Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Tellus skrev:
Nilp skrev:
Du kan ju inte jämföra ID.3 med PS2 om du har någon form för bagage annat än ICA-shoppingen i tankarna. Ok PS2 är ingen storlastare, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka på familjesemester med en ID.3. Däremot tror jag det går fin-fint med PS2 så länge man inte har barnvagn, resesäng och diverse annat skrymmande med sig. Sen ska tilläggas att PS2 fortfarande är ganska snabb till 100 (4,17 sek är inte dåligt), det som är skillnaden är hur mycket det smäller till under den första halvsekunden. Jag väljer tex bort etron pga att den är för långsam, så helt accelerations-ointresserad är jag inte.
Ska det sitta vuxna bak eller långa barn blir nog familjesemestern trevligare i ID3, bagaget verkar inte skilja så mycket heller.
Jag åker aldrig på semester med andra vuxna i baksätet och barnen är under 10, så det går väldigt bra. Bil anpassas som oftast efter i vilket skede man är i livet. När barnen blir äldre så hittar man på något annat. På samma sätt som när barnen är väldigt små har man andra kriterier. ID.3 ser jag som en andra bil på samma sätt som vår eGolf. Behöver varken ha möjlighet till snabbladdning eller stort bagage.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:

Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.
Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.
Va? Jag argumenterar alltså för att PS2 är bättre än XC40...
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:

Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.
Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.
Va? Jag argumenterar alltså för att PS2 är bättre än XC40...
Och jag argumenterar alltså för att xc40 redan är en mycket populär bil.
Är det inte den Volvo säljer mest av?
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Och jag argumenterar alltså för att xc40 redan är en mycket populär bil.
Är det inte den Volvo säljer mest av?
Ingen aning. Vi pratar om olika saker.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Fredrik j skrev:
PS2 är ju bara föråkare till xc40 som också kommer i eldrivet utförande.
Jag pratar om att xc40 snart kommer med samma drivlina som PS2. Som kommentar om utrymmen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Och jag argumenterar alltså för att xc40 redan är en mycket populär bil.
Är det inte den Volvo säljer mest av?
Ingen aning. Vi pratar om olika saker.
Haha, goddag yxskaft diskussion här :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Och jag argumenterar alltså för att xc40 redan är en mycket populär bil.
Är det inte den Volvo säljer mest av?
Ingen aning. Vi pratar om olika saker.
Haha, goddag yxskaft diskussion här :lol:
Nej det är inte lätt.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Erxon »

Jag provbyggde en XC40 Recharge och en Polestar 2
XC40 hamnade på 763’ och Polestar på 683’
För min del blev det inte svårt att välja av dessa två... Polestar skulle jag välja

Men, då det inte är aktuellt just nu för bilbyte och när det är dags för det så är förhoppningsvis den Berlinbyggda Y:n på marknaden för ungefär samma pengar som Polestar:n och då får man fundera en ytterligare gång.

Men en XC40 för denna prislapp blir det inte i alla fall, den borde i mina ögon vara prissatt som en Kia E-niro.
Den är en 200-hundring för dyr helt enkelt. Skulle den hamna på detta priset så tror jag att det skulle bli en kioskvältare av rang.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Erxon skrev:
Jag provbyggde en XC40 Recharge och en Polestar 2
XC40 hamnade på 763’ och Polestar på 683’
För min del blev det inte svårt att välja av dessa två... Polestar skulle jag välja

Men, då det inte är aktuellt just nu för bilbyte och när det är dags för det så är förhoppningsvis den Berlinbyggda Y:n på marknaden för ungefär samma pengar som Polestar:n och då får man fundera en ytterligare gång.

Men en XC40 för denna prislapp blir det inte i alla fall, den borde i mina ögon vara prissatt som en Kia E-niro.
Den är en 200-hundring för dyr helt enkelt. Skulle den hamna på detta priset så tror jag att det skulle bli en kioskvältare av rang.
Sen gäller det ju vilken rabatt man kan få. Polestar verkar ju vilja ta efter tesla med fasta priser. En Volvo köper man ju aldrig till listpris.

XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

Är XC40 och PS2 byggda i Kina?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev:
Är XC40 och PS2 byggda i Kina?
XC40 ska byggas i Belgien.

https://electrek.co/2020/03/09/volvo-la ... crossover/
SwedishAdvocate
Inlägg: 5427
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tellus skrev:
Är XC40 och PS2 byggda i Kina?
Enligt Polestar byggs PS2 i Kina.

Källa: https://www.polestar.com/se/press/press ... gen-i-kina

Men det känns som du redan visste det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.

Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.

Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Polestar 2

Inlägg av M3apan »

Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.

Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
En aspekt som sällan nämns men som faktiskt påverkar, åtminstone den "upplevda" månadskostnaden för bilen, är att Tesla (via DNB) hittills jobbat med relativt låga räntor när det kommer till finansiering. Jämför med tex Volvo billån eller dylikt á ca 4,50% så gör det sitt på en finansiering av en 6-700k bil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.

Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
De som köper Model 3 är inte intresserade av konverterade avgasbilar....

Har skrivit tidigare att XC40 BEV känns som en specialare för Norge, ett testskott. Där kommer den nog sälja skapligt och hitta många köpare bland de som vill ha en och mindre, billigare, premium-SUV än étron, samt är tidigare köpare av avgas-Volvo.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
De som köper Model 3 är inte intresserade av konverterade avgasbilar....
Det tror inte jag heller. Det är ju sannolikt inte teslaägare som är målgruppen heller.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
Ekvationen är förstås densamma. Men det känns bara som fel typ av bil när det gäller prestanda samt pris. Fler köper BMW 3 serie med 250+ hk än XC 40.. (tror jag).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
Till och med Volvo har väl mer än 250hk i sina toppmodeller idag?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
En elbil med 250 hk kommer upplevas betydligt kvickare än en bensinbil med maxeffekt på 250 hk. Ur den senare får du bara ut max effekt när du varvar ur den rejält.

I vardagen har man inte så mycket användning av effekten heller. Att hålla normalt tempo i trafiken kräver inte många hästar... :)
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
Till och med Volvo har väl mer än 250hk i sina toppmodeller idag?

T8 har väl ca 400 hästar kombinerat väl?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 2

Inlägg av heldiggrisen »

Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D
Skriv svar