Till och med Volvo har väl mer än 250hk i sina toppmodeller idag?Laban skrev:Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Polestar 2
En elbil med 250 hk kommer upplevas betydligt kvickare än en bensinbil med maxeffekt på 250 hk. Ur den senare får du bara ut max effekt när du varvar ur den rejält.Laban skrev:Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
I vardagen har man inte så mycket användning av effekten heller. Att hålla normalt tempo i trafiken kräver inte många hästar...
Re: Polestar 2
dd88 skrev:Till och med Volvo har väl mer än 250hk i sina toppmodeller idag?Laban skrev:Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
T8 har väl ca 400 hästar kombinerat väl?
Re: Polestar 2
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Polestar 2
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.
Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil"
Re: Polestar 2
heldiggrisen skrev:HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.
Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil"
Å nej...
Re: Polestar 2
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Effekt ggr tid är energi. Ett fordon i rörelse har rörelseenergi. Hur motorn uppnår effekten är helt ointressant.Laban skrev:
Re: Polestar 2
Det är väl lite förenklat, åtminstone i förbränningsmotorvärlden. Ett för smalt effektband är inte bra om man inte har en CVT. Man vill kanske heller inte ha max effekt vid 15 000 rpm i en bil pga ljudvolymen. Medans man i en motorcykel vill ha mycket effekt ur en liten motor och där kan acceptera att max effekt ligger en bra biter över 10 000 rpm.Verdi skrev:Effekt ggr tid är energi. Ett fordon i rörelse har rörelseenergi. Hur motorn uppnår effekten är helt ointressant.
Men när det gäller elbilar så behöver man kanske inte lägga så energi på varvtal osv. Personligen bryr jag mig inte så mycket om effekten heller. Gör den 0-100 på lämplig tid så spelar siffrorna mindre roll.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Det är lite så jag tänker. Att alla bilar såsmåningom har 400hk och kan sprinta 0-100 på ca 4 sekunder.Verdi skrev:En elbil med 250 hk kommer upplevas betydligt kvickare än en bensinbil med maxeffekt på 250 hk. Ur den senare får du bara ut max effekt när du varvar ur den rejält.Laban skrev:Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
I vardagen har man inte så mycket användning av effekten heller. Att hålla normalt tempo i trafiken kräver inte många hästar...
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Polestar 2
Förlåt att jag söndrade trådenVerdi skrev:heldiggrisen skrev:HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.
Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil"
Å nej...
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.
Re: Polestar 2
Får man fråga hur insyltad tesla får vara med kinesiska diktaturen innan du placerar model Y på listan över bilar du inte köper? Om det skulle bli kinesiska batterier t.ex.? Skulle det vara ok?heldiggrisen skrev:Förlåt att jag söndrade trådenVerdi skrev:heldiggrisen skrev:HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.
Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil"
Å nej...
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Polestar 2
Det är storleken och avsaknaden av SUC som gör att jag inte kommer att köpa PS2.Fredrik j skrev:Får man fråga hur insyltad tesla får vara med kinesiska diktaturen innan du placerar model Y på listan över bilar du inte köper? Om det skulle bli kinesiska batterier t.ex.? Skulle det vara ok?heldiggrisen skrev:Förlåt att jag söndrade trådenVerdi skrev:heldiggrisen skrev:HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.
Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil"
Å nej...
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.
Diktaturen Kina är också en orsak, men inte den avgörande.
Ja, jag kommer nog att köpa en MY om batterierna produceras i Kina, men jag hoppas på den nya fabriken bredvid GF4 kommer igång inom 1,5år.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Jag tänker inte lägga mer energi på den diskussionen iafVerdi skrev:heldiggrisen skrev:HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.
Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil"
Å nej...
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Polestar 2
Jag såg ett race med elbilar och det enda jag kunde tänka på hur lik det var bilbaneleksaksbil från 80 talet.
Ni vet sådana som gick på räls som mer än ofta åkte ur i kurvor.
Polestar 2 har iallafall bra kurvtagning (fully charge var imponerad jämfört med hans tesla model 3).
Om jag fick välja mellan ps2 och y skulle jag ta y gjord i Berlin för kvalitetsförbättring och nya batteriers skull).
Är dock väldigt imponerad av ps2. Laddnätverk är av ingen betydelse för mig då jag ej kör långt. Dragkrok är mer användbart.(men inget måste)
Ni vet sådana som gick på räls som mer än ofta åkte ur i kurvor.
Polestar 2 har iallafall bra kurvtagning (fully charge var imponerad jämfört med hans tesla model 3).
Om jag fick välja mellan ps2 och y skulle jag ta y gjord i Berlin för kvalitetsförbättring och nya batteriers skull).
Är dock väldigt imponerad av ps2. Laddnätverk är av ingen betydelse för mig då jag ej kör långt. Dragkrok är mer användbart.(men inget måste)
Re: Polestar 2
Såg P2 live i trafiken nära hemmet igår. Såg bra ut. Väldigt likt bilderna.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Polestar 2
Å jo, äntligen kan vi återuppta den diskussionen! Som jag längtat!Verdi skrev:heldiggrisen skrev:HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.
Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.
Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil"
Å nej...
Skämt å sido, jag tänker inte bidra till att dra igång något denna gången också, så du kan vara lugn.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Polestar 2
En jämförelse mellan Polester 2, Nissan Ariya och Skoda Enyaq iV vRS i Tyskland.
Polester 2, 78kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 48.940 euro
Räckvidd WLTP, 470 km
Batteri kapacitet, 78.0 kWh
0-100 km/h, 4.7 sec
408 hk
4wd
11 kW AC
150 kW
dragvikt 1500 kg
Nissan Ariya e-4ORCE 90 kWh Performance
Nettopris efter elbilsstöd, 57.500 euro
Räckvidd WLTP, 400 km
Batteri kapacitet, 90 kWh
22 kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.1 sec
394 hk
4wd
Nissan Ariya e-4ORCE 65.0 kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 42.500 euro
Räckvidd WLTP, 340 km
Batteri kapacitet, 65 kWh
7,4kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.9 sec
279 hk
4wd
Skoda Enyaq iV vRS 82kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 38.500 euro
Räckvidd WLTP, 460 km
Batteri kapacitet, 82.0 kWh
0-100 km/h, 6.2 sec
306 hk
4wd
11 kW AC
125 kW
dragvikt 1200 kg
https://ev-database.de/pkw/1282/Skoda-Enyaq-iV-vRS
Polester 2, 78kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 48.940 euro
Räckvidd WLTP, 470 km
Batteri kapacitet, 78.0 kWh
0-100 km/h, 4.7 sec
408 hk
4wd
11 kW AC
150 kW
dragvikt 1500 kg
Nissan Ariya e-4ORCE 90 kWh Performance
Nettopris efter elbilsstöd, 57.500 euro
Räckvidd WLTP, 400 km
Batteri kapacitet, 90 kWh
22 kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.1 sec
394 hk
4wd
Nissan Ariya e-4ORCE 65.0 kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 42.500 euro
Räckvidd WLTP, 340 km
Batteri kapacitet, 65 kWh
7,4kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.9 sec
279 hk
4wd
Skoda Enyaq iV vRS 82kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 38.500 euro
Räckvidd WLTP, 460 km
Batteri kapacitet, 82.0 kWh
0-100 km/h, 6.2 sec
306 hk
4wd
11 kW AC
125 kW
dragvikt 1200 kg
https://ev-database.de/pkw/1282/Skoda-Enyaq-iV-vRS
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Med de speccen så känns ju Polstar 2 som ett betydligt bättre köp än Nissan Ariya med 90 kWh batteri. Undra vad Nissan tänkte när de satte ett så högt pris?Zalman3 skrev:En jämförelse mellan Polester 2, Nissan Ariya och Skoda Enyaq iV vRS i Tyskland.
Polester 2, 78kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 48.940 euro
Räckvidd WLTP, 470 km
Batteri kapacitet, 78.0 kWh
0-100 km/h, 4.7 sec
408 hk
4wd
11 kW AC
150 kW
dragvikt 1500 kg
Nissan Ariya e-4ORCE 90 kWh Performance
Nettopris efter elbilsstöd, 57.500 euro
Räckvidd WLTP, 400 km
Batteri kapacitet, 90 kWh
22 kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.1 sec
394 hk
4wd
Nissan Ariya e-4ORCE 65.0 kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 42.500 euro
Räckvidd WLTP, 340 km
Batteri kapacitet, 65 kWh
7,4kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.9 sec
279 hk
4wd
Skoda Enyaq iV vRS 82kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 38.500 euro
Räckvidd WLTP, 460 km
Batteri kapacitet, 82.0 kWh
0-100 km/h, 6.2 sec
306 hk
4wd
11 kW AC
125 kW
dragvikt 1200 kg
https://ev-database.de/pkw/1282/Skoda-Enyaq-iV-vRS
Re: Polestar 2
Så vitt jag vet så har inte Nissan bekräftat några priser för versionerna med större batteripack, AWD. Ev-database skriver också att priserna med * är estimat.vigge50 skrev:Med de speccen så känns ju Polstar 2 som ett betydligt bättre köp än Nissan Ariya med 90 kWh batteri. Undra vad Nissan tänkte när de satte ett så högt pris?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Är fullt medveten av det. Vet inte hur många gånger jag bett Zalman3 skriva ut vad som är bekräftade uppgifter och vad som är spekulation men skillnaden mellan dessa har han tydligen inget intresse av att visa. Sök på Zalman3s inlägg och ”250” så kommer du få flera inlägg om att ID3 kommer kosta under 250 000 kr innan bonus.Laban skrev:Så vitt jag vet så har inte Nissan bekräftat några priser för versionerna med större batteripack, AWD. Ev-database skriver också att priserna med * är estimat.vigge50 skrev:Med de speccen så känns ju Polstar 2 som ett betydligt bättre köp än Nissan Ariya med 90 kWh batteri. Undra vad Nissan tänkte när de satte ett så högt pris?
Re: Polestar 2
https://www.polestar.com/global/press/p ... -delivered
Första officiella kundleveransen gjord, troligtvis en massa som kommer levereras i Sverige & Norge kommande veckorna så kanske trillar in en hel del reviews ifrån privatpersoner och förhoppningsvis lånar nån ut en till Björn Nyland
Första officiella kundleveransen gjord, troligtvis en massa som kommer levereras i Sverige & Norge kommande veckorna så kanske trillar in en hel del reviews ifrån privatpersoner och förhoppningsvis lånar nån ut en till Björn Nyland
Re: Polestar 2
Estimerade priser samt priser efter subvention och rabatt i Frankrike/Tyskland... är inte speciellt relevanta nej.vigge50 skrev:Är fullt medveten av det. Vet inte hur många gånger jag bett Zalman3 skriva ut vad som är bekräftade uppgifter och vad som är spekulation men skillnaden mellan dessa har han tydligen inget intresse av att visa. Sök på Zalman3s inlägg och ”250” så kommer du få flera inlägg om att ID3 kommer kosta under 250 000 kr innan bonus.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Jag borde kunna detta då jag jobbar Med just betalningar men tyvärr inte. Betalade 10k till Polestar med mitt amex. När Corona kom och jag slapp resa sa jag upp kortet. Hur betalar dom tillbaka nu då det måste tillbaka till samma kort pga AML?
P85D svart/svart med gratis SuC