Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

HelectriC skrev:
Stevvee skrev:
Surfaren skrev:
Jag har en helt galen idé. Kan vi inte fokusera lite mer på Polestar 2 i denna tråd och behandla diverse snabbladdningsspörsmål i för detta avsedd tråd?

Jag diskuterade lite med en kompis kring PS2 häromdagen. Jag undrade varför de inte erbjuder bilen i Polestarblå färg, och han menade att den färgen inte ser särskilt premium ut. Men nog kunde det väl finnas något annat än gråskala ändå? Jag har inget emot grått själv, men tycker ändå färgschemat ser en aning tråkigt ut.
Tror att man inte vill ha en solid färg på den bara.precis som att det inte längre går att få R-design röd på Volvo
fast den svarta färgen, Void, är solid.
Hmm.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Polestar 2

Inlägg av ippii »

Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.

På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.

Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km

Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.

Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

ippii skrev:
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Möjligtvis enligt WLTP men Model 3 ligger inte på topp när det gäller WLTP vs verklig räckvidd. I ett test som nyligen gjorts hamnade e-Niro (eller var det Kona..) på 90% av WLTP medan Model 3 fick 78%. Nu vet vi förstås inte hur PS2 ligger till där men jag skulle i alla fall inte dra förhastade slutsatser av WLTP siffrorna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

ippii skrev:
Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.

På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.

Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km

Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.

Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.

6% under målet är väl inte så farligt? 40 mil i verkligheten på sommaren och 30-35 mil på vintern är helt ok.

Vad gäller WLTP-siffrorna så gissar jag att Polestar 2 ligger närmare än Model 3. Eller går det att köra på 134 Wh/km i verkligheten? Särskilt i kallt väder lär det bli svårt för uppvärmningen kommer kosta ganska mycket procentuellt.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
ippii skrev:
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Möjligtvis enligt WLTP men Model 3 ligger inte på topp när det gäller WLTP vs verklig räckvidd. I ett test som nyligen gjorts hamnade e-Niro (eller var det Kona..) på 90% av WLTP medan Model 3 fick 78%. Nu vet vi förstås inte hur PS2 ligger till där men jag skulle i alla fall inte dra förhastade slutsatser av WLTP siffrorna.

Det testet var inte särskilt vetenskapligt. Kan bero på så mycket. Men visst verkar Kona vara riktigt effektiv i verkligheten.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Polestar 2

Inlägg av ippii »

Laban skrev:
ippii skrev:
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Möjligtvis enligt WLTP men Model 3 ligger inte på topp när det gäller WLTP vs verklig räckvidd. I ett test som nyligen gjorts hamnade e-Niro (eller var det Kona..) på 90% av WLTP medan Model 3 fick 78%. Nu vet vi förstås inte hur PS2 ligger till där men jag skulle i alla fall inte dra förhastade slutsatser av WLTP siffrorna.
Ser att Verdi hann före med delar av mitt svar..

Jag vet att WLTP-siffror inte är verkligheten, men de måste kunna få användas för att jämföra olika modeller, det är ju hela syftet.
Den testen som jag antar att du syftar på var CarWow:s test? Den var högst ovetenskaplig. De började inte med 100 % i alla bilarna och sedan körde de på väldigt olika sätt med bilarna eftersom de tog olika vägar mot sin slutdestination beroende på hur långt de nådde. I vissa bilar satt de 1 och i andra 2 personer.

(Editerat citerings-taggarna)
Senast redigerad av ippii, redigerad totalt 1 gånger.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Polestar 2

Inlägg av ippii »

Verdi skrev:
ippii skrev:
Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.

På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.

Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km

Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.

Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.

6% under målet är väl inte så farligt? 40 mil i verkligheten på sommaren och 30-35 mil på vintern är helt ok.

Vad gäller WLTP-siffrorna så gissar jag att Polestar 2 ligger närmare än Model 3. Eller går det att köra på 134 Wh/km i verkligheten? Särskilt i kallt väder lär det bli svårt för uppvärmningen kommer kosta ganska mycket procentuellt.
Angående WLTP-siffrorna kan vi bara gissa. Volvo är inte kända för att leverera verklighetstrogna sådana för sina förbränningsmotorer. Därför väljer jag att använda WLTP som referens.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

ipace har också WLTP 470km och det klarar den INTE! SÅ några direkta slutsatser blir svåra att dra innan respektive bil har testats i lite olika situationer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Det kommer visa sig. Tänk på att det är en av de första elbilarna företaget gör.
Att pricka alla rätt är svårt, men det gör bara att de kan iterera och göra en bättre bil nästa gång.
Tycker det gjort mycket rätt vad jag sett hittills så fram emot vad recensenterna säger.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Snap02 »

ippii skrev:
Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.

På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.

Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km

Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.

Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.
Teslas 134 wltp kan du nog ta med en nypa salt. Jag har kört med min 3 LR 2200 mil o kör du lungt på sommaren ligger jag på 160 wh/km o på vintern runt 200.
Ang tjafset om laddare så är det jävligt tramsigt från Walker o Svensson när det inte finns några 100 + laddare i närheten av Stockholm. Precis som jag sa hela tiden.
Det enda som är snabbt o finns nära Stockholm är IONITY o sc.

Och eftersom Fortum McDonalds tar 2,5 per minut o det är bara 50kw laddare i närheten av Stockholm så blir det dyrt oxå exakt som jag sa.
Det tar ca 70 min att fylla från 8 mil kvar till 90% laddning alltså 175kr.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Alla bor inte i Stockholm!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Polestar 2

Inlägg av mati »

Snap02 skrev:
Och eftersom Fortum McDonalds tar 2,5 per minut o det är bara 50kw laddare i närheten av Stockholm så blir det dyrt oxå exakt som jag sa.
Det tar ca 70 min att fylla från 8 mil kvar till 90% laddning alltså 175kr.
Det finns tre icke-SuC med 150+kW runt Stockholm, Ionity i Enköping och Södertälje samt Fortum i Västerås. Men du klassar Västerås kanske inte som i närheten av Stockholm.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Snap02 skrev:
Och eftersom Fortum McDonalds tar 2,5 per minut o det är bara 50kw laddare i närheten av Stockholm så blir det dyrt oxå exakt som jag sa.
Det tar ca 70 min att fylla från 8 mil kvar till 90% laddning alltså 175kr.
Det finns tre icke-SuC med 150+kW runt Stockholm, Ionity i Enköping och Södertälje samt Fortum i Västerås. Men du klassar Västerås kanske inte som i närheten av Stockholm.
Troligtvis är 1 mil utanför tullarna närheten utav Stockholm och resten är precis som för politikerna bara åker.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Vissa vill visst inte släppa det här med laddare Bor själv i sthlm och är fullständigt ointresserad av supersnabbladdare just här. Enda fallet jag kan se någon efterfråga det så är det väl om man bor i lägenhet i stan och inte kan ladda hemma. Betydligt mer relevant med laddare på vägarna ex i Västerås, Enköping, längs E4 etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerka »

Ja, jag hoppas verkligen att Polestar 2 kan köra från Stockholm till Västerås på en laddning... Bilar som inte kan det har nog ingen framtid.

Men det har väl betydelse för taxichaufförer och de som bor i lägenhet utan laddmöjlighet.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Polestar 2

Inlägg av +46 »

Jag skulle vilja påstå att den totala förbrukningen påverkas mest av vem som sitter bakom ratten, oavsett väderlek och bilmodell.
Min Model S (utslaget på snart fem år och cirka 7 500 mil) har en snittförbrukning på 193 Wh/ km. Det inkluderar sommar- och vintersemestrar, parkering utomhus utan förvärmning och sällan långa dagsresor.
När jag har lånat ut bilen under några längre perioder så är det inte alls ovanligt att jag får tillbaka den med helt andra förbrukningssiffror. Skulle jag kört alla milen själv så gissar jag att den totala förbrukningen skulle ha hamnat på runt 175 Wh/km.

Vad gäller laddning så laddar jag i första hand med el från mina solceller under den ljusa årstiden. Annars så köper jag elen när dygnsspotpriset är som lägst. Utslaget på ett år så blir det cirka en (1) krona kWh om man inkluderar missat skattestöd för egenproducerad el och genomsnittligt spotpris.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Polestar 2

Inlägg av renes »

Snap02 skrev:
Och eftersom Fortum McDonalds tar 2,5 per minut o det är bara 50kw laddare i närheten av Stockholm så blir det dyrt oxå exakt som jag sa.
Det tar ca 70 min att fylla från 8 mil kvar till 90% laddning alltså 175kr.
Återigen, ta ett ögonblick och kolla upp McDonalds posten:

viewtopic.php?f=27&t=14814&start=1490#p401384

Det är alltså 174kW för 2:50 minuten. Lätt omräkning ger alltså 174kWh/60 = 2.9 kWh för 2:50, dvs 87 öre per kWh. Som du kallar dyrt.

I realiteten, säg halva den effekten och du har ett kWh pris på 1:70 ungefär. Och du har problem med det?

På 70 minuter som du säger kan du fylla på dryga 200kWh. Vilken bil har du egentligen?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av vigge50 »

Jag är imponerad av sättet Mati har hittat men jag tror det finns ett enklare sätt angående snabbladdare med hög effekt. På sidan www.snabbladda.nu finns det karta över alla CCS laddare och där är det tydliga symboler för hur hög effekt de kan ge. Det går även att filtrera nätverk och pris så vill ni inte ha med Ioniq så går det bra. Det verkar tyvärr inte gå att välja laddare under 100 kW, men som sagt så hjälper de olika symbolerna.

Fråga mig dock inte var datan kommer ifrån.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

+46 skrev:
Jag skulle vilja påstå att den totala förbrukningen påverkas mest av vem som sitter bakom ratten, oavsett väderlek och bilmodell.
Min Model S (utslaget på snart fem år och cirka 7 500 mil) har en snittförbrukning på 193 Wh/ km. Det inkluderar sommar- och vintersemestrar, parkering utomhus utan förvärmning och sällan långa dagsresor.
När jag har lånat ut bilen under några längre perioder så är det inte alls ovanligt att jag får tillbaka den med helt andra förbrukningssiffror. Skulle jag kört alla milen själv så gissar jag att den totala förbrukningen skulle ha hamnat på runt 175 Wh/km.

Vad gäller laddning så laddar jag i första hand med el från mina solceller under den ljusa årstiden. Annars så köper jag elen när dygnsspotpriset är som lägst. Utslaget på ett år så blir det cirka en (1) krona kWh om man inkluderar missat skattestöd för egenproducerad el och genomsnittligt spotpris.
Jämförelser bilar emellan förutsätter såklart allt annat lika.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Polestar 2

Inlägg av ippii »

Snap02 skrev:
ippii skrev:
Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.

På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.

Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km

Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.

Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.
Teslas 134 wltp kan du nog ta med en nypa salt. Jag har kört med min 3 LR 2200 mil o kör du lungt på sommaren ligger jag på 160 wh/km o på vintern runt 200.
Jag vet också att en Model 3 inte drar 134 wh/km i verkligheten. WLTP duger bra för att jämföra på pappret, det vi håller på med här. Samma labratorievilkor gäller ju för båda bilarna. En del stillastående o kökörning ingår, som drar ner förbrukning jämfört med landsväg/motorväg.

Inte omöjligt att Volvon drar en bra bit mer än deras WLTP-siffror också.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polestar 2

Inlägg av Walker »

Snap02 skrev:
ippii skrev:
Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.

På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.

Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km

Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.

Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.
Teslas 134 wltp kan du nog ta med en nypa salt. Jag har kört med min 3 LR 2200 mil o kör du lungt på sommaren ligger jag på 160 wh/km o på vintern runt 200.
Ang tjafset om laddare så är det jävligt tramsigt från Walker o Svensson när det inte finns några 100 + laddare i närheten av Stockholm. Precis som jag sa hela tiden.
Det enda som är snabbt o finns nära Stockholm är IONITY o sc.

Och eftersom Fortum McDonalds tar 2,5 per minut o det är bara 50kw laddare i närheten av Stockholm så blir det dyrt oxå exakt som jag sa.
Det tar ca 70 min att fylla från 8 mil kvar till 90% laddning alltså 175kr.
Va dukti du e. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Polestar 2

Inlägg av Ferro94 »

Jag byter spår...

Någon som lyckats hitta info om måtten för bagageutrymmet för PS2? Volymen är ju känd, men jag är ute efter bredd mellan hjulhusen samt djup (+ övriga tillgängliga data).

Jag behöver nämligen kunna få plats med 3 normalstora resväskor emellanåt. Ingen match för min nuvarande MS, men lite rädd att det kan bli en utmaning i en PS2. Provpackade på en Volvo XC40 i helgen (förvisso vanlig hybrid, men enligt Volvosäljaren ska måtten vara samma som Recharge-varianten som kommer senare i år) och det funkade fint. XC40 Recharge och PS2 är, som bekant, byggda på samma plattform och har liknande volymsiffra även om själva utformningen av bagageutrymmet skiljer sig.

Hade jag bott närmare Gtg så hade jag tagit med mig ett måttband till Volvo i Torslanda, där det tydligen ska finnas en PS2 uppställd. Någon som känner sig hugad?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Finns på FB, måtten i parentes gäller för Model S.
AF3901DF-CCF1-44B5-B840-A80457BA956C.jpeg
BDA6E08B-F25F-42E3-8938-456235DB89B1.jpeg
DB42DD29-F94C-4A03-AAE8-DEEFFF75B3CF.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Snap02 »

renes skrev:
Snap02 skrev:
Och eftersom Fortum McDonalds tar 2,5 per minut o det är bara 50kw laddare i närheten av Stockholm så blir det dyrt oxå exakt som jag sa.
Det tar ca 70 min att fylla från 8 mil kvar till 90% laddning alltså 175kr.
Återigen, ta ett ögonblick och kolla upp McDonalds posten:

viewtopic.php?f=27&t=14814&start=1490#p401384

Det är alltså 174kW för 2:50 minuten. Lätt omräkning ger alltså 174kWh/60 = 2.9 kWh för 2:50, dvs 87 öre per kWh. Som du kallar dyrt.

I realiteten, säg halva den effekten och du har ett kWh pris på 1:70 ungefär. Och du har problem med det?

På 70 minuter som du säger kan du fylla på dryga 200kWh. Vilken bil har du egentligen?

Det finns ingen 100 + laddare från McDonalds nära Stockholm, närmsta är Västerås. Priset per minut är samma oavsett om det är 50kw eller 100+ laddare o det innebär att priset blir betydligt högre från 50kw.

Det jag efterfrågade var snabbladdare nära Stockholm o fick då till svar från Walker o Svensson o det visst finns 100+ laddare men det finns inga nära Stockholm.
Det jag önskar är att det finns fler alternativ om man inte kan/vill ladda hemma som är snabbare än 11kw eller 50 kw.
Att då hävda att det finns 3 st laddare med 100+ i Sverige, vad spelar det för roll när man dom ligger flera timmar bort/ halv dag?

Så återigen var finns 100+ laddare i Stockholm? Så varför ska jag titta på kartan?

Och nej jag skulle tycka det var klockrent med det priset på en 100kw laddare men på en 50kw blir det dyrt i jämförelse.
Det är även ont om 50 kw laddare står alltid en massa taxi där dom finns. Med tanke på att antalet el bilar kommer öka drastiskt kommande året så blir det värre.
Så Walker som är duktig var finns dina 100+ laddare i Stockholm?
Det är det jag efterfrågat hela tiden o fick bara drygheter tillbaka.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Polestar 2

Inlägg av PapaD »

Men ge dig nu snap.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar