Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: Polestar 2

Inlägg av Elektrifierad »

Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?

Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Volvo envisas med att vara ett premiummärke vilket kan vara ett hinder. Vw också dyra. Som det ser ut idag är asiaterna närmast. Hyundai tänker jag på.
Folkelbilen är def ingen statussymbol utan den som står på de flestas garageuppfart.
Vad krävs då? Tror ett pris på ca 400 kkr, 40 mil (riktiga) kombi (tror mindre bil lite större än golfklassen) praktikaliteten, skall passa som en första bil för en mindre familj.

Ändå ligger Volvo i topp i den svenska försäljningsstatistiken. S/V60 och S/V90 är etta och tvåa och XC60 är på plats fyra. Bara VW Golf klämmer in sig mellan...

Det där med att "folkbilen" ska vara så billig för att sälja är inte riktigt sant. Kollar man topplistan för privatpersoner så är det Golf, Tiguan och XC60 som ligger i topp. Men volymerna är 4-6 tusen medan de mest sålda bilarna totalt ligger på runt 20 tusen. Bara var tionde S/V60 köps av en privatperson t ex. Så vill man åt de stora volymerna i Sverige idag så handlar det om leasingbilar.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

Elektrifierad skrev:
Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?

Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Och varför ska "alla" elbilar ha panorama tak?
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Den svenska folkbilen är nog en 2-3år gammal lite dyrare bil köpt begagnad.
Skulle vara intressant att se hur många av dom billigare bilarna i försäljningsstatistiken som rullar som andrabilar vid sidan av en dyrare förmånsbil?
Jag tror det är vanligt.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Elektrifierad skrev:
Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?

Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.

Är det verkligen så viktigt? Hur många vuxna långa män sitter i baksätet?

Elstyrd laddlucka är en mycket riktigt en petitess. Går utmärkt utan.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

Elektrifierad skrev:
Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?

Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Har nog läst 20 recensioner och takhöjden i baksätet har tagits upp av så gott som alla. Ingen har dock klagat över framsätet utöver att mittkonsolen är hög och gör att den inte känns så luftig.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Edward123 skrev:
Elektrifierad skrev:
Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?

Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Har nog läst 20 recensioner och takhöjden i baksätet har tagits upp av så gott som alla. Ingen har dock klagat över framsätet utöver att mittkonsolen är hög och gör att den inte känns så luftig.

Om man vill ha en ombonad eller luftig känsla är subjektivt. Model 3 är inte facit för alla. ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Är det verkligen så viktigt? Hur många vuxna långa män sitter i baksätet?
Det är väl så att man är i olika skeden i livet och använder bilen på olika sätt. När manär en barnfamilj med småbarn så är det inte viktigt. Men jag är nu 57 år och umgås med vänner och vi åker ibland 4 vuxna i samma bil på utflykter och därför är takhöjden bak väldigt viktig. När mina vuxna barn är hemma på besök så är den också viktig osv.

Sen verkar det också vara kulturellt betingat. Man ser inte sällan fem vuxna män åka tillsammans i en bil. ;)
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Som tur är så är det ju en egenskap hos en bil man kan bedöma helt själv på någon minut helt utan förkunskaper.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Är det verkligen så viktigt? Hur många vuxna långa män sitter i baksätet?
Det är väl så att man är i olika skeden i livet och använder bilen på olika sätt. När manär en barnfamilj med småbarn så är det inte viktigt. Men jag är nu 57 år och umgås med vänner och vi åker ibland 4 vuxna i samma bil på utflykter och därför är takhöjden bak väldigt viktig. När mina vuxna barn är hemma på besök så är den också viktig osv.

Sen verkar det också vara kulturellt betingat. Man ser inte sällan fem vuxna män åka tillsammans i en bil. ;)

Små korta sträckor kan man väl hasa ner lite i sätet också? Antar att det inte är helt omöjligt? Jag är 189 cm själv och sitter egentligen inte bra i nåt baksäte.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Elektrifierad skrev:
Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?

Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Funkar en fullvuxen Håkan Nilsson med 197cm som statuerande exempel?

"Komforten i framsätet är av typisk Volvo-kvalitet, dvs. mycket bra förutom att den breda mittkonsolen störde mitt högerben. Däremot så har karossens form tullat på huvudutrymmet i baksätet vilket är lite synd. Benutrymmet bakom inställningen för mina 197 cm är som på de flesta bilar i denna storleksklass, en ”aning” för litet, men är föraren av ”normallängd” så sitter två vuxna riktigt bekvämt där bak."

https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Den svenska folkbilen är nog en 2-3år gammal lite dyrare bil köpt begagnad.
Skulle vara intressant att se hur många av dom billigare bilarna i försäljningsstatistiken som rullar som andrabilar vid sidan av en dyrare förmånsbil?
Jag tror det är vanligt.
Men för att det ska finnas begagnade bilar måste någon köpa nya. Och V60 är väl som redan nämnts den mest sålda bilen i Sverige. Men jag gissar på att V60 inte kommer med eldrift de närmsta åren.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Den svenska folkbilen är nog en 2-3år gammal lite dyrare bil köpt begagnad.
Skulle vara intressant att se hur många av dom billigare bilarna i försäljningsstatistiken som rullar som andrabilar vid sidan av en dyrare förmånsbil?
Jag tror det är vanligt.
Men för att det ska finnas begagnade bilar måste någon köpa nya. Och V60 är väl som redan nämnts den mest sålda bilen i Sverige. Men jag gissar på att V60 inte kommer med eldrift de närmsta åren.
Nej, även om en stor andel är laddhybrider så kommer fortfarande dieselvarianterna vara vanliga som begagnade om 2-3år.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Polestar 2

Inlägg av Front242 »

Det verkar vara gigantisk skillnad med hur folk upplever baksätet. En del är 195 och sitter kungligt och nån är 170 och får inte in benen. Undrar om vad det beror på. Det hade varit kul och veta hur stolen framför är placerad i dessa fall. Det vore också intressant och veta om det beror på lång/kort överkropp på personen i fråga.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Front242 skrev:
Det verkar vara gigantisk skillnad med hur folk upplever baksätet. En del är 195 och sitter kungligt och nån är 170 och får inte in benen. Undrar om vad det beror på. Det hade varit kul och veta hur stolen framför är placerad i dessa fall. Det vore också intressant och veta om det beror på lång/kort överkropp på personen i fråga.
Det har helt klart att göra med hur längden är fördelad. Jag är 193 med kort överkropp och satt hyfsat bra i baksätet med ok plats för benen. Det var inte taket som störde utan balken på sidan ovanför dörren som hamnade hyfsat nära mitt huvud istället. Skulle väl säga att det är mer insteget i baksätet som känns trångt än själva sätet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

filippb skrev:
Det har helt klart att göra med hur längden är fördelad.
Precis! En bekant till mig och hans flickvän var lika långa (c:a 180), men hon hade långa ben och han korta. Det skiljde nästan 15 cm placeringen av deras midjor.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Man kan ju vara relativt kort och ändå slå huvudet i taket lite beroende på hur stora skinkor man har. Är man lite överviktig kan det göra mycket.
Minns när äldste sonen var runt 16. Han var nästan 180cm men när han satt ner blev han lika lång som sambon som är 165cm. Kalvben på en liten kropp...
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av larsw »

Tja, en svensk bilrecensent i våra dagstidningar eller motorpress kan inte skriva något negativt om en Volvo, inte ens om en Polestar, om de så är 2.5 meter långa.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Man kan ju vara relativt kort och ändå slå huvudet i taket lite beroende på hur stora skinkor man har. Är man lite överviktig kan det göra mycket.
Minns när äldste sonen var runt 16. Han var nästan 180cm men när han satt ner blev han lika lång som sambon som är 165cm. Kalvben på en liten kropp...
Man kan ha lång överkropp och korta ben, och vice versa.
Rätt knasigt det där med "jag är X lång och sitter bra/dåligt". Visst, någon som är 195 har sällan kortare överkropp än en som är 170. Men det kan skilja en hel del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

larsw skrev:
Tja, en svensk bilrecensent i våra dagstidningar eller motorpress kan inte skriva något negativt om en Volvo, inte ens om en Polestar, om de så är 2.5 meter långa.
Bilen har fått väldigt bra omdömen även utomlands.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

filippb skrev:
larsw skrev:
Tja, en svensk bilrecensent i våra dagstidningar eller motorpress kan inte skriva något negativt om en Volvo, inte ens om en Polestar, om de så är 2.5 meter långa.
Bilen har fått väldigt bra omdömen även utomlands.
Ja, har främst läst tester från UK då de dels är fler och dels i lägre utsträckning göms bakom betalvägg. Fyra av fem i betyg verkar vara konsensus.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av larsw »

filippb skrev:
larsw skrev:
Tja, en svensk bilrecensent i våra dagstidningar eller motorpress kan inte skriva något negativt om en Volvo, inte ens om en Polestar, om de så är 2.5 meter långa.
Bilen har fått väldigt bra omdömen även utomlands.
Finns inget motstatsförhållande i sammanhanget.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Jag såg också den där. Han testar dock bilen utan Performancepaketet, de som testat båda brukar verkligen hylla Öhlinsdämparna i Performancepaketet, vet inte om bromsarna också skiljer men jag misstänker det.

Kinesiska test ser man inte så ofta, men här är ett med engelsk text.
https://www.youtube.com/watch?v=x4vdXgx0mL0
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Anonymous FTW skrev:
Jag såg också den där. Han testar dock bilen utan Performancepaketet, de som testat båda brukar verkligen hylla Öhlinsdämparna i Performancepaketet, vet inte om bromsarna också skiljer men jag misstänker det.

Kinesiska test ser man inte så ofta, men här är ett med engelsk text.
https://www.youtube.com/watch?v=x4vdXgx0mL0
De omdömen jag läst avråder från Performance-paketet. Dyrt, stötigt och obekvämt.
Skriv svar