Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
något som jag saknar i instrumentclustret är större möjligheter att anpassa vad man vill visa. Det finns 3 varianter varav en är stor karta, som är bra. Men de övriga två är snarlika, enda skillnaden är att man får upp en bild på bilen i mitten med info om hur långt avstånd man ställt in till framförvarande bil i kombination med PilotAssist. Jag hade gärna velat välja tex halva skärmen med karta och halva med något annat tex tripmätare. ipace hade betydligt fler inställningsmöjligheter, som gjorde att man fick precis som man önskar. Tesla har en del valmöjligheter, men tyvärr inte karta på hela med köindikator etc, som jag saknade. det är ju i stort sett bara en skärm, så egentligen förstår jag inte att alla som har den typen av skärm tillåter att man konfigurerar som man själv vill. Kan ju inte vara svårt att få till?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Det framställs ju alltid som nåt positivt att Tesla kan uppdateras OTA. Att ofärdiga bilar med bristfällig mjukvara levererades till kund viftades alltid bort med argumentet att man ju kan skicka uppdateringar senare och att just denna möjligheten är så himla fantastisk.Curik skrev:Positivt?Fredrik j skrev:Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...
Jag har alltid tyckt att jag tar hellre en bil som fungerar någorlunda bra från dag ett och som behöver ett verkstadsbesök ifall en uppdatering skulle vara aktuell, än en bil där hälften av funktionaliteten saknas vid leverans men med möjlighet att få detta så småningom fixat OTA. Med obestämt datum.
Nu verkar det ju vara "det nya" att bilar får OTA-support och att de samtidigt levereras med halvfärdig mjukvara. VW gör ju exakt likadant med ID3. Där får de till och med implementera OTA först innan de kan uppdatera OTA. Moment 22.
Jag vet inte om jag gillar denna utveckling. Men det är bara att vänja sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Polestar 2
EA är nog ledstjärnan för EV-tillverkare. Skicka ut en tom kartong och ett märke på, så får man sedan betala för DLC:er "OTA".
Re: Polestar 2
Precis vad jag menar. Innan tesla gjorde det var det ju fullständigt otänkbart. Tror också man sänkt kraven på mjukvarustatus innan skeppning hos många biltillverkare. VW sänkte uppenbarligen på tok för långt.mati skrev:Det framställs ju alltid som nåt positivt att Tesla kan uppdateras OTA. Att ofärdiga bilar med bristfällig mjukvara levererades till kund viftades alltid bort med argumentet att man ju kan skicka uppdateringar senare och att just denna möjligheten är så himla fantastisk.Curik skrev:Positivt?Fredrik j skrev:Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...
Jag har alltid tyckt att jag tar hellre en bil som fungerar någorlunda bra från dag ett och som behöver ett verkstadsbesök ifall en uppdatering skulle vara aktuell, än en bil där hälften av funktionaliteten saknas vid leverans men med möjlighet att få detta så småningom fixat OTA. Med obestämt datum.
Nu verkar det ju vara "det nya" att bilar får OTA-support och att de samtidigt levereras med halvfärdig mjukvara. VW gör ju exakt likadant med ID3. Där får de till och med implementera OTA först innan de kan uppdatera OTA. Moment 22.
Jag vet inte om jag gillar denna utveckling. Men det är bara att vänja sig.
Vi vet ju inte vilken attityd tesla har mot fysiska uppdateringar. Hur allvarligt behöver ett problem vara för att man ska uppdatera bilar fysiskt? Det skulle ju bli en utmaning för tesla på grund av servicenätet.
Man drar sig nog in i det längsta.
Re: Polestar 2
Ja precis, men det är ju OTA folk gillar; inte att bilen skeppas med ofärdig mjukvara. Det ena kan existera utan det andra. Det var det jag reagerade på.mati skrev:Det framställs ju alltid som nåt positivt att Tesla kan uppdateras OTA. Att ofärdiga bilar med bristfällig mjukvara levererades till kund viftades alltid bort med argumentet att man ju kan skicka uppdateringar senare och att just denna möjligheten är så himla fantastisk.Curik skrev:Positivt?Fredrik j skrev:Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...
Jag har alltid tyckt att jag tar hellre en bil som fungerar någorlunda bra från dag ett och som behöver ett verkstadsbesök ifall en uppdatering skulle vara aktuell, än en bil där hälften av funktionaliteten saknas vid leverans men med möjlighet att få detta så småningom fixat OTA. Med obestämt datum.
Nu verkar det ju vara "det nya" att bilar får OTA-support och att de samtidigt levereras med halvfärdig mjukvara. VW gör ju exakt likadant med ID3. Där får de till och med implementera OTA först innan de kan uppdatera OTA. Moment 22.
Jag vet inte om jag gillar denna utveckling. Men det är bara att vänja sig.
Men det här är ju en sjukdom (tycker jag) som sprider sig överallt inom mjukvaruindustrin. Där jag primärt verkar (flyg) så är det tack och lov fortfarande ovanligt, men inom exempelvis datorspelsindustrin är det bedrövligt. Ser med fasa på hur mitt huvudsakliga transportmedel går samma öde..
Detta var exakt det jag tänkte på faktiskt.Gargamel skrev:EA är nog ledstjärnan för EV-tillverkare. Skicka ut en tom kartong och ett märke på, så får man sedan betala för DLC:er "OTA".
Re: Polestar 2
Personligen tycker jag det är mycket bättre att ha möjligheten att använda funktioner på betastadiet än att vänta ett par år på att de är "perfekta".
Fördelen med OTA för mig är just detta, man får massor av funktionalitet som ingen annan överhuvudtaget erbjuder. Dessutom otaliga funktioner som inte alls är på Beta-stadie utan som fungerar helt utmärkt. Några exempel är sentry, accelerationsuppgradering och effektivitetsuppgraderingar.
Räck upp en hand den som lämnat in sin BMW eller Porsche på service och fått frågan "vill du ha 30 extra hästkrafter med den senaste uppdateringen, det är gratis!".
Fördelen med OTA för mig är just detta, man får massor av funktionalitet som ingen annan överhuvudtaget erbjuder. Dessutom otaliga funktioner som inte alls är på Beta-stadie utan som fungerar helt utmärkt. Några exempel är sentry, accelerationsuppgradering och effektivitetsuppgraderingar.
Räck upp en hand den som lämnat in sin BMW eller Porsche på service och fått frågan "vill du ha 30 extra hästkrafter med den senaste uppdateringen, det är gratis!".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Du tror inte att detta är temporärt ?mati skrev:Nu verkar det ju vara "det nya" att bilar får OTA-support och att de samtidigt levereras med halvfärdig mjukvara. VW gör ju exakt likadant med ID3. Där får de till och med implementera OTA först innan de kan uppdatera OTA. Moment 22.
Jag vet inte om jag gillar denna utveckling. Men det är bara att vänja sig.
Mjukvaran till Model Y var inte halvfärdig, tror inte att det kommer gälla kommande modeller från Tesla överlag heller. Men de tillverkar redan sin mjukvara själv. De andra tillverkarna har dock en bit att vandra för att nå dit.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Polestar 2
Vi kontaktade Polestars presschef Brent Ellis och fick följande svar.HelectriC skrev:återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.mikebike skrev:Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
"Vi undervärderade inte behovet av support men räknande inte med att det skulle bli en återkallning på bilarna, med anledning av att tre bilar hade stannat efter att de tappat framdrivningen. Nu ska alla bilar uppdateras och det måste göras på verkstäder."
Presschefen är tydligen en många som tror att alla bilar skall återkallas.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Polestar 2
Går ju såklart att tolka på olika sätt.mikebike skrev:Vi kontaktade Polestars presschef Brent Ellis och fick följande svar.HelectriC skrev:återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.mikebike skrev:Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
"Vi undervärderade inte behovet av support men räknande inte med att det skulle bli en återkallning på bilarna, med anledning av att tre bilar hade stannat efter att de tappat framdrivningen. Nu ska alla bilar uppdateras och det måste göras på verkstäder."
Presschefen är tydligen en många som tror att alla bilar skall återkallas.
Alla berörda bilar eller ALLA bilar. Vissa kan ju utrycka sig dumt också för dom tänker att berörda bilar är självklart medans andra tar det som varenda levererad bil.
Bara en input i hur man läser, jag har inte läst ett dugg om Polestars återkallning men vet att Volvo varit otydliga tidigare och fått forum att gå bananas medans jag förstått att läget varit annorlunda pga att jag läst det rätt.
Re: Polestar 2
Jag repeterar att min bil helt klart är 1 av alla och den behövde inte kallas in, tolka det som man vill!mikebike skrev:Vi kontaktade Polestars presschef Brent Ellis och fick följande svar.HelectriC skrev:återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.mikebike skrev:Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
"Vi undervärderade inte behovet av support men räknande inte med att det skulle bli en återkallning på bilarna, med anledning av att tre bilar hade stannat efter att de tappat framdrivningen. Nu ska alla bilar uppdateras och det måste göras på verkstäder."
Presschefen är tydligen en många som tror att alla bilar skall återkallas.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Polestar 2
Apropå tråden om försäkringskostnad för Teslor, hur är försäkringskostnaden för en PS2?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Polestar 2
jag fick i stort sett samma pris när jag bytte från MS 75D till PS2 (samma sorts försäkring och täckning)mikebike skrev:Apropå tråden om försäkringskostnad för Teslor, hur är försäkringskostnaden för en PS2?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Ligger mellan 400-500kr/mån för de flesta.mikebike skrev:Apropå tråden om försäkringskostnad för Teslor, hur är försäkringskostnaden för en PS2?
Re: Polestar 2
jeg betalar ca 8000/år, men då är det fullkasko eftersom det inte ingår någon VSG i Norge. Jag fick erbjudande från ett annat försäkringsbolag på över 20.000/år.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Polestar sluter avtal med Bee charging & ska innebära bättre priser inom deras infrastruktur men inga uppgifter om priserna eller om fast pris avtal.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -laddning/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -laddning/
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Polestar 2
Klent samarbeteGargamel skrev:Polestar sluter avtal med Bee charging & ska innebära bättre priser inom deras infrastruktur men inga uppgifter om priserna eller om fast pris avtal.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -laddning/
"Polestar anger inte i sitt pressmeddelande vad priset för laddning blir, mer än att det ska vara i nivå med vad befintliga Bee-kunder betalar. Med andra ord tycks fördelen vara att man inte behöver ett separat laddkort från Bee."
Skickat från min HD1903 via Tapatalk
Re: Polestar 2
Björn Nyland mäter upp 0,5% sk vampire drain per dygn i PS2, låter ju ganska illavarslande i mina teslaöron:
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Polestar 2
konstigt, jag har inte märkt någon drain alls på min.holden skrev:Björn Nyland mäter upp 0,5% sk vampire drain per dygn i PS2, låter ju ganska illavarslande i mina teslaöron:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Polestar 2
Tesla model S har väl ännu mer? Typ 1%/dygn?holden skrev:Björn Nyland mäter upp 0,5% sk vampire drain per dygn i PS2, låter ju ganska illavarslande i mina teslaöron:
Re: Polestar 2
Men det handlar ju inte om det. Problemet är ju att man i själva verket får en bil med mindre funktionalitet fram tills tillverkarna behagar att få till det. I iD3 och uppenbarligen även i Polestar finns t.ex. ingen laddtimer. VW har inte implementerat Car Play och Android Auto, hälften av grundfunktionerna saknas liksom.Legato skrev:Fördelen med OTA för mig är just detta, man får massor av funktionalitet som ingen annan överhuvudtaget erbjuder. Dessutom otaliga funktioner som inte alls är på Beta-stadie utan som fungerar helt utmärkt. Några exempel är sentry, accelerationsuppgradering och effektivitetsuppgraderingar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Polestar 2
Positivt är ju att biltillverkarna KAN tidigarelägga leverans av bilar utan kostsamma verkstadsbesök för uppgradering. Men även i ett senare läge lägga till helt ny funktionalitet.mati skrev:Men det handlar ju inte om det. Problemet är ju att man i själva verket får en bil med mindre funktionalitet fram tills tillverkarna behagar att få till det. I iD3 och uppenbarligen även i Polestar finns t.ex. ingen laddtimer. VW har inte implementerat Car Play och Android Auto, hälften av grundfunktionerna saknas liksom.Legato skrev:Fördelen med OTA för mig är just detta, man får massor av funktionalitet som ingen annan överhuvudtaget erbjuder. Dessutom otaliga funktioner som inte alls är på Beta-stadie utan som fungerar helt utmärkt. Några exempel är sentry, accelerationsuppgradering och effektivitetsuppgraderingar.
Det som är bekymrande är väl att detta måste kommuniceras till köparna. Tidiga köpare får en bil som inte är klar.... än.
Frågan är inte om bilen är klar utan HUR klar den är.
Sen får man bekymret med vad som ska ingå i framtida uppdateringar och när de ska komma. Mer komplext alltså. Om det inte skrivs i avtal om funktionalitet så blir det upp till att ha förtroende för leverantören.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Polestar 2
Hur mycket påverkar förbrukningen av att välja 19” fälgar istället.
Sedan har jag lite svårt bedöma utseendet med 19” istället för 20”. Visst på hemsidan ser man. Men tror inte jag sett en ute i det vilda med de mindre 19”. Ser det okey ut? Lite det jag tycker är snyggt med Polestar är de massiva däcken, passar bra in på något sätt.
Sedan har jag lite svårt bedöma utseendet med 19” istället för 20”. Visst på hemsidan ser man. Men tror inte jag sett en ute i det vilda med de mindre 19”. Ser det okey ut? Lite det jag tycker är snyggt med Polestar är de massiva däcken, passar bra in på något sätt.
Re: Polestar 2
Med 19" utan PP låg jag på runt 20 kWh/100 km i snitt. Med 20" och PP så ligger jag på runt 25 kWh/100 km. Personligen tycker jag 19" passar bilen bättre rent utseendemässigt.Thexps skrev:Hur mycket påverkar förbrukningen av att välja 19” fälgar istället.
Sedan har jag lite svårt bedöma utseendet med 19” istället för 20”. Visst på hemsidan ser man. Men tror inte jag sett en ute i det vilda med de mindre 19”. Ser det okey ut? Lite det jag tycker är snyggt med Polestar är de massiva däcken, passar bra in på något sätt.
Re: Polestar 2
Låter som väldigt stor skillnad. Kanske också vsr lite varmare när du körde med 19"?tl-dr skrev:Med 19" utan PP låg jag på runt 20 kWh/100 km i snitt. Med 20" och PP så ligger jag på runt 25 kWh/100 km. Personligen tycker jag 19" passar bilen bättre rent utseendemässigt.Thexps skrev:Hur mycket påverkar förbrukningen av att välja 19” fälgar istället.
Sedan har jag lite svårt bedöma utseendet med 19” istället för 20”. Visst på hemsidan ser man. Men tror inte jag sett en ute i det vilda med de mindre 19”. Ser det okey ut? Lite det jag tycker är snyggt med Polestar är de massiva däcken, passar bra in på något sätt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Jag får in en testuppsättning 19" TNA fälgar i Smooth Stealth (se bilder) till Polestar 2 inom kort. Söker kund/testpilot till dessa.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com