Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av leiflodde »

Lite högre och smalare släp vi har och lite mer motorvägsfart så vi kanske hamnar på närmre 4 istället, men tackar för info.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

leiflodde skrev:
Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?

Frågar åt en kompis ;)
Jag kör just nu mycket släpvagn, renoverar en lägenhet i Luleå och bor strax söder om Piteå. Släpet är ett 4P 380 - alltså med utanpåliggande hjulhus - och måste räknas till de mer lättdragna. Så det blir rätt ofta körningar med släp på 18-20 mil/resa. Normalt startar jag med 80% laddning, vill jag ha lite mer marginal med 90%. Det är ca 8 mil E4 mellan boendet och Luleå, farthållaren på 90 km/h.

Förbrukningen ligger just nu på ca 2.9 - 3.2 kWh/mil beroende på förhållanden och last. Jag räknar vintertid med 3.5-3.7 kWh/mil. Jag åker strax iväg då det ska fraktas gips, plywood och innerdörrar till lgh, sedan ska rivningsmaterial till ÅVC och vitvaror hem.

Ska hålla koll på förbrukningen och uppdaterar denna post under dagen :)

Kör kompisen t ex en dubbelaxlad hästtransport gissar jag att siffrorna kan öka 10-15%.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av leiflodde »

roffe_s skrev:
leiflodde skrev:
Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?

Frågar åt en kompis ;)
Jag kör just nu mycket släpvagn, renoverar en lägenhet i Luleå och bor strax söder om Piteå. Släpet är ett 4P 380 - alltså med utanpåliggande hjulhus - och måste räknas till de mer lättdragna. Så det blir rätt ofta körningar med släp på 18-20 mil/resa. Normalt startar jag med 80% laddning, vill jag ha lite mer marginal med 90%. Det är ca 8 mil E4 mellan boendet och Luleå, farthållaren på 90 km/h.

Förbrukningen ligger just nu på ca 2.9 - 3.2 kWh/mil beroende på förhållanden och last. Jag räknar vintertid med 3.5-3.7 kWh/mil. Jag åker strax iväg då det ska fraktas gips, plywood och innerdörrar till lgh, sedan ska rivningsmaterial till ÅVC och vitvaror hem.

Ska hålla koll på förbrukningen och uppdaterar denna post under dagen :)

Kör kompisen t ex en dubbelaxlad hästtransport gissar jag att siffrorna kan öka 10-15%.
Tackar för info.

Är en släp enligt bild.
Skärmklippqqq.JPG
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

leiflodde skrev:
Tackar för info.

Är en släp enligt bild.
Okey, mitt ekipage ser Du på bilden, bifogar även bild från färddatorn efter hemkomsten och ekipaget (totalvikt släp 1 200 kg). Av total körsträcka är alltså ca 15 mil på E4, 2 av milen dock utan släp. Småkörningen är inte särskilt effektiv - kryssa i byggvaruhandelns hallar, lastning och lossning samt långsam körning vid ÅVC och på gårdsplanen drar ned snittfarten.

Började dagen med 90% laddning, parkerade med 19% kvar i batteriet. Torrt väglag.
8520985A-BF68-4E2B-8C65-CC76D0CE5FD8.jpeg
B146B139-7924-4E81-AF31-BD303763FB21.jpeg
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Skumt att TM rapporterar 2,8 kWh/100km...
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

lawe skrev:
Skumt att TM rapporterar 2,8 kWh/100km...
Japp, blir så när man inte nollställt den på länge. Sannolikt någon räknare som ballar ut när antalet siffror inte räcker till. Funkar finfint efter nollställning.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Mina Conti SC6 (20" PP) börjar vara dags att byta ut. Ni som bytt; vad har ni bytt till? Erfarenheter? Jag vill gärna ha ett tystare däck, men samtidigt vill man ju inte offra för mycket däckprestanda...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

lawe skrev:
Mina Conti SC6 (20" PP) börjar vara dags att byta ut. Ni som bytt; vad har ni bytt till? Erfarenheter? Jag vill gärna ha ett tystare däck, men samtidigt vill man ju inte offra för mycket däckprestanda...
Standarddäcket på standardfälgarna är Michelin Primacy 4. Dessa fungerar bra tycker jag och verkar inte ha några större problem att hantera de 680 Nm och 476 hk som motorerna levererar i min Polestar 2. Jag håller dock inte på med någon bankörning eller liknande, där vill man nog ha mjukare däck.
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Om du köper Performance Pack är det Sportcontact 6 som levereras med bilen. Det har effektivitetsklass C, Premium Contact har B och Michelin Primacy har A.

Kanske man skulle testa Premium Contact? Säkert tappar man lite skärpa, men ljud och rullmotstånd kanske är bättre?

Hittade denna artikel hos Continental: https://www.continental.com/en/press/pr ... polestar2/
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Tror det är fel på mätaren till förbrukning

Körde Arlanda Enskede och detta är en bra bit under det jag haft med 3P
1549960D-0F6A-493A-BDE9-16A65A3A33DC.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av thnis »

Remuz skrev:
Tror det är fel på mätaren till förbrukning

Körde Arlanda Enskede och detta är en bra bit under det jag haft med 3P
Inget som helst svårt att uppnå med en P2 givet att man kör någorlunda försiktigt o inte med en AWD. Vi har en LR SM och hamnar ofta på ca den förbrukningen i sommarvärme och inget regn :) Har kört flera ggr Arlamda-Sthlm med liknande förbrukning.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Den jag har nu är en SR SM. Jag kör rätt fort på E4 så det brukar vara rejält högre på 3P.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Den jag har nu är en SR SM. Jag kör rätt fort på E4 så det brukar vara rejält högre på 3P.
Men det kanske ligger nåt skit under gaspedalen, typ en sten eller nåt? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
Den jag har nu är en SR SM. Jag kör rätt fort på E4 så det brukar vara rejält högre på 3P.
Mindre mer aerodynamiska hjul gör nog en del?
Samt fint väder och medvind kanske? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
Den jag har nu är en SR SM. Jag kör rätt fort på E4 så det brukar vara rejält högre på 3P.
Tycker att Polestar 2 blivit förvånansvärt effektiv med ny mjukvara sedan lanseringen, när Edmunds testade i USA verkar också skillnaden mellan DM och LR blivit rätt liten numera.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av thnis »

OfarligTesla skrev:
Remuz skrev:
Den jag har nu är en SR SM. Jag kör rätt fort på E4 så det brukar vara rejält högre på 3P.
Tycker att Polestar 2 blivit förvånansvärt effektiv med ny mjukvara sedan lanseringen, när Edmunds testade i USA verkar också skillnaden mellan DM och LR blivit rätt liten numera.
Jo det stämmer nog. Det har kommit flera uppdateringar sedan vi plockade ut bilen i november som bl a gjorde så att den blev mer effektiv med elektronerna. Vi är helnöjd med bilen. Men hade jag beställt den idag så hade jag skippat Pluspaketet pga de svettiga sätena på sommaren. Tog Pluspaketet enbart för värmepumpen, men vi hade klarat oss utan den med visade det sig. Standarsätena är lika sköna men inte gjorda av "petflaskor, våtdräkt , naglar från sjöjungfrur och annat miljövänligt skräp" :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

thnis skrev:
Jo det stämmer nog. Det har kommit flera uppdateringar sedan vi plockade ut bilen i november som bl a gjorde så att den blev mer effektiv med elektronerna. Vi är helnöjd med bilen. Men hade jag beställt den idag så hade jag skippat Pluspaketet pga de svettiga sätena på sommaren. Tog Pluspaketet enbart för värmepumpen, men vi hade klarat oss utan den med visade det sig. Standarsätena är lika sköna men inte gjorda av "petflaskor, våtdräkt , naglar från sjöjungfrur och annat miljövänligt skräp" :)
Ja jag tog lädret av den anledningen, ville ha pluspaketet men inte de sätena. Och det nya gråa lädret ser riktigt fint ut på filmerna som kommit ut.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev:
thnis skrev:
Jo det stämmer nog. Det har kommit flera uppdateringar sedan vi plockade ut bilen i november som bl a gjorde så att den blev mer effektiv med elektronerna. Vi är helnöjd med bilen. Men hade jag beställt den idag så hade jag skippat Pluspaketet pga de svettiga sätena på sommaren. Tog Pluspaketet enbart för värmepumpen, men vi hade klarat oss utan den med visade det sig. Standarsätena är lika sköna men inte gjorda av "petflaskor, våtdräkt , naglar från sjöjungfrur och annat miljövänligt skräp" :)
Ja jag tog lädret av den anledningen, ville ha pluspaketet men inte de sätena. Och det nya gråa lädret ser riktigt fint ut på filmerna som kommit ut.
Jag provkörde en P2 i torsdags och deras vegan läder säten är inte lika täta som Teslas eller BMWs galon men jag tycker ändå inte om dom, satt väl i dom 1.5 h och blev rejält varm. Hoppas dom kommer med premium textil eller att man kan konfigurera lite mindre inlåst i paket, men verkar tyvärr gå åt andra hållet.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Jag provkörde en P2 i torsdags och deras vegan läder säten är inte lika täta som Teslas eller BMWs galon men jag tycker ändå inte om dom, satt väl i dom 1.5 h och blev rejält varm. Hoppas dom kommer med premium textil eller att man kan konfigurera lite mindre inlåst i paket, men verkar tyvärr gå åt andra hållet.

Polestar har inga säten i veganläder så vet inte vilka säten du satt i, antingen är det textil, våtdräktsmaterial eller ventilerat nappaläder.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Pressade på ut till Barkarby idag och låg då på 175wh/km. Samma tur på sommaren med min 3P brukade hamna strax under 200wh/km så det här framhjulsdrivna spektaklet går rejält snålt. Måste se hur den mår i 150km/h vid tillfälle.
P85D svart/svart med gratis SuC
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Re: Polestar 2

Inlägg av Haneky »

Imponerande! Är det WeaveTech ni inte gillar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Haneky skrev:
Imponerande! Är det WeaveTech ni inte gillar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, gillar inte WeaveTech alls, varmt och känslan av det är som gummi mot huden.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter »

Problemet med att drivknutarna ger upp ganska tidigt enligt volvoforum är det löst?
Kanske det var problem tidigare men fixat nu med bättre kvalite.
Snygg och intressant bil om de får ner förbrukningen till 1,3kWh-1,65kWh/mil vid vanlig landsvägskörning.
Borde nog prova en och bilda mig en egen uppfattning.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Extremt nöjd med min hyrbil som är SRSM ultrasnik. Saknar följande från teslan
1) Farten
2) skärmen
3) AP
4) vita säten

PS2 känns som en riktigt kompetent bil, medan min 3P känns mer som en leksak som har bilegenskaper :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av thnis »

Remuz skrev:
Extremt nöjd med min hyrbil som är SRSM ultrasnik. Saknar följande från teslan
1) Farten
2) skärmen
3) AP
4) vita säten

PS2 känns som en riktigt kompetent bil, medan min 3P känns mer som en leksak som har bilegenskaper :lol:
EXAKT :D å jag föredrar bil före en leksak. Btw vi hade en riktig surhäck i ett år innan vi skaffade våran P2. P2an känns som en raket i jämförelse med den :lol: Hade varit kul med AWD och mer prestanda men vi ville ha den utökade räckvidden.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Skriv svar