Jag är lite nyfiken att höra från er som har köpt en Polestar 2 privat och tänkt behålla den ett tag hur ni har resonerat kring att det bara är två års nybilsgaranti. Jag är väldigt sugen på en Polestar och hade i så fall kört 4 års privatleasing. Men det känns rätt dumt att behöva betala eventuella fel själv under halva leasingperioden. Med tanke på att det är en helt ny bilmodell misstänker jag tyvärr att det kommer uppstå fel även efter 2 år.
Nu har ju jag köpt min bil i Norge och då är det 5års garanti från tillverkaren. Jag hade inte köpt en ny elbil idag utan lång garanti. Det fick jag lära mig med mina Teslor, det kommer dyra reparationer som jag inte önska betala för. Jag säljer därför alltid mina bilar innan garantin går ut.
Inte så uppmuntrande kanske. Går det att teckna extra försäkring till PS2 i Sverige? Jag vet att en del tillverkare har den möjligheten (Tesla också väl?)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag är lite nyfiken att höra från er som har köpt en Polestar 2 privat och tänkt behålla den ett tag hur ni har resonerat kring att det bara är två års nybilsgaranti. Jag är väldigt sugen på en Polestar och hade i så fall kört 4 års privatleasing. Men det känns rätt dumt att behöva betala eventuella fel själv under halva leasingperioden. Med tanke på att det är en helt ny bilmodell misstänker jag tyvärr att det kommer uppstå fel även efter 2 år.
Som privatköpare omfattas du av konsumentköplagen KKL som gäller i tre år från köpet. Det gör att man praktiskt taget har 3 års garanti på fel som inte kan kopplas till felaktigt användande. Det har räddat mig från flera utgifter på V90 som jag ägde i 3 år. Därefter är det helt klart en risk att pixel LED eller annat dyrt går sönder, det återstår väl att se hur PS2 klarar sig under längre tid.
Kört Tesla sedan 2014 12 och idag ca 28 000 mil med el
Funderar nu på en provkörning när de finns i Malmö.
Vad är fördelarna och nackdelarna jämfört med Tesla???
Om du sorterar lite i tidigare inlägg (mkt off topic), så har iaf jag lagt ut en del av mina erfarenheter och jämförelser speciellt med Model S.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu har ju jag köpt min bil i Norge och då är det 5års garanti från tillverkaren. Jag hade inte köpt en ny elbil idag utan lång garanti. Det fick jag lära mig med mina Teslor, det kommer dyra reparationer som jag inte önska betala för. Jag säljer därför alltid mina bilar innan garantin går ut.
Inte så uppmuntrande kanske. Går det att teckna extra försäkring till PS2 i Sverige? Jag vet att en del tillverkare har den möjligheten (Tesla också väl?)
Oj, det var generöst! Tesla har i alla fall haft det förut men den tilläggsförsäkringen var väldigt dyr.
filippb skrev:
Som privatköpare omfattas du av konsumentköplagen KKL som gäller i tre år från köpet. Det gör att man praktiskt taget har 3 års garanti på fel som inte kan kopplas till felaktigt användande. Det har räddat mig från flera utgifter på V90 som jag ägde i 3 år. Därefter är det helt klart en risk att pixel LED eller annat dyrt går sönder, det återstår väl att se hur PS2 klarar sig under längre tid.
Ja det stämmer ju i och för sig, men hur funkar det med privatleasing. Du som privatperson är väl inte rent tekniskt ägaren av fordonet?
Privatleasing är väl att se ungefär som hyrbil.
Det är uthyrarens problem om bilen går sönder under hyrperioden, såvida det inte kan bevisas att det är du som orsakat dem.
Eller?
Privatleasing är väl att se ungefär som hyrbil.
Det är uthyrarens problem om bilen går sönder under hyrperioden, såvida det inte kan bevisas att det är du som orsakat dem.
Eller?
Det tror jag verkligen inte. Bevisbördan ligger på den som brukat bilen. Om det inte är rena garantiärenden förstås.
Har aldrig riktigt förstått poängen med privatleasing hursomhelst.
Alla siffror jag sett har visat på att det är dyrare än att köpa själv, och skapar förstås en enorm inlåsningseffekt.
Har aldrig riktigt förstått poängen med privatleasing hursomhelst.
Alla siffror jag sett har visat på att det är dyrare än att köpa själv, och skapar förstås en enorm inlåsningseffekt.
Hade en Leaf två år på leasing, 1500 mil/år, ca 3500 kr/mån. Körde knappt två tusen mil totalt. Andra året gjorde jobbet att den mest stod still.
Känslan vid tillbakalämnandet efter att ha läst skräckhistorier om 40.000 i slitagekostnader vill jag inte uppleva igen.
Nu gick det bra (0 kr) men aldrig mer privatleasing för min del...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.
Sen hyr man så länge man vill ha bilen, vi har kört från 3 månader till 3 år. Ett par har vi lämnat in tidigare om vi samtidigt plockat ut en ny.
Aldrig haft problem med upplägget.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jag minns en bil jag privatleasade (Smart fortwo) för några år sedan. När den skulle lämnas tillbaks så menade dom att vartenda dörruppslag skulle fixas, jag fick räkning på en i stort sett totallackering av hela bilen, sjuka grejer! Men jag läste på en del och satte hårt mot hårt, så försvann kraven. Men det var inte helt lätt.
En annan bil som jag privatleasade (Citroën) var dom däremot väldigt generösa, det var enbart en buckla (helt befogat) de ville ha 3000kr för medans jag var övertygad om att flera andra småskador skulle faktureras.
Så det är nog väldigt olika från företag till företag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.
Sen hyr man så länge man vill ha bilen, vi har kört från 3 månader till 3 år. Ett par har vi lämnat in tidigare om vi samtidigt plockat ut en ny.
Aldrig haft problem med upplägget.
Det funkar väl för de som planerar allt och inte åker på överraskningar.
Men man kan ju tex behöva flytta, byta jobb, separera, köra betydligt mer eller mindre etc etc. Livet är ju inte statiskt liksom.
En bekant kunde inte ladda hemma, valde därför att leasa en avgasbil. Några månader senare separerade han från frun och flyttade. På nya stället kan han ladda... men sitter nu fast med en avgasbil i ytterligare närmare 3 år.
Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.
Sen hyr man så länge man vill ha bilen, vi har kört från 3 månader till 3 år. Ett par har vi lämnat in tidigare om vi samtidigt plockat ut en ny.
Aldrig haft problem med upplägget.
Det funkar väl för de som planerar allt och inte åker på överraskningar.
Men man kan ju tex behöva flytta, byta jobb, separera, köra betydligt mer eller mindre etc etc. Livet är ju inte statiskt liksom.
En bekant kunde inte ladda hemma, valde därför att leasa en avgasbil. Några månader senare separerade han från frun och flyttade. På nya stället kan han ladda... men sitter nu fast med en avgasbil i ytterligare närmare 3 år.
Om man absolut måste bli av med bilen så kan man bekosta en överlåtning, är ju ingen direkt kostnad att snacka om.
Sen är det klart att livet kan förändras, men om man inte vill ta risken så kan man ta en långtidshyra per månad eller korttidsleasing på ett år, visst är det dyrare men där får var och en avgöra om det är värt det.
Har svårt att tro att jag någonsin kommer köpa en vardagsbil igen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.
Sen hyr man så länge man vill ha bilen, vi har kört från 3 månader till 3 år. Ett par har vi lämnat in tidigare om vi samtidigt plockat ut en ny.
Aldrig haft problem med upplägget.
Det funkar väl för de som planerar allt och inte åker på överraskningar.
Men man kan ju tex behöva flytta, byta jobb, separera, köra betydligt mer eller mindre etc etc. Livet är ju inte statiskt liksom.
En bekant kunde inte ladda hemma, valde därför att leasa en avgasbil. Några månader senare separerade han från frun och flyttade. På nya stället kan han ladda... men sitter nu fast med en avgasbil i ytterligare närmare 3 år.
Man kan väl alltid komma av med en leasingbil igen, bara frågan om kostnaden att göra det (ex. betala resterande månadshyror eller annan strafavgift). Lite som att man alltid kan sälja en privatägd bil - allt är fråga om priset.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Volvo Care, då kan du ha bilen från få månader till flera år. Verkar enkelt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag minns en bil jag privatleasade (Smart fortwo) för några år sedan. När den skulle lämnas tillbaks så menade dom att vartenda dörruppslag skulle fixas, jag fick räkning på en i stort sett totallackering av hela bilen, sjuka grejer! Men jag läste på en del och satte hårt mot hårt, så försvann kraven. Men det var inte helt lätt.
En annan bil som jag privatleasade (Citroën) var dom däremot väldigt generösa, det var enbart en buckla (helt befogat) de ville ha 3000kr för medans jag var övertygad om att flera andra småskador skulle faktureras.
Så det är nog väldigt olika från företag till företag.
Hade hört samma skräckhistorier om vad folk råkat ut för så vi begärde ett förtydligande från Audi.
Vi fick en komplett lista liknande länken nedan.
Har precis gjort en slutbesiktning inför återlämnande och det var inga problem.
Volvo Care, då kan du ha bilen från få månader till flera år. Verkar enkelt!
Finns det för Polestar 2?
Skulle definitivt kunna tänka mig att testa när man är "mellan" två bilar.
Det gör nog inte det än, men det kommer kanske framöver?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.
Sen hyr man så länge man vill ha bilen, vi har kört från 3 månader till 3 år. Ett par har vi lämnat in tidigare om vi samtidigt plockat ut en ny.
Aldrig haft problem med upplägget.
Det funkar väl för de som planerar allt och inte åker på överraskningar.
Men man kan ju tex behöva flytta, byta jobb, separera, köra betydligt mer eller mindre etc etc. Livet är ju inte statiskt liksom.
En bekant kunde inte ladda hemma, valde därför att leasa en avgasbil. Några månader senare separerade han från frun och flyttade. På nya stället kan han ladda... men sitter nu fast med en avgasbil i ytterligare närmare 3 år.
Om man absolut måste bli av med bilen så kan man bekosta en överlåtning, är ju ingen direkt kostnad att snacka om.
Sen är det klart att livet kan förändras, men om man inte vill ta risken så kan man ta en långtidshyra per månad eller korttidsleasing på ett år, visst är det dyrare men där får var och en avgöra om det är värt det.
Har svårt att tro att jag någonsin kommer köpa en vardagsbil igen.
Vad är fördelen vs att köpa menar du?
Jag ser som sagt så gott som uteslutande nackdelar.
Enda potentiella fördelen är väl att man garderar sig i viss mån mot plötsligt värdefall. Men det har ju leasingbolaget förstås bakat in i kostnaden. There's no such thing as a free lunch.
Nu med elbilar och bonus är det extremt ofördelaktigt att privatleasa IMO. Bonusen och efterfrågan gör det väldigt mkt billigare att köpa själv, ta emot bonusen och sen sälja om man så önskar.
Om jag tex privatleasat min Model 3 så hade den kostat mig mer än 3ggr mer än vad den nu gjorde när jag köpte och sålde själv.
Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.
Sen hyr man så länge man vill ha bilen, vi har kört från 3 månader till 3 år. Ett par har vi lämnat in tidigare om vi samtidigt plockat ut en ny.
Aldrig haft problem med upplägget.
Det funkar väl för de som planerar allt och inte åker på överraskningar.
Men man kan ju tex behöva flytta, byta jobb, separera, köra betydligt mer eller mindre etc etc. Livet är ju inte statiskt liksom.
En bekant kunde inte ladda hemma, valde därför att leasa en avgasbil. Några månader senare separerade han från frun och flyttade. På nya stället kan han ladda... men sitter nu fast med en avgasbil i ytterligare närmare 3 år.
Om man absolut måste bli av med bilen så kan man bekosta en överlåtning, är ju ingen direkt kostnad att snacka om.
Sen är det klart att livet kan förändras, men om man inte vill ta risken så kan man ta en långtidshyra per månad eller korttidsleasing på ett år, visst är det dyrare men där får var och en avgöra om det är värt det.
Har svårt att tro att jag någonsin kommer köpa en vardagsbil igen.
Vad är fördelen vs att köpa menar du?
Jag ser som sagt så gott som uteslutande nackdelar.
Enda potentiella fördelen är väl att man garderar sig i viss mån mot plötsligt värdefall. Men det har ju leasingbolaget förstås bakat in i kostnaden. There's no such thing as a free lunch.
Nu med elbilar och bonus är det extremt ofördelaktigt att privatleasa IMO. Bonusen och efterfrågan gör det väldigt mkt billigare att köpa själv, ta emot bonusen och sen sälja om man så önskar.
Om jag tex privatleasat min Model 3 så hade den kostat mig mer än 3ggr mer än vad den nu gjorde när jag köpte och sålde själv.
Samma bil som vi har idag skulle nog vara några hundra billigare per månad om vi köpte privat, lagt halva kostnaden kontant och resten lånad på boendet. Så har vi gjort förut så inget jag är främmande för.
Den främsta anledningen för mig just nu är att inte binda kapital i en bil, den halvmiljonen la vi på att förädla vårt boende, vilket ökade värdet på fastigheten till den grad att vår belåningsgrad möjliggjorde en helt annan räntesats än vad vi haft tidigare.
Så de hundralapparna vi hade sparat på att äga en bil hade samtidigt kostat oss ett par tusen i månaden.
Sen är det skönt att inte vara så känslomässigt investerad i en bil som när man äger den vilket gör att man sover gott om natten, är värt rätt mycket i sig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Samma bil som vi har idag skulle nog vara några hundra billigare per månad om vi köpte privat, lagt halva kostnaden kontant och resten lånad på boendet. Så har vi gjort förut så inget jag är främmande för.
Den främsta anledningen för mig just nu är att inte binda kapital i en bil, den halvmiljonen la vi på att förädla vårt boende, vilket ökade värdet på fastigheten till den grad att vår belåningsgrad möjliggjorde en helt annan räntesats än vad vi haft tidigare.
Så de hundralapparna vi hade sparat på att äga en bil hade samtidigt kostat oss ett par tusen i månaden.
Sen är det skönt att inte vara så känslomässigt investerad i en bil som när man äger den vilket gör att man sover gott om natten, är värt rätt mycket i sig.
Ja ok, om man behöver minska belåningsgraden så kan jag förstå det.
Samtidigt känns det ju lite som att man lever över sina tillgångar då.
Jag är nog mer "känslomässigt investerad" när det är andras grejer. När det är mitt eget så är känslan att jag kan behandla det precis hur jag vill. Andras grejer vill jag inte råka förstöra i onödan...
Volvo Care, då kan du ha bilen från få månader till flera år. Verkar enkelt!
Minns jag kollade på det när det var nytt. De skulle ha 9k/mån för en XC40.
Nu finns det erbjudanden att leasa den för 2995 såg jag...
ja, billigt lär aldrig total flexibilitet och frihet vara. Ganska stor skillnad att låsa in sig på 3år vs att kunna leverera tillbaks bilen när som helst med 1 månads varsel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Volvo Care, då kan du ha bilen från få månader till flera år. Verkar enkelt!
Minns jag kollade på det när det var nytt. De skulle ha 9k/mån för en XC40.
Nu finns det erbjudanden att leasa den för 2995 såg jag...
ja, billigt lär aldrig total flexibilitet och frihet vara. Ganska stor skillnad att låsa in sig på 3år vs att kunna leverera tillbaks bilen när som helst med 1 månads varsel.
Det var inlåsning då också, minst 12 mån har för mig. Eller om det tom var 24.
Samma bil som vi har idag skulle nog vara några hundra billigare per månad om vi köpte privat, lagt halva kostnaden kontant och resten lånad på boendet. Så har vi gjort förut så inget jag är främmande för.
Den främsta anledningen för mig just nu är att inte binda kapital i en bil, den halvmiljonen la vi på att förädla vårt boende, vilket ökade värdet på fastigheten till den grad att vår belåningsgrad möjliggjorde en helt annan räntesats än vad vi haft tidigare.
Så de hundralapparna vi hade sparat på att äga en bil hade samtidigt kostat oss ett par tusen i månaden.
Sen är det skönt att inte vara så känslomässigt investerad i en bil som när man äger den vilket gör att man sover gott om natten, är värt rätt mycket i sig.
Ja ok, om man behöver minska belåningsgraden så kan jag förstå det.
Samtidigt känns det ju lite som att man lever över sina tillgångar då.
Jag är nog mer "känslomässigt investerad" när det är andras grejer. När det är mitt eget så är känslan att jag kan behandla det precis hur jag vill. Andras grejer vill jag inte råka förstöra i onödan...
Nej det har inget med överbelåning att göra, snarare "it takes money to make money". Med samma lån så gick vi från en belåningsgrad på 68% till 57%, vilket gör underverk om man vill förhandla räntan.
Sen skiljer förutsättningarna för varje person, men har man en halv miljon att lägga på en bil så är chansen stor att de pengarna gör mer nytta någon annanstans.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.