Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Magnus71 skrev:
Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.
Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.
Ingenting är självklart! Niro går extremt snålt vill jag mena och är hyfsat stor. Zoe drar MER än en Model S och är mikroskopiskt liten. Jaguar, Audi och Mercedes har alla lagt sig ganska högt i förbrukning. Model 3 är ju en ledstjärna här som är snål, i synnerhet ställt i relation till sina relativt stora och breda hjul och höga prestanda. Vi får väl anta att Ioniq facelift följer efter i sina fotspår med att vara energieffektiv som sin trumf.

Var Volvo gafflar in sig är ju frågan, men jag hoppas på en slank bil som kan komma långt per kWh.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Polestar 2

Inlägg av iAkita »

Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Magnus71 skrev:
Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.
Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.
Ingenting är självklart! Niro går extremt snålt vill jag mena och är hyfsat stor. Zoe drar MER än en Model S och är mikroskopiskt liten. Jaguar, Audi och Mercedes har alla lagt sig ganska högt i förbrukning. Model 3 är ju en ledstjärna här som är snål, i synnerhet ställt i relation till sina relativt stora och breda hjul och höga prestanda. Vi får väl anta att Ioniq facelift följer efter i sina fotspår med att vara energieffektiv som sin trumf.

Var Volvo gafflar in sig är ju frågan, men jag hoppas på en slank bil som kan komma långt per kWh.
Jag har nu kört drygt 100 mil med min e-Niro på samma sträckor som jag brukade köra min Zoe (40% 110 km/h, 40% 90 km/h, 20% stads- och tätortstrafik fördelat över 3-5 mil). e-Niron drar bara marginellt mindre än Zoe på dessa sträckor nu under vintern (18.0 kWh/100 km mot 18.5 kWh/100 km). På landsväg i 70-80 km i timmen drar båda 15-16 kWh/100 km en skånsk vinter. Jag vet inte vad en model S skulle dra på dessa sträckor, men om du påstår att en Zoe drar mer än en model S så gör även e-Niron det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

iAkita skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Magnus71 skrev:
Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.
Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.
Ingenting är självklart! Niro går extremt snålt vill jag mena och är hyfsat stor. Zoe drar MER än en Model S och är mikroskopiskt liten. Jaguar, Audi och Mercedes har alla lagt sig ganska högt i förbrukning. Model 3 är ju en ledstjärna här som är snål, i synnerhet ställt i relation till sina relativt stora och breda hjul och höga prestanda. Vi får väl anta att Ioniq facelift följer efter i sina fotspår med att vara energieffektiv som sin trumf.

Var Volvo gafflar in sig är ju frågan, men jag hoppas på en slank bil som kan komma långt per kWh.
Jag har nu kört drygt 100 mil med min e-Niro på samma sträckor som jag brukade köra min Zoe (40% 110 km/h, 40% 90 km/h, 20% stads- och tätortstrafik fördelat över 3-5 mil). e-Niron drar bara marginellt mindre än Zoe på dessa sträckor nu under vintern (18.0 kWh/100 km mot 18.5 kWh/100 km). På landsväg i 70-80 km i timmen drar båda 15-16 kWh/100 km en skånsk vinter. Jag vet inte vad en model S skulle dra på dessa sträckor, men om du påstår att en Zoe drar mer än en model S så gör även e-Niron det.
Tar man i tillräckligt hårt så passar CCS i Zoe och det går in lika många bananlådor som i Model X så jag förstår inte vad du tutar om.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Polestar 2

Inlägg av iAkita »

Henrik Torphammar skrev:
Tar man i tillräckligt hårt så passar CCS i Zoe och det går in lika många bananlådor som i Model X så jag förstår inte vad du tutar om.
Precis som dina 5 mil i en Zoe är fler än mina 5500 mil menar du?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Polestar 2

Inlägg av M3apan »

Detta har ingenting med skadeglädje att göra eller någon intention att trycka ner polestar (som jag tror kan leverera intressanta bilar) men det blir alltid lite lustigt när högteknologiska produkter missar att länka rätt från sina sponsrade instagram annonser...
Skärmavbild 2019-02-07 kl. 16.39.09.png
IMG_0990.PNG
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Den 27e visar dom upp den via nån livesändning på hemsida.

Kanske blir den beställningsbar efter det! :)

https://www.nyteknik.se/fordon/da-visar ... -2-6947068
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

"We have big plans. Plans such as going all electric, creating new partnerships, and providing a completely new automotive retail experience. And we figured that to really go all in, we needed a fresh start. So now it’s time to move on, to seize the moment, and to exercise our newfound freedom.

Now, we want to focus on the future.  See our story  Polestar 2 online reveal
On the 27th of February, we’re going to reveal our first post break-up move: the Polestar 2. Tune it to polestar.com at 13:00 CET, and watch our online reveal."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Polestar 2

Inlägg av Sabbe »

F12B27BB-362B-42CB-B097-BA5F3218B548.jpeg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Hmmm.. Det där var ju i mina ögon en designflopp. Snyggare om ljusrampen legat övers istället. Dvs spegelvänt.
Undra varför där är en skarv i karossen där uppe... Hmm.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

Ingen baklucka alls :D :lol: Eller den kanske öppnar i alla skarvar på en gång :P
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Polestar 2

Inlägg av icreate »

Jääättestooor laddlucka? :shock:
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Polestar 2

Inlägg av frippan »

icreate skrev:
Jääättestooor laddlucka? :shock:
Den har stöd för alla kontakter bakom laddluckan Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av e5m1r »

Är det bara jag som associerar loggan med citroen ds ? :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av vigge50 »

De tar uttrycket backlucka som ett brevinkast till nästa nivå :lol:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Är det bara jag som associerar loggan med citroen ds ? :)
Oj, verkligen när du säger det!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Nu kan man tävla om att få vara på plats på lanseringseventet som sker vid Polestars huvudkontor på Volvos område i Göteborg. :)
Screenshot_20190218_204847.jpg
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av dhanjel »

Var och hur? :)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

dhanjel skrev:
Var och hur? :)
Ligger som en story på deras Instagramkonto. :) Skrev inte vart jag såg det för jag förutsatte att samma info fanns på hemsidan men det verkar bara vara på Instagram.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av MaLund13 »

icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Polestar 2

Inlägg av icreate »

Det är ändå ganska lätt att förstå varför Volvo lagt ut elbilsrevolutionen på Polestar. Hur skulle Volvo kunna stå för detta?

"Dear car industry,

This will not be easy. Look at us. What have we become? The times we find common ground are all too seldom. It seems you can’t make up your mind. On the one hand, you look to the future with visions of a better tomorrow. But on the other, you cling on to the past. Going round in circles.

We’re just too different. Promises won’t work anymore. Things need to change. Fast. So from now on, we have to go our separate ways. It’s time to move on."

(från polestar.com)

Det är lite pinsamt för Volvo, tycker jag.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

icreate skrev:
Det är ändå ganska lätt att förstå varför Volvo lagt ut elbilsrevolutionen på Polestar. Hur skulle Volvo kunna stå för detta?

"Dear car industry,

This will not be easy. Look at us. What have we become? The times we find common ground are all too seldom. It seems you can’t make up your mind. On the one hand, you look to the future with visions of a better tomorrow. But on the other, you cling on to the past. Going round in circles.

We’re just too different. Promises won’t work anymore. Things need to change. Fast. So from now on, we have to go our separate ways. It’s time to move on."

(från polestar.com)

Det är lite pinsamt för Volvo, tycker jag.
Lagt ut, hur då menar du? :) Tramsig PR från tramsiga marknadsföringsmänniskor. Verkligheten är ju att Volvo numera utvecklar bilar för två varumärken, Volvo och Polestar. :) Sen försöker de få människorna som jobbar på Polestar skapa någon slags hype.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Polestar 2 lansering

Onlinevisning
Startar om:
45 timmar
42 minuter
24 sekunder

https://www.polestar.com/se/?utm_medium ... nrev_em_sf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Polestar 2

Inlägg av icreate »

Geni87 skrev:

Lagt ut, hur då menar du? :) Tramsig PR från tramsiga marknadsföringsmänniskor. Verkligheten är ju att Volvo numera utvecklar bilar för två varumärken, Volvo och Polestar. :) Sen försöker de få människorna som jobbar på Polestar skapa någon slags hype.
Jo, de säger ju att det är dags att sluta snacka och istället börja producera. De kritiserar indirekt Volvo (och andra biltillverkare) som om de är fristående och bättre. Volvo borde sluta snacka och ta sitt ansvar istället för att försöka skapa hype kring något litet och exklusivt märke.
Volvos vd sa ju själv till Ny Teknik att "vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar". Det är sånt hyckleri!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

icreate skrev:
Geni87 skrev:

Lagt ut, hur då menar du? :) Tramsig PR från tramsiga marknadsföringsmänniskor. Verkligheten är ju att Volvo numera utvecklar bilar för två varumärken, Volvo och Polestar. :) Sen försöker de få människorna som jobbar på Polestar skapa någon slags hype.
Jo, de säger ju att det är dags att sluta snacka och istället börja producera. De kritiserar indirekt Volvo (och andra biltillverkare) som om de är fristående och bättre. Volvo borde sluta snacka och ta sitt ansvar istället för att försöka skapa hype kring något litet och exklusivt märke.
Volvos vd sa ju själv till Ny Teknik att "vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar". Det är sånt hyckleri!
Visst arbetar de indirekt aktivt för att minska efterfrågan på fossila bilar, genom att de utvecklar elbilar. :) Men jag förstår vad han menar, och det är ju rimligt. Det är en svår balansgång att få till en övergång utan att samtidigt döda företaget om man tajmar fel.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av TeslaTissel »

icreate skrev:
Geni87 skrev:

Lagt ut, hur då menar du? :) Tramsig PR från tramsiga marknadsföringsmänniskor. Verkligheten är ju att Volvo numera utvecklar bilar för två varumärken, Volvo och Polestar. :) Sen försöker de få människorna som jobbar på Polestar skapa någon slags hype.
Jo, de säger ju att det är dags att sluta snacka och istället börja producera. De kritiserar indirekt Volvo (och andra biltillverkare) som om de är fristående och bättre. Volvo borde sluta snacka och ta sitt ansvar istället för att försöka skapa hype kring något litet och exklusivt märke.
Volvos vd sa ju själv till Ny Teknik att "vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar". Det är sånt hyckleri!

Instämmer helt. Det jag dock tycker är intressant är att de verkligen vågat sticka ut med annonsmaterialet.
Sedan är det som med all marknadsföring, upp till bevis.
Och tyvärr kommer vi inte att få se en extremt låg bil med batteripaketet placerat som Teslas.
Inte heller kommer vi att få se sanslösa accelerationssiffror, antagligen skitsnygg. Men alldeles för dyr för de flesta.
De har ändå lyckats med marknadsföringen och får säkert något flådigt reklampris. Men om bilen sätter ett märke i historien kan man nog bara hoppas om?
Återigen tycker jag det är trist de separerat varumärket nästan helt från Volvo, ”Polestar” är knasigt och inte särskilt bra, egentligen. ;)
Skriv svar