Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

HelectriC skrev:
filippb skrev:
HelectriC skrev:
filippb skrev:
cosmos skrev:
Jag la in en reservation i helgen. Blir perfekt med leverans till sommaren. Har någon sett något närmare om krok. Finns ju inget pris för denna ännu. Borde väl funka att ha kvar Tesla laddbox eller vad tror ni? Fick reservationsnummer 1020.
Grattis! dock tror jag att kön är på ca 100k just nu

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Reservationsnumren är inte i numerisk ordning, så går inte att säga hur långt fram eller bak man är i kön.
Jo de är det (eller har varit fram till nyligen) men börjar på 4534xx. Har själv köplats 4674xx och är alltså ca 14k in. För ett par veckor sedan var man uppe i 54xxxx så det går framåt. Möjligt att de har ändrat systemet nu men kön är som sagt uppe i 100k nu

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Kul! Jag har 45342x, så ganska långt fram i kön då :D
Haha kul! Då måste du ha hängt på låset! Jag ställde mig i kön 22 mars.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

Vilken riskokare!!! Tacka vet ja jänkare 8-)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Av denna film att döma verkar P2 onekligen väldigt trevlig att köra iaf med Öhlins dämpare, återstår att se om de lyckas bra i standardutförande också.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

HelectriC skrev:
filippb skrev:
HelectriC skrev:
filippb skrev:
cosmos skrev:
Jag la in en reservation i helgen. Blir perfekt med leverans till sommaren. Har någon sett något närmare om krok. Finns ju inget pris för denna ännu. Borde väl funka att ha kvar Tesla laddbox eller vad tror ni? Fick reservationsnummer 1020.
Grattis! dock tror jag att kön är på ca 100k just nu

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Reservationsnumren är inte i numerisk ordning, så går inte att säga hur långt fram eller bak man är i kön.
Jo de är det (eller har varit fram till nyligen) men börjar på 4534xx. Har själv köplats 4674xx och är alltså ca 14k in. För ett par veckor sedan var man uppe i 54xxxx så det går framåt. Möjligt att de har ändrat systemet nu men kön är som sagt uppe i 100k nu

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Kul! Jag har 45342x, så ganska långt fram i kön då :D
Haha kul! Då måste du ha hängt på låset! Jag ställde mig i kön 22 mars.


27 feb :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Tellus skrev:
Vilken riskokare!!! Tacka vet ja jänkare 8-)
Ja verkligen, blir en ny upplevelse utan skrammel och skrap ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
para
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 maj 2019 20:26

Re: Polestar 2

Inlägg av para »

Jag har 4533xx, beställde också den 27e, typ en halvtimme in i eventet.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

para skrev:
Jag har 4533xx, beställde också den 27e, typ en halvtimme in i eventet.
Då stämmer det inte att det börjar på 4534xx
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

HelectriC skrev:
para skrev:
Jag har 4533xx, beställde också den 27e, typ en halvtimme in i eventet.
Då stämmer det inte att det börjar på 4534xx
Nä, para slog alla norrmän som diskuterade detta flitigt så det var lite okänt att serien faktiskt började på 4533 och inte 4534 Bild

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
para skrev:
Jag har 4533xx, beställde också den 27e, typ en halvtimme in i eventet.
Då stämmer det inte att det börjar på 4534xx
Nej, jag hade 453379. La beställning 20-30 minuter efter eventet startade den 27:e. Jag HADE alltså ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
connu
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 aug 2019 11:38

Re: Polestar 2

Inlägg av connu »

Tjo,

Har två frågor/betänkningar angående Polestar 2 till er:
1. Hur mycket tror ni kostnaden kommer hamna på om man leasar? (Företagsleasing)
2. Hur mycket tror ni förmånsvärdet kommer hamna på? (Samma som Model 3?)

Looking forward to your replies! :)
connu
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 aug 2019 11:38

Re: Polestar 2

Inlägg av connu »

connu skrev:
Tjo,

Har två frågor/betänkningar angående Polestar 2 till er:
1. Hur mycket tror ni kostnaden kommer hamna på om man leasar? (Företagsleasing)
2. Hur mycket tror ni förmånsvärdet kommer hamna på? (Samma som Model 3?)

Looking forward to your replies! :)
Well, tydligen så har ingen några gissningar..

Så jag tar väll o gissar själv då :|

1. Model 3 ligger i samma prisklass (600-700tkr) så jag säger att leasing kostnaden bör hamna på samma nivå.
Och om vi antar vi tar "företagsleasing" och jämför det med model 3 enligt denna länken: https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#battery
Men eftersom bas versionen är 550tkr så sätter vi longrange 660tkr och därefter ger den Autopilot (Cause we want that sweet performance on the Polestar 2 to compare with ;) )
Så kan vi säga priset blir ca 4500-5000kr i månaden.

2. Model 3 fick ju ett väldigt förmånligt förmånsvärde och eftersom Polestar 2 har samma kostnad, samma antal hästkrafter och "ish" samma prestanda (Not as fast as the Model 3 performance though)
Så enligt https://www.skatteverket.se/privat/skat ... bilforman/ där vi jämför med Tesla Model 3 Long Range och med utrustning, Performance paketet på 60tkr, så blir förmånsvärdet ca 4800kr.
Utan Performance paketet på Polestar 2 blir det 3800kr.

#Nerd mode, deactivated :ugeek:
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Polestar 2

Inlägg av zed »

connu skrev:
connu skrev:
Tjo,

Har två frågor/betänkningar angående Polestar 2 till er:
1. Hur mycket tror ni kostnaden kommer hamna på om man leasar? (Företagsleasing)
2. Hur mycket tror ni förmånsvärdet kommer hamna på? (Samma som Model 3?)

Looking forward to your replies! :)
Well, tydligen så har ingen några gissningar..

Så jag tar väll o gissar själv då :|

1. Model 3 ligger i samma prisklass (600-700tkr) så jag säger att leasing kostnaden bör hamna på samma nivå.
Och om vi antar vi tar "företagsleasing" och jämför det med model 3 enligt denna länken: https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#battery
Men eftersom bas versionen är 550tkr så sätter vi longrange 660tkr och därefter ger den Autopilot (Cause we want that sweet performance on the Polestar 2 to compare with ;) )
Så kan vi säga priset blir ca 4500-5000kr i månaden.

2. Model 3 fick ju ett väldigt förmånligt förmånsvärde och eftersom Polestar 2 har samma kostnad, samma antal hästkrafter och "ish" samma prestanda (Not as fast as the Model 3 performance though)
Så enligt https://www.skatteverket.se/privat/skat ... bilforman/ där vi jämför med Tesla Model 3 Long Range och med utrustning, Performance paketet på 60tkr, så blir förmånsvärdet ca 4800kr.
Utan Performance paketet på Polestar 2 blir det 3800kr.

#Nerd mode, deactivated :ugeek:
Har vi inte dragit det här en gång redan ;) Nu vet vi dock lite mer om priser så...

1. Med tanke på att de kommer ha lite mer operationellt leasingupplägg så tror jag det blir en högre kostnad än motsvarande finansiell leasing som tesla erbjuder. 9-10 kkr/mån kanske.

2. Förhoppningsvis lågt förmånsvärde typ M3 LR, så din gissning är nog inte så dum. Jag gissar att man kanske kommer jämföra med en XC40 T5 R-design

// :geek:
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Polestar 2

Inlägg av zed »

zed skrev:
connu skrev:
connu skrev:
Tjo,

Har två frågor/betänkningar angående Polestar 2 till er:
1. Hur mycket tror ni kostnaden kommer hamna på om man leasar? (Företagsleasing)
2. Hur mycket tror ni förmånsvärdet kommer hamna på? (Samma som Model 3?)

Looking forward to your replies! :)
Well, tydligen så har ingen några gissningar..

Så jag tar väll o gissar själv då :|

1. Model 3 ligger i samma prisklass (600-700tkr) så jag säger att leasing kostnaden bör hamna på samma nivå.
Och om vi antar vi tar "företagsleasing" och jämför det med model 3 enligt denna länken: https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#battery
Men eftersom bas versionen är 550tkr så sätter vi longrange 660tkr och därefter ger den Autopilot (Cause we want that sweet performance on the Polestar 2 to compare with ;) )
Så kan vi säga priset blir ca 4500-5000kr i månaden.

2. Model 3 fick ju ett väldigt förmånligt förmånsvärde och eftersom Polestar 2 har samma kostnad, samma antal hästkrafter och "ish" samma prestanda (Not as fast as the Model 3 performance though)
Så enligt https://www.skatteverket.se/privat/skat ... bilforman/ där vi jämför med Tesla Model 3 Long Range och med utrustning, Performance paketet på 60tkr, så blir förmånsvärdet ca 4800kr.
Utan Performance paketet på Polestar 2 blir det 3800kr.

#Nerd mode, deactivated :ugeek:
Har vi inte dragit det här en gång redan ;) Nu vet vi dock lite mer om priser så...

1. Med tanke på att de kommer ha lite mer operationellt leasingupplägg så tror jag det blir en högre kostnad än motsvarande finansiell leasing som tesla erbjuder. 9-10 kkr/mån kanske.

2. Förhoppningsvis lågt förmånsvärde typ M3 LR, så din gissning är nog inte så dum. Jag gissar att man kanske kommer jämföra med en XC40 T5 R-design

// :geek:

Och där släppte Skatteverket förmånsvärdet 3 791 kr/månad utan tillval(förutom det som ingår i launch edition alltså) och om någon undrar så är det EXAKT samma som M3 LR

12 085 kr/månad För en polestar 1 om någon vill ha en sådan som tjänstebil istället :P
connu
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 aug 2019 11:38

Re: Polestar 2

Inlägg av connu »

Den stora frågan är egentligen:

Polestar 2 Versus Tesla Model 3

Which one is the better purchase?

Pris: Ish-samma
Performance: Model 3 är lite snabbare, speciellt med Performance versionen. Dock så ska Polestar 2 ha bättre stöttdämpning och caross
Safety: Polestar 2 har utvecklat bilen med tanke på säkerhet, så vid en krasch så bör personerna i bilen ha större chans att inte krossas tack vare att bilen krossas på ett vist sätt. Model 3 har dock ultra high-strength steel vilket gör den jäkligt tålig vid kraschar också.
Everyday commute: Polestar 2 är större och batterierna där back är flyttade från passagerarnas fötter vilket innebär att långa personer kan enklare få plats. Också mer utrymme för huvudet. Utöver det har Model 3 problem med sin baklucka, dvs när det regnar och den är öppen så kommer vatten in i bagage utrymmet. Dock är model 3 lite mindre vilket borde innebära att parkering och sånt är lika bra.
Autopilot: Polestar 2 ska komma med någon autopilot, och de har sagt de ska ha "Autonomous capabililty lvl 2", dock har inte bilen kommit ut så.. vem vet hur de kommer gå. Model 3 har redan autonomus capability lvl 2.
Prestige: Tesla all the way! Cool freaking car, cool freaking company, cool freaking Elon Musk :ugeek:

Vad tycker resten av er?
Vilken bil skulle ni skaffa?

Personligen, så har jag för tillfället sloppat iden med tesla model 3 och bestämt mig för att vänta på Polestar 2. Det känns helt enkelt som att de fixat de problemen jag hade med Model 3, och jag får "mer" för pengarna :geek:

Random url to reddit where there is more indepth comparisons:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

det som attraherar mig med PS2 vs M3 är flera saker, men huvudpunkterna:
-utseende, jag gillar inte M3's grodansikte och den aningen märklig baksidan där rutan slutar alldeles för högt upp.
-praktikalitet, kombiluckan på PS slår brevinkastet på M3 alla dagar
-utrustning, PS2 levereras med ordentliga matrixstrålkastare och strålkastarrengöring. Ventilation i stolarna och riktigt skinn. Skärm framför föraren. 360 kameraview och en del annat
-upplevd kvalitet/service, jag orkar verkligen inte med ännu en bil, som knakar och alltid ha med en liten lista med saker som man vill att service ska fixa. Att man sen inte ens kan få tag på service är ingen hit. Jag vill kunna ringa, få ett svar och vara färdig med det. Inte leta på forum, skicka femtielva mail och få goddag yxskaft svar tillbaks och kanske få fixat felen om flera månader om man har tur.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Polestar 2

Inlägg av benke_berguv »

En detalj att inte glömma är nog att polestar säkert kommer kunna servas hos den lokala Volvohandlaren (utgår jag från) medan tesla kör ett eget race.
Detta är en total dealbreaker för mig. Det ska inte ta 2-3 arbetsdagar att få småfel fixade vilket det kan göra idag om man bor ”fel” och har otur med sin tesla (bor i Luleå, närmaste tesla än så länge är stockholm)

//benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

benke_berguv skrev:
En detalj att inte glömma är nog att polestar säkert kommer kunna servas hos den lokala Volvohandlaren (utgår jag från) medan tesla kör ett eget race.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är inte alls säkert med service. Många elbilstillverkare har haft trögt att få fart på sina serviceställen för elbilar. Kanske hjälper Volvos hybrider till där med högspännignsutbildningen, kanske inte. Värt att kolla upp innan köp hur det verkligen ser ut.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

connu skrev:
Den stora frågan är egentligen:

Polestar 2 Versus Tesla Model 3

Which one is the better purchase?

Pris: Ish-samma
Performance: Model 3 är lite snabbare, speciellt med Performance versionen. Dock så ska Polestar 2 ha bättre stöttdämpning och caross
Safety: Polestar 2 har utvecklat bilen med tanke på säkerhet, så vid en krasch så bör personerna i bilen ha större chans att inte krossas tack vare att bilen krossas på ett vist sätt. Model 3 har dock ultra high-strength steel vilket gör den jäkligt tålig vid kraschar också.
Everyday commute: Polestar 2 är större och batterierna där back är flyttade från passagerarnas fötter vilket innebär att långa personer kan enklare få plats. Också mer utrymme för huvudet. Utöver det har Model 3 problem med sin baklucka, dvs när det regnar och den är öppen så kommer vatten in i bagage utrymmet. Dock är model 3 lite mindre vilket borde innebära att parkering och sånt är lika bra.
Autopilot: Polestar 2 ska komma med någon autopilot, och de har sagt de ska ha "Autonomous capabililty lvl 2", dock har inte bilen kommit ut så.. vem vet hur de kommer gå. Model 3 har redan autonomus capability lvl 2.
Prestige: Tesla all the way! Cool freaking car, cool freaking company, cool freaking Elon Musk :ugeek:

Vad tycker resten av er?
Vilken bil skulle ni skaffa?

Personligen, så har jag för tillfället sloppat iden med tesla model 3 och bestämt mig för att vänta på Polestar 2. Det känns helt enkelt som att de fixat de problemen jag hade med Model 3, och jag får "mer" för pengarna :geek:

Random url to reddit where there is more indepth comparisons:
För mig är valet enkelt, jag skulle välja Tesla 3 eftersom laddhastighet, laddmöjligheter och kWh pris är så mycket bättre.

En vanlig jobbresa för mig är Umeå- Dorotea- Storuman-Skellefteå-Umeå.
Abetterrouteplanner visar för följande:
Tesla 3 LR AWD
694 km
Restid 08:13

Volvo XC40
696 km
Restid 10:01
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
det som attraherar mig med PS2 vs M3 är flera saker, men huvudpunkterna:
-utseende, jag gillar inte M3's grodansikte och den aningen märklig baksidan där rutan slutar alldeles för högt upp.
-praktikalitet, kombiluckan på PS slår brevinkastet på M3 alla dagar
-utrustning, PS2 levereras med ordentliga matrixstrålkastare och strålkastarrengöring. Ventilation i stolarna och riktigt skinn. Skärm framför föraren. 360 kameraview och en del annat
-upplevd kvalitet/service, jag orkar verkligen inte med ännu en bil, som knakar och alltid ha med en liten lista med saker som man vill att service ska fixa. Att man sen inte ens kan få tag på service är ingen hit. Jag vill kunna ringa, få ett svar och vara färdig med det. Inte leta på forum, skicka femtielva mail och få goddag yxskaft svar tillbaks och kanske få fixat felen om flera månader om man har tur.

Jag håller verkligen med om varje punkt. Det som ställer till det är dock att Model 3 också har en del avgörande fördelar.

- Lägre och antagligen roligare att köra.
- Tillgång till supercharger-nätverket.
- Autopiloten.
- Längre räckvidd.
- Snabbare laddning.
- Känslan av att man stödjer ett bolag som inte fifflar och har sig.
- Man slipper stödja Kina och deras brist på miljötänk och usla arbetsvillkor. (främst batterierna)

Så i valet mellan Model 3 och Polestar 2 väljer jag ingen. Just nu. :) Drömmen är ju att Tesla skärper till sig vad gäller ljudisolering, toleranser i karosspassning och servicetillgänglighet. Eller vad fan, skippa toleranserna. Jag kan leva med att nån panel eller dörr sitter lite snett. Det gör det redan på min Model S så jag är van. :lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Henrik Torphammar skrev:
benke_berguv skrev:
En detalj att inte glömma är nog att polestar säkert kommer kunna servas hos den lokala Volvohandlaren (utgår jag från) medan tesla kör ett eget race.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är inte alls säkert med service. Många elbilstillverkare har haft trögt att få fart på sina serviceställen för elbilar. Kanske hjälper Volvos hybrider till där med högspännignsutbildningen, kanske inte. Värt att kolla upp innan köp hur det verkligen ser ut.
Noga att kontrollera om man kan få bra service.
Jobbets Audi A3 e-tron plugin, där har det varit haveri på transmissionen, fick bytas ut.
Kort därefter så dog batteriet, fick bytas ut, experter från Tyskland fick åka upp till Umeå och fixa, tog lång tid.

Mercedes EQC tappar ju bultar i transmissionen, alla bilar återkallas.
Vore kul att veta hur snabbt de klarar av att fixa alla EQC i hela Sverige.

Störst förtroende har jag för Toyota, har kört Prius/Auris hybrid totalt ca 30.000 mil.
Är de bilar som har haft minst fel, av de bilar jag haft.

Ingen bil är dock felfri, har haft bärgning på Tesla, Audi och Toyota.
Toyota, 12V batteriet dog, blev bärgad, smärtfritt.
Tesla, fick inte in Drive, blev bärgad, fick lånebil, smärtfritt.
Audi, kabeln till huvuddatorn lossnade, blev bärgad, fick lånebil.
Men Audi i Skellefteå sa att jag inte hade servat bilen.
Efter en massa tjafs, så fick jag 24 timmar på mig att betala hyrbil och bärgning.
Fick dock ut min repade bil i Skellefteå och kunde åka till Umeå
och få rätt, när jag pratat med min säljare där.
Men vilket strul!

I min värld är Toyota överlägsen vad gäller service och kundvård.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
I min värld är Toyota överlägsen vad gäller service och kundvård.
Jag tar hellre nåt fel då och då än att åka runt i en av världens tråkigaste bilar. ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
I min värld är Toyota överlägsen vad gäller service och kundvård.
Jag tar hellre nåt fel då och då än att åka runt i en av världens tråkigaste bilar. ;)
Jag säger inte att alla ska köra Toyota, men hur svårt kan det vara för andra biltillverkare att få service och kundvård i toppklass?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Polestar 2

Inlägg av benke_berguv »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
I min värld är Toyota överlägsen vad gäller service och kundvård.
Jag tar hellre nåt fel då och då än att åka runt i en av världens tråkigaste bilar. ;)
Jag säger inte att alla ska köra Toyota, men hur svårt kan det vara för andra biltillverkare att få service och kundvård i toppklass?
Huvudet på spiken där, om Lexus/Toyota kan (och vara ett vinstrikt företag) så klurar ju ofta på hur många andra kan fallera på den punkten.

Kan kört ett antal Lexus och Toyota i 15 år och det tar emot att byta bilmärke och då (statistiskt) få räkna med mer rackel. Tesla verkar ju vara ett unikum av dåliga och känsliga lösningar men det kompenseras i viss mån av otroligt tåliga ägare (jag hade aldrig accepterat åka omkring med en lista på saker som ska åtgärdas ”sen”. Felet ska inte uppstå. Uppstår det ska man kunna få det fixat direkt och utan att behöva bråka med en app eller annat skit)

Om man bortser från 0-100 så tycker jag inte tesla (eller BMW heller för den delen) är direkt roligare än den Peugeot Partner jag tvingas genomlida då och då. Kör mest BMW i3s och visst, den går fortare på alla sätt men det anser jag inte vara direkt körglädje.

Jaja, annan diskussion kanske:)

Jag hoppas Volvo ser till att man kan serva polestar på vanliga volvoverkäder (precis som Toyota gjort med Lexus).
Håller tummarna!

//Benke
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
det som attraherar mig med PS2 vs M3 är flera saker, men huvudpunkterna:
-utseende, jag gillar inte M3's grodansikte och den aningen märklig baksidan där rutan slutar alldeles för högt upp.
-praktikalitet, kombiluckan på PS slår brevinkastet på M3 alla dagar
-utrustning, PS2 levereras med ordentliga matrixstrålkastare och strålkastarrengöring. Ventilation i stolarna och riktigt skinn. Skärm framför föraren. 360 kameraview och en del annat
-upplevd kvalitet/service, jag orkar verkligen inte med ännu en bil, som knakar och alltid ha med en liten lista med saker som man vill att service ska fixa. Att man sen inte ens kan få tag på service är ingen hit. Jag vill kunna ringa, få ett svar och vara färdig med det. Inte leta på forum, skicka femtielva mail och få goddag yxskaft svar tillbaks och kanske få fixat felen om flera månader om man har tur.

Jag håller verkligen med om varje punkt. Det som ställer till det är dock att Model 3 också har en del avgörande fördelar.

- Lägre och antagligen roligare att köra. Hmm, återstår att se. TopGear menade att den var lika kul och aktiv som Taycan, men betydligt billigare. Nu har jag kört varken Taycan eller PS2, men TopGear brukar ju ha hyfsad koll och Taycan körkänsla räcker gott för mig ;)
- Tillgång till supercharger-nätverket. Håller helt med, men jag ser att Ionity byggs ut ganska snabbt och hoppas det ska funka minst lika bra på de resor vi har där vi behöver ladda.
- Autopiloten. AP2,5 i min bil är inget att skryta extremt mycket över. Hackar, spökbromsar och är allmänt nervös. Jag tror och hoppas PS2 får ett Volvo top of the line system, som iaf är ok att köra med
- Längre räckvidd. Skillnaden blir nog inte så jättestor där tror jag och oavsett så blir räckvidden längre än på min MS 75D med 21", så det blir oavsett en förbättring trots att nuvarande räckvidd räcker utan problem för oss.
- Snabbare laddning. 150kW är ganska bra det också. Vi har aldrig behövt vänta på laddning av nuvarande MS och den toppar på 120kW
- Känslan av att man stödjer ett bolag som inte fifflar och har sig. Fifflar Volvo och PS?
- Man slipper stödja Kina och deras brist på miljötänk och usla arbetsvillkor. (främst batterierna) Det kan jag inte uttala mig om, men Volvo är ju ganska noga med sin image, så jag hoppas de tar sånt på allvar

Så i valet mellan Model 3 och Polestar 2 väljer jag ingen. Just nu. :) Drömmen är ju att Tesla skärper till sig vad gäller ljudisolering, toleranser i karosspassning och servicetillgänglighet. Eller vad fan, skippa toleranserna. Jag kan leva med att nån panel eller dörr sitter lite snett. Det gör det redan på min Model S så jag är van. :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
det som attraherar mig med PS2 vs M3 är flera saker, men huvudpunkterna:
-utseende, jag gillar inte M3's grodansikte och den aningen märklig baksidan där rutan slutar alldeles för högt upp.
-praktikalitet, kombiluckan på PS slår brevinkastet på M3 alla dagar
-utrustning, PS2 levereras med ordentliga matrixstrålkastare och strålkastarrengöring. Ventilation i stolarna och riktigt skinn. Skärm framför föraren. 360 kameraview och en del annat
-upplevd kvalitet/service, jag orkar verkligen inte med ännu en bil, som knakar och alltid ha med en liten lista med saker som man vill att service ska fixa. Att man sen inte ens kan få tag på service är ingen hit. Jag vill kunna ringa, få ett svar och vara färdig med det. Inte leta på forum, skicka femtielva mail och få goddag yxskaft svar tillbaks och kanske få fixat felen om flera månader om man har tur.

Jag håller verkligen med om varje punkt. Det som ställer till det är dock att Model 3 också har en del avgörande fördelar.

- Lägre och antagligen roligare att köra. Hmm, återstår att se. TopGear menade att den var lika kul och aktiv som Taycan, men betydligt billigare. Nu har jag kört varken Taycan eller PS2, men TopGear brukar ju ha hyfsad koll och Taycan körkänsla räcker gott för mig ;)
- Tillgång till supercharger-nätverket. Håller helt med, men jag ser att Ionity byggs ut ganska snabbt och hoppas det ska funka minst lika bra på de resor vi har där vi behöver ladda.
- Autopiloten. AP2,5 i min bil är inget att skryta extremt mycket över. Hackar, spökbromsar och är allmänt nervös. Jag tror och hoppas PS2 får ett Volvo top of the line system, som iaf är ok att köra med
- Längre räckvidd. Skillnaden blir nog inte så jättestor där tror jag och oavsett så blir räckvidden längre än på min MS 75D med 21", så det blir oavsett en förbättring trots att nuvarande räckvidd räcker utan problem för oss.
- Snabbare laddning. 150kW är ganska bra det också. Vi har aldrig behövt vänta på laddning av nuvarande MS och den toppar på 120kW
- Känslan av att man stödjer ett bolag som inte fifflar och har sig. Fifflar Volvo och PS?
- Man slipper stödja Kina och deras brist på miljötänk och usla arbetsvillkor. (främst batterierna) Det kan jag inte uttala mig om, men Volvo är ju ganska noga med sin image, så jag hoppas de tar sånt på allvar

Så i valet mellan Model 3 och Polestar 2 väljer jag ingen. Just nu. :) Drömmen är ju att Tesla skärper till sig vad gäller ljudisolering, toleranser i karosspassning och servicetillgänglighet. Eller vad fan, skippa toleranserna. Jag kan leva med att nån panel eller dörr sitter lite snett. Det gör det redan på min Model S så jag är van. :lol:

Ok, det låter ju bra. Tycker bara den ser så hög ut. Nästan som en SUV. Det brukar inte vara så bra för köregenskaperna.

Nej jag är sannerligen ingen Autopilot-fanboy heller. Använder det väldigt sporadiskt.

Att inte ha supercharger skulle ju innebära att Europa-trippen skulle få ställas in eller bli rätt mycket dyrare. Kollar man på kartan så är det inte heltäckande på samma sätt som SuC. Men det bör ju bli bättre. Men det finns ju andra sätt att semestra på.

Inom Sverige skulle jag klara mig bra med en Polestar 2 dock och kostnaden skulle vara försumbar.

Nej, men med kinesiska ägare och tillverkning i Kina så finns där en rad frågetecken. Men förhoppningsvis tar de det här på allvar. Läste idag att Volvo skulle ansluta sig till BlockChain Network för spårbarhet av t ex Kobolt. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... Emze9cO-uI


Jag är som sagt väldigt kluven. Känner ju en jäkla trygghet i Tesla-sfären med framförallt alla SuC. Rätt vad det är så vill man köra nånstans där det inte finns bra och snabba CCS-laddare. (Ionity, Circle K et al)
Skriv svar