Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

något som jag saknar i instrumentclustret är större möjligheter att anpassa vad man vill visa. Det finns 3 varianter varav en är stor karta, som är bra. Men de övriga två är snarlika, enda skillnaden är att man får upp en bild på bilen i mitten med info om hur långt avstånd man ställt in till framförvarande bil i kombination med PilotAssist. Jag hade gärna velat välja tex halva skärmen med karta och halva med något annat tex tripmätare. ipace hade betydligt fler inställningsmöjligheter, som gjorde att man fick precis som man önskar. Tesla har en del valmöjligheter, men tyvärr inte karta på hela med köindikator etc, som jag saknade. det är ju i stort sett bara en skärm, så egentligen förstår jag inte att alla som har den typen av skärm tillåter att man konfigurerar som man själv vill. Kan ju inte vara svårt att få till?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Polestar 2

Inlägg av mati »

Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...
Positivt? :lol:
Det framställs ju alltid som nåt positivt att Tesla kan uppdateras OTA. Att ofärdiga bilar med bristfällig mjukvara levererades till kund viftades alltid bort med argumentet att man ju kan skicka uppdateringar senare och att just denna möjligheten är så himla fantastisk.
Jag har alltid tyckt att jag tar hellre en bil som fungerar någorlunda bra från dag ett och som behöver ett verkstadsbesök ifall en uppdatering skulle vara aktuell, än en bil där hälften av funktionaliteten saknas vid leverans men med möjlighet att få detta så småningom fixat OTA. Med obestämt datum.
Nu verkar det ju vara "det nya" att bilar får OTA-support och att de samtidigt levereras med halvfärdig mjukvara. VW gör ju exakt likadant med ID3. Där får de till och med implementera OTA först innan de kan uppdatera OTA. Moment 22.
Jag vet inte om jag gillar denna utveckling. Men det är bara att vänja sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Polestar 2

Inlägg av Gargamel »

EA är nog ledstjärnan för EV-tillverkare. Skicka ut en tom kartong och ett märke på, så får man sedan betala för DLC:er "OTA".
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...
Positivt? :lol:
Det framställs ju alltid som nåt positivt att Tesla kan uppdateras OTA. Att ofärdiga bilar med bristfällig mjukvara levererades till kund viftades alltid bort med argumentet att man ju kan skicka uppdateringar senare och att just denna möjligheten är så himla fantastisk.
Jag har alltid tyckt att jag tar hellre en bil som fungerar någorlunda bra från dag ett och som behöver ett verkstadsbesök ifall en uppdatering skulle vara aktuell, än en bil där hälften av funktionaliteten saknas vid leverans men med möjlighet att få detta så småningom fixat OTA. Med obestämt datum.
Nu verkar det ju vara "det nya" att bilar får OTA-support och att de samtidigt levereras med halvfärdig mjukvara. VW gör ju exakt likadant med ID3. Där får de till och med implementera OTA först innan de kan uppdatera OTA. Moment 22.
Jag vet inte om jag gillar denna utveckling. Men det är bara att vänja sig.
Precis vad jag menar. Innan tesla gjorde det var det ju fullständigt otänkbart. Tror också man sänkt kraven på mjukvarustatus innan skeppning hos många biltillverkare. VW sänkte uppenbarligen på tok för långt.

Vi vet ju inte vilken attityd tesla har mot fysiska uppdateringar. Hur allvarligt behöver ett problem vara för att man ska uppdatera bilar fysiskt? Det skulle ju bli en utmaning för tesla på grund av servicenätet.
Man drar sig nog in i det längsta.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Polestar 2

Inlägg av Curik »

mati skrev:
Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...
Positivt? :lol:
Det framställs ju alltid som nåt positivt att Tesla kan uppdateras OTA. Att ofärdiga bilar med bristfällig mjukvara levererades till kund viftades alltid bort med argumentet att man ju kan skicka uppdateringar senare och att just denna möjligheten är så himla fantastisk.
Jag har alltid tyckt att jag tar hellre en bil som fungerar någorlunda bra från dag ett och som behöver ett verkstadsbesök ifall en uppdatering skulle vara aktuell, än en bil där hälften av funktionaliteten saknas vid leverans men med möjlighet att få detta så småningom fixat OTA. Med obestämt datum.
Nu verkar det ju vara "det nya" att bilar får OTA-support och att de samtidigt levereras med halvfärdig mjukvara. VW gör ju exakt likadant med ID3. Där får de till och med implementera OTA först innan de kan uppdatera OTA. Moment 22.
Jag vet inte om jag gillar denna utveckling. Men det är bara att vänja sig.
Ja precis, men det är ju OTA folk gillar; inte att bilen skeppas med ofärdig mjukvara. Det ena kan existera utan det andra. Det var det jag reagerade på.

Men det här är ju en sjukdom (tycker jag) som sprider sig överallt inom mjukvaruindustrin. Där jag primärt verkar (flyg) så är det tack och lov fortfarande ovanligt, men inom exempelvis datorspelsindustrin är det bedrövligt. Ser med fasa på hur mitt huvudsakliga transportmedel går samma öde..
Gargamel skrev:
EA är nog ledstjärnan för EV-tillverkare. Skicka ut en tom kartong och ett märke på, så får man sedan betala för DLC:er "OTA".
Detta var exakt det jag tänkte på faktiskt. :evil:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

Personligen tycker jag det är mycket bättre att ha möjligheten att använda funktioner på betastadiet än att vänta ett par år på att de är "perfekta".

Fördelen med OTA för mig är just detta, man får massor av funktionalitet som ingen annan överhuvudtaget erbjuder. Dessutom otaliga funktioner som inte alls är på Beta-stadie utan som fungerar helt utmärkt. Några exempel är sentry, accelerationsuppgradering och effektivitetsuppgraderingar.

Räck upp en hand den som lämnat in sin BMW eller Porsche på service och fått frågan "vill du ha 30 extra hästkrafter med den senaste uppdateringen, det är gratis!".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Nu verkar det ju vara "det nya" att bilar får OTA-support och att de samtidigt levereras med halvfärdig mjukvara. VW gör ju exakt likadant med ID3. Där får de till och med implementera OTA först innan de kan uppdatera OTA. Moment 22.
Jag vet inte om jag gillar denna utveckling. Men det är bara att vänja sig.
Du tror inte att detta är temporärt ?

Mjukvaran till Model Y var inte halvfärdig, tror inte att det kommer gälla kommande modeller från Tesla överlag heller. Men de tillverkar redan sin mjukvara själv. De andra tillverkarna har dock en bit att vandra för att nå dit.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.
Vi kontaktade Polestars presschef Brent Ellis och fick följande svar.
"Vi undervärderade inte behovet av support men räknande inte med att det skulle bli en återkallning på bilarna, med anledning av att tre bilar hade stannat efter att de tappat framdrivningen. Nu ska alla bilar uppdateras och det måste göras på verkstäder."

Presschefen är tydligen en många som tror att alla bilar skall återkallas.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.
Vi kontaktade Polestars presschef Brent Ellis och fick följande svar.
"Vi undervärderade inte behovet av support men räknande inte med att det skulle bli en återkallning på bilarna, med anledning av att tre bilar hade stannat efter att de tappat framdrivningen. Nu ska alla bilar uppdateras och det måste göras på verkstäder."

Presschefen är tydligen en många som tror att alla bilar skall återkallas.
Går ju såklart att tolka på olika sätt.

Alla berörda bilar eller ALLA bilar. Vissa kan ju utrycka sig dumt också för dom tänker att berörda bilar är självklart medans andra tar det som varenda levererad bil.

Bara en input i hur man läser, jag har inte läst ett dugg om Polestars återkallning men vet att Volvo varit otydliga tidigare och fått forum att gå bananas medans jag förstått att läget varit annorlunda pga att jag läst det rätt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.
Vi kontaktade Polestars presschef Brent Ellis och fick följande svar.
"Vi undervärderade inte behovet av support men räknande inte med att det skulle bli en återkallning på bilarna, med anledning av att tre bilar hade stannat efter att de tappat framdrivningen. Nu ska alla bilar uppdateras och det måste göras på verkstäder."

Presschefen är tydligen en många som tror att alla bilar skall återkallas.
Jag repeterar att min bil helt klart är 1 av alla och den behövde inte kallas in, tolka det som man vill!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Apropå tråden om försäkringskostnad för Teslor, hur är försäkringskostnaden för en PS2?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
Apropå tråden om försäkringskostnad för Teslor, hur är försäkringskostnaden för en PS2?
jag fick i stort sett samma pris när jag bytte från MS 75D till PS2 (samma sorts försäkring och täckning)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

mikebike skrev:
Apropå tråden om försäkringskostnad för Teslor, hur är försäkringskostnaden för en PS2?
Ligger mellan 400-500kr/mån för de flesta.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

jeg betalar ca 8000/år, men då är det fullkasko eftersom det inte ingår någon VSG i Norge. Jag fick erbjudande från ett annat försäkringsbolag på över 20.000/år.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Polestar 2

Inlägg av Gargamel »

Polestar sluter avtal med Bee charging & ska innebära bättre priser inom deras infrastruktur men inga uppgifter om priserna eller om fast pris avtal.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -laddning/
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Polestar 2

Inlägg av TobbeTesla »

Gargamel skrev:
Polestar sluter avtal med Bee charging & ska innebära bättre priser inom deras infrastruktur men inga uppgifter om priserna eller om fast pris avtal.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -laddning/
Klent samarbete
"Polestar anger inte i sitt pressmeddelande vad priset för laddning blir, mer än att det ska vara i nivå med vad befintliga Bee-kunder betalar. Med andra ord tycks fördelen vara att man inte behöver ett separat laddkort från Bee."

Skickat från min HD1903 via Tapatalk
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Polestar 2

Inlägg av holden »

Björn Nyland mäter upp 0,5% sk vampire drain per dygn i PS2, låter ju ganska illavarslande i mina teslaöron:

M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

holden skrev:
Björn Nyland mäter upp 0,5% sk vampire drain per dygn i PS2, låter ju ganska illavarslande i mina teslaöron:

konstigt, jag har inte märkt någon drain alls på min.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Polestar 2

Inlägg av TobbeTesla »

holden skrev:
Björn Nyland mäter upp 0,5% sk vampire drain per dygn i PS2, låter ju ganska illavarslande i mina teslaöron:

Tesla model S har väl ännu mer? Typ 1%/dygn?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Polestar 2

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Fördelen med OTA för mig är just detta, man får massor av funktionalitet som ingen annan överhuvudtaget erbjuder. Dessutom otaliga funktioner som inte alls är på Beta-stadie utan som fungerar helt utmärkt. Några exempel är sentry, accelerationsuppgradering och effektivitetsuppgraderingar.
Men det handlar ju inte om det. Problemet är ju att man i själva verket får en bil med mindre funktionalitet fram tills tillverkarna behagar att få till det. I iD3 och uppenbarligen även i Polestar finns t.ex. ingen laddtimer. VW har inte implementerat Car Play och Android Auto, hälften av grundfunktionerna saknas liksom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Polestar 2

Inlägg av RagWal »

mati skrev:
Legato skrev:
Fördelen med OTA för mig är just detta, man får massor av funktionalitet som ingen annan överhuvudtaget erbjuder. Dessutom otaliga funktioner som inte alls är på Beta-stadie utan som fungerar helt utmärkt. Några exempel är sentry, accelerationsuppgradering och effektivitetsuppgraderingar.
Men det handlar ju inte om det. Problemet är ju att man i själva verket får en bil med mindre funktionalitet fram tills tillverkarna behagar att få till det. I iD3 och uppenbarligen även i Polestar finns t.ex. ingen laddtimer. VW har inte implementerat Car Play och Android Auto, hälften av grundfunktionerna saknas liksom.
Positivt är ju att biltillverkarna KAN tidigarelägga leverans av bilar utan kostsamma verkstadsbesök för uppgradering. Men även i ett senare läge lägga till helt ny funktionalitet.
Det som är bekymrande är väl att detta måste kommuniceras till köparna. Tidiga köpare får en bil som inte är klar.... än.
Frågan är inte om bilen är klar utan HUR klar den är.
Sen får man bekymret med vad som ska ingå i framtida uppdateringar och när de ska komma. Mer komplext alltså. Om det inte skrivs i avtal om funktionalitet så blir det upp till att ha förtroende för leverantören.
Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Thexps »

Hur mycket påverkar förbrukningen av att välja 19” fälgar istället.
Sedan har jag lite svårt bedöma utseendet med 19” istället för 20”. Visst på hemsidan ser man. Men tror inte jag sett en ute i det vilda med de mindre 19”. Ser det okey ut? Lite det jag tycker är snyggt med Polestar är de massiva däcken, passar bra in på något sätt.
tl-dr
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 okt 2020 08:52

Re: Polestar 2

Inlägg av tl-dr »

Thexps skrev:
Hur mycket påverkar förbrukningen av att välja 19” fälgar istället.
Sedan har jag lite svårt bedöma utseendet med 19” istället för 20”. Visst på hemsidan ser man. Men tror inte jag sett en ute i det vilda med de mindre 19”. Ser det okey ut? Lite det jag tycker är snyggt med Polestar är de massiva däcken, passar bra in på något sätt.
Med 19" utan PP låg jag på runt 20 kWh/100 km i snitt. Med 20" och PP så ligger jag på runt 25 kWh/100 km. Personligen tycker jag 19" passar bilen bättre rent utseendemässigt.
joel80
elbilist
Inlägg: 3072
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

tl-dr skrev:
Thexps skrev:
Hur mycket påverkar förbrukningen av att välja 19” fälgar istället.
Sedan har jag lite svårt bedöma utseendet med 19” istället för 20”. Visst på hemsidan ser man. Men tror inte jag sett en ute i det vilda med de mindre 19”. Ser det okey ut? Lite det jag tycker är snyggt med Polestar är de massiva däcken, passar bra in på något sätt.
Med 19" utan PP låg jag på runt 20 kWh/100 km i snitt. Med 20" och PP så ligger jag på runt 25 kWh/100 km. Personligen tycker jag 19" passar bilen bättre rent utseendemässigt.
Låter som väldigt stor skillnad. Kanske också vsr lite varmare när du körde med 19"?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av AGCF »

Jag får in en testuppsättning 19" TNA fälgar i Smooth Stealth (se bilder) till Polestar 2 inom kort. Söker kund/testpilot till dessa.

Bild
Bild
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar