Polestar 2
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Du riskerar att bli först, den i Sundsvall är väl ändå en Polestar 1?DrW skrev:Attans! Någon annan hann före i Norrland! Trodde jag skulle bli först med leverans på tisdag! Alltid dessa Sundsvallsbor;)Zalman3 skrev:887 regade på https://www.car.info/sv-se/polestar
Re: Polestar 2
Ser det nu!Anonymous FTW skrev:Du riskerar att bli först, den i Sundsvall är väl ändå en Polestar 1?DrW skrev:Attans! Någon annan hann före i Norrland! Trodde jag skulle bli först med leverans på tisdag! Alltid dessa Sundsvallsbor;)Zalman3 skrev:887 regade på https://www.car.info/sv-se/polestar
Klickade lite snett. Vi får se om någon hinner före i morgon eller måndag!
Re: Polestar 2
Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Polestar 2
TackDrW skrev:Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Re: Polestar 2
Hur går det med bonusen då? Om bilen varit registrerad på någon tidigare och du blir ägare nummer 2?DrW skrev:Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Re: Polestar 2
Ok men de är väl helt rätt att hon inte går ner på alla tekniska detaljer när hon sitter med bilar med sladd, däremot är jag säker på att hon skulle kunna göra de..lukasf skrev:Jag tycker precis tvärtom Att hon snarare kör säljsnacket att det går att uppdatera alla noder i bilen via OTA, men inga tekniska detaljer om exakt hur. Men spelar det någon roll för slutkund? Jag skulle säga att det inte gör det, för mig som kund så spelar det ingen roll om det är mjukvaran i ECU:n som uppdateras eller om det är ECU:ns konfiguration som ligger på IHU så länge jag får ny funktionalitet. I exemplet de pratar om att öka motorstyrka etc så är det garanterat en konfiguration i IHU:n.chaffis75 skrev:Jag tycker hon är väldigt tydlig att de kan uppdatera alla ecuer I bilen dock kommer de nog inte uppdatera jätte ofta (vilket är ett aktivt val från deras sida).. Sen att de går via ihu är väl inget konstigt, de fungerar garanterat på liknade sätt i en tesla, dvs en nod laddar ner allt och sedan står den för laddning av mjukvaran I övriga noder.
Man jag ju se de som att ihu har service verkstäderna mjukvara inbyggd i sig som normalt kopplas via odb interfacet...
Tesla har en helt annan arkitektur med nästa alla ECU:er virtuellt i en central styrenhet (den kallas då inte längre för en IHU), de har istället "dumma" noder där det behövs som helt styrs från den centrala styrenheten. Volvo utvecklar SPA2 med en väldigt lik arkitektur såsom Tesla har på de allra nyaste bilarna.
Självklart har man oftast bara en väg in och att den går via IHU:n är absolut inget konstigt, men det jag ställer mig tveksam till är att de kan uppdatera mjukvaran i ECU:er via IHU:n på CMA-plattformen. För vad jag vet om den plattformen så finns inte riktigt den möjligheten för alla bilens noder. Om de har gjort en lösning där den Google baserade IHU:n kommer åt precis alla noder så blir jag lite orolig då CMA-plattformen aldrig utvecklades med tillräcklig säkerhet för en sådan lösning.
Men den som lever får se Oavsett så är det spännande för Volvo och Polestar med dessa möjligheter utan att behöva vänta på SPA2. Och för slutkund så kommer det nog inte märkas någon direkt skillnad om det är ECU:er som uppdateras eller endast IHU:n, det mest är ju som sagt konfigurerbart på den nivån.
Goggle lär inte komma åt alla fall ecuer men de har säkert ett slags api där utvalda apier lämnar information.
Jag känner väl till cma plattformen och med rätt mjukvara så så kommer man ju lätt åt can bussen och då kan man även uppdatera alla noder precis som du själv säger att hon säger (nod == ecu). De krävs dock såklart att man har ramverket för detta i bilen vilket är vad de I princip säger..
Hur uppdateras en tesla exakt, jag har aldrig sett de tekniska detaljerna men jo jag vet att de går och de räcker för mig.. Vad jag vet kör ju tesla också med can, dvs de har också ecuer även om de antagligen är ett fåtal. Om de inte hade kört med ecuer (eller annat liknande) så skulle de blir sjukt mycket kablar i bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Polestar 2
Kan ju inte vara något problem. Det är väl standardförfarande. Någon måste ju begära regnummer och denne måste ju finnas någonstans för registrets skull. När jag sen avslutar köpet ställs bilen på för första gången och det är väl då det räknas som första ägaren.Fredrik j skrev:Hur går det med bonusen då? Om bilen varit registrerad på någon tidigare och du blir ägare nummer 2?DrW skrev:Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Re: Polestar 2
Precis, antal ägare i registreringsbeviset är antal ägare sedan bilen tagits i trafik första gången. Ofta kan det finnas både generalagenter och bilhandlare innan i ägarhistoriken. Det är även på det bonusen grundas.DrW skrev:Kan ju inte vara något problem. Det är väl standardförfarande. Någon måste ju begära regnummer och denne måste ju finnas någonstans för registrets skull. När jag sen avslutar köpet ställs bilen på för första gången och det är väl då det räknas som första ägaren.Fredrik j skrev:Hur går det med bonusen då? Om bilen varit registrerad på någon tidigare och du blir ägare nummer 2?DrW skrev:Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Polestar 2
Vi hade besök av en kollega till min sambo idag, hon fick skjuts av sin son, och det visade sig att han jobbar på Polestar. Det hade jag ingen aning om. Jag försökte mjölka honom lite, men han var mycket fåordig. Men det han sa var att de har över 2000 beställningar bara i Sverige. Det är så många som har beställt att de enligt honom kommer få svårt att leverera alla dessa bilar inom en rimlig tid. Hur många beställningar det är totalt sa han inte. Kanske visste han inte heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Den har nog chans att sälja rätt bra i Sverige som älskar sina volvobilar. Synd om de ska snubbla på tillgången när den blivit så väl mottagen och vi ligger i tätposition bland elbilar med denna. Kanske har den gått bättre än de själva räknat med? Kina lär väl suga åt sig en hel del direkt från fabriken där, över 50% av världens elbilsförsäljning sker ju trots allt i Kina. Får hålla tummarna för att de startar en lina i Sverige också, vi kan förse Europa.mati skrev:Vi hade besök av en kollega till min sambo idag, hon fick skjuts av sin son, och det visade sig att han jobbar på Polestar. Det hade jag ingen aning om. Jag försökte mjölka honom lite, men han var mycket fåordig. Men det han sa var att de har över 2000 beställningar bara i Sverige. Det är så många som har beställt att de enligt honom kommer få svårt att leverera alla dessa bilar inom en rimlig tid. Hur många beställningar det är totalt sa han inte. Kanske visste han inte heller.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Polestar 2
Låter som dom trillade på samma problem som Hyundai för ett par år sedan. Räknade med att sälja en massa HEVar och minst BEVar. Blev tvärt om och förseningar som påföljd. Men blev bra till slut i alla fall!mati skrev:Vi hade besök av en kollega till min sambo idag, hon fick skjuts av sin son, och det visade sig att han jobbar på Polestar. Det hade jag ingen aning om. Jag försökte mjölka honom lite, men han var mycket fåordig. Men det han sa var att de har över 2000 beställningar bara i Sverige. Det är så många som har beställt att de enligt honom kommer få svårt att leverera alla dessa bilar inom en rimlig tid. Hur många beställningar det är totalt sa han inte. Kanske visste han inte heller.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Polestar 2
Har Polestar missförstått vad "efficient" betyder?
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... tar-study/
Audi étron "most efficient".
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... tar-study/
Audi étron "most efficient".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Fan va värdelös slutsats asså...taliz skrev:Har Polestar missförstått vad "efficient" betyder?
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... tar-study/
Audi étron "most efficient".
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Polestar 2
Ja, konstigt att de fingerar en studie där de placerar sig näst sist. jag menar om de insinuerar att polestar försöker misskreditera model 3 så borde de väl komma på en bättre förklaring att de ligger så nära model 3. om de inte missförstått vad som effektivitet dvs.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Polestar 2
Jag tror inte de missförstått vad ordet betyder. De har helt enkelt omdefinierat det, till en helt idiotisk betydelse.taliz skrev:Har Polestar missförstått vad "efficient" betyder?
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... tar-study/
Audi étron "most efficient".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Är studien fingerad? Slutsatsen är felaktig men det behöver ju inte betyda att studien är fingerad. Sen är det lite konstigt när det ändå är Audi som går ut som segrare, verka ju lite dumt att använda sig av något sådant när en konkurrent leder. Skulle vara då att Polestar ser Model 3 som enda konkurrent.Mickep skrev:Ja, konstigt att de fingerar en studie där de placerar sig näst sist. jag menar om de insinuerar att polestar försöker misskreditera model 3 så borde de väl komma på en bättre förklaring att de ligger så nära model 3. om de inte missförstått vad som effektivitet dvs.
Sen är det Polestar själva som kommit fram till den felaktiga slutsatsen eller är det testföretaget? Jag kan inte hitta att Polestar använder detta i sin marknadsföring, åtminstone inte i Sverige.
Re: Polestar 2
Åkt lite Polestar privat https://cornucopia.cornubot.se/2020/08/ ... etent.html
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Polestar 2
Är det någon som sett den faktiska studien och inte bara någon tredjehands beskrivning av denna innan man börjar prata om felaktiga slutsatser?Anonymous FTW skrev:Är studien fingerad? Slutsatsen är felaktig men det behöver ju inte betyda att studien är fingerad. Sen är det lite konstigt när det ändå är Audi som går ut som segrare, verka ju lite dumt att använda sig av något sådant när en konkurrent leder. Skulle vara då att Polestar ser Model 3 som enda konkurrent.Mickep skrev:Ja, konstigt att de fingerar en studie där de placerar sig näst sist. jag menar om de insinuerar att polestar försöker misskreditera model 3 så borde de väl komma på en bättre förklaring att de ligger så nära model 3. om de inte missförstått vad som effektivitet dvs.
Sen är det Polestar själva som kommit fram till den felaktiga slutsatsen eller är det testföretaget? Jag kan inte hitta att Polestar använder detta i sin marknadsföring, åtminstone inte i Sverige.
Ser att studien beskrivs enligt nedan- vilket känns som en rimlig sak att titta på:
Polestar shows us how far the Tesla Model 3 goes at highway speeds
Why? Because the delta between the Polestar 2 and Tesla Model 3 is pretty minimal.
https://www.cnet.com/roadshow/news/pole ... %3A17%3A09
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Polestar 2
Man jämför 2 testcyklar (EPA och FT Techno) och gav en score på hur nära man kom EPA med FT Technos test.Edward123 skrev:Är det någon som sett den faktiska studien och inte bara någon tredjehands beskrivning av denna innan man börjar prata om felaktiga slutsatser?Anonymous FTW skrev:Är studien fingerad? Slutsatsen är felaktig men det behöver ju inte betyda att studien är fingerad. Sen är det lite konstigt när det ändå är Audi som går ut som segrare, verka ju lite dumt att använda sig av något sådant när en konkurrent leder. Skulle vara då att Polestar ser Model 3 som enda konkurrent.Mickep skrev:Ja, konstigt att de fingerar en studie där de placerar sig näst sist. jag menar om de insinuerar att polestar försöker misskreditera model 3 så borde de väl komma på en bättre förklaring att de ligger så nära model 3. om de inte missförstått vad som effektivitet dvs.
Sen är det Polestar själva som kommit fram till den felaktiga slutsatsen eller är det testföretaget? Jag kan inte hitta att Polestar använder detta i sin marknadsföring, åtminstone inte i Sverige.
Ser att studien beskrivs enligt nedan- vilket känns som en rimlig sak att titta på:
Polestar shows us how far the Tesla Model 3 goes at highway speeds
Why? Because the delta between the Polestar 2 and Tesla Model 3 is pretty minimal.
https://www.cnet.com/roadshow/news/pole ... %3A17%3A09
Epa testar som följande:
Ft Techno:Each vehicle tested is “driven” on a device called a dynamometer. Think of it as a treadmill for cars. While the engine and transmission drive the wheels, the vehicle never moves, just the rollers upon which the wheels are placed.
A professional driver runs the vehicle through multiple standardized driving schedules to simulate city and highway motoring. The basic city-driving program replicates a rush-hour stop-and-go driving experience with frequent idling. The highway circuit is designed to emulate rural and interstate freeway driving at higher speeds, without making any stops.
An electric vehicle is tested after being parked overnight, and with the battery fully charged. It’s then operated through successive city or highway driving cycles until the battery becomes depleted. It’s then brought back to a full charge. A technician determines the vehicle's energy consumption by dividing the kilowatt-hours of energy needed to replenish the battery by the number of miles driven. The latter is also used to determine an EV’s estimated operating range on a charge.
To help consumers compare the energy consumption of electric cars with those that run on fossil fuel, the EPA created a miles-per-gallon equivalent measurement, called “MPGe.” This is calculated based on a conversion factor of 33.705 kilowatt-hours of electricity equaling one gallon of gasoline.
M3P kom sist då det var störst skillnad mellan resultaten av de två olika testerna, varför det ska vara ett mått på effektivitet? M3 har bland de minsta batteripaketen, och kommer på toppen av räckviddstesterna i båda, men %skillnaden är stor, så då är man sämst enligt FT Techno/Polestar.70 mph around an oval track to mimic a road trip. With the climate control set to 72 degrees inside, and the sunnier skies creating an 85-degree outside temperature, each of the cars ran until their batteries depleted with regenerative braking off or toggled to the least-aggressive setting.
EPA är oberoende, och ger en enkel siffra som gör det lätt för amerikanske konsumenter att jämföra.
Polestar 2 har inte fått sin EPA score än, och när den kommer, så kan vi se hur den hamnar mot FT Technos score.
Konstigt sätt att räkna effektivitet, då man inte räknar kW batteripaket och distans, utan resultatet från en (oberoende) testcykel (EPA) mot en annan (kanske inte så oberoende).
Re: Polestar 2
Fast är inte dessa jämförelsesiffror besvärliga? De måste ju vara avsedda att kunna ge konsumenter en hum om vad de köper?
Om då olika leverantörers siffror avviker stort när Konsumenten sedan kör bilen i verkligheten är det ju risk att konsumenten känner sig lurad.
Jag är ny i elbilsträsket men jag skulle vilja ha tydligare uppgifter som överensstämmer med verkligheten. Fler siffror med en standardiserad körcykel i stadstrafik en i landsvägskörning och sedan räckvidd vid tex kontinuerlig 70, 90 och 110 km/h. Jag tror inte att fler siffror förvirrar utan förtydligar så man kan välja utifrån sina behov.
Om då olika leverantörers siffror avviker stort när Konsumenten sedan kör bilen i verkligheten är det ju risk att konsumenten känner sig lurad.
Jag är ny i elbilsträsket men jag skulle vilja ha tydligare uppgifter som överensstämmer med verkligheten. Fler siffror med en standardiserad körcykel i stadstrafik en i landsvägskörning och sedan räckvidd vid tex kontinuerlig 70, 90 och 110 km/h. Jag tror inte att fler siffror förvirrar utan förtydligar så man kan välja utifrån sina behov.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Polestar 2
Absolut, och då finns det ofta minst 2 testcykler att jämföra med WLTP(EU) eller EPA(USA). Båda testar bilen på dynanometer, EPAs beskrev jag ovan här är WLTP:DrW skrev:Fast är inte dessa jämförelsesiffror besvärliga? De måste ju vara avsedda att kunna ge konsumenter en hum om vad de köper?
Om då olika leverantörers siffror avviker stort när Konsumenten sedan kör bilen i verkligheten är det ju risk att konsumenten känner sig lurad.
Jag är ny i elbilsträsket men jag skulle vilja ha tydligare uppgifter som överensstämmer med verkligheten. Fler siffror med en standardiserad körcykel i stadstrafik en i landsvägskörning och sedan räckvidd vid tex kontinuerlig 70, 90 och 110 km/h. Jag tror inte att fler siffror förvirrar utan förtydligar så man kan välja utifrån sina behov.
Sen får man en siffra, så man kan jämföra en bil mot en annan under just de här förutsättningarna.Testet genomförs i laboratoriemiljö på en chassidynamometer som simulerar en ”rullande väg” under bilen. Vid starten av testet ser man först till att elbilen är fullt laddad. Efter ett genomfört test laddar man återigen batteriet, och mäter den strömmen man tillför. Utifrån det kan man sedan beräkna förbrukning och därmed en räckvidd beräknat på batteriets kapacitet.
Testets mål är att simulera verklig körning och bilen går genom en dynamisk körcykel. Testet går genom fyra faser, som simulerar körning i 52 procent tätort och 48 procent landsvägskörning.
En testcykels längd är 30 minuter
Körsträckan är 23,25 km
Snitthastigheten är 46,5 km/h
Maxhastigheten är 131 km/h
Yttertemperaturen är 23°C
Elbilen är stillastående under 13% av testet
Drivkraft (snitt/max) 7 kW / 47 kW.
Om man sen jämför de två olika testcyklerna med en %-score, så är jo det okej, men jag tycker inte det ger någon mätning gällande effektiviteten.
Om man i ett absurd tänkt fall har en elbil som drivs av 1000AA batterier och kommer 300 meter på EPA-testcykeln och 300 meter på FT Technos testcykel, så vill den enligt Polestar vara världens mest effektiva elbil, då den får en testscore på 100%
Jag tycker det är oärlig, och inte minst förvirrar det konsumenten.
Re: Polestar 2
Ännu ett test, här från den första jag sett från USA.
Han som testar verkligen nöjd med bilen.
https://youtu.be/nLrzZOMXXJA
Han som testar verkligen nöjd med bilen.
https://youtu.be/nLrzZOMXXJA