilket sätt? Mitt intryck är att det är en bil som är bättre än Model 3 (som den oftast jämförs mot) på i stort sätt allt utom räckvidd och snabbladdning.Banane skrev:En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
Om man bor i lägenhet utan möjlighet till hemmaladdning är närhet till snabbladdare av vikt (bor själv i lägenhet ut möjlighet att ladda hemma precis som Zalman).Banane skrev:Zalman3 skrev:Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.
Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!
Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Då skulle jag nog hellre vilja ha en 11kW stolpe i närheten alternativt en 50kW-laddare. Att hela tiden blåsa på med max vad batteriet klarar kan inte vara bra i längden.NiklasTesla skrev:Om man bor i lägenhet utan möjlighet till hemmaladdning är närhet till snabbladdare av vikt.Banane skrev:Zalman3 skrev:Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.
Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!
Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.