Walker skrev:Tack!MWall skrev:Framhjulsdrift är passé. Obegripligt av Polestar att välja det på sin budgetversion.
Framtunga bilar med framhjulsdrift a la Saab kanske hade bra framkomlighet. Men numera konstruerar man väl inte bilar med över 60% av vikten på framaxeln?
Obegripligt även att Norrland och norrländska förhållanden får dominera debatten så fullkomligt när det gäller bilar. När det gäller eldrift, däckval, drivande hjul osv kan man alltid lita på att det finns en norrlänning nära till hands som sitter på "facit".
Jag vill inte vara så kategorisk: i mindre bilar med korta axelavstånd och under 200 hk kan nog framhjulsdrift vara att föredra pga vägegenskaperna, tex Zoe, E och ID3. Har du större bilar med ,er motoreffekt är bakhjulsdrift klart att föredra.
Det hamdlar inte så mkt om framkomligheten utan mer om sladdbenägenheten när du släpper gasen (el har den intryckt) och gör en undanmanöver. Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först). Dessutom måste ju hänsyn tas till att en fullastad bil alltid blir tyngre på bakaxeln eftersom baksäte och bagageutrymmet då fylls.
Men nej såsom gamla Saabar och Audis är förhoppningsvis borta…