Jo jag köpte fabrikstrim till min 330d redan 2014.dd88 skrev:Vill nog ändå påstå att BMW var först i segmentet.MrRun skrev:De följer Teslas fotspår! Grymt!johanh skrev:Det här ser ju sjukt intressant ut. Frågan hur jag skall få in det i min bil bara eftersom den går på operativ leasing.HelectriC skrev:Performance boost för 10.000kr. Känns väldigt prisvärt!
https://www.polestar.com/se/service-and ... re-upgrade
Nu ångrar jag nästan att jag sålde bilen
Den är lite trött när man kommer upp i fart.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Köpte jag också, till min XC70.Fredrik j skrev:Volvos fabrikstrim hette ju Polestar…
Nu känner jag inget som helst behov av mer effekt dock.
Re: Polestar 2
Ja, och jag tror de började sälja officiella fabrikstrim via Volvo 2009.Fredrik j skrev:Volvos fabrikstrim hette ju Polestar…
Men Tesla kanske redan hade börjat sälja Performance Boost till sina bilar vi det laget? Tesla brukar ju alltid vara först
Re: Polestar 2
Grejen som vsr en kopia av Tesla vsr väl att det görs OTA?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Polestar 2
Det kan säkert stämma.Remuz skrev:Grejen som vsr en kopia av Tesla vsr väl att det görs OTA?
Jag vill minnas att det var snack om effektökning via "OTA" hos Volvo redan på slutet av 90-talet men det kanske är först nu som de verkligen gjort slag i saken? Tanken var då att man skulle kunna betala för att få högre effekt under en period vid behov. Jag förmodar att den här Boosten som nu kommer till Polestar även kommer till Volvo.
Re: Polestar 2
Scania har haft OTA performance upgrades en lång tid i sina lastbilar.
Förarna i exempelvis Alperna kan be om ytterligare HK för att göra hill climb.
Förarna i exempelvis Alperna kan be om ytterligare HK för att göra hill climb.
Re: Polestar 2
Utelåst pga icke-fungerande digital key idag. Sambo bortrest. Polestar support inte så bra. Detta var droppen, har trivts rätt bra med bilen på sistone efter initialt strul och övervägt Polestar 3 men nu får det bli någon gammal hederlig tysk istället.
Re: Polestar 2
Märkligt, vad är det för lösning? Jag har kortet till min trea i plånboken men har aldrig använt det. Tyckte det gick långsamt med upplåsningen ibland men det har alltid gått till slut.Edward123 skrev:Utelåst pga icke-fungerande digital key idag. Sambo bortrest. Polestar support inte så bra. Detta var droppen, har trivts rätt bra med bilen på sistone efter initialt strul och övervägt Polestar 3 men nu får det bli någon gammal hederlig tysk istället.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Polestar 2
Är i telefonen. Har funkat oksih, fått starta om appen lite då oxh då och den kan ganska ofta ta några sekunder på sig att känna av att man har nyckeln.Remuz skrev:Märkligt, vad är det för lösning? Jag har kortet till min trea i plånboken men har aldrig använt det. Tyckte det gick långsamt med upplåsningen ibland men det har alltid gått till slut.Edward123 skrev:Utelåst pga icke-fungerande digital key idag. Sambo bortrest. Polestar support inte så bra. Detta var droppen, har trivts rätt bra med bilen på sistone efter initialt strul och övervägt Polestar 3 men nu får det bli någon gammal hederlig tysk istället.
Som supporten sa när jag ringde om hjälp "funktionen är beta, vi rekommenderar att man har fysisk nyckel med sig". Ja tack för info, på villet sätt gör det min situation bättre när jag inte kan starta bilen? Vad är vitsen med funktionen om jag ändå ska ha en fysisk nyckel med mig. Det har gått ganska länge som ni släppte funtionen, hur länge ska den vara beta egentligen?
Re: Polestar 2
Viss funktionalitet verkar kunna vara beta i många år. Förhoppningsvis blir det inte så för Polestar.
Re: Polestar 2
Har full förståelse för det. Missen som Polestar gjort här inte att det är i beta, men att de inte sett till att ha en smidig backuplösning när det blir problem med telefonen. En vanlig stor fysisk trådlös nyckel är ingen smidig backuplösning. Den är för stor och klumpig för det syftet. Har full förståelse för att du inte vill släpa runt på den.Edward123 skrev:Är i telefonen. Har funkat oksih, fått starta om appen lite då oxh då och den kan ganska ofta ta några sekunder på sig att känna av att man har nyckeln.Remuz skrev:Märkligt, vad är det för lösning? Jag har kortet till min trea i plånboken men har aldrig använt det. Tyckte det gick långsamt med upplåsningen ibland men det har alltid gått till slut.Edward123 skrev:Utelåst pga icke-fungerande digital key idag. Sambo bortrest. Polestar support inte så bra. Detta var droppen, har trivts rätt bra med bilen på sistone efter initialt strul och övervägt Polestar 3 men nu får det bli någon gammal hederlig tysk istället.
Som supporten sa när jag ringde om hjälp "funktionen är beta, vi rekommenderar att man har fysisk nyckel med sig". Ja tack för info, på villet sätt gör det min situation bättre när jag inte kan starta bilen? Vad är vitsen med funktionen om jag ändå ska ha en fysisk nyckel med mig. Det har gått ganska länge som ni släppte funtionen, hur länge ska den vara beta egentligen?
Vad som helst kan hända med telefonen, inklusive att batteriet tar slut. Jag har därför alltid med mig en reservlösning i form av ett NFC-kort i plånboken. Tar inte mer plats än ett vanligt kreditkort eller körkort (och körkort måste man ändå ha med sig). Polestar borde se till att ha en liknande smidig backuplösning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Missen Polestar gjort är att inte utveckla en vettig, fungerande app. Det känns som de är 5-10 år efter Mercedes app i både funktion och design.martinot skrev:
Har full förståelse för det. Missen som Polestar gjort här inte att det är i beta, men att de inte sett till att ha en smidig backuplösning när det blir problem med telefonen. En vanlig stor fysisk trådlös nyckel är ingen smidig backuplösning. Den är för stor och klumpig för det syftet. Har full förståelse för att du inte vill släpa runt på den.
Vad som helst kan hända med telefonen, inklusive att batteriet tar slut. Jag har därför alltid med mig en reservlösning i form av ett NFC-kort i plånboken. Tar inte mer plats än ett vanligt kreditkort eller körkort (och körkort måste man ändå ha med sig). Polestar borde se till att ha en liknande smidig backuplösning.
För min del är digital nyckel en gimmick, jag testade det kort period men efter att ha behövt starta om appen vid två olika tillfällen slängde jag ut den.
Vad är vitsen att ha en app-nyckel om man ändå måste ha med backupen? Min nyckel är ungefär lika stor som Model X fob och jag lägger den i fickan samtidigt som korthållaren på morgonen när jag åker hemifrån och tar ur den ur fickan när jag kommer hem.
Re: Polestar 2
Normalt fungerar BT-funktionen i telefonappen utmärkt med min Tesla, och då behöver man självklart (normalt) ingen backup. Så smidigt att aldrig behöva ta upp varken nyckel, telefon eller kort ifrån fickan. Bilen låser upp sig, och låser sig, helt automagiskt. Grymt bekvämt!johanh skrev:Vad är vitsen att ha en app-nyckel om man ändå måste ha med backupen?
Men en gång för ca 1 år sedan så hade batteriet på mobilen dött märkte jag först när jag kom till på parkeringen, när jag en sen novemberkväll skulle åka hem ifrån en kvällslabb på Universitet (ellära och mätteknik). Var väldigt trött och grymt blåsigt kallt ute, och telefonen var verkligen stendöd. Då var det enormt smidigt att kunna ta upp kortet (som jag förvarar i samma lilla minimala korthållare som körkortet) och ta mig in i bilen för att kunna köra hem utan problem. Dessutom kunde jag börja ladda mobilen så fort jag kommit in och satt mig i bilen.
Det är lite som villaförsäkring och brandsläckare till huset; förhoppningsvis behöver man aldrig använda de, men har man otur och behov för det någon gång så är det djävligt skönt att de är på plats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Ok, så det är formfaktorn som gör det bekvämt då, dvs inget extra att bära på? PS2 har liksom de flesta andra bilar keyless så man tar aldrig upp nyckeln ur fickan. Det var det som gjorde appen till PS2 osmidig, när jag vid två tillfällen fått ta upp telefonen ur fickan för att starta om appen innan jag kom in bilen tröttnade jag.martinot skrev:Normalt fungerar BT-funktionen i telefonappen utmärkt med min Tesla, och då behöver man självklart (normalt) ingen backup. Så smidigt att aldrig behöva ta upp varken nyckel, telefon eller kort ifrån fickan. Bilen låser upp sig, och låser sig, helt automagiskt. Grymt bekvämt!johanh skrev:Vad är vitsen att ha en app-nyckel om man ändå måste ha med backupen?
Men en gång för ca 1 år sedan så hade batteriet på mobilen dött märkte jag först när jag kom till på parkeringen, när jag en sen novemberkväll skulle åka hem ifrån en kvällslabb på Universitet (ellära och mätteknik). Var väldigt trött och grymt blåsigt kallt ute, och telefonen var verkligen stendöd. Då var det enormt smidigt att kunna ta upp kortet (som jag förvarar i samma lilla minimala korthållare som körkortet) och ta mig in i bilen för att kunna köra hem utan problem. Dessutom kunde jag börja ladda mobilen så fort jag kommit in och satt mig i bilen.
Det är lite som villaförsäkring och brandsläckare till huset; förhoppningsvis behöver man aldrig använda de, men har man otur och behov för det någon gång så är det djävligt skönt att de är på plats.
Förstår att det var skönt att ha nyckelkort med sig en sån kväll, mardröm att bara ha telefon i sånt läge
Re: Polestar 2
Att slippa att hålla reda på en extra pryl till, och behöva ta med är den stora vinnaren.johanh skrev:Ok, så det är formfaktorn som gör det bekvämt då, dvs inget extra att bära på?martinot skrev:Normalt fungerar BT-funktionen i telefonappen utmärkt med min Tesla, och då behöver man självklart (normalt) ingen backup. Så smidigt att aldrig behöva ta upp varken nyckel, telefon eller kort ifrån fickan. Bilen låser upp sig, och låser sig, helt automagiskt. Grymt bekvämt!johanh skrev:Vad är vitsen att ha en app-nyckel om man ändå måste ha med backupen?
Men en gång för ca 1 år sedan så hade batteriet på mobilen dött märkte jag först när jag kom till på parkeringen, när jag en sen novemberkväll skulle åka hem ifrån en kvällslabb på Universitet (ellära och mätteknik). Var väldigt trött och grymt blåsigt kallt ute, och telefonen var verkligen stendöd. Då var det enormt smidigt att kunna ta upp kortet (som jag förvarar i samma lilla minimala korthållare som körkortet) och ta mig in i bilen för att kunna köra hem utan problem. Dessutom kunde jag börja ladda mobilen så fort jag kommit in och satt mig i bilen.
Det är lite som villaförsäkring och brandsläckare till huset; förhoppningsvis behöver man aldrig använda de, men har man otur och behov för det någon gång så är det djävligt skönt att de är på plats.
Idag tar jag endast med mobiltelefon + glasögon (behöver för körning då jag är närsynt) + körtkortshållare (inklusive två kreditkort och Tesla NFC-kort).
Hade gärna önskat att funktionaliteten kunde rymmas i klockan, för då hade jag inte behövt att alltid ta med mobilen. Hade varit klockrent.
Ju färre prylar att hålla reda på -> ju enklare och bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Är väl ändå lite mycket att begära i en tid då iPhone precis hade kommit ut på marknaden.Remuz skrev:Grejen som vsr en kopia av Tesla vsr väl att det görs OTA?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Polestar 2
Jag begär det inte, men det var nog det som menades....dd88 skrev:Är väl ändå lite mycket att begära i en tid då iPhone precis hade kommit ut på marknaden.Remuz skrev:Grejen som vsr en kopia av Tesla vsr väl att det görs OTA?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Polestar 2
Jag provkörde Polestar 2 idag på Mobilia i Malmö. Inte jätteimponerad. Den var som en Volvo S40. Kändes som en S60 men lite mindre. Jag fick inte plats bakom mig själv i baksätet. Var rejält seg i gasresponsen också (alltså programmeringen - inte kraften). Men den var rätt mjuk och tyst med härlig Volvointeriör. Vad värre var alla buggar i Android Automotive. Först försvann kartan i instrumentklustret - sen kartan på stora ingotainmentskärmen. Det hände mitt i Malmö i både 408 hk versionen som enklaste basversionen. Skrämmande dåligt! Se foton. Emellanåt blinkade den tillbaka. Kändes som i mobilen när man får dålig täckning på tåget. Men så ska ju inte en inbyggd navigation vara.
Basversionen var sjukt bas - mer bas än en bensin Volvo. Vanlig konstantfarthållare och inte ens automatisk av och på för helljus. Bilen var alldeles för dyr. Sänk priset 100-150 000 kr anser jag. Lär väl inte hända. Men för de 760 000 kr som den fullmatade kostade så tar jag hellre en i4 el Tesla Model Y (med njurbälte) el ngn av koreanerna.
Basversionen var sjukt bas - mer bas än en bensin Volvo. Vanlig konstantfarthållare och inte ens automatisk av och på för helljus. Bilen var alldeles för dyr. Sänk priset 100-150 000 kr anser jag. Lär väl inte hända. Men för de 760 000 kr som den fullmatade kostade så tar jag hellre en i4 el Tesla Model Y (med njurbälte) el ngn av koreanerna.
Re: Polestar 2
PS2 PP har fått en väldigt mycket högre effekt och bättre laddkurva nu med senaste uppdateringen, så ni som inte redan OTA-uppdaterat har en mycket positiv överraskning som väntar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 12 aug 2020 16:58
Re: Polestar 2
Nu ingår ju inte effektökningen i den vanliga OTA uppdateringen utan kostar 10000:- om man vill ha den.martinot skrev:PS2 PP har fått en väldigt mycket högre effekt och bättre laddkurva nu med senaste uppdateringen, så ni som inte redan OTA-uppdaterat har en mycket positiv överraskning som väntar.
Re: Polestar 2
Nu tänker jag inte på effektökning av motorernas prestanda (den är jag helt med på kostar), men den effektökning som man får vid uppladdning av batterierna med den senaste programvaruuppdateringen. Gått från ca 130 kW till 150 kW peak, och dessutom laddar med hyfsad effekt även längre upp vid högre SoC.Jonathan Johansson skrev:Nu ingår ju inte effektökningen i den vanliga OTA uppdateringen utan kostar 10000:- om man vill ha den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Och hur många minuter sparar man?martinot skrev:Nu tänker jag inte på effektökning av motorernas prestanda (den är jag helt med på kostar), men den effektökning som man får vid uppladdning av batterierna med den senaste programvaruuppdateringen. Gått från ca 130 kW till 150 kW peak, och dessutom laddar med hyfsad effekt även längre upp vid högre SoC.Jonathan Johansson skrev:Nu ingår ju inte effektökningen i den vanliga OTA uppdateringen utan kostar 10000:- om man vill ha den.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
I Björns jämförelse av laddhastighet så var den nya kurvan till och med långsammare till 80%.MWall skrev:
Och hur många minuter sparar man?
Hans 1000 km test säger inte så mycket i jämförelse med det gamla testet eftersom det gjordes på en annan rutt.